{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.670 visninger | Oprettet:

Hollandsk varmblod/ KWPN TP {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg har lige brug for lidt hjælp.. Jeg har tidligere haft en KWPN TP, og overvejer nu seriøst at få en igen. (har dog ikke travlt). Men synes ikke jeg kan finde nogle danske avlere når jeg googler det, eller noget om forbund i Danmark (så der er sikkert ikke noget ;-))

Så var det jo lige at jeg tænkte,, herinde er der så mange der ved en masse,, så måske der er nogen der kender nogen, og som kan give et hint om hvor jeg skal lede.

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hollandsk varmblod/ KWPN TP
  • #1   27. nov 2014 De hollandske hingste er da ret in at bruge i øjeblikket synes jeg, så hvis det er nok der er KWPN (men næppe TP) i afstamningen, så skulle det være til at finde føl blandt DV'erne.

Hvis det skal være helt præcist en KWPN TP er jeg bange for du må til holland -det er jo køremodellen, og jeg tvivler på du finder avlere herhjemme som avler på disse, ligesom vi jo ikke har et KWPN-forbund herhjemme (egentligt ret logisk, eftersom det er hollandsk varmblod. Vi har jo heller ikke et tysk- eller svensk varmblodsforbund).

• #2   27. nov 2014 Prøv at kontakte en hestehandler. Torben Andersen fra Rønnede er tit i Holland og hente heste og kan sagtens finde noget godt. Nogle kan "rynke lidt på næsen" af at købe hest fra en hestehandler, men de har ofte en masse kontakter og ved ofte hvor man kan finde de lidt mere specielle racer. smiley

• #3   27. nov 2014 Det er netop tp jeg er interesseret i, ikke DV-kryds.,,altså, ikke at der er noget galt med dem,, det er bare ikke det jeg søger :-). Har tidligere haft den mest fantastiske hest, der kunne springe som en fjeder (160 i løsspring, uden problemer,,så højt tør jeg ikke hoppe ;-)) og gik også super i dressuren. Så selvom det er køremodellen, så er det rigtig gode heste. Han trænede selv dressur når jeg ikke havde tid,,løb rundt inde på dressurbanen og lavede slangegange og det hele, og hvis jeg faldt af under spring træningen, så tog han selv resten af springene uden rytter. smiley

Jeg har skam tidligere fået gode heste fra hestehandlere, så ingen rynken på næse herfra ;-).

Tak for svar smiley

• #4   27. nov 2014 Annica -jeg skrev det såmænd ikke fordi jeg mener der er noget galt med køremodellen. Blot at fordi det ER køremodellen, er det jo ikke den avlerne bruger, når de avler rideheste smiley

Personligt lurer jeg en række ulemper ved dem, pga deres bygning -de har mange af de samme vanskeligheder som friseren (den høje halsansætning med en naturlig tendens til underhals og som gør det svært at række sig frem og ned, den lidt lange og lige ryg og ofte lidt stramt kryds osv)
    -ikke at det betyder man skal holde sig fra dem, men skulle jeg havde ridehest, valgte jeg nok en der havde lidt lettere ved det fra naturens hånd. Men der kommer mange hertil af køretypen -tænker det folk vælger dem på er dels at de ikke aner at TP betyder kørehest hehe, og dels de spektakulære bevægelser. Uanset hvor lidt bæring sådan en har, så ser det jo vældig flot ud når de kommer travende med høje knæ osv...

Temperamentmæssigt varierer de lige så meget som andre vamrblods -så pas på ikke at forvente en med lige så godt hoved som din gamle lyder til at havde, blot fordi den er samme race smiley

• #5   29. nov 2014 hehe, jeg tog da skam ikke som et "angreb" på kørehesten smiley
    Jeg ved godt han bliver umulig at erstatte, men håber der er en der bare ligner lidt i de vigtigste kvaliteter smiley

Det er heller ikke sikkert at jeg kan finde en med samme gode gangarter. Han var fantastisk at sidde på,, den skønneste galop, hvor man sad som en drøm, selvom andre ikke kunne forstå det var muligt at blive i sadlen, pga stort opspring. Men jeg vil give det en chance, og ellers kan det være jeg falder over en anden, som har det jeg søger,, Det er jo ikke altid man er helt sikker på hvad man søger, før lige HESTEN står foran en og det bare siger klik smiley
    Ved godt at der kan være nogle udfordringer i forhold til deres bygning, men jeg skal ikke ride dressur på højt plan,(den tid er slut for mit vedkommende B)) bare til egen fornøjelse og for at have en velredet og blød hest at arbejde med. smiley

