{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.380 visninger | Oprettet:

Part er træls.. {{forumTopicSubject}}

Jeg rider en fjordhest 8 km fra hvor jeg bor, men her efter han har haft en uges pause er han begyndt at gå når jeg sidder op.
Vi rider uden sadel fordi han har for stor en mavse til gjorden kan spændes, og gider ikke bruge 30 minutter på at få spændt gjorden når det hurtigt bliver mørkt.

Vi rider på vej eller i "skov" Da deres mark er ret mudret, så der kan vi ikke ride.

Hans ben er altid mudret, og jeg har svært ved at gøre dem rene uden at gøre det værre, hvilket også betyder de benreflekser jeg har bliver beskidte og glider ned pga. mudret.

Han er en dejlig pony, men er også meget stædig, han har smidt mig af 2 gange i træk nu, og jeg har svært ved at få mig selv til at trave og galoppere på ham fordi jeg er bange for at falde af. Jeg er også bange for at falde af også tabe tøjlen, for han stikker af. Han løber ikke engang hjem, men ind til nabo gårdene eller op til de andre hestene ved naboen.

Hvad skal jeg gøre for at han vil respektere mig? jeg overvejer at starte med at træne noget jordtræning, gå nogle ture med ham osv.

Kan han være som han er fordi han ikke har musklerne til at bære mig? Eller hvad kan det ellers være? Jeg er ikke sikker på hvor høj han er, men han burde være omkring de 140 cm smiley

Ville det hjælpe at ride bidløst? eller longere ham bidløst?

Der er også det problem at når man longere ham, kan han ikke longeres på højre volte, han bliver helt panicken og stejler, samt bakker når man prøver at få ham i gang.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Part er træls..
  • #1   10. jan 2015 Manglende tillid. Jordtræning er vejen frem - og godbidder fremmer den smiley

  • #2   10. jan 2015 Så vil jeg købe en ekstra pose gulerødder at tage med der ud, samt hænge ridning på hylden og fokusere på jordtræning smiley

    Er der nogle gode øvelser som er hyggelige at udføre? Eller andre øvelser?

    Jeg er lige kommet i tanke om at jeg nok godt må bruge deres reserve fold, som er 100% tør og har en god fast bund smiley


  • #3   10. jan 2015 Altså jeg har haft en problemhest der aldrig dannede tillid til nogen, andre end mig. Jeg øvede egentlig det "grundlæggende" med stop signal, bakke, fremad etc... Meget simpelt, og når du kan se den kender dine signaler, så skal du bare huske på dem. Min nye pony, Pablo, smed mig en enkelt gang af fordi han blev bange, og jeg har lært ham at stoppe(han løb lidt rundt) ved at jeg tager min højre hånd op foran ham, og siger stop eller Pablo, og det gjorde han også selvom han var bange og kunne være rendt ad helveds til eftersom der ingen indhegning var.

  • #4   10. jan 2015 Når han ej heller kan longeres på den ene volte, kunne det godt lyde som om, at han har ondt et sted. Måske er han låst.... Hvis det er tilfældet, kommer du ikke videre med diverse træningsmetoder - så skal der behandling til. smiley

  • #5   10. jan 2015 Hvis du begynder på jordtræning, som jeg også vil råde dig til, kender du så ikke den ynglingssted at blive kløet? For hvis den er så tyk at den ikke kan få spændt gjord, så ville jeg ikke proppe gulerødder i hesten, især ikke hvis ridningen bliver lagt på hylden imens (:

    Men jordtræningen er vejen frem ved det meste smiley


  • #6   10. jan 2015 Cathrine Han kan sagtens Bakke, stop osv. signalerne, også på kommando, han lytter bare ikke når han løber.

    Bidløse Madsen, der er intet når man trækker ham, det er kun i longen.


  • #7   10. jan 2015 Bidløse Madsen: ikke nødvendigvis. Nogle ponyer har det med at drille når de bliver longeret - og nogle mere end andre, og mere farligt.

