{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.241 visninger | Oprettet:

Væddeløb? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Jeg har siddet og læst en debat omkring væddeløbs heste og væddeløb i det hele taget..Og ville bare høre jeres mening om det? Altså jeg har ikke noget imod det hvis det er korte baner, men nogle gange syntes jeg de går over stregen med at presse dem til at løbe så lange distancer at de næsten dør, altså for nylig var det nogle der brækkede ben og fik hjertet sprunget...Altså hestene får jo den mad og vand de skal have og det der, men nogle gange fryser de deres ben og sådan noget for at de skal løbe stærkere, og giver dem alt muligt medicin(ikke alle steder).Altså vi har en gammel væddeløbs hest og hun er 28, så ja jeg ved det ikk helt? Hvad er jeres mening, og ja osse med travløb (som jeg slet ikke kan lide eller støtter overhovdet)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Væddeløb?
  • #1   7. nov 2014 hmm.. nu er det måske fordi jeg selv er inde for væddeløbsverden, men lang de fleste heste bliver passet rigtig godt, ellers kan de jo heller ikke yde optimalt. og hvad mener du med at de giver dem alt muligt medicin???

må sige at jeg ikke er enig med dig

• #2   7. nov 2014 at hestens hjerte springer har ikke noget med hvor meget de presser den at gøre. Den nederste del af hestens hjerte er meget tyndt og der skal faktisk ikke ret meget til før det springer, så det kan du ikke bruge som målestok.

deres heste bliver passet optimalt ellers yder de ikke, og en hest der ikke yder er ikke i væddeløbs sporten, da det handler om resultater og penge. De har ikke pusse nusse heste som mange af vi andre, de skal leve af deres heste.

om det er den ene eller den anden form for væddeløb er vel lige meget....

et brækket ben tja det kan også ske for spring heste, så den er heller ikke god som argumentation.

selvfølgelig er der brodne kar i mellem som der er i alle sportsgrene, folk som forsøger at snyde, men det er hverken mere eller mindre i heste verden.

• #3   7. nov 2014 Altså det med medicin, der mener jeg steroider og sådan noget, men skrev osse det ikke var alle der gjorde det. Men jeg har heller ikke noget i mod det som der står, men alt for lange distancer syntes jeg er i overkanten, men hestene bliver ihvertfald ikke mishandlet når det kommer til pasning smiley

• #4   7. nov 2014 hvad er en lang distance???

• #6   7. nov 2014 nej netop da du ikke ved ret meget, er det måske ikke så smart at udtale sig.
    undersøg tingene inden du farer i flint, og undersøg det gerne ved flere kilder, og dan dig så en mening.
    hvad er så basic viden om væddeløbs sporten?

hvor langt tror du din hest går på en times ridning i et ride hus?

• #7   7. nov 2014 Jeg ved da noget, og har søgt på kilder ville da ikke bare lave et oplæg og angribe sporten eller noget, for det første har jeg ikke sagt at alles mening er sådan, jeg skrev min helt egen personlige mening og du har din, jeg har selv været med til væddeløb da vi har en gammel væddeløbs hest som red dengang, og har osse søgt rundt på nettet så jeg ikke bare dømte uden grund. og jeg rider ikke i ridehus, da jeg bare rider på en eng, med hestens primiser, så den kan bare græsse når den vil og sådan noget

• #8   7. nov 2014 du siger selv at du ikke ved ret meget og derfor ikke skal udtale dig ret meget.

feks er Klampenborg galopbane 1800m lang, de rider distancer fra 600m, til 4000m

4 km i galop det er altså ikke ret langt....

en ridebane eller et ridehus er mellem 20x40 og 20x60 m. dvs en omgang i et stort ridehus er 200m
    3 omgange i et ridehus så har du redet lige så langt som de korte distancer i et galop løb.

så distancen kan ikke angribes..... der er sikkert meget der kan, set med vores ride øjne og med vores pusse nusse holdning og i mange henseende misforstået godhed til heste.

Der findes ting inden for galop sporten som jeg ikke syntes om, der findes ting inden for travsporten som jeg ikke syntes om, men der findes sandelig også ting inden for poyngames, military, dressur, distance, spring osv som jeg ikke syntes om og faktisk syntes jeg vi ser langt værre ting i spring og dressur verden end vi gør i væddeløbssporten

• #9   7. nov 2014 Ja men vil heller ikke udtale mig for meget, da jeg jo ikke er ekspert smiley
    Men du har 100p ret i det med dressur og sådan noget..Altså dressur syntes jeg nærmest er tortur da mange spænder deres heste fast i alle mulige seler og jeg ved ikke hvad, men du har ret i alt det du siger om hvad de løber og sådan noget, men 2km syntes jeg personligt er langt at løbe for en hest i fuld galop, men det er så osse det eneste jeg ikke syntes om, udover det med de fryser deres ben og giver dem medicin men igen ikke alle gør det..Og travløb er så en helt anden historie fra mig..

• #10   7. nov 2014 Klart der er nogle der ikke behandler hestene godt, men dem er der jo inden for alle dele af ridesporten. Jeg har været i trav og galop stalde, de heste er blevet passet optimalt. Hvis der er noget med hesten, så kan den ikke yde, og så tjener træneren ikke nogen penge. Klart det er ikke nusse pusse heste, der bliver kælet om i en time af gangen. Og foldtiderne er bestemt ikke noget at råbe hurra for de fleste steder, men de heste har det bedre end så mange andre.

• #11   7. nov 2014 Jeg har ikke noget imod væddeløb eller travsporten, så længe hestene bliver passet ordentligt.

Syntes faktisk det er meget forkert at se så dårligt på det. Hvis du spørger mig er travheste, nogle af de bedst passede heste i hvert fald her i DK. Deres ledvæske bliver tjekket ofte, og skiftet ud hvis den er dårlig. For at mindske en hver form for belastning af deres ben.

Hvor hvis man så ser på dressur og springsporten, så er der da ligeså meget, hvis ikke mere, mishandling inden over der. Roll kur, heste der rider med ledmus, spat, OCD pga. dårlig avl. Sprindheste hvis hoved bliver holdt nede, så de faktisk ikke kan se mere end 3meter frem og på den måde ikke kan gøre klar til springet. Eller springheste der saves, hvilket også er gældende for dressur heste.
    Jeg er bestemt ikke tilhænger af at de bruger pisken så meget på trav og galop heste, men på samme tid gør de jo også det på dressur og springhestene + spore.