Hmm måske han var et unikum smiley ,, oplevede slet ikke de problemer som du nævner,, absolut ingen underhals, og masser af bæring. Måske jeg var voldsomt heldig med ham. Nå,, må bare lede og se om jeg kan være lige så heldig næste gang smiley

• #6   29. nov 2014 Annica -de er jo osse forskellige, og hos nogen er de "uhensigtsmæssige" (dressurmæssigt altså) træk i bygningen mere udprægede end hos andre smiley

Men køremodellen er specifikt avlet til at gå med hovedet højt, høje knæ og faktisk ikke lægge ryg til.
    De er lavet til kørsel ala dette: http://www.staldehorizon.nl/uploads/Trudalya%20met%20Lubbert%20van%20Oene%201,%20CH%20Beilen%20-11-7-2009166.jpg

Og det er de super gode til. Men det giver dem nogen udfordringer når vi så pludseligt kommer og vil have dem til at lægge sig frem og ned, lægge ryggen til, træde godt under sig osv. Typisk har de masser af afskub, men meget lidt bæring fra naturens hånd.
    -igen, self er der forskelle fra individ til individ, og det er bestemt ikke fordi jeg mener de er håbløse og aldrig kan bruges til ridning. Det er bare noget man lige skal have i baghovedet hvis man køber sådan en smiley

Og ja, sommetider gælder hestekøb bare om at være heldig -tror det er vigtigt man overvejer hvad man skal bruge, fremfor hvad man har haft og ønsker at erstatte, hvis du forstår hvad jeg mener ?
    Men håber du finder en ny drømmehest -der er jo heldigvis mange skønne hypper i verden, uanset om du får en som den gamle eller noget helt andet smiley

• #7   29. nov 2014 TS, jeg håber du finder den rette TPér derude smiley

De er SUPER skønne! Har altid den rette tænding og gnist, men aldrig dumme. Enorm høflige, og dejlige at arbejde med. Kan bestemt godt forstå folk falder for dem, også som dressur model smiley

Mit bud er også nogle af vores hestehandler rundt om i landet.

Held og lykke med at finde den rette smiley

• #8   29. nov 2014 Michelle W: Jeg forstår helt hvad du mener smiley
    Min den gamle var slet ikke så ekstrem, som den på billedet. Der var naturligvis højt løft på forbenene, men ikke over vinkel, og halsen var heller ikke så rejst.. det skulle da lige være hvis han så noget "farligt" smiley . Synes også jeg har set at der er to modeller af kørehestene,, den som på billedet og så en mere afdæmpet version. Jeg har ikke helt styr på benævnelserne af dem endnu,, men ham jeg havde, der stod Gelder i papirerne og så mener jeg at der også stod tp. Hans kendetegn var også 4 højre sokker og stor hvid blis, som jeg kan se går meget igen hos tp´erne.

men igen,,tak for svar fra alle,, jeg vil kaste mig på google og se om jeg kan finde nogle hollandske stutterier og så lærer noget mere om forskellene på køremodellerne smiley

• #9   29. nov 2014 Annica -der er kun EN slags TP, nemlig TP'en smiley

En gelder og en TP er IKKE det samme.

Under KWPN er der flere typer -TP og gelder er to af dem. Ridetypen er en anden. TP står for tuigpaard (trækshest) og er den type jeg har linket til. Den kan sagtens indeholder gelder. Den kan sågar indeholde hackney, men står der TP på papirerne, så er den altså TP og ikke gelder smiley

Der findes ikke en TP dressurmodel -dressurmodellen af KWPN er jo netop ridetypen og dermed ikke en TP smiley

• #10   30. nov 2014 Michelle er det mig du skriver dette til?? "Der findes ikke en TP dressurmodel -dressurmodellen af KWPN er jo netop ridetypen og dermed ikke en TP" ?

• #12   30. nov 2014 Jeg syntes det er lidt morsomt at hver eneste gang der er en tråd om KWPN/TP så er du der og laver en eller anden form for skræmmekampagne føler jeg, Fair nok at du har en masse af fortælle om denne race, men i dette tilfælde hvor trådstarter ER bekendt med ALLE de ting du skriver, bliver du stadig ved med at fortælle om alle de "mangler"/ulemper de har.

