{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
766 visninger | Oprettet:

Hjælp, hvad skal jeg gøre? {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG'ere!
Jeg har for nyligt købt hest, og hun er den første hest, jeg selv ejer.

I skridt er hun meget afslappet og skridter roligt rundt, når man så får hende i trav, så løber hun alt for hurtigt og reagere ikke på tøjlen, og hun er umulig at forkorte i traven, når hun først begynder at løbe, plus hun spænder helt op i halsen.
Hun gør det kun, når der ikke er en anden hest i hallen, eller hvis en hest forlader hallen.
Hun løber næsten også kun med mig.

Hvad kan jeg gøre? Hjælp smiley Er snart desperat efter en udvej, da jeg ikke er så glad for at ride hende så meget mere og føler, at jeg har brug for en stram glidetøjle på hende for at få farten ned..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp, hvad skal jeg gøre?
  • #1   15. okt 2014 Prøv at styre hende rundt på banen hele tiden. Altså ikke prøve at stoppe hende, men hele tiden lave øvelser som volter, slangegange, 8-taller, osv osv. også selv om det går rigtig stærkt i starten. Lad der ikke gå en runde uden at lave et eller andet. til sidst burde du få hestens opmærksomhed mere og mere og den vil slappe mere af. Først når den går mere afslappet sætter man den ned i skridt og roder den. Det hjalp i hvert fald utrolig godt på min.
    Håber i kommer over det smiley


  • #2   15. okt 2014 Man skal passe på med ikke at bede hesten om at bremse op lige efter man har bedt den om at gå frem. Det skaber tit en forvirret hest der stivner op. Se posetivt på det og vær glad for at du har en hest der går frem. Det er alligevel lettere at arbejde med end det modsatte smiley

  • #3   15. okt 2014 Hvis hun KUN gør det, når hun er alene, så kan det være seperationsangst. Men UMIDDELBART mener jeg, at det kan være noget med ryg eller mund, da den ikke gør det i skridt (som jeg læser det). Ville nok få ryg og tænder tjekket smiley

    Passer bidet? Eller er det for langt? Har du prøvet et andet bid? Hvilken type trense bruger du? Er det kun i letridning eller også i nedsidning? Har du mere end en sadel for hende? Hvis ja, reagere hun så anderledes med den ene end med den anden?

    Kan i hvert fald ikke anbefale dig at bruge glidetøjler - og slet ikke en stram en! - da det er en konstant pres og derved også et konstant stopsignal. Det kan også være grunden til, at hun ikke reagere på bidet, fordi hun er blevet (mere) "døv" af din glidetøjle. Husk det handler om halve parader - altså tag og giv slip med tøjlen, og hold fast og slip med knæ og sæde - ikke bare at holde presset til hesten sætter farten ned smiley

    EDIT: Glemte lige noget, det kan også være, at hendes balance er dårlig (læste lige på hendes profil, at hun ikke er van til at blive reddet ret meget på bane) og det kan gøre at hun løber lidt stærkere for at holde balancen. Det kan også være grunden til, at du har svært ved at holde hende på hovslaget smiley


  • #4   15. okt 2014 Og ja som Tulde siger. Igang med en masse øvelser, det hjælper tro mig smiley

  • #5   15. okt 2014 Ja, det har du ret i.. Hun er flot og når hun endelig slapper bare lidt af, traver hun feminint og ser rigtig lækker ud..
    Det er bare svært, når man føler intet hjælper, men jeg forventer vidst nok også lidt for meget af hende nogle gange, men bare lige tempoet, det kunne jeg godt undvære nogle gange.
    Alle der har set hende/ redet hende, siger at hun opfører sig som en unghest, selvom hun er 15 smiley


  • #6   15. okt 2014 Hvis hun ikke er ret reddet på banen, så er det klart hun opfører sig ldit "ungheste-agtigt". Hun er så ikke van til at ridningen foregår på hoveslaget, alle de øvelser man skal lave, at man skal trave "rundt" osv. osv. smiley

  • #7   15. okt 2014 Hendes bid passer fint, og har 2 trenser til hende og de er begge blevet tjekket og de sidder helt fint, hun har fået tjekket tænder og hun havde kun 3 mm tandspidser der blev raspet væk.. Hun har nogle spændinger i nakken og ved krydset men når hendes adfærd skifter når hun er alene og sammen med andre heste, kan det vel ikke være det..
    Tænker også separationsangst men hvordan håndtere man det?
    Hun har redet i lang tid med en gammel springsadel som jeg skiftede da jeg fik hende og rider nu med en dressursadel der passer okay og med lammepad ind under smiley


  • #8   15. okt 2014 Jamen hvilke typer trenser er det du har? Min trives fx ikke med hannoveransk næsebånd, men super fint med kombineret- og kryds- smiley

    Ang. seperationsangst så handler det "bare" om at vænne hesten til at være alene. Min gamle part kunne ikke lide at være alene på banen (eller i skoven for den sags skyld), så derfor gik og red jeg meget rundt på banen alene, netop for at lære hende at det var okay. I starten kun i skridt, men senere hen også i trav og galop uden problemer smiley

    Ang. den sadel der. Har du fået den tilpasset eller...? For hvis den ikke er blevet tilpasset af en sadelmager, så ville jeg nok få det gjort. Det andet er ikke rigtig optimalt smiley


  • #9   15. okt 2014 Jeg har 2 kombinerede trenser til hende og en krydstrense jeg ikke rigtig kan lide at ride med endnu, og hun rider næsten pænere med kombineret end med krydstrensen.
    Min dressur lære har sat et bud på at hun til jul vil kunne være en del af nissestævnet i LD klasser, og jeg håber at jeg til den tid i hvert fald har traven på plads! smiley


  • #10   15. okt 2014 Det kan nu også være at hun har fået stress a et nyt sted har du prøvet at lukke hende løs i hallen (hvis i må det der hvor hun er opstaldet?) ellers sæt hende i longe.

  • #11   15. okt 2014 Når jeg longere hende og hun kommer ud på 20 m volte søger hun mod udgangen/indgangen
    Og hvis jeg taber longen/snoren traver hun stresset mod udgangen og viser tegn på stress og laver stort op til flere gange
    Men når jeg tager fat i longen eller rebet så falder hun med igen og følger efter uden problemer smiley


Kommentér på:
Hjælp, hvad skal jeg gøre?

Annonce