1.670 visninger
|
Oprettet:
Hollandsk varmblod/ KWPN TP {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg har lige brug for lidt hjælp.. Jeg har tidligere haft en KWPN TP, og overvejer nu seriøst at få en igen. (har dog ikke travlt). Men synes ikke jeg kan finde nogle danske avlere når jeg googler det, eller noget om forbund i Danmark (så der er sikkert ikke noget ;-))
Så var det jo lige at jeg tænkte,, herinde er der så mange der ved en masse,, så måske der er nogen der kender nogen, og som kan give et hint om hvor jeg skal lede.
På forhånd tak
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Hvis det skal være helt præcist en KWPN TP er jeg bange for du må til holland -det er jo køremodellen, og jeg tvivler på du finder avlere herhjemme som avler på disse, ligesom vi jo ikke har et KWPN-forbund herhjemme (egentligt ret logisk, eftersom det er hollandsk varmblod. Vi har jo heller ikke et tysk- eller svensk varmblodsforbund).
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 192
feb 2010
Følger: 7 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 12
Jeg har skam tidligere fået gode heste fra hestehandlere, så ingen rynken på næse herfra ;-).
Tak for svar
nov 2007
Personligt lurer jeg en række ulemper ved dem, pga deres bygning -de har mange af de samme vanskeligheder som friseren (den høje halsansætning med en naturlig tendens til underhals og som gør det svært at række sig frem og ned, den lidt lange og lige ryg og ofte lidt stramt kryds osv)
-ikke at det betyder man skal holde sig fra dem, men skulle jeg havde ridehest, valgte jeg nok en der havde lidt lettere ved det fra naturens hånd. Men der kommer mange hertil af køretypen -tænker det folk vælger dem på er dels at de ikke aner at TP betyder kørehest hehe, og dels de spektakulære bevægelser. Uanset hvor lidt bæring sådan en har, så ser det jo vældig flot ud når de kommer travende med høje knæ osv...
Temperamentmæssigt varierer de lige så meget som andre vamrblods -så pas på ikke at forvente en med lige så godt hoved som din gamle lyder til at havde, blot fordi den er samme race
feb 2010
Jeg ved godt han bliver umulig at erstatte, men håber der er en der bare ligner lidt i de vigtigste kvaliteter
Det er heller ikke sikkert at jeg kan finde en med samme gode gangarter. Han var fantastisk at sidde på,, den skønneste galop, hvor man sad som en drøm, selvom andre ikke kunne forstå det var muligt at blive i sadlen, pga stort opspring. Men jeg vil give det en chance, og ellers kan det være jeg falder over en anden, som har det jeg søger,, Det er jo ikke altid man er helt sikker på hvad man søger, før lige HESTEN står foran en og det bare siger klik
Ved godt at der kan være nogle udfordringer i forhold til deres bygning, men jeg skal ikke ride dressur på højt plan,(den tid er slut for mit vedkommende B)) bare til egen fornøjelse og for at have en velredet og blød hest at arbejde med.
Hmm måske han var et unikum
nov 2007
Men køremodellen er specifikt avlet til at gå med hovedet højt, høje knæ og faktisk ikke lægge ryg til.
De er lavet til kørsel ala dette: http://www.staldehorizon.nl/uploads/Trudalya%20met%20Lubbert%20van%20Oene%201,%20CH%20Beilen%20-11-7-2009166.jpg
Og det er de super gode til. Men det giver dem nogen udfordringer når vi så pludseligt kommer og vil have dem til at lægge sig frem og ned, lægge ryggen til, træde godt under sig osv. Typisk har de masser af afskub, men meget lidt bæring fra naturens hånd.
-igen, self er der forskelle fra individ til individ, og det er bestemt ikke fordi jeg mener de er håbløse og aldrig kan bruges til ridning. Det er bare noget man lige skal have i baghovedet hvis man køber sådan en
Og ja, sommetider gælder hestekøb bare om at være heldig -tror det er vigtigt man overvejer hvad man skal bruge, fremfor hvad man har haft og ønsker at erstatte, hvis du forstår hvad jeg mener ?