Jeg har personlig set TP typer fungere aldeles godt som dressurhest/ridehest, Hvis piloten kan ride, er der ikke de store problemer efter min mening smiley

Må jeg spørge om du selv har haft uheldige oplevelser med typen, siden du altid er meget aktiv i disse tråde? smiley

God 1.dec.

• #13   30. nov 2014 Gelder og KWPN TP ("Koninklijk Warmbloed Paard Nederland Tuig Paard" / oversat Kongelig Varmblods Hest Holland køre hest) er ikke samme race men KWPN har bla. basis i Gelderen og Groningerpaard og KWPN forbundet har et register specielt til Gelders. Dog er der en forening kun for Gelderse paarden en Groningerpaard, netop for at adskille dem fra KWPN og beholde racernes særpræg i stedet for at lade dem "fade ud" og drukne imellem de mange "rundkørselsvarmblod".

• #14   30. nov 2014 Sarah -i alle de sådan ca 3 tråde jeg har deltaget i om racen? Ja man må sørme sige jeg er på pletten hver gang racen kommer op smiley

I øvrigt er det ikke en skræmmekampagne -vi har såmænd været ude at se på sådan en til eget brug, og havde osse købt den hvis den var gået gennem dyrlæge. Jeg har ikke noget imod dem. Jeg undrer mig bare over at SÅ mange vælger dem som rideheste herhjemme, når nu der faktisk laves en KWPN-ridetype som på rigtigt mange punkter vil have det nemmere som ridehest.

Jeg kan godt se det sidste indlæg er lidt rodet skrevet. Det jeg mente var at du skriver "Kan bestemt godt forstå folk falder for dem, også som dressur model"
    -og det er jo lidt modstridende, for en TP kan ikke være en dressurmodel, den vil nødvendigvis være en køremodel, det er jo det TP står for.

Man kan godt ride dressur på heste avlet til kørsel -det ser vi jo efterhånden ganske ofte med friesere. Men de er altså stadig køremodeller, uanset hvor meget der rides på dem. Det var såmænd blot det jeg mente -det er der intet nedsættende i. Jeg betragter det altså ikke som noget negativt at en hest er en køremodel.

Samtidig skriver TS at der stod både gelder og TP i papirerne -det må så dreje sig om afstamningen, for hesten selv, kan altså ikke være begge dele, men må enten være det ene eller det andet.
    TP har ganske ofte groninger, gelder og hackney i anerne, selvom de selv er TP. Lidt som at en DV stadig er en DV selvom der både er holstener og hannoveraner i anerne.

Så igen, intet nedsættende, men blot et forsøg på forklaring, som så desværre blev noget rodet.

• #15   30. nov 2014 Jeg skriver dressur model, ment som at den godt kan bruges som ridehest (ikke ment som dressurmodel i et eller andet forbund, eller hvad TP står for. En "tale måde", som i at en TP sagtens kan bruges som ridehest/dressur model i min verden smiley
    Jeg har skam selv haft flere af typerne i min stald, inkl den du var ude og kigge på, det var nemlig min smiley

• #16   30. nov 2014 Jeg indrømmer blankt at jeg kan ikke huske nøjagtigt hvad der stod i papirerne, idet jeg havde ham da jeg var teenager, og nu må indrømme at jeg nærmer mig de 40,,suk smiley
    men uanset hvad den korrekte benævnelse for ham var,, så er det jeg leder efter : 4 høje sokker, stor blis, (mindre kan gøre det ;-)). velrejst fortil, forben med løft til maks. vinkel, (og gerne mindre,,men ikke "stive forben") store bevægelser. stort opspring i galop. Om det er en hoppe eller vallak, er ikke så vigtigt..men udtrykket i øjnene og helhedsbilledet er altafgørende,( og nej, det er ikke en kopi jeg søger, men har bare altid elsket høje sokker og blis,, smiley ) Det er det som jeg husker racen for, og som jeg efter nogle år med islænder, savner helt vildt.

Men synes det er svært at finde sider med Gelder og TP,,uden at det er på hollandsk ,,og selv med min bedste vilje, så har jeg svært ved at oversætte det de skriver. smiley

Jeg har absolut ikke noget mod dressurmodellen,, det er bare ikke en model for mig. Smag og behag er jo heldigvis forskelligt. smiley

Kommentér på:
Hollandsk varmblod/ KWPN TP

Annonce