Alle discipliner har vel i grunden deres fejl. Så jeg vil sige det kommer helt an på hvordan hvert enkelte endivid bliver behandlet, da jeg ikke syntes man kan kaste en "fordom" over alle på en gang smiley

Om ikke andet bør folk da give de forskellige udføre af disciplinerne en chance for at bevise at folket tager fejl! smiley

Men det er jo så bare min mening.. Trods alt kan en hest ikke præstere dens allerbedste hvis den er passet 100% forkert.

M.v.h. Melanie

• #12   7. nov 2014 Grunden til jeg ikke så godt kan lide trav sporten er at de holder hesten så meget tilbage at den tit får ondt i munden og sådan noget men det kan godt være det bare er mig der har den ide smiley og Melanie du har helt ret omkring det med dressur og spring, altså dressur kan jeg slet ikke klare at se på fordi hestene bliver spændt fast med seler og alt muligt.Men væddeløb er jo osse forskelligt fra hest til hest, nogle heste elsker det og andre gør det bare fordi de får et smæk med pisken hver gang den sænker farten...

• #13   7. nov 2014 Altså, jeg tror ikke nogle heste elsker det. Jeg tror bare de acceptere det. Hvis hesten virkelig går helt ned på det, så kan den jo heller ikke bruges.

• #14   7. nov 2014 måske...det kan vi mennesker jo ikke sige.

• #15   7. nov 2014 Det med at de bliver holdt tilbage sker jo også i spring. Det er fordi de er så ivrige efter at gennemføre og blive færdige, så de kan bruge alt deres udholdenhed på et splitsekund hvis deres kuske lod dem. Og de konkurrere trods alt om penge, så de skulle gerne have energi til de sidste 100-200m der virkelig gælder! smiley

M.v.h. Melanie

• #17   7. nov 2014 der er brodne kar indenfor alle sportsgrene. sådan vil det altid være smiley

synes bare det er sjovt at lige væddeløbssporten bliver angrebet så meget. Væddeløbsheste bliver passet lige så godt som alle andre heste og bliver trænet lige så godt. synes også det er sjovt at du siger du ikke kan lide spring, du kan ikke lide væddeløb og du rider selv på hestens præmisser. men hvad er hestens præmisser?? det kommer jo an på hvordan man ser på det.

min traver er 11 og fungere stadig i sporten. han går på døgnfold, får mad 2-3 gange om dagen, har alt det hø og halm han lige vil spise og en fold med græs på. han bliver trænet 2-3 gange om ugen og bliver striglet HVER dag. Det er altså meget få heste der ikke har det godt.

men nej, væddeløbsheste er ikke nusse-heste ligesom andre, det kan vi hurtigt blive enig om smiley

• #18   7. nov 2014 Ja hestens præmisser er jo det bedste man kan gøre for hesten, men alligevel sidde på den, for mig er det eks. at ride uden bid og saddel, altså jeg rider bare med grime og tov og nogle gange et tæppe, men sporten bliver jo ikke angrebet bare diskuteret, ingen her har sagt alt er dårligt ved galop eller trav sport smiley Og alle har sagt de bliver passet ordenligt..Men nogle ting er gode for nogle og nogle er dårlige for andre

• #19   7. nov 2014 2 km i galop, ej kom on det er 10 omgange i et ridehus, det er ikke meget.

hvor langt tror du at du selv rider hvis du tager din hest ud og rider en time. væddeløbs heste er jo top trænet atleter, en bette tur på 2-4 km er ingen ting for dem.

• #21   7. nov 2014 Ja ikke alle steder er dårlige, men tror de fleste steder der giver du dem "stoffer" så de løber hurtigere, og vores gamle væddeløbs hest startede da hun var kun 1 år og 8 måneder (der var hun så ikke vores) vi fik hende så fordi hun skulle slagtes, og det er osse en ting jeg ikke er så vild med, altså hun skulle slagtes fordi nu var hun ikke god nok mere for dem, altså det kan godt være de ikke kan pusse om dem men sådan behøver de heller ikke behandle dem, liv for penge? arrrh...Og ja de bliver passet godt mange steder, men det er jo så de kan yde..ikke for de skal have det godt..og nu ved jeg godt folk skrive "ja men de skal jo tjene penge" ja? men derfor behandler man da ikke et smukt dyr sådan..igen..min mening :))

• #22   7. nov 2014 hvad er der galt i slagte heste??
    heste kød smager fint og en død hest mærker intet..... den dag mine ikke skal være mine mere skal de også aflives (kan ikke slagte dem da de er udelukket fra konsum).

når ikke hesten klare sig i løbene, så er den ikke værd at avle på og den kan ikke løbe, ergo kan den ikke engang tjene til sit eget ophold og så må den væk, salg eller slagt..... ved slagtning er de sikre på at hesten ikke kommer i forkerte hænder

• #23   7. nov 2014 At den ikke kommer i forkerte hænder? De er da ligeglade, da vi skulle have vores fuldblod solgte de hende bare til os uden at blinke, tjekkede ingen papire, eller hvordan vores gård så ud, forholdene, intet, tror hun har det meget bedre nu end der, fordi der stod hun osse i boks hele tiden og fik frosset ben og jeg ved ikke hvad, og at du er ligeglad med sunde og raske heste bliver slagtet er ikke noget jeg vil blande mig i, men at aflive sunde og raske dyr i det hele taget syntes jeg er svineri..

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #24   7. nov 2014 Det lyder slet ikke som den verden jeg kender, ingen bliver tjekket mere for forbudte stoffer end væddeløbsheste, så at alle skulle indtage præstationsfremmende midler er helt ude i skoven.

at hestene aflives kan faktisk være det mest humane at gøre, mange tror fejlagtigt at de sagtens kan lære en gammel væddeløber at blive alm. Ridehest, det er også muligt at nogen når dertil men det er de få resten ender deres dage som kastebolde grundet den lave pris når de tages ud af sporten.

• #25   7. nov 2014 De behøver jo ikke have den som ridehest, vi har fjorten og næsten alle går bare på græs og spiser og hygger sig, og ja forstår meget gamle væddeløbs heste med dårlige ben og går dårligt og sådan noget, men de havde tænkt sig at aflive vores (born dancer) i en alder af 2år eller lidt mer, fordi hun havde mistede lidt af sin fart så var hun ikke god nok mere..

• #26   7. nov 2014 Aldrig har jeg læst noget så dumt TS....

