{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.860 visninger | Oprettet:

Hesten vil ikke gå i trailer.. {{forumTopicSubject}}

Min unghest nægter at gå i trailer.. smiley
Hun går med det samme med forbenene op på rampen, men herefter nægter hun at flytte sig. Hun har haft bagbenene få gange oppe på rampen.
Vi træner sådan, at vi beder hende om at gå op på rampen, og ser om vi kan få lokket hende et lille skridt længere op, når hun gør dette, bakker vi hende lige så stille ned igen, og lader hende lige få en kort pause, og prøver derefter at få hende op på rampen samme sted, eller længere oppe igen. Nu har vi trænet 4-5 dage, hvor hun ikke har rykket sig overhovedet. Hun stopper samme sted hver gang.
Hun viser ingen tegn på at hun er utryg, og er også utrolig rolig ved traileren.
Vi har måske den mistanke om, at hun ikke kan lide loftet af traileren, da hun, når hun løfter hovedet lidt for at snuse, farer bagud igen.
Nogen der har nogle gode råd eller metoder vi kan afprøve? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hesten vil ikke gå i trailer..
  • #1   31. dec 2014 Hmm... Jeg har det lidt sådan, at når man træner trailer eller andet, er man også nødt til at gå all in, hvis ikke dyret er skræmt fra vid og sans... Og som du forklare det, lyder det lidt som om, at hun ved hun vinder "kampen" og derfor ikke går op.. Da min skulle trænes, der stoppede vi først, når han havde været helt oppe i traileren.. Og derefter lod vi ham stå i længere og længere tid inden vi begyndte at køre med ham.. Og han var heller ikke bange.. Bare hamrende stædig.. Nu bruger han måske maks 2 min på at stå og kigge på rampen inden han går op, hvis han ikke går helt op med det samme smiley og så lige en anden ting..

• #2   31. dec 2014 negativ forstærkning. Lad vær med at gå ned af rampen til den igen, det er en ''sejr'' for den, men bliv stående og træk i tovet, evt dask med en lang pisk bagpå - IKKE hårdt, men meget blidt smiley
    Slip taget i tovet når den tager det mindste skidt og ros, men bliv stående og tag igen fat i tovet og gør det om og om igen til den er gået op smiley

- Torben Andersens metode smiley

• #3   31. dec 2014 Nej, for guds skyld lad være med at blive ved til dyret giver op og går i trailer! Det er altså sådan noget der kan give SÅ mange problemer fremadrettet.

Nogle heste udviser bare ikke voldsomme stresstegn, selvom de er hunderæd. Min egen hest er en af dem. Alle der nogensinde har hjulpet mig med at få hende i en trailer, har sagt til mig at hun var bare stædig og at hun tog pis på mig i stor stil. Jeg fik en adfærdstræner ud, da jeg ikke mente den rette løsning var at knække hesten til at gå ind.
    Min hest stilte sig hen til rampen, tog gerne forbenene op på rampen (også gerne ind i traileren), men så stoppede det også der. Så stod hun ellers bom stille og så über afslappet ud - troede folk. Hvis man kigger på hendes øjne (det eneste stresstegn hun udviser!) så er de TREKANTEDE ligeså snart hun bliver stillet i en situation med trailer - altså hun er pisse ræd og utryg, hun skilter bare ikke med det.

Få en professionel ud, det er sure penge ja, men det er fanme også surt at presse sin hest ud i en situation der på sigt kan skade mere end det gavner.

• #4   31. dec 2014 Den metode med at holde presset virker altså ikke på alle heste. Min egen vil heller ikke gå i trailer og metoden med at holde presset virker IKKE! Vi har istedet kontaktet en profesionel også bruger vi den tid det tager og de penge det koster. Vi har haft den samme ude nu to gange og vi har stadig ikke præsenteret ham for traileren.

Vi træner at han skal gå op på en masse forskellige ting (f.eks. pressening) og imellem en masse underlige ting. Også træner vi også vores kommunikation. Det skulle gerne være sådan, at han på et tidspunkt er vant til alle mulige underlige ting, at han går lige op. Også skal jeg være god til at give ham de rigtige signaler, så han ved at han kan stole på mig.

Håber det gav mening smiley

• #5   31. dec 2014 Min veninde har en hest som har været meget svær, nærmest umulig at læsse. Både den og min egen er trænet med foder,, dvs vi står med en foderspand først på rampen, så får de lov at spise lidt der, og så efterhånden går man længere og længere op i traileren så hesten skal komme længere op for at få foder. Hestene får lov at gå ned/ud igen hvis de vil. På den måde bliver de motiverede til at gå ind i traileren, plus at de får en positiv assosiation med traileren. Begge kan læsses på 5 min nu uden uro smiley Men det kræver selvfølgelig at hesten er foder motiveret..