  • #8   10. jan 2015 "Drille når de bliver longeret" - hesten driller ikke. Den har ikke den del af hjernen, som gør, at den kan ræsonnere. Altså; den kan ikke tænke over tingene. Tænke konsekvenser. Den handler udfra instinkter og øjeblikket....

    Dorte A
    Altså, jeg har dårligt knæ, og derfor kan jeg f.eks. ikke løbe ture eller dyrke sport som f.eks. fodbold. Men derfor kan jeg sagtens gå en tur.


  • #9   10. jan 2015 Bidløse Madsen der er forskel på at løbe og gå. Dit knæ belastes mere når du løber. Fodbold er og fysisk hårdere end at gå. Så det kan du ikke bruge til noget.

    Som sagt er der intet når han trækkes, om du så løber med ham eller ej, der er heller ikke noget når der sidder rytter på, det er kun når man er alene, som jeg er stortset hvergang.


  • #10   10. jan 2015 Godbidder
    lær ham nogle tricks
    Hygge om ham


  • #11   10. jan 2015 Dorte A
    Det kan sagtens bruges som argument idet det også er hårdere for hesten at løbe end at gå. Ligesom det er hårdere for den at gå med 60 kg ekstra end uden 60 kg mere.
    Det kan f.eks. også udløses af dårligt udstyr - måske sidder trensen skidt, eller biddet er for langt, for uroligt, for stille... Det kan også være, at det bare bliver udløst mere, når han ikke har sin flok omkring sig. At han måske kan udholde mere, når han er tæt på flokken, end når han er ude på tur hvor alt er fremmed og han er helt alene.


  • #12   10. jan 2015 Skal der ud på tirsdag hvor jeg bare vil hygge med ham og sørge for han har en god dag, tænker jeg på et tidspunkt vil have lavet en rebgrime til ham så han ikke skal gå med hovedtøj hvergang han skal ud på folden smiley


  • #13   10. jan 2015 Madsen rytteren vejede 30 kg..
    Han gør det både i grime og trense. han gør det også selvom han altid kan se naboens lille pony, samt hvis han har sin egen lille makker med ude. Han bliver aldrig longeret på tur eller andre steder end hjemme.


  • #14   10. jan 2015 Men for at være helt ærlig, er hestegalleri måske ikke det rette sted at søge hjælp. Vi kan sige så meget og så lidt vi vil uden at kende din pony, og kun ud fra vores erfaringer. Nu ved jeg ikke om du har arbejde, eller hvor meget dine forældre går op i hesten, men ellers få en massør ud til ham. Så hvis han måske har et tryk et sted på kroppen, at det bliver løsnet.

  • #15   10. jan 2015 Har ikke arbejde, har ikke tid til det, og det er som sagt ikke vores pony. Jeg har ingen mulighed for at få massør ud..

  • #16   11. jan 2015 Det vil ikke hjælpe dig at ride bidløst eller at gå i gang med en masse jordtræning, hvis problemet er fysisk for hesten. Så kan du omlægge din træning nok så mange gange, men det vil simpelthen ikke hjælpe dig - du må til bunds i din problematik, for at finde den løsning, der passer til hesten. :o)

  • #17   11. jan 2015 Well vil prøve med tillids træning først, også hvis det ikke virker vil jeg snakke med ejeren om det smiley

  • Hanne B
    Hanne B Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
    #18   11. jan 2015 Aldrig om jeg ville sætte mig op på en hest, der stejler eller bukker om det så kun er i longen eller hvad det er!
    Og så ville jeg gerne give 2-300 kr for en massør, hesten fortjener sgu bedre!
    Sorry men kan altså blive gal når folk siger de ingen mulighed har for at få hesten fri for smerter, for sølle 2-300 kr. Nogen tager maks 100 kr, men hvorfor ikke bare spørger ejeren?


  • #19   11. jan 2015 Ville få ejeren af hesten til enten at sætte den på slankekur eller købe en gjord der passer hesten, så du kan få en sadel på...

  • #20   11. jan 2015 Hanne kom igen når hatten passer tak.