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#27   7. nov 2014 Hvis du gerne vil have et mere nuanceret billede af sporten vil jeg anbefale dig at du i din næste erhvervspraktik søger ud i en væddeløbsstald, det vil give dig et helt andet billede end det du har i dag, vi kan alle finde heste der ikke har haft de optimale forhold efter vores mening, men det er ikke det samme som at vi har patent på hvad optimalt er smiley

Dit indlæg virker meget farvet, jeg ved ikke hvem der har fortalt dig at det foregår sådan men tag ud og se det med egne øjne og Dan dig en mening når du har set hvordan det gøres i den virkelige verden smiley

• #28   7. nov 2014 Altså som jeg skrev længere oppe, så har jeg søgt om det og fået viden inden jeg bare skrev et eller andet, men jeg har set en væddeløbs stald før, og har ikke skrevet at de ikke bliver behandlet ordenligt i forhold til pasning og pleje, det eneste jeg personligt bare ikke syntes om er at nogle steder giver de dem medicin og fryser benene på dem, og så bryder jeg mig heller ikke om at hestene bare bliver aflivet sunde og raske i en ung alder, ellers har jeg slet ikke noget imod sporten smiley

• #29   7. nov 2014 hvad er forskellen på at slagte en hest, og en ko, gris, kylling , lam osv????

jeg kan sagtens forstå at du med de følelser du har for din hest, syntes det ville være meget ondt at slagte den. Men lige netop som du skriver så tjekker man ikke op på noget som helst når man sælger de kasserede væddeløbs heste, man er bare interesseret i at få den ud af stalden så man ikke skal bruge tid og penge på den. så ja hvem som helst kan komme og købe den, nu har Born Dancer, været heldig at komme ud til nogle der passer den og lader den gå på en mark og hygge sig, men det er langt fra alle der er så gode ved de billige heste, og de ender nemt hos mennesker der alligevel ikke har råd til at have dem, og råd til at sørge for de fornødne ting, og mange af dem ryger desværre også til mennesker der fejlagtigt tror at de kan lave hesten om til en super ride hest, og når det ikke lykkedes ryger den videre i systemet.... så må jeg erkende at en uvis fremtid er værre end at lade den slagte.

jeg må erklærer mig enig med JM du lyder meget farvet i dit syn på væddeløbs sporten, og samtidig lyder du også meget ung og naiv, ikke at der er noget galt i det, for der har vi alle været en gang, men syntes du skal gøre som JM opfordre dig til, søg praktik i en væddeløbsstald, du vil lære rigtig meget og jeg er sikker på at du faktisk også vil syntes det er både sjov og spændende.

prøv at forestille dig at dine forældre ikke længere har råd til at have din ynglings hest gående, og den skal væk her og nu, hvad vil du så helst vælge for hesten en uvis fremtid eller at lade den slagte?

• #30   7. nov 2014 Jeg er vegetar, så har det på samme måde med ko, gris, kylling , lam osv..nu var det bare et heste emne, og om du syntes jeg er ung og naiv det er ikke mit problem fordi siger min egen mening som den er, og jeg ved meget om sporten, har jo selv set staldene og løbene osv..men bare fordi jeg har forstået mig på det, betyder det ikke jeg skal have det godt med de samme ting du ikke syntes der er noget galt i, hvis du altså gør det, du har jo osse lov til at have din egen mening.

• #31   7. nov 2014 fint du er vegetar, men så har jeg et spørgsmål, dit ride udestyr hvad er det lavet af? dine sko hvad er de lavet af? tasker, smykker og tøj, måske endda møbler.....

Det er super fint at du har en holdning, men det er rigtig trist hvis din holdning og her dine fordomme er baseret på manglende viden og misinformationer.
    Det er ikke nok at have været en tur i staldene, og set et løb på banen, det giver dig ikke en baggrunds viden med nok basis til at kunne danne dig en nuanceret holdning og syn på den del af sporten.

Jeg forsøger ikke at ændre din holdning for dem må du gerne have, men jeg vil rigtig gerne at du kan argumentere for din holdning, at du måske bliver i stand til at se at verden ikke bare er sort og hvid, og at du får lyst til at få viden om i det her tilfælde væddeløbs sporten.

• #32   7. nov 2014 Jammen har jo heller ikke sagt der er noget galt i det, har bare udpeget noget som jeg personligt selv ikke syntes om, jeg har slet ikke noget imod væddeløb overhovedet, det er bare mindre ting jeg ikke lige syntes om, men ja ved godt der er mange steder hvor de både kommer på fold og bliver passet og plejet og ikke får medicin, jeg snakker om de steder der ikke gør sådan smiley og forstår godt du vil have jeg skal argumentere men tror du forstår det jeg mener på en anden måde en jeg vil have det til at lyde som smiley

• #33   7. nov 2014 vi kan godt blive enige om at doping i en hver sportsgren er snyd og bedrag, det er usportsligt.

men men hvor mange væddeløbs heste kender du til der bliver dopet?? hvor mange har vi hørt om?

den her med at fryse ben den har jeg ikke hørt om, hvad er det, hvad går det ud på?

du viser her en tendens til at krybe uden om mine spørgsmål, hvilket fortæller mig at du ikke har dine fakta i orden, jeg vil gerne se hvor fra du har den oplysning om at man fryser hestens ben. jeg behøver ikke bevis på doping for det ved vi finder sted, og det har altid fundet sted, men man er heldigvis blevet bedre til at opdage dem der snyder på den måde

• #34   7. nov 2014 Hvad for nogle spørgsmål kryber jeg uden om? har svaret på alle, og det med at fryse ben aner jeg ikke om hvorfor de gør det men har set flere dokumentare hvor de gør det.

• #35   7. nov 2014 hvordan gør de det..... for jeg kan ikke finde noget som helst om den slags.
    du kryber uden om hvad dit seletøj er lavet af. hvor langt du selv rider, hvad d ville ønske for din ynglingshest, ja faktisk alle de spørgsmål je ghar stillet dig

• #36   7. nov 2014 Nej har svaret på alle undtagen de der? det med seletøj..jeg har ikke noget har skrevet længere oppe jeg rider med grime og tov...hvor langt jeg selv rider? jeg rider bare..nogle gange længere end andre..og min yndlings hest ville jeg da helt klart prøve at finde et hjem til, og så den aller sidste udvej er slagt.

• #37   7. nov 2014 ja har læst du rider i grime og tov, har også læst du rider western, at du rider på engen....

kan du huske hvad bare en af de dokumentarer du har set hedder??? jeg kan nemlig stadig intet finde om galop heste eller frysning af ben

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#38   7. nov 2014 Tror frysning er det man engang for mange år siden kaldte blistring og det har intet med frysning at gøre og med den kontrol der er med de heste der er i løb føler jeg mig meget sikker på at dette ikke finder sted, derimod så er der mange amatører der selvbehandler sår, muk mm. Hvor de ikke vasker sæber, virkon s og andet af og så blistrer de faktisk deres hest idet de ætser huden, det er smertefuldt og foregår hos helt almindelige heste i det danske land.

