{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.135 visninger | Oprettet:

At ride ture alene {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har en dejlig hest, som jeg gerne vil kunne ride ture på alene. Han er totalt stabil på tur når jeg går fra jorden ved siden af ham alene, eller self hvis vi har andre heste med.
Han kan også godt rides hjem fra destinationer - fx. hvis vi går et sted hen, så kan jeg godt ride hjem igen for det meste.

Jeg er begyndt at gå dejlige lange skovture med ham i lange liner, da det jo minder mere om ridning, da han jo ikke får trygheden ved at jeg går ved siden af ham - hvilket jeg tror hjælper meget!

Jeg har prøvet at ride ture alene på ham et par gange, og det skifter MEGET om "han har lyst/tør". Vi har redet små ture (max 1-2 km) førhen alene, hvor det gået ok. Dog bliver han nemt meget nervøs, og vil prøve at vende om og hjem.
En gang begyndte han at stejle og hoppe så voldsomt, da han ikke havde lyst/turde til at ride længere væk hjemmefra, at jeg blev nød til at hoppe af, bakke ham, og hoppe op et par meter efter - fordi vi skulle afsted på tur alene og ride væk hjemmefra. (Og nej, det er IKKE smerter. Han er tjekket i hovedet og røv, har lige fået ordnet tænder, dyrlæge tjek og rettet fuldkomment af dygtig kiropraktor. Sadlen ligger også rigtig godt på ham og er stoppet efter hans ryg, så det er heller ikke den)

Nogle ideer til, hvordan kan jeg gøre ham mere tryg ved det?
Tror i ikke lange liner er en god ide, da jeg jo ikke går ved siden af ham, og giver ham den tryghed?

Hvordan lærte i jeres heste at gå på tur alene? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At ride ture alene
  • #1   6. okt 2014 Giver hende godbidder, når jeg kan mærke hun begynder at blive lidt presset. Så glemmer hun det lidt, når hun så er rolig igen, så går vi hjem smiley

  • #2   6. okt 2014 Lange liner på tur har givet min unghest mere selvtillid. smiley

  • #3   6. okt 2014
    Seperationsangst :o)

    Rid det stykke væk hesten kan kapere - om det så kun er 50 meter eller om det er 1 km. Lad være med at presse citronen og gå ud hvor hesten panikker.
    Stå lidt, spis lidt godbidder eller græs og gå hjem igen.

    Så kan du langsomt kommer længere og længere væk.


  • #4   6. okt 2014 Bumle: Vil helst undgå at give godbidder fra ryggen, da jeg ikke vil have tiggehest (som min har tildens til) og da han tager godbidderne meget voldsomt ud af hånden fra ryggen smiley

  • #5   6. okt 2014 Så er klikkertræning/lydtræning en god ide smiley
    Min egen har lært, at en bestemt lyd er ros.. Det samme som klikkertræning, jeg behøver bare kun stemmen smiley


  • #6   6. okt 2014 Krikken: Han har tidligere haft seperations angst (både fra jorden og ryggen - aka alt håndtering væk fra grunden), men vil ikke sige han har det mere - kun under rideture alene. Men det lyder da ellers som en meget fin plan.. smiley

  • #7   6. okt 2014
    Seperationsangst kan også sagtens være "bestemt" så og sige, så den kun kommer til udtryk på tur alene. Selvom hesten godt kan stå inde i boks alene.


  • #8   6. okt 2014 Rid i starten de ture den kan kaperer i starten. Derefter slå jeres " Rekord " med 3o meter (eks) alt afhængig af hvad du og hesten føler jer parate til.
    - Hellere bruge lang tid end at ødelægge hele glæden ved ture, en fantastik måde at veksle i dagligdagen på! smiley


  • #9   6. okt 2014 Tænker også tag det som det kommer. Min er kanon her der biler lastbiler osv osv. Men for to år siden og brugte 45 min på at skridte fra stald ned for enden af indkørslen tænkte man Fuck i sit stille sin. Men tolmodighed ro på så kommer det.

  • #10   7. okt 2014 Det lyder som en rigtig god idé med de lange liner smiley
    Min er også helt cool når der er andre heste eller der går en ved siden af, men hun bliver noget mere usikker når hun er alene, hvilket jo er klart.

    Jeg er stadig igang med at lære hende det, men jeg gør som der allerede er nævnt; rider en lille tur ud af vejen i stille og roligt tempo, roser rigtig meget, og vender så om og rider hjem igen. Så øger jeg længden på turen mere og mere.

    Det vigtigste er at man husker at stoppe mens legen er god, og at han ikke får succes med at vende om - sørg for kun at vende ham om og ride hjem når han er rolig og afslappet smiley


  • #11   7. okt 2014 Enig med de andre og så rid de ture som hesten kender.

  • #12   7. okt 2014 Tak for svar alle smiley

    Jeg vil fortsætte med de gode ture i lange liner, også den metode i alle anbefaler - ride så langt han kan, uden at presse ham, også vende om og hjem i mens han stadig er rolig og afslappet.


  • #13   7. okt 2014 Husk også at være opmærksom på vejret. Blæser det kan mange heste godt blive ekstra utrygge fordi de ikke kan skelne lydene og alt bare larmer hele tiden. Plastikken blafrer, bladene rasler og alt kan bare godt blive lidt for meget, så husk at tage hensyn til den slags smiley

  • #14   7. okt 2014 Louise: Det har jeg styr på - min hest er nemlig ikke glad for blæst smiley

  • #15   7. okt 2014 Rart at at høre - det er jo uheldigvis ikke alle som ved at hesten kan være bange for blæsevejr, så respekt til dig at du tager hensyn til det! smiley

  • #16   7. okt 2014 Når vores hest er urolig så snakker jeg gerne ham videre det beroliger både ham og mig jeg synes du skulle starte med en rute frem og tilbage for mig var det min rideskole og hjem hvor vi har vores heste til at stå vi trak ham i et år frem og tilbage i det år havde vi prøvet to gange at ride men det var gået galt og min søster blev smidt af, og hesten bliv urolig næste gang vi trak ham af sted, men efter et år og et halvt så prøvede vi efter at han havde været i skoven som hånd hest og små ture på ryggen med en eller to andre heste og det gik ligeså fint. Men vores hest reagere meget på stemmen og bliver rolig smiley

  • #17   7. okt 2014 Hvis du ikke vil give godbidder fra ryggen, kan du evt. bruge klikker, og så kaste fx en gulerod på jorden, så hesten tager fra jorden. :o)

    Mht. seperationsangst, så har min egen seperationsangst. I starten kunne hun slet ikke være alene nogen steder, overhovedet, uden at hun stejlede og løb rundt. Nu er det kun på tur, og hun stejler ikke mere. :o) Så det kan godt 'nøjes' med kun at komme til udtryk i nogle bestemte situationer. :o)


Kommentér på:
At ride ture alene

Annonce