  • Hanne B
    Hanne B Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
    #21   11. jan 2015 Hvordan vil du have det med at løbe rundt med smerter? Ikke særlig rart!?

  • #22   11. jan 2015 Sanne han får kun det han har brug for, det han mangler er motion, som han får fra mig smiley Jeg er på udkig efter en gjord til billige penge smiley

  • #23   11. jan 2015 Hanne der er ingen der siger han har smerter.

  • #24   11. jan 2015 Dorte A
    Hvordan ved du, at hesten ikke har smerter? For umiddelbart lyder det meget som en hest, der ikke har det sådan rigtig godt....


  • #25   11. jan 2015 Men hvis han er blevet for fed, så er det jo fordi han får for meget foder i forhold til hvad han laver. Derfor en slankekur eller/og en større gjord.


  • #26   11. jan 2015 Madsen fortæl mig hvor jeg konstatere han ingen smerter har

  • #27   11. jan 2015 Sanne de får græs og ellers en smule hø om morgene, samt deres vitaminer og ellers har de deres halm, hvilket de intet spiser af smiley

  • #28   11. jan 2015 Du skriver: "det han mangler er motion, som han får fra mig"
    Hvordan ved du, han ikke har behov for noget behandling af den ene eller den anden slags?


  • Hanne B
    Hanne B Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
    #29   11. jan 2015 Du konstatere da at den ingen smerter har? Du vil jo ikke få nogen til at hjælpe den? Ellers er du da bare mega nærig!

  • #30   11. jan 2015 Jeg vil gerne be om en pointering af hvor jeg konstatere han ikke har smerter tak.

    Hanne lidt svært at være nærig når man er 16 år, uden arbejde, det er desuden ikke min pony.


  • #31   11. jan 2015 Lad dog ejeren af hesten få den i en behandling hvis den har smerter, det er ikke partens ansvar.

    Men du kan sige til ejeren at det nok vil være en god idé (:


  • Hanne B
    Hanne B Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
    #32   11. jan 2015 Amen helt ærligt, du har vel nogen forældre? Stakkels stakkels hest..
    Ja jeg har lige bruge 3 gange 1000 kr på at få min rettet op af kiropraktor og må tage mig et ekstra job da der skal flere gange til (tidligere ejer har redet hende synder sammen)


  • #33   11. jan 2015 Dorte A
    Jeg mener ikke, at du skal gå ud og betale for en masse behandling til en pony, der ikke er din egen. Men hvis jeg var dig, ville jeg foreslå ejer, at den får en omgang fysioterapeut eller kiropraktor, og hvis ejer ikke er interesseret i at punge ud, ville jeg simpelthen stoppe som part. Ikke om jeg ville støtte sådan noget - det er ikke fair overfor dyrene. smiley


  • #34   11. jan 2015 Hanne: Rolig da.. Der er meget forskel på om hesten er hendes egen eller en part.. Det er ejeren der er gal på den her, og ikke gør noget ved det...

  • Hanne B
    Hanne B Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
    #35   11. jan 2015 Delvis enig, men vil hun ikke tage diskussionen op med ejeren/ sige det til ejeren, så ville jeg nu med glæde bruge 200 kr..
    Undskyld men syntes bare overhovedet ikke det er fair for den lille hest..


  • #36   11. jan 2015 Hanne: Der er da intet sted der står hun ikke vil gøre det? Ejeren burde også bare have øjne i hovedet og følge med i hestens ve og vel, især når parten er under 18..

    Jeg har selv to parter til min, og de er endda voksne, men følger da rigtig meget med i hvad der sker og spørger indtil dem og hesten..

    Jeg synes det er ejeren der burde have den verbale skideballe du giver TS her..


  • Hanne B
    Hanne B Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
    #37   11. jan 2015 Hun skriver da hun ingen penge har osv.. Men man har vel forældre indenover men er 100% enig i at ejeren burde have samme tur og hvis ikke værre og jeg vil da gerne gøre det hvis det skal være for at hesten får det godt..

  • #38   11. jan 2015 Hendes forældre burde vel ikke være inde over når man bare er part..