• #6   31. dec 2014 Har i ridehus for så kan i køre trailerne ind og så slip heste eller hold det og så lad den gå at snuse til den hvor hestetrailerne er åben prøv at gå der op i mens hesten er løs og kal på den og rus den når den kommer og loge den med noget mad prøv det noge gange så skulle det hjælpe Det gjorte jeg med min smiley

• #7   31. dec 2014 I starten var hun meget fodermotiveret, men nu gider hun faktisk slet ikke have det, selvom vi har prøvet med en masse forskellige godbidder.
    Vi prøvede i dag forsigtigt at røre hende med en pisk på skulderen, for at se om hun forstår det, men hun blev faktisk mere stædig/stresset. Vi har prøvet at holde presset, men hun flytter sig ikke en millimeter ..
    Kender i nogle gode 'trailertrænere' i Sønderjylland?
    Og tak for svar smiley Vi må jo bare fortsætte med at prøve smiley

• #8   31. dec 2014 Håber du kunne buge mit råd ;-)lidt

• #9   31. dec 2014 Hesteleg.dk kører ud i hele Danmark, hun var ude til min. Efter 1½ time havde jeg en hest der gik lige i trailer uden stress smiley . Hun laver også adfærdsprofiler af hesten, sådan så man får nogle gode redskaber at arbejde videre med, der er tilpasset til lige præcis ens hest smiley .

Jeg har dog ikke haft mulighed for at holde det ved lige, så min går ikke lige i trailer mere. Har jeg god tid, kan jeg dog få hende helt tryg ved traileren igen på 1½-2 timer - altså hvor hun går lige op og er tryg ved det, med det jeg lærte fra Bettina/hesteleg.dk smiley .
    Jeg er dog ikke i tvivl om at hun havde gået lige ind den dag i dag, hvis jeg havde haft adgang til en trailer mere end bare 1 gang om ugen. Men ligeså snart jeg får mulighed for det, så får jeg Bettina ud igen. Hun havde en fantastisk forståelse for min hest, som jeg sjældent har oplevet andre have før - og så er hun god til at tage ejer med i processen, så man ved hvad er det egentlig hun laver og hvorfor gør hun det smiley

• #10   31. dec 2014 Vi må desværre ikke have hestene løs i hallen smiley

• #11   31. dec 2014 Øv hvad med en lukkede ridebane eller en lille fold vis i har det eller kør helt op af en hus så den støtter sig op af den

• #12   31. dec 2014 Jeg har også brugt Bettina fra hesteleg.dk og er enig i at hun er super dygtig og fantastisk til at læse hver enkelt hest. Og hun fortæller og viser dig hvordan præcis din hest er og hvordan den skal håndteres og læses.
    Min var inde på eget initiativ efter 1/2 time og efterfølgende inde mange gange og tilsidst ved mig og mine signaler.
    Jeg har desværre heller ikke kunne træne fast ud over når vi har skullet afsted til stævner osv., men har ikke brugt mere end max 15 min. på læsning siden.

• #14   31. dec 2014 Altså da vi skulle til store hestedag med min tre års PRE, så lagde de en longe bag hende, og trykkede blidt. Og så gik hun lige op. Men hvis hesten begynder at panikke ved en longe, skal man self ikke blive ved.. Altså grunden til min hader trailers, er fordi hun er alene derinde.. Hun kan ikke lide at være alene.. Vi kørte i heste lastvogn til Roskilde, og hentede fire ponyer på vejen.. Da hun skulle hjem igen, begyndte hun at svede helt vildt og stresse da de andre blev sat af, og vi kørte hjem.. Pointen er.. Har du overvejet om det kunne være det hjalp, hvis du brugte en ældre hest, som er ligeglad, og satte den ind først? smiley

• #15   1. jan 2015 Maja -
    Det afhjælper jo bare ikke TS' problem i længden, hvis hun vil kunne køre med hendes hest alene smiley . Min hest blinker ikke en gang over at gå op, hvis der står en anden hest - fremmed eller en hun kender, men skal hun derop alene, så har jeg samme problem som jeg altid har haft.