• #39   7. nov 2014 der stod ikke hvad den hed, så det på PETAs facebook side

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#40   7. nov 2014 Nej det kan jeg forstå men man skal også være lidt forsigtig med at slynge om sig med beskyldninger hvis ikke man rent faktisk ved hvad man beskylder nogen for smiley

din bekymring for verdens væddeløbsheste er stærkt overdrevet, der finder mange flere forfærdelige ting sted ude i amatørverdenen desværre her er det bare "ok" for de gør det bedste de har lært, de ved ikke bedre osv.

Nu er min egen dyrlæge travkusk og jeg er sikker på hun vil falde ned af vognen hvis jeg viste hende dit indlæg smiley

Det er godt at være kritisk, og vi skal ikke stoppe med at udvikle vores omgang med hestene, blot skal det føres på et sagligt grundlag.

• #41   7. nov 2014 hmm det eneste jeg kan find der er en artikel om heste der kommer til skade, men at det er hændelige uheld, heste der bliver bange og iøvrigt ikke har noget med Danmark at gøre.

kan du sende mig et link til det?

• #42   7. nov 2014 Jo, hvis jeg kan finde det

• #44   7. nov 2014 https://www.youtube.com/watch?v=9TJVA2lwW4A
    Jeg ved det er usa. men lig mærke til, jeg skrev ikke noget med danmark, skrev bare løb i det hele taget, og rikke der er et lille klip hvor den står med fødderne i en spand og får frosset benene..det er sådan her noget som jeg ikke kan lide ved væddeløb, de steder hvor ansatte rent faktisk kan lide heste og hvor de ikke får medicin der har jeg det fint med væddeløb da hesten har det fint smiley
    Jeg fik sku tåre i øjnene af den video, tænkt folk kan være så ligeglade med et levende smukt væsen :(..trist verden

• #45   7. nov 2014 tak det vil jeg se på lige om lidt

• #47   7. nov 2014 Kunne du holde ud og se på en hest blive slagtet..hold da op...ja ville falde om, og når du siger det jo stadig et dyr hvad mener du så? fordi som du kan se i eks. denne video,så er nogle mennesker værre end dyr.

• #48   7. nov 2014 Det første klip hvor den står med benene i isvand er det for at lindre dens smerter over manglende hove, men du har ret man næver at der bruges flydende nitrogen, til at blistre dem, der fortælles om en masse medicin ja, men ikke medicin til doping det er meget lidt man nævner om det, men medicin til at hole dem smerte frie, og til behandling af alle de skader de får, fordi de trænes for hårdt i en for tidlig alder, men der er tale om få trænere i klippet, ikke alle.

Dette klip er grimme ting der kommer ud, og jeg kan godt forstå du er forarget over den behandling du ser her.... desværre finde det inden for alle grene af hestesporten, og især når der er penge på spil.

Det er dog stadig ikke nok til at ændre mit syn på væddeløb, da dette ikke er den generelle måde at have hestene på.

jeg syntes stadig du skal søge praktik i en væddeløbs stald, og få selv syn for hvordan det foregår.

og så er dette en reklame film for en dyreværns organisation, som selvfølgelig er ude på at tjene penge, så de frem hæver hvad de vil , og kan klippe filmen sammen som de vil, så lidt kilde kritik er det også vigtig at have.
    De blistrings mærker man ser på hestens ben, kan lige så godt være arvæv efter mug, utilsigtet sand i bandager, for stramme bandager og gamacher, eller at hesten har hængt fast, eller slået sit ben. arvæv og trygskader giver samme type mærker. min den ene hoppe har samme type mærker på sine ben, som er arvæv, men jeg tror da ikke hun har været udsat for blistring.

har du set dokumentaren "heste sladre ikke"? eller nogle af alle de ting der ligger på Eponas hjemmeside?

jeg er enig i at det vi ser giver dårlig smag i munden over denne træners metode, men igen der er brodne kar over det hele

• #49   7. nov 2014 I videoens siger manden "it hurts as hell, i dont know how these fuckers can stand it" og der snakker han om at få frosset ben så nej, det lindre overhovdet ikke smerten, syntes kun man skal give dem medicin..hvis de rent faktisk fejler noget. De kan være du tror den ikke er udsat for noget, men du kunne da høre ejeren var ligeglad, så han er nok ligeglad hvor ondt det gør, bare der er penge i det. Men ja dette foregår ikke alle steder, men de fleste, fordi folk tænker mere på penge end liv..surt

• #52   7. nov 2014 de snakker om det hesten mangler i hoven, at det gør ondt som en i helvede, det er ikke isvandet der er problemet der, det er de manglende hove

• #53   7. nov 2014 Yasmin, forstår dig, kan heller ikke slev tåle at se dyremishandling, jeg elsker dyr og især heste af hele mit hjerte, og det gør så ondt hver gang jeg ser nogle der ikke bliver behandlet ordenligt.

• #54   7. nov 2014 Yasmin de får også syre, det er en grim industri ved dem der gør det. igen det er ikke alle.
    lige som det i Dk er grimt når dyrene mishandles, og det sker over det hele.

Der er ikke noget grimt i a se e dyr blive slagtet.....

• #55   7. nov 2014 Fra min side syntes jeg det er lige til at brække sig over...men han mente altså det med vandet, men de giver dem osse nogle gange stød , det kan osse være det han mente..altså jeg ved heller ikke hvorfor de får stød.,.det ligesom om de bare VIL behandle dem dårligt, som om der ikke er nogen udvej andet end det..altså folk er sku syge..

• #56   7. nov 2014 Synes du er lidt snæversynet. Det er EN træner der bliver snakket om, måske lidt flere. I forhold til hvor mange? Der er da flere heste indenfor spring og dressur der bliver behandlet værre. Og så har du valgt en video, hvor de sætter fokus på det dårlige.

