{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.031 visninger | Oprettet:

Akut halt - rengående dagen efter? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg står i en rigtig øv situation med min hest, så jeg håber nogle af jer har lyst til at dele jeres tanker eller erfaringer med mig.

Jeg har en ældre pony på snart 19 år. Han bliver redet hver dag, både spring, tur og dressur og starter ofte dressurstævner.
Han har et meget højt smertetærskel. Han har som ung, revet griffelbenet over i bagbenet og ikke engang dér var han stokhalt.

Det hele startede for godt 3 uger siden, hvor jeg mærkede at han var lidt underlig under ridning. Til en undervisning begyndte han at sige fra og dér lagde jeg mærke til at han var lidt uren på højre forben. Det varede ved og han stod inde i boks i 2,5 uge uden ridning. Det skiftede lidt med om han var varm eller ej, men aldrig hævet.
For nogle dage siden besluttede jeg mig for at begynde at ride lidt, da han er en ældre hest og bliver hurtigt stiv i kroppen. Det gik fint, han var stiv når jeg red ham på små volter, men ellers ikke halt eller noget. Han var heller ikke varm efter jeg havde redet.

I mandags var jeg så på skridttur hvor han også skridtede rigtig godt igennem, men 30m inden vi når stalden begynder han at gå underligt. Det bliver værre og værre og da jeg går ind i stalden med ham begynder han rigtigt at halte. Til sidst vil han ingenting andet end at stå. Normalt ELSKER han at få strukket forben men da jeg prøvede at strække højre forben gjorde han total modstand.

Jeg ringede straks til dyrlægen som kom tirsdag. Da dyrlægen kom var han rengående. Dyrlægen kunne ingenting finde på ham andet end at han var lidt stiv som jo er klart når han har stået stille i nogle uger. Dyrlægen har givet mig noget smertestillende som han skal have i 14 dage men han anbefaler at jeg rider, især en masse skridt og galop så han får strukket sig.

Jeg stoler bare ikke 100% på min dyrlæge. Jeg kan ikke forstå at han ikke fejler noget når han på et split sekund bliver stokhalt hvilket han aldrig har været før.
Smeden har været der og mistænker ikke hovbyld. Han er heller ikke varm på hoven og en hovbyld burde vel være kommet ud efter så mange uger?

Jeg er dybt forvirret og bekymret for min bedste ven.
Hvad tænker i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Akut halt - rengående dagen efter?
  • #1   8. jan 2015 Synes du skal følge dyrelægens råd, det kan godt være pga alderen at han er begyndt at blive stiv:)
    En masse skridt i forskellige tempoer!

• #2   8. jan 2015 De gamle ponyer begynder nu at blive skrøbelige smiley
    Valle var også halt igår på venstre bagben... ALDRIG været halt før...
    Hvad med natalie? Hun kan måske sige hvor smerten sidder?

Krydser fingre for jer begge smiley

• #3   8. jan 2015 Hesten KAN jo have trådt forkert eller den kan have trådt på en dum sten... Det kan godt gøre ondt lige i øjeblikket og så gå over efter nogle timer smiley

Personligt ville jeg aldrig træne en hest på smertestillende - eller i hvert fald ikke ride - men man skulle jo også mene at dyrlægen ved hvad h*n siger. Ville nok nøjes med at gå nogle ture med hesten og få den strukket godt igennem i skridt.

Jeg ville se tiden an og være obs på hestens bevægemønster - måske den trænger til kiropraktik eller har fået lidt gigt. Er du bekymret for hestens generelle velfærd kan du jo få taget en blodprøve af hesten.

Det lyder til at hesten er i gode hænder og at du er meget opmærksom på den - måske du er heldig og det ikke sker igen smiley

Knus

• #4   8. jan 2015 Altså jeg har prøvet at hesten lige gled lidt med benet også var den springhalt i 1 minut og derefter rengående igen. Heste kan ligesom os godt træde forkert.
    Dog ville jeg i dit tilfælde nok få taget røgten af benet, evt med bøjeprøve for at sikre at der ikke er en lille smugle gigt som driller.

• #5   8. jan 2015 Hvis ikke dyrlægen har brugt visitertang, kan det sagtens være en hovbyld (på vej). Når min har hovbyld er han også urent gående on/off. Når det er benene det drejer sig om ringer jeg gerne efter smeden før jeg ringer til dyrlægen.

Kommentér på:
Akut halt - rengående dagen efter?

Annonce