  • Hanne B
    Hanne B Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
    #39   11. jan 2015 Ehm jo.. Men 2 forskellige meninger og man bliver vel aldrig enig med alle..

  • #40   11. jan 2015 For det første har jeg lige snakket med min fætters kone, som er fysioterapeut, og hun mener at jeg skal prøve at arbejde med ham, netop fordi han kun gør det når der er andre hest der er mere spændende.

    Det er fint at folk gerne vil hjælpe, men så skal i sørme også bare huske at læse hvad der står, samt lade være med at drage konklusioner. Jeg har aldrig sagt han ikke er i smerter eller han ikke har brug for behandling, men det er der ingen der ved. Derfor vil jeg starte med jordtræning og tilises øvelser også tage den derfra.

    Hanne måske du skulle til at læse hvad der bliver skrevet. Der er blevet skrevet flere steder nu at det ikke er min hest, det står faktisk også i overskriften. Mine forældre er ikke indsiver min ridning, kun medhenhold til sikkerhed, skal selv sponsorere penge til forskellige ting, blandt andet rideudstyr skal jeg selv købe. At jeg ikke har bestilt fysioterapeut klokken 1:20 søndag morgen betyder ikke jeg er en dårlig rytter, jeg kan intet gøre lige nu. Men som sagt har snakket med min fætters kone og hun synes jeg skal prøve med tillidsøvelswr og jorarbejde, og hvis ikke det hjælper vil hun finde ud af noget, og forhøre sig ved sine kolleger.


  • #41   11. jan 2015 Synes nu også at forældrene burde være inde over det, men mine forældre ville i hvert fald ikke have 1000 kroner til en gang kiropraktor - om det så var min egen hest eller en halvpart. Synes helt og holdent at ejer af hesten bør sørge for sådanne ting, medmindre andet er aftalt, da man fik parten.

  • #42   11. jan 2015 Synes det er beundringsværdigt hvordan folk på HG kan køre i selv sving så snart der er problemer med en hest.. Der skal lige pludselig i gang med det hele. Er det den nye 2015 trend? Sådan var det ihvertfald ikke da jeg startede med selv at have hest for bare 7 år siden..

  • #43   11. jan 2015 Dorte: i dag er det som om, at lige meget hvad problemet er med hesten, så har den ondt et eller andet sted.. Der er ikke noget med tillært adfærd osv..

    Det er blevet en trend, i overdreven grad..For selvfølgelig skal hestene have det godt og være i orden.. Men nogle gange har hestene bare fået tillært en adfærd - f.eks. stikke af på tur.. Det er ofte ikke pga. smerte..


  • #44   11. jan 2015 Der er ingen her hjemme der har penge fra til hest på nogen måde, netop derfor er jeg kun part. Jeg har selv nogle penge til at ligge, der står så bare ikke hest på, men kanin. Med en hjemmegående mor, og 3 personer der skal leve på 1 mands løn er svært. Derfor er der ikke penge til sjov. Og nej jeg har ikke tid til job. Den eneste dag jeg har tid til det er tirsdag, og der rider jeg ligesom..

  • #45   11. jan 2015 Men hvis det her er tillært adfærd - så er det godt nok mange ting, den har lært! Puha, det må tage flere år med intensiv træning at få pillet af hesten igen....

  • Hanne B
    Hanne B Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
    #46   11. jan 2015 Jeg har læst alt hvad der er blevet skrevet, og jeg har min mening (som går på hesten primisser) og du har dine på dine egne.
    Det kan godt være at du ikke ringer/skriver nu, men jeg havde gjordt det lige efter det var sket.
    Jeg ville hjælpe mine børn hvis min datter stod i samme situtation.
    Og så ville jeg få en ud at kigge på den istedet for at sige det over Tlf. Da det jo ikke fortæller noget om hvad der er med hesten, for det kan du jo ikke vide, og det er der heller ingen andre herinde der kan.

    Men fair nok din part, og så må du selv finde ud af det, jeg vil ikke blande mig mere, jeg prøver kun at hjælpe hesten og dig med at komme videre.