Du vil ikke ændre dit syn på væddeløbssporten, fair nok, men så lad være med at komme med sådanne udtalelser hvis ikke du har forstand på dem smiley

• #57   7. nov 2014 hvis det havde været flydende nitrogen den stod i på den måde ville dens ben være så frosne at de ville splintres, så det er ikke der den fryses, her køler man bare dens ben fordi den er øm i hove og led. de taler om z-bars, som hesten mangler det er et eller andet i hoven, der gør den halt om det er stråle, hornvæg eller dragter, måske sålen det ved jeg ikke, men den har dårlige hove, som gør den halt og de har forsøgt forskellige ting for at bedre det (flere ting om har skadet den yderligere).

det du ser i starten er dyrlægen der tapper væske fra leddene som skal undersøges, leddene er overbelastet fordi hesten er for ung til den træning og den belastning den udsættes for, dens knogler, muskler, led og sener er ikke færdig udviklet.

stødet er jockeyen der give den det.
    alt et her er optaget hos en mand godt nok den førende galoptræner Steve Asmussen. det giver ikke et billede af galop sporten hele vejen rundt

• #58   7. nov 2014 Pernille, jeg har overhovdet ikke skrevet noget om at det foregår alle steder, og jeg fandt denne video fordi rikke ville have jeg skulle finde den video jeg fortalte om hvor de fik frosset ben og det gjorde jeg så, så forstår ikke du skal sidde og kalde mig snæversynet for den grund at jeg ikke er 100p enig med alt det du siger, det eneste jeg har dårligt at sige om væddeløbsporten er at det er dårligt de får medicin (steroider og sådan noget) og så osse lidt at de starter så tideligt, og at de slagter dem uden grund, men det er rimelig tit de finder nye hjem til dem..ellers syntes jeg det er en fin sport, bare jockeyen kan lide hestene og trænerene kan lide dem smiley

• #60   8. nov 2014 Synes godt nok der bliver genereliseret meget i den tråd her....
    Personligt synes jeg at væddeløb er en utrolig spændende og fed sport! Dog mest galop sporten, trav løb siger mig intet. smiley

Jeg har intet dårligt at sige om galop løb (så længe de ikke overtræder nogle "love"), heller ikke at de bliver redet så tidligt. En Fuldblod kan du ikke sammenligne med andre racer, de udvikler sig hurtigere end varmblods heste, og det er bestemt ikke ligefrem fordi, at de bliver sat i fuld træning fra dag 1, de bliver trænet langsomt op og har også vokse pauser. smiley
    Kendte en der har en aktiv løbs hest, og helt ærligt, jeg ville ikke have noget imod, at være den hest! Er du syg et luksus liv de har!

Og jeg må ærligt indrømme, at det der bliver vist i det klip (ikke fordi det gør det okay), det er intet i forhold til, hvordan det forholder sig i TWH sporten...
    Jeg troede ikke at en hest kunne skrige, indtil jeg så klip fra en TWH stald, dét er barsk!
    Jeg vil 100 gange hellere være være en af de heste i klippet, end jeg vil være hest i en af de rådne TWH stalde.
    Væddeløbs sporten på sit værste, det er en dans på roser i forhold til...

• #61   8. nov 2014 Bare lige en hurtig Info med den ene hånd fordi jeg er ved at eksplodere over uvidenheden i denne tråd, så kan heste GODT slagtes selvom de er chippet, de kan også slagtes selvom de er taget ud af konsum, kødet bliver bare smidt ud...

Men ja, få nogen opdaterede facts på plads, jeg arbejder i en travstald, så jeg synes det er nogle vilde påstande du kommer med TS.

• #62   8. nov 2014 Nu har jeg ikke læst alle kommentarener men....ja smiley
    Jeg var igår nede at se Væddeløb på Jysk Væddeløbsbane og jeg synes det var helt vildt spændende og sjovt! Det jeg nok er mest imod i forhold til væddeløb er at de begynder at ride dem så tidligt... De begynder at tilride og ride hesten i en alder af 1 år.... Og starter allerede løb på dem i en alder af to år. Og så er hesten "gammel" og kommer allerede på pension når de er mellem 4-6 år....
    Men ja, jeg har ikke forstand på væddeløb men jeg synes at det er vildt at jockeyerne tør at ride så stærkt og at hesten kan løbe så stærkt! smiley

• #63   8. nov 2014 Sofie V - Ah, løberne bliver ikke tilredet så tideligt. Og vi havde også heste i stalden, på en 7 år. De fleste var dog 3-4. Traverne køre dog tideligere løb, men de får jo heller ikke nogen på ryggen.

• #64   8. nov 2014 Linnea, jeg ved det ikke er alle, men vores gamle blev trænet da hun var ca. 1 år og 5 måneder og løb sit første løb da hun var 2

• #65   8. nov 2014 Sofie, så du mig? Haha, jeg kørte nemlig på Jysk i går smiley

• #66   8. nov 2014 Køre du trav?

• #67   8. nov 2014 Ja det gør jeg

• #68   8. nov 2014 Linnea- Du har sikkert ret det er nok heller ikke alle der bliver tilredet så tidligt, men jeg har læst at over i Amerika er der nogle der gør... smiley

Pernille- Nej jeg tror ikke at jeg så dig, jeg kom først ved de sidste travløb (ved 8tiden), men det kunne ellers have været sjovt smiley

• #69   8. nov 2014 Jeg kørte også det sidste travløb kl. 20:25 smiley

• #71   9. nov 2014 Pernille :)? Hvordan undgår man at hestene får sår og ondt i munden når man holder dem så meget tilbage i løbene

• #73   9. nov 2014 Jeg har overhovdet ikke skrevet ALLE gør sådan, så det skal du ikke sidde og skrive, har kun skrevet at DEM der gør det syntes jeg ikke godt om, har ikke skrevet noget som helst om at de steder hvor de bliver behandlet som guld er noget galt med, og jeg skrev til Pernille om trav ikke væddeløb, og det med hestens præmisser hvis du gad læse lidt længere oppe så har jeg skrevet jeg mente at gøre det så godt for den som muligt men stadig sidde på ryggen...hdo..

• #75   9. nov 2014 Jeg ville bare vide hvad andre tænkte om det og skrev min personlige mening, og så begynder folk og hakke på mig og min holdning og jeg ville bare høre hvad andre tænkte...ikke hvad de mente om min mening.

• #76   9. nov 2014 Hvordan man undgår at hive dem i munden? Så simpelt som med en ridehest. De fleste er så søde at udslet ikke behøver at hive dem i munden. I løb kan de blive hidsige, så er man jo nød til at holde lidt i dem, men det behøver ikke være værre end man holder i en springhest smiley

• #77   9. nov 2014 Nej men jeg mener, når de traver så hurtigt vil de så ikke i galop? smiley

• #79   9. nov 2014 Ja det er osse det jeg mener. Altså forstår de må nød til at holde den tilbage, men det er da flot den ikke bare tager biddet og løber sin vej.

