{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.336 visninger | Oprettet:

Brækket ankel - hvornår kan jeg ride? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er.
Jeg ville høre om der er nogle der har erfaring med brækket ankler.
Jeg brækkede min ankel for 5 uger siden, da jeg styrtede med min hest. Jeg er blevet opereret og har en skinne inde i anklen.

Men jeg ville høre om andre havde været i samme situation, og hvornår begyndte i at ride igen?
Både sådan stille og rolig skridt + "rigtig" ridning - både dressur og spring?
Havde i nogle gener af den brækkede ankel efterfølgende i ridningen?

-Maria


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brækket ankel - hvornår kan jeg ride?
  • #2   10. dec 2014 Det har du vel fået at vide af din læge? smiley

  • #3   10. dec 2014 Jeg red med det samme bare uden stigebøjle og stille og roligt men det endte med at ødelægge min ankel jeg har været skadet i 3 år og er kun lige begyndt at kunne dyrke motion igen i slut november ! smiley

    Det har resulteret i endnu en operation og + 40 kg ekstra på kroppen som nu skal af smiley

    Så det klogeste jeg kan sige er snak med din læge og hør hvad han/hun har at sige til det smiley


  • #4   10. dec 2014 Har ikke været hos min læge endnu + de har ikke altid ret. smiley
    Jeg stoler mere på folk der selv har været i situationen.


  • #5   10. dec 2014 Jeg siger bare hvis du gør det så vær forsigtig for hvis du overbelaster dig selv kan det gå i vasken ! smiley

  • #6   10. dec 2014 Jeg har forstuvet min ankel rigtig kraftigt 3 gange indtræk og døjer stadig med den!! Lyt til lægen, det kan bide dig selv i r.... Resten af dit liv smiley

  • #7   10. dec 2014 Lyt som udgangspunkt til lægen, men brug også din fornuft og mærk efter i kroppen. Da jeg flækkede anklen begyndte jeg at ride ret hurtigt igen uden bøjler. Brækkede til gengæld armen på et tidspunkt, og der gik der noget længere tid før jeg kom ud at ride end lægen havde sagt, da min hånd ikke var brugbar. (der gik ca. 4 mdr uden ridning), og da jeg startede op var det også med noget besvær, fordi jeg bl.a. ikke kunne lukke hånden helt.

  • #9   10. dec 2014 Okay, jamen jeg tænkte om du ikke havde fået noget at vide i forbindelse med din operation overhovedet? Men jeg vil sige at det er en god idé at spørge din læge alligevel - han ved, hvad han har med at gøre, og jeg gætter på at folks oplevelser med en brækket ankel godt kan være individuelle, så du risikerer at få et svar der måske ikke passer på din situation smiley

  • #10   10. dec 2014 Da jeg havde brækket min ankel,begyndte jeg at ride igen en uge efter de tog gipsen af.
    Kun i skridt de første mange uger, men hesten skulle jo også genoptræner igen, så det passede fint smiley
    Jeg har den da idag skruer, søm og plade i min anklen.


  • #11   10. dec 2014 Lad vær med at begynde for tidlig! smiley
    Nu har jeg 7-9-13 aldrig brækket noget, men jeg har til gengæld skadet to ledbånd i venstre ben efter spark af to løse heste smiley Jeg troede bare det var en forvridning samme gjorder lægen, så jeg hoppede da rundt på den smiley men kostede mig så lige 10 måneder på krykker + 1 år til fysioterapi smiley Hvor man får af vide man har skadet to ledbånd (1 i knæ og 1 i ankel) samt fået forskubbet mit lægben og en kæmpe blodansamling og stadig mén men kan ikke få erstatning smiley

    Sååå pas nu på jer selv og lad vær med at begynd for tidligt smiley


  • #12   10. dec 2014 Så længe den er brækket, så ville jeg ikke ride smiley

  • #13   10. dec 2014 Har haft en KRAFTIG forstuvet ankel var heldig at den ik var brækket. Det er snart et halvt år siden og har stadig ondt i den smiley så det kommer an på hvor slemt det er og hvor stort bryder har været smiley

  • #14   10. dec 2014 Jeg har også har en kraftig forstuvning flere gange, og jeg er stadig mærket af det! så jeg ville lytte til lægen

  • #15   10. dec 2014 Du kan og må det du vil indtil smertegrænsen. Når du har fået gipsen af, skal du dog være opmærksom på - og have respekt for genoptræningsperioden. Ellers risikerer du at forlænge hele processen, hvis du starter med at overbelaste leddet.
    Men kan du komme op på hesten uden at støtte/vride for meget i anklen, og tager det stille og roligt, så ser jeg ikke noget problem i, at du rider en tur. Så længe det ikke er med risiko for, at du ryger af smiley


  • #16   10. dec 2014 Lyt til lægen... De ved hvad de snakker om...
    du kan risikerer at få mén resten af livet hvis du starter for tidligt..


  • #17   10. dec 2014 Når lægen giver dig lov til at ride og ikke et sekund før!

  • #19   12. dec 2014 Hellere sent end tidligt smiley
    Jeg faldt af engang og fik forstuvet mit håndled smiley jeg begyndte at ride for tidligt og bøvler stadig med svagt håndled smiley

    Så for din egen skyld ikke for tidligt! smiley


Kommentér på:
Brækket ankel - hvornår kan jeg ride?

Annonce