{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
623 visninger | Oprettet:

Hø rationer {{forumTopicSubject}}

Hvad gør i andre med hensyn til de daglige hø rationer ?
Min får nu 5 kg hø til nat, det er en pony på 360 kg
Tænkte om man kunne dele det op så hun fik to kg i en eller anden slowfeeder på marken og 4 kg til nat i hendes småhullede nette. hun kommer ind inden mørket dvs halvfem og ud igen seks morgen. Og hun må helst ikke løbe tør hverken på stald eller på marken. Og hun må efter foderplanen lavet af konsulent ikke få mere end 5-6 kg hø. Og intet halm da hun ellers får forstoppelse. Gammel hest = fordøjelseproplematik, tænder er tjekket 3 gange i år af tre forskellige dyrlæger. hun får selvfølgelig foder til ældre nøjsomme racer, som støtter fordøjelsen med yderligere tilsat vand.
Mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle seng 500 kr.
  • Opsætning af lamper, el og opvaskemaskine 3.000 kr.
  • Samle møbler sofa/seng efter vejledning 1.000 kr.
  • Nedtagning af eternitplader 3.000 kr.
  • Handyman 1.100 kr.
  • Rengøring 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hø rationer
  • #1   19. nov 2014 Hmm tror desværre det bliver svært at få 4 kg at holde hele natten, selv i slowfeeder net. Min får 12 kg i døgnet i slowfeeder net, og de er helt tømte. På 5-6 timer er de første 7 kg spist. Det sidste net er en blanding af wrap og halm er helt tømt næste morgen.
    Han har lært en god teknik til at få små totter ud af gangen!!

• #3   19. nov 2014 Ja min er også blevet snu med de net. De får bare tæsk. Og mundkurven på marken har hun også lært at snyde sig mere end de 80 % græs igennem der skrives om. Og hun får fuld skrald foder 3 gange dagligt og 1 dl roepiller tørt opblødt i 7 dl vand som belønningssnack efter motion. Giver jeg hende mere spiser hun det ikke op. Plus en enkelt håndtot halm fordi hun kan li det. Ellers står hun på træpiller da hun ikke besidder det naturlige stopklods. Hun mangler ikke noget hun er til den tykke side stadig men gammel hængemave uden at være svagrykket, den har vi trænet op. Puha det er svært at holde 15 plus pony. Det var meget nemmere da hun var 7. Smil.

• #4   19. nov 2014
    Hvad får hesten af foder? Ville skære ned på foderet før du skære ned på grovfoderet.

Der udover kan du blande hø med halm - så hesten får en tot af hver og stadig ikke rent halm.

• #5   19. nov 2014 Hun får 1070 g equigard fordelt på tre måltider nu. Det er fuld skrald og intet mere intet mindre.
    100 g glucogard forbyggende forfangenhed efter en hovsmeds terori i sommer og lettere ømme hove i sommers. Men det er jo ikke foder det er tilskud.
    Og så lige nu 5 kg hø nat.
    Jeg havde ikke tænkt, at skære ned på grovfoderet bare fordele det anderledes og så score hun også et kg hø mere. Ved 4 kg nat 2 kg på marken.

• #6   19. nov 2014
    Har ikke helt forstået Equiguard idéen - at en tyk hest skal have meget foder.
    En tyk hest ville jeg skære ned til kun vitaminer og evt. en lille håndfuld lucerne.

For 5 kg hø er bare ikke meget - der er mange timer uden noget og tygge i, når hesten ikke må få halm.

• #7   19. nov 2014 Må sige jeg faktisk har/ havde skubbet tanken væk med det der halv halm halv hø efter hun for to mdr siden fik stortarmsforstoppelse ved overgang til halmboks fra pille boks. Nu pilleboks igen. Og dengang var det ikke engang en clean halmboks hun kom på fra dag et, det var halm drysset ud på resterne af pilleboks jokket godt ned og hendes hønette hang klar til hende, og en tot hø løst så hin fandt høet sjovere. Men nej alt var ryddet. Og sen eftermiddag gik hendes mave i stå. Men må se om jeg besidder modet igen. Den tot hun får sammen med roepiller kunne jo kommet i hønettet i stedet som opstart.