• #80   9. nov 2014 Travheste slår som regel ikke uden videre over i galop, de ved godt hvad det handler om, så nej vi holder ikke i dem for at holde dem i travet

• #82   9. nov 2014 Men syntes det er flot de kan lære den det, fordi har set travløb og kan se de nogle gange må holde den lidt tilbage men hiver dem ikke vildt i munden, og ellers traver hestene bare rimelig frit tror jeg smiley men har bare altid troet at de fik sår i munden og ondt i munden osv. og derfor har jeg ikke rigtigt kunne lide det sådan helt smiley

• #83   9. nov 2014 Se Maria nu begynder du jo rent faktisk at åbne op og søge viden om væddeløb, træning af hestene, pasning osv.... det er vejen frem smiley

• #85   9. nov 2014 Ja, men det er fordi jeg har set lidt på forskellen mellem danmark og så alle mulige andre lande og kan godt se jeg har fået meget af min "viden" fra alle mulige andre lande og sådan noget smiley men har faktisk tænkt over at gå i praktik i en væddeløbs stald, men har da fået meget viden end fra i starten da.

• #86   9. nov 2014 sådan Maria, det er vejen frem til at lære noget nyt og så danne sig en mening...skide godt gået

• #87   9. nov 2014 Jeg har ihvertfald en meget bedre syn på væddeløb nu, men er glad for jeg lavede denne her status så jeg fik lært noget og ikke hele tiden havde den samme mening smiley

• #88   9. nov 2014 ja det var helt godt, og også helt godt at vi hakkede på dig, smiley

• #90   9. nov 2014 jep, me too hehe, men de fleste gange kan jeg ligesom ikke se mine fejl før at jeg kan se..okay det jeg skriver giver jo ikke engang mening smiley

• #91   9. nov 2014 glædeligt at vi så sidder nogle gamle høns her der endnu i denne tråd ikke har været bitchy

• #93   9. nov 2014 det kan vi godt diskutere mening af eller forståelsen af ordet bitchy

• #95   10. nov 2014 Jeg vil gerne påpege at jeg har arbejdet i en travstald og ja, man nusser ikke rigtig om hestene, men de har det godt! De bliver tjekket tit og jeg tror os bare at man 'glemmer' det er heste, når det er ens job og man har gjort det i 20 år. Man behøver jo ikke være ond af den grund, men så er det jo godt der findes søde stald piger der vil nusse hestene og gøre dem klar inden løb osv. Jeg nød i hvertfald da jeg var derude og jeg var også med til at tilkøre. Det eneste jeg sådan set har noget imod indenfor den branche er at jeg syntes de bliver tilredet/tilkørt alt for tidligt! smiley

• #96   10. nov 2014 Tina: binder de deres tunger?

• #97   10. nov 2014 De binder deres tunger fordi de tager tungen over bidet smiley

• #98   10. nov 2014 ej...hvordan binder de dem

• #99   10. nov 2014 Det er bare en nylon strømpe (eller lignende) der kommer rundt om tungen, og så bliver den bundet til underkæben.

• #101   10. nov 2014 ej bliver altså virkelig tosset over at du skriver,ja de pusser og nusser dem nok godt ,men pga de skal yde noget. aldrig har jeglæst noget så DUMT. tror du virkelig at folk vil gå og nusse sin hest uden de elskede deres hest,og kun fordi de skal yde noget. vågn op frøken

• #102   10. nov 2014 Har ikke skrevet de pusse nusser om deres hest, har skrevet de passer dem for de skulle yde noget og se godt ud, og så selvfølgelig osse bare fordi hvis man skal have hest skal man jo passe dem? Men folk i sporten har jo ikke tid til det,kun hvis der lige går nogle stald piger eller drenge og pusser om dem.. Så tror ikke jeg skal vågne op...

• #103   10. nov 2014 tror virkelig ikke du aner en skid om det. Vil gerne invitere dig,så kan det være du vågner op

• #104   10. nov 2014 Snak pænt? Og jo ved noget nu, har læst om det og har for nyligt været ude i en væddeløbs stald fordi min far kendte en der havde en hest derude.

• #105   10. nov 2014 Jeg kan ikke svare dig på hvorfor de binder tungerne, men jeg kan lige komme med en fact:
    Travhestene bliver i trav fordi de har et bestemt gen (det samme som islænderen har) der gør at de ikke er motiverede for at galoppere (præcis hvad/hvordan ved jeg ikke). så det er altså til dels træning, men også i høj grad genetik smiley

• #106   10. nov 2014 Vi bruger meget tid på vores væddeløbs heste de bliver passet med alt

• #107   10. nov 2014 Jeg har slet ikke snakket om noget med trav, har kun snakket om galop, indtil her sidst i tråden,? o.o Og så har jeg spurgt hvordan de bliver holdt tilbage ikke andet, så forstår ikke at i flipper sådan ud,o og jeg har fået mere viden og galop btw.. smiley

• #109   10. nov 2014 syntes nu nok også der er et par stykker der ville nå længere med deres budskab hvis de talte ordentligt

• #110   10. nov 2014 de binder deres tunger fordi tager tungen over bidet. Sagt med andre bord, tager bidet. Når en hest gør det bliver den for ivrig. Det gør ikke ondt på hesten. Har selv gjort det. Den bliver hverken bundet stramt eller så tungen ligger træls. smiley

• #111   11. nov 2014 Maria du skrev:
    "Nej men jeg mener, når de traver så hurtigt vil de så ikke i galop?"
    Nej, det vil de ikke fordi det ikke falder dem naturligt. 75% af de danske travheste besidder dette gen (rundt regnet ifølge en undersøgelse), og derfor vil de altså ikke gå op i galop. Dette forstærkes af deres træning.

• #112   11. nov 2014 Ej det er nu altså ikke et specielt gen der gør at de foretrækker traven, men derimod den måde de er bygget på - det er bl.a. derfor at travere ikke er de mest optimale rideheste, for de er simpelthen skabt til at trave og avlet til et specifikt formål i så mange år, at deres kropsbygning har ændret sig, og gør denne gangart nemmere for dem end f.eks. gallop hvor de ofte 4-takter.

• #113   11. nov 2014 Astrid, så forkler den undersøgelse der har fundet ud af at bestemt et enkelt gen gør at de ikke slår over i galoppen. Hos de travere som man havde oplevet slog over i galop, manglede stort set alle hestene dette ene gen, men på de testede heste som ikke slog over i galop under løbet var stort set alle heste i besiddelse af dette ene gen.
    Så jeg mener det både er kropsbygningen som du nævner, men også i stor grad dette ene gen som gør at travhestene ikke slår over i galop.

• #114   11. nov 2014 Jeg er noget der ligner 100% sikker på at hverken travere, islændere eller andre heste med specielle tendenser eller gangarter ikke har et ekstra eller anderledes gen.

Der er jo stort set ingen travere det ikke har slået i galop i deres karriere, selv top hestene der har vundet flere millioner har engang imellem galopperet, så er det kun dem der aldrig har galopperet der har dette gen er der jo alligevel ingen der har det.