• #16   1. jan 2015 Hold altid hestens hoved lige ud og prøv zik zak. Husk den må ikke lave overspringshandlinger såsom kigge til siderne. Joel på sjælland har vi haft brugt. Ved ik om han stadig kører til jylland

• #17   1. jan 2015 Aless&chantel: nej, men det da bedre at gøre den tryg ved trailer, ved at der står en ældre og faktisk er helt ligeglad. Jo mere den prøver, at den ældre ikke panikkee, og at det bare er en tur ud og tilbage, så lærer de efterhånden at det ikke er farligt.. Altså efter Stor hestedag, ville min ikke i trailer det næste stykke tid, fordi det havde været sådan en stressende oplevelse, og hun var jo et andet sted fra fredag til søndag.. Men efter vi kørte ud på min rideskole (5 min fra os) og fik undervisning i jordtræning som hun syntes var vildt sjovt, er hun mere afslappet med trailer nu.. Hun kan stadig ikke lide det, men det blev bedre efter hun fik en god oplevelse med at blive kørt ud.. Måske bare køre rundt i traileren i 10 minutter, og så hjem igen, og så sætte den på fold, eller trække den ud og give den mad.. Altså hvis hesten ikke kan lide trailer, så det "dumt" bare at køre den ud til et stævne som det første, da det kan være sindsygt stressende for hesten.. Bare kør en masse ture, uden formål.. Eller et sted hen, hvor hesten får en god oplevelse..

• #18   1. jan 2015 Min hest er blevet kørt i trailer med en forskellige - fuldkommen ligeglade - heste, hver uge i over et år. Det har været til undervisning, til stævner, til kurser - alle ture har været uden stress eller jag med massevis af mad i traileren, altså positive oplevelser.
    Du bliver slemt skuffet, hvis du tror det gør hende tryg ved en trailer .. Hun står bomstille når hun er deroppe, men hun kan sgu ikke drømme om selv at gå derop uden den anden hest.

• #19   1. jan 2015 Du behøver ikke blive fornærmet og bande.
    Og hvis du tænker at behaglige oplevelser er: undervisning, kurser, og stævner.. Til undervisning der er der for det meste flere heste, og hvis ikke.. Så skal hesten ud af en trailer, sadles op og rides.. Kan godt være det virker som om hesten ikke stresser, men det kan man kun vudere på deres hjerte.. Eller tydelige kropssprog..
    Til kurser er der også mange forskellige indtryk, mennesker og heste.. Hvilket også kan være stressende, og stævner er noget af det mest stressende for en hest, det er blevet bevist.
    Altså min unghest på 3 år, hun går op efter 10 minutter.. Pga vi har kørt små ture, og hjem igen og ud på fold. Jeg kan ikke se hvordan du kan se så store oplevelser som du nævner som afslappende for hesten?

• #20   1. jan 2015 Hvor skriver jeg at det har været til afslappende destinationer? Jeg skriver at de oplevelser hun har haft med traileren, har været uden stress og jag. Vi har altid været kommet i god tid, så opsadling har primært været hygge med masser af nusseri og godbidder, intet stress der.
    Hun har også været på ture med det primære formål at blive læsset, hvor hun er kommet hjem på fold igen lige efter, det har heller ikke virket.
    Med den logik du anvender burde traileren jo være det sted hvor der er FRED og derved burde det jo være ønskværdigt at være i traileren.

Men nu har jeg købt min hest som 6 års, med beskeden om at den gik lige op, så det er ikke mig der har stået for træningen. Jeg siger bare at de oplevelser den havde med traileren det år hvor den kørte hver uge, var gode. Der gik hun selv op, hvis der var en anden hest - havde jeg selv sluppet hende på rampen, så var hun selv gået op. Men ligeså snart hun var alene, så nej. Så stoppede hun ligeså snart bagbenene skulle med op.

• #21   1. jan 2015 Hesten har jo ikke lyst til at gøre noget igen, hvis det har været stressende for den.

Det hjælper på min unghest på 3, så syntes ikke at man skal opgive, bare fordi du ikke har gode erfaringer. Min hest har alligevel separationsangst.

• #22   1. jan 2015 Men traileren har jo ikke været stressende for den - traileren har jo været der, hvor den kan få ro, hø og slappe af.

Jeg har heller ikke sagt at man skal opgive, bare at man ligeså godt kan lære hesten at gå alene i trailer fra start af, da det at man kører med to heste ikke er ensbetydende med at hesten bagefter er tryg ved traileren. Det er dig der lægger ord i munden på mig, hvis du mener jeg har sagt at man skal opgive på forhånd.

• #23   1. jan 2015 Håber det lykkes for drt

• #24   1. jan 2015 Den går ind i traileren, og går ud igen i et stressende miljø. Det er oplevelsen i helhed.. Fra den går ind i traileren, til den er hjemme igen. Det er ikke kun traileren.

• #25   1. jan 2015 Tak for jeres svar! Vi har prøvet at finde ud af noget med Bettina fra hesteleg, desværre befinder hun sig i den anden ende af landet smiley
    Kender nogen måske en anden som er god til at lære hesten at gå i trailer ? smiley

• #27   7. jan 2015 Hej Ina!
    Linette fra hestefornuft skulle vidst også være ret god, hun kører fra fyn smiley
    https://www.facebook.com/Hestefornuftdk/info?tab=page_info

Kommentér på:
Hesten vil ikke gå i trailer..

Annonce