• #8   19. nov 2014
    Tænkte også og blande det rundt med høet - så får hun ikke rent halm og høet holder længere.

Min har spist 2 kg på en time vel - det holder ingenting, hvis hesten så står uden noget resten af tiden.

• #10   19. nov 2014 Jeg skal bare være sikker på hun er dækket ind med vitaminer og det er hun igennem equigarden i musli form god for tænderne da hun kan tygge dette. Fremfor foder i pille form. Eller de store sommervitaminer det også kniber hende med at få tygget. Og den der flydende vitamin i brun flaske, på stående fod ikke huske navnet på mener jeg indeholder for meget sukker.
    PS hun er overvægtig i den forstand at Nakkekammen er der endnu og lidt hængemave, men man kan se ribben. Så havde ikke tænkt at skære ned på noget bare fordele det anderledes så hun fik mere jævn tyggetidsbeskæftigelse.

• #11   19. nov 2014
    Selvom du deler det ud, så skal du stadig være obs på at 4 timer uden tyggetid = så begynder maven at æste. Og med kun 5 kg, så er det svært at fordele dem på 24 timer medmindre du hver 4 time kan gå ud med 1 kg hø.

Er der taget gødningsprøve?

Et vitaminprodukt som salvmin grøn, Horselux Multivis, Pre Alpin Natural mineral dækker ind - det er kun vitaminer/mineraler.

• #12   19. nov 2014 Altså fordele det anderledes mens vi samtidig træner nakken og maven væk. En time om dagen gåture skridteture vi sveder lidt men presser ikke skader frem i de gamle led. En fridag. Dog.

• #13   19. nov 2014 Krikken. Ja gødningsprøve du tænker orm ikk, for der var lidt orm men ikke alarmerende, og hun fik ormekur. efterfølgende har vi ikke gjort mere ved det. Er der andet man skal spørge om til næste gang jeg laver en gødningsprøve måske ? Det der kommer ud er fint nok fordøjet. Pt. Smil

• #14   19. nov 2014
    Nah, ikke andet end om hesten fik taget gødningsprøve for samtlige ting man nu kan - ind imellem bliver der ikke tjekket for alt ;o).

Er der tanke på fx EMS?

• #15   19. nov 2014 Hvis den aldrende hest/pony har tendens til forstoppelse og dårlig fordøjelse, vil jeg foder ubegrænset med hø, og så den har adgang til hø hele døgnet, ville tro ca. 15 kg kunne gøre det. Fjerne alt andet og give fuldfoder til ældre hest, ex. breeder fra Equisana, det kender jeg. Høet holder maven i gang og müslien indeholder vitaminer og mineraler, så skulle den være dækket ind, og forstoppelse og dårlig tarmflora skulle være ovre.

• #19   19. nov 2014
    Hvedeklid er ikke godt for en hest med mavesår, ligesom mash med meget stivelse heller ikke er.

• #21   19. nov 2014
    Men bare til en anden gang, så er stivelse netop noget man ikke skal proppe i en mavesårs hest - det burde en dyrlæge vide :o)

• #22   19. nov 2014 Hø og lucerne indeholder gode fibrer der sikrer en god mave, så det stopper ikke! smiley halm er affald fra korn, det stopper maven fordi de ikke kan fordøje det, og så er der ingen næring i. Man kan få vitaminer fra salvana der ikke er svære at tygge, da det er meget små korn smiley vitamin og så meget hø den overhovedet kan spise så burde den være fuldt dækket ind og en sund mave smiley

• #23   19. nov 2014 Min hoppe fik for 2 år siden en snert forfangenhed. Hun er 22 nu . Og altid sulten..
    Jeg fik hende testet for cushing/ems, der var heldigvis ikke noget. Men slankes skulle hun.
    Har du overvejet kun at give vitaminer og så give mere hø..
    Jeg gav vitaminer og pre alpin aspero og kunne så give det mere hø.
    Idag er hun i den foderstand hun skal være, og får nu struktur e.
    Jeg prøvede også med lidt halm blandet i hø, efter en uge fik hun forstoppelse, på trods af hun knap fik 1/2 kg om dagen, så hvis din tidligere har haft svært ved at tåle det ville jeg være meget forsigtig. smiley

Kommentér på:
Hø rationer

Annonce