Ej, jeg vil gerne se den undersøgelse, for hvilket gen skulle det også være der kun er hos nogen travere, du ser det jo heller ikke hos de traverblandinger der findes, desuden bliver mange travere galop trænede for at styrke bagparten, og nej de galoppere med dressur øjne ikke flot, men de kan sagtens - de foretrækker som sagt bare traven fordi set falder dem mere naturligt grundet deres bygning.

Desuden ville man da nok tage en prøve på samtlige travere før man både købte og satte dem i træning hvis det på den måde var muligt at udskille de gode travere der primært holder sig til trav fra de mindre gode - men det er der jo ingen der gør fordi det ikke er muligt

• #115   11. nov 2014 Jeg kan desværre ikke linke til undersøgelsen, men den blev foretaget på en masse frasnke travere i den ene healvdel (de er kendt for ofte at slå i galop) og en stor gruppe af engelske/danske travere (er ikke helt sikker for det er noget tid siden).

Resultatet viste at genet kun eksisterede hos 50% af de franske travere, mens over 75% af den anden gruppe besad genet. De heste som ikke besad genet var desuden som individer ofte kendt for at slå i galop, mens de heste der besad genet oftest var kendt som dem der forblev i trav

• #116   11. nov 2014 Jeg tror ikke du læser det jeg skriver.. ALLE travheste har i deres karriere slået i galop nogen mere end andre ja, men det handler som sagt mere om kropsbyningen, teknik, position i løbet, kusken og en masse andre faktorer - spørg du kusken hvorfor den sprang i galop efter løbet får du helt sikkert et klokkeklart svar og aldrig er det 'fordi den mangler et gen'.

Det er da det værste sludder at franske travere galoppere mere end andre (nu er de fleste af de travere vi har i DK efter enten franske eller amerikanske linjer så kan vel nærmest ikke betegnes som værende danske), hvorfor skulle man så gide avle på dem hvis man kun har 50% for at få en hest med et særligt travergen og giver 50.000-100.000 i hingstepenge?

Kan slet ikke forstå at du selv tror på det, for som skrevet, hvorfor får man så ikke DNA testet samtlige føl for at se om de har genet, det er da ikke hverken dyrt eller svært? Hvorfor vælgedr man så heller ikke at DNA teste forældredyrene for at se om de har genet før man ifoler så man er 100% sikker på at få et føl med genet før man ofre pengene?

Ej det er altså noget værre vrøvl at der eksistere et specielt gen i nogen af traverne, for med de enorme summer penge man arbejder med ville man teste for det, og der ville være markant større forskel på hestene i sporten...

• #117   11. nov 2014 Astrid, jeg skriver blot hvad jeg ved fra de undersøgelser jeg har læst om. Man avler jo heller ikke på de dyr som slår over i galop, men specielt franske travere har været kendt for at slå mere i galop end andre travere. Man kan jo genteste dyret på samme måde som med en broget eller skimlet hest.
    Nogen er homogyzot og andre er heterogyzot for genet, men jeg kan ikke sige hvad avlerne gør, for jeg er ikke inde i travsporten eller den verden. Det var blot en undersøgelse jeg faldt over i min søgen efter farvegenetik, og som jeg læste fordi jeg blev nysgerrig.

Jeg kan ikke huske om de skrev hvor gode travere der blev anvendt, men som du selv skriver så kan man ikke bare sige 'vi har et gen, nu vil den ikke gallopere' (hvilket jeg heller ikke gør). Du skriver selv at der mange ting som går ind og påvirker hesten (træning, kropsbygning etc.), og dette er endnu en faktor i spillet om hvor stor chance hesten har for at slå over i galop når den presses. Men jeg mener ikke man bør se bort fra endnu en stor faktor, som er det nævnte gen smiley

• #118   11. nov 2014 Men det er jo ikke korrekt - kan du ikke selv se at hvis det passede ville der være en masse ting der var anderledes i travsporten end de er i dag, hvis man på den måde kunne selektere hvilke heste der 100% sikkert var bedre end de andre fordi lige netop det gen var hos dem?

Nu er jeg selv rigtig megeet i travsporten og jeg har ALDRIG hørt nogen af de dygtige kuske eller trænere snakke om heste med et anderledes eller unikt gen, jeg kan heller ikke google mig til det eller søge anden information på området, hvilket da er lidt mystisk hvis det er korrekt?

At de franske heste galoppere mere end andre er også noget være vås - det er udelukkende et spørgsmål om hvordan de trænes, er byggede, fungere i hovedet og reagere på banen hvorvidt de gloppere eller ej - nogen af de bedste heste der findes er franske hvilket da er underligt hvis 50% af de franske travheste mangler et gen der får dem til at holde traven??

Nej, hvis man slår sin sunde fornuft til og rent faktisk har set en travhest og været inde i sporten er man klar over at der rent teknisk ikke kan være et sådan gen i kun nogle af hestene - jeg kunne måske snakke med hvis du sagde at alle travheste havde et andet 'gen' end eksempelvis DV'er og andre rideheste, ikke at de har det, men de er blevet avlet så målrettet på i mange år, for at kunne trave hurtigere, mere sikkert og bedre, at de har bevæget sig i en anden retning end vores rideheste rent temperament og bygningsmæssigt, og det kan måske argumentere for er en form for andet gen der er opstået.

Desuden er det da noget vås at man ikke avler på de dyr der hopper i galop...

• #119   11. nov 2014 jeg køber nu heller ikke den her med gener der skulle forhindre valg af galop. man har avlet på heste med en speciel stor trav i tidernes morgen og er efter lang tids avlen kommet frem til traveren som den ser ud i dag. og så træner man dem.

og de fleste bliver også trænet i galop, netop for at styrke de muskler som hesten ikke bruger i traven, for at styrke ryg og bagpart.

man avler selvfølgelig på de heste der viser resultater, og har hesten ikke resultater så er det ikke den man avler videre på.

jeg havde en traver, der løb rigtig stærkt, havde gode tider og hun kunne vinde løb, men hun ville ikke over målstregen alene, og vandt derfor aldrig. hende har man ikke valgt at avle på fordi hun ikke vinder og fordi hun havde det problem, og frygten for at avle det videre gjorde at man solgte den som ride hest. havde den været en hoppe der bare forsatte sit løb og vandt var hun ikke kommet ud som ride hest.
    det handler ikke om at hun et specielt gen der gør at hun vælger traven, men ganske enkelt manglende resultater, og nej hun havde ikke mere tendens til at slå i galop end andre.