Men håber du finder en ny drømmehest -der er jo heldigvis mange skønne hypper i verden, uanset om du får en som den gamle eller noget helt andet
feb 2009
Følger: 35 Følgere: 31 Heste: 3 Svar: 22
De er SUPER skønne! Har altid den rette tænding og gnist, men aldrig dumme. Enorm høflige, og dejlige at arbejde med. Kan bestemt godt forstå folk falder for dem, også som dressur model
Mit bud er også nogle af vores hestehandler rundt om i landet.
Held og lykke med at finde den rette
feb 2010
Min den gamle var slet ikke så ekstrem, som den på billedet. Der var naturligvis højt løft på forbenene, men ikke over vinkel, og halsen var heller ikke så rejst.. det skulle da lige være hvis han så noget "farligt"
men igen,,tak for svar fra alle,, jeg vil kaste mig på google og se om jeg kan finde nogle hollandske stutterier og så lærer noget mere om forskellene på køremodellerne
nov 2007
En gelder og en TP er IKKE det samme.
Under KWPN er der flere typer -TP og gelder er to af dem. Ridetypen er en anden. TP står for tuigpaard (trækshest) og er den type jeg har linket til. Den kan sagtens indeholder gelder. Den kan sågar indeholde hackney, men står der TP på papirerne, så er den altså TP og ikke gelder
Der findes ikke en TP dressurmodel -dressurmodellen af KWPN er jo netop ridetypen og dermed ikke en TP
feb 2009
feb 2009
Jeg har personlig set TP typer fungere aldeles godt som dressurhest/ridehest, Hvis piloten kan ride, er der ikke de store problemer efter min mening
Må jeg spørge om du selv har haft uheldige oplevelser med typen, siden du altid er meget aktiv i disse tråde?
God 1.dec.
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 192
nov 2007
I øvrigt er det ikke en skræmmekampagne -vi har såmænd været ude at se på sådan en til eget brug, og havde osse købt den hvis den var gået gennem dyrlæge. Jeg har ikke noget imod dem. Jeg undrer mig bare over at SÅ mange vælger dem som rideheste herhjemme, når nu der faktisk laves en KWPN-ridetype som på rigtigt mange punkter vil have det nemmere som ridehest.
Jeg kan godt se det sidste indlæg er lidt rodet skrevet. Det jeg mente var at du skriver "Kan bestemt godt forstå folk falder for dem, også som dressur model"
-og det er jo lidt modstridende, for en TP kan ikke være en dressurmodel, den vil nødvendigvis være en køremodel, det er jo det TP står for.
Man kan godt ride dressur på heste avlet til kørsel -det ser vi jo efterhånden ganske ofte med friesere. Men de er altså stadig køremodeller, uanset hvor meget der rides på dem. Det var såmænd blot det jeg mente -det er der intet nedsættende i. Jeg betragter det altså ikke som noget negativt at en hest er en køremodel.
Samtidig skriver TS at der stod både gelder og TP i papirerne -det må så dreje sig om afstamningen, for hesten selv, kan altså ikke være begge dele, men må enten være det ene eller det andet.
TP har ganske ofte groninger, gelder og hackney i anerne, selvom de selv er TP. Lidt som at en DV stadig er en DV selvom der både er holstener og hannoveraner i anerne.
Så igen, intet nedsættende, men blot et forsøg på forklaring, som så desværre blev noget rodet.
feb 2009
Jeg har skam selv haft flere af typerne i min stald, inkl den du var ude og kigge på, det var nemlig min
feb 2010
men uanset hvad den korrekte benævnelse for ham var,, så er det jeg leder efter : 4 høje sokker, stor blis, (mindre kan gøre det ;-)). velrejst fortil, forben med løft til maks. vinkel, (og gerne mindre,,men ikke "stive forben") store bevægelser. stort opspring i galop. Om det er en hoppe eller vallak, er ikke så vigtigt..men udtrykket i øjnene og helhedsbilledet er altafgørende,( og nej, det er ikke en kopi jeg søger, men har bare altid elsket høje sokker og blis,,
Men synes det er svært at finde sider med Gelder og TP,,uden at det er på hollandsk ,,og selv med min bedste vilje, så har jeg svært ved at oversætte det de skriver.
Jeg har absolut ikke noget mod dressurmodellen,, det er bare ikke en model for mig. Smag og behag er jo heldigvis forskelligt.
Hollandsk varmblod/ KWPN TP