  • #47   11. jan 2015 Hanne øhm..? Hvad? Du prøver at hjælpe? Nå jamen hvorfor har du så siddet og banket mig oven i hovedet og sagt at min part har smerter når du, som du selv udtaler, at der ingen der ved hvad der er galt med hesten? Du har lige netop sagt at du enten ved, men fair nok.

    Selvfølgelig vil min mor hjælpe, men hun kan ikke okay? Du kan ikke forvente at alle er som du er. For lige nu får du dig selv til at lyde bedre end alle andre. Du fornærmer mig faktisk ved at antyde min mor ikke er god nok fordi hun ikke har pengene til en hest der ikke er min.

    Men du ville skride så farvel.



  • #48   11. jan 2015 Madsen hvor mange ting mener du det er? For jeg kan kun tælle 2..

  • #49   11. jan 2015 Han stikker af, når du taber tøjlen, han har smidt dig af, han stejler og bakker på højre volte i longe, han er "stædig"...
    Så vidt jeg kan læse ud fra dit indlæg har han altså fem ting, han gør.. Hvad indebærer det, at han er stædig? Altså, fra dit synspunkt...


  • #50   11. jan 2015 Dorte - tydeligvis ikke alle mennesker der burde være oppe nu. Synes det lyder som en god ide at starte fra jorden. Let agility og longering kan være fint, men måske skal du lære ponyen at gå i longe, det er ikke sikkert den ved hvad den skal smiley

  • #51   11. jan 2015 No you got it wrong.. Han stikker af når jeg er faldet af og jeg ikke har fat i tøjlen, om han bliver skræmt af noget ved jeg ikke.

    Han kan ikke longeres på højre volte, for når man prøver stejler og bakker han.

    2 problemer, ikke 5-6.
    Du siger jo heller ikke en alkoholiker har et problem for hvert mærke alkohol de drikker.


  • Hanne B
    Hanne B Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
    #52   11. jan 2015 Jeg er udmærket klar over alle ikke er ligesom mig, men jeg var ved at skrive da du skrev at din mor var hjemmegående osv..
    Det VIDSTE jeg ikke før jeg var færdig med at skrive, men det var på ingen måde for at gøre dig ked af det eller noget overhovedet.
    Men ingen kan jo vide om den fejler noget før de. Bliver tjekket.
    Jeg vil godt give dig ret i jeg gik over stregen til at starte med, men jeg vidste ikke at i var en familie med kun en mands løn. Så jeg undskylder for dette.
    Alt i alt er jeg bare ved at være ked af det på hestens vejne over alle de indlæg der kommer over hesten stejler, bukker og stikker af osv.
    Men snak da med ejeren om det.

    Jeg undskylder mange gange jeg var så sur/hård, det lyder ikke som om i har det alt for nemt derhjemme.


  • #53   11. jan 2015 Du læser forkert Madsen. Han stikker ikke af når hun taber tøjlen

  • #54   11. jan 2015 Hanne det er okay, det er bare svært for mig at folk sidder og siger "sådan skal det være og bliver det ikke er du ond"-ish.. Især når man gør sit bedste. Ejeren ved godt han har besvær på højre volte, hun havde nemlig selv problemer med ham. Jeg ser hvordan det går på tirsdag, og ellers må jeg hive fat i ejer og høre hvad vi gør.

  • #55   11. jan 2015 Dorte A
    "Jeg er også bange for at falde af også tabe tøjlen, for han stikker af."
    Du er bange for at tabe tøjlen, når du falder af, fordi han så stikker af. Det er da om noget et problem..... Specielt når du skriver, at I rider ved vej...
    Stejle og bakke er to forskellige problemer. Du skriver, at han bakker, når du vil have ham i gang på højre volte, og han panikker og stejler på højre volte. En hest ville ikke panikke på højre volte, hvis den ikke havde lært at blive longere - så ville den gøre det på begge volter. Det er i hvert fald mit umiddelbare bud.
    Jeg skriver blot herinde for at hjælpe dig - og det er jo det, du selv beder om. Hvis du ikke vil have alle aspekter af sagen, så vil jeg mene, det er dumt at spørge. Det virker som om du allerede nu har besluttet, at han i hvert fald ikke har nogle smerter.


  • Hanne B
    Hanne B Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
    #56   11. jan 2015 Dejligt at høre, ønsker det bedste for dig, din familie og hesten. smiley

  • #57   11. jan 2015 Madsen: At den stejler og bakker behøver ikke være smerte..
    Men hvis den aldrig har lært at gå rundt på højre volte, og derfor er blevet forvirret og derfor bakket, og følt sig presset og derfor stejlet og begyndt at løbe den anden vej, og det aldrig er blevet stoppet / indlært, så skal der virkelig ikke ret mange gange til før det bliver en vane = indlært adfærd..


  • #58   11. jan 2015 Seriøst Madsen?
    Hvor mange heste har så voldsomme smerter at de ikke kan gå frem i en longe?? Har svært ved at forstå din hjælp..


  • #59   11. jan 2015 Sanne
    Det har du ret i. Men det skulle da være noget mærkeligt, hvis hesten er blevet lært at gå på venstre volte men aldrig højre...... Og i så fald må den da blive helt skæv i muskulaturen...


  • #60   11. jan 2015 Stine m
    Det behøver ikke nødvendigvis være smerter, jeg snakker om. :o)


  • #61   11. jan 2015 Enig Sanne, fornemmer også at det er indlæring/adfærd der er ponyens primære problem

  • #62   11. jan 2015 Hvis han har smerter giver det ingen mening at han kun gør det når han er i longe. Jeg tænker at der måske er sket noget mens han en gang har redet højre volte, og nu er bange for det. Min gamle pony blev nemlig engang væltet af smeden på staldgangen, og han blev bange for at være der.
    Han bakker også halv stejler han altså han kommer ikke op på fuld højde, men letter.
    Han stikker af når jeg taber tøjlen ja, men ved ikke om det er fordi han bliver bange for noget, for når ikke at tjekke, har travlt med at holde styr på hvor han render hen. Han er bange for pludselige bevægelser, og eftersom der er RIGTIG mange fasaner der hvor han bor kan det have været fasaner der skræmmer ham, men jeg sætter mig altid op igen, og rider tilbage, og forbi stalden, og videre op forenden af vejen (600 m) også tilbage igen et par gange, men han er også bange for køerne, men han klare at gå forbi dem når jeg snakker til ham og nusser ham ved manken. Og ellers hvis vi traver forbi.


  • #63   11. jan 2015 Hvorfor er det så det eneste du snakker om?? Forstår mindre og mindre hvad du prøver at sige til Dorte

  • #64   11. jan 2015 Jeg kender mange der når de rider til longerer mest på venstre volte, der sidder longen når de trækker fra stalden.. Det er ikke unormalt at heste har svære ved at gå på højre volte i en longe..

    arbejdede ved en hestehandler hvor alle - og vi snakker SAMTLIGE heste - fra holland ikke kunne gå rundt på højre volte i longe.. Lige meget hvor godt redet de så end var..


  • #65   11. jan 2015 Stine m
    Jeg har allerede kommet med andre bud end smerte, men hvis jeg skulle skrive alt det ind, hver gang jeg nævner smerte, ville det blive meget langtrukkent.

    Dorte A
    Hvad er det han gør, når han er "stædig"?


  • #66   11. jan 2015 Med stædig mener jeg det med at han ikke vil på højre volte, men at han gerne vil når han trækkes rundt, det ser jeg som stædighed, men tager jeg fejl?

    Kan hans "unoder" på tur have noget med min vægt at gøre? Altså arbejder på vægttab, men vil gerne gøre det på den sunde måde, så det tager lidt tid smiley


  • #67   11. jan 2015 Sanne
    Jeg har godt nok aldrig arbejdet ved hestehandler - og jeg kender ikke meget til hollandske heste. :o) Jeg har bare altid lært, at hvis man longerer