• #121   12. nov 2014 Tina: Det kan tænkes det er grunden til det smiley

Rikke og Astrid: Hvis jeg kunne ville jeg give jer linksne til undersøgelsen, men da det ikke er muligt har i jo kun mit ord at gå ud fra. Jeg er af den overbevisning at det virker meget logisk. Altså at hestene har en lidt anderledes genpulje og derfor (både grundet træning, bygning og gener) vælger traven frem for galoppen.

• #122   12. nov 2014 For søren Louise - selvfølgelig har travheste anderledes genpulje end dressur eller springheste, de er jo avlet efter komplet forskellige heste og egenskaber målrettet i mange år.

Der hvor du er forkert på den er ved at sige at kun NOGLE af travhestene har disse specielle gener der sørger for at de ikke galoppere - det er jo ikke rigtigt, ej heller kan man decideret sige at det er generne der holder dem fra at galoppere. Selvfølgelig er generne med til at sige noget om bygningen og på den måde er det da, men der sidder ikke et specielt gen og sørger for at de ikke galoppere!

Kan slet ikke forstå at du ikke selv kan se det, vores heste bliver af og til DNA-testet (hvilket er det samme som gentestet) og der ville en dyrlæge da fra starten melde ud at den her hest altså vil galoppere, så slå lortet ihjel, den dur ikke til formålet - om ikke andet ville enhver ejer eller træner da spørge om det..

Desuden er det da underligt at der ikke er noget om det på internettet og det du har læst er væk?

• #123   12. nov 2014 Min fejl - genpulje var forkert ordvalgt. Jo, jeg kan godt følge din tankegang, og jeg kan 100% forstå den, men det ændrer ikke ved at undersøgelsen har vist et andet resultat - jeg kan ikke huske om man kun brugte konkurrence eller også hobbydyr hvilket jo kan have en stor del at sige hvis de heste som har været brugt i undersøgelsen måske ikke er dem man ser på konkurrencebanerne fordi de netop har haft større tendens til at slå over i galoppen? Jeg siger ikke at verden er sådan at et enkelt gen gør hele forskellen men det er vel værd at tænke over at nogen har fundet det resultat i en større undersøgelse.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#124   12. nov 2014 http://www.travnet.se/blog/2012/03/01/svensk-forskning-har-upptackt-en-trav-gen/

Jeg skal ikke gøre mig klog på rigtigheden men tror det er denne artikel der tales om.

• #125   13. nov 2014 JM: Ikke helt den samme, men ved at undersøgelsen for de islandske heste (som også er brugt her) må have været den samme smiley

• #126   13. nov 2014 Jeg arbejder i en professionel travstald. Og travhestene har det godt! Og får kun medicin hvis de er syge. De bliver ikke trænet hårdere end de kan holde til, og de har det godt. Tungen bliver bundet (løst) for ikke at få bidet under tungen. Jeg syntes selv at travhestene til tider har det bedre end på nogen rideskoler.

• #127   13. nov 2014 Du skriver din egen hest har fået frosset ben, hvor ved du det fra. Du kan overhovedet ikke sammenligne USA og Danmark. Der er ting som er tilladt derovre, men som aldrig ville blive tolereret her. Ja jeg synes også de starter for tidligt, men ellers har jeg intet mod væddeløbssporten. Og ride på en væddeløbs hest er svært, har prøvet at skulle trave på en traver, hold da helt op haha.

• #128   13. nov 2014 Jeg så billeder af den fik frosset ben, derfor smiley men det ved jeg,USA er lidt mere kolde når det kommer til den slags...Men da vi havde fået hende hjem første gang, der red jeg på hende uden bid og jeg syntes da ikke det var svært hehe ej ved godt du mener når de løber løb haha

• #129   13. nov 2014 En travhest har en anden trav end en ridehest, derudover kan mange travheste ikke rigtig galoppere, derfor er der ikke den store afsætning på kasserede travheste. Galopheste ved jeg ikke rigtig, men kunne forestille mig de kan have frygtelig svært ved kort galop

• #130   13. nov 2014 Altså jeg har intet i mod væddeløb. Har selv set trav- og væddeløb. Og har selv købt en traver der har gået løb, men han fungere helt normalt, og er klar til sit første dressur stævne. Så No Hate her fra.

• #131   13. nov 2014 Ham jeg prøvede havde også en nogenlunde trav, havde dog lidt svært ved temposkift. Men det var en spøjs fornemmelse i overgangene mellem trav og skridt, han kunne ikke finde ud af galoppen
    Men bevares meget af det er jo også fordomme, de findes jo alle steder.
    Han var så til gengæld et rigtig nussehoved og en kælegris, og det må han da have fået et eller andet sted fra IK

• #132   13. nov 2014 Hej !!!
    Jeg ved ikke hvad du har i mod travsporten, men du skal tænke på at disse heste er gennem årtier avlet til lige præcis den form for sport, og det er jo sådan at du ikke kan tvinge resultater frem, hesten skal kunne lide sit arbejde, uanset hvad man bruger den til, for at yde sit bedste.
    Vi er nogle mennesker der gør et stort arbejde for at fremme ponytrav sporten, her bruger vi ponyer i alle størrelser og racer, meget populært er det at starte til trav med sin pony når man er blevet for stor til at ride den, og jeg kan fortælle at både ponyer og børn synes det er sjovt, samtidig har man mange flere år med sin pony idet man kan køre ponytrav fra man er 8 til 25 år, og ponyerne må løbe travløb til de er 30, hvert år afholdes der DM, hvor vi mødes med de andre klubber i landet og har en god og hyggelig weekend.
    Målet er selvfølgelig at nogle af ponykuskene fortsætter så de tager licens til stor hest. jeg vedhæfter et foto af mit barnebarn med den første af sine travponyer.
    Victoria og Nikita

profilbillede
  • #133   13. nov 2014 Ved du hvad lille Maria&GH du aner ikke hvad du taler om så lad vær smiley

• #134   13. nov 2014 Ok anne.

• #135   14. nov 2014 Travhest får bundet tungen fordi at de kan sætte det over bidet, og når det går så stærkt som det gør engang imellem når de er i løb kan kuske have svært ved at kontrollere dem når de sidder inde i feltet. En anden grund kan være at nogle kan lukke for luften med tungen og det kan resultere i at de kan blive kvalt og så falder de altså om med det samme. Det gør ikke ondt på hesten da det ikke bliver bundet ret stramt og vi gør det kun for at hjælpe hesten så de ikke kommer galt afsted. Vi elsker vores travheste og de fleste passer dem som det var deres børn. Der er rigtig mange piger som er ansat hos en travtræner, de får udelt nogle heste som de skal passe og pleje. smiley

Kommentér på:
Væddeløb?

Annonce