{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
837 visninger | Oprettet:

HJÆLP - hvilket slags dækken bør jeg bruge ? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer her inde på hestegalleri.dk


Jeg har brug for hjælp, og vil meget gerne have jeres mening/forslag til, hvad jeg skal gøre...


Hvilken "påklædning" jeg bør bruge til min hest, der er gået fra løsdrift døgnet rundt til ind i en boks om natten.....?



Det drejer sig om at jeg har 1 lille hest og en lille blanding af en miniature og shetter, der hidtil har haft en fint stor fold at være på og en løsdrift, de frit kunne gå ind og ud af, på vores lejede lille landejendom. Vi muger jævnligt ud i løsdriften og har fået lavet en fin madras efterhånden, og hypperne har fået foder og hø hver dag derinde.
I mellemtiden har vi arbejdet på at lave bokse til dem inde i en lille stald, vi har... Nu er de så færdige og vi er begyndt at have hestene inde om natten. De får selvfølgelig stadig hø og foder hver dag.

Indtil nu har hypperne gået uden dækken af nogen art, og jeg har kun haft et ulddækken på den største et par enkelte gange, når hun var helt gennemblødt af regn.

Men nu er jeg så kommet i tvivl om jeg burde give dem noget på, når de skal ud på folden i dagstimerne? Der er jo alligevel en del forskel på temperaturen ude i løsdriften og i stalden... :-S


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP - hvilket slags dækken bør jeg bruge ?
  • Hopsi :-)
    Hopsi :-) Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 140
    #1   5. jan 2015 øh nej at den netop kommer ind bør du tænke at de SLET ikke burde have noget på. I løsdriften "fryser" de mere end inde i boksen - hvis man skal kalde det at fryse.. for det gør de sikkert ikke smiley

    ingen dækken


  • #2   5. jan 2015
    Ingenting, de har deres vinterpels :o) Heste på boks behøver ikke dækken.


  • #3   5. jan 2015 Ingen tøj, og da slet ikke til en sjætter smiley
    Det skal styrt regne i ca. 14 dage før en hest bliver våd helt ind i underpelsen, hvis den er vandt til at gå i løsdrift. De sætter en meget tyg og tæt underpels som næsten er ubrydelig. smiley
    Hvorfor tage dem ind om natten, hvis det var mine heste, var de helt sikkert blevet meget utilfredse, løsdrift er optimalt hestehold efter min mening. De høre ikke til indespærret i en box smiley


  • #4   5. jan 2015 Nej okay, jeg vil jo heller ikke give dem noget på, mens de er inde. Men når de skal lukkes ud på fold ? Jeg tænker jo at de måske vænner sig til varmen inde i stalden, og så lægger de pels derefter...og evt. fryser, når de så går ude?

  • #5   5. jan 2015 Det sjove med den lille pony er bare at hans pels stritter ud til alle sider! :o) og jeg er blevet fortalt at man kan se om hesten fryser, ved at se på pelsen - om den stritter eller ej... Hvis den stritter, så fryser hesten.... lidt ligesom når vi får gåsehud, så rejser hårene sig jo også på vores arme....

    Men ved ikke ?
    :o)


  • #6   5. jan 2015
    De kan fint klare temperatur foreskellen :o) Og medmindre stalden er meget tæt og opvarmet, så er foreskellen faktisk ikke så stor i de fleste stalde.

    Så din hest kommer ikke til at fryse :o) Du kan måske opleve den kommer til at svede inde i stalden, men ikke fryse når den kommer ud.


  • #7   5. jan 2015
    Hvis din hest fryser, så er du ikke i tvivl - så står de og ryster over hele kroppen :o)


  • #8   5. jan 2015 Hvis du lægger hånden op under manen, og hesten er varm/lun, så fryser den ikke. Stritpels er ikke ensbetydende med at den fryser/gåsehud.
    Du kan mærke den tygge pels ved at "skille" den ad, så kan du også se hvor tæt den er smiley jeg er 200 på at den bette ikke fryser, og vi har jo ingen kulde i år.
    Sidste år i snes med -15 grader stod vores 1 års ude med måsen imod vinden og sne på bagen, og jeg tænkte at den dog måtte fryse, og så gå dog ind med dig, tænkte jeg, men aldrig har hun fråsset og nogen sinde været syg. Tror bare det er os der er lidt pyldret, hestene har det super smiley


  • #9   5. jan 2015 Hvorfor dog ikke lade dem blive ude i løsdriften nu i har en god en og de er vant til det???
    Men nej, ingen dækken, de sætter-smider ikke pels efter at de er på stald om natten.. De følger lyset og vil nok snart begynde at fælde lidt, da vi har haft årets korteste dag smiley


  • #10   5. jan 2015 Jeg havde ventet til næste efterår med at tage stalden i brug smiley det et meget bedre for dem

Kommentér på:
HJÆLP - hvilket slags dækken bør jeg bruge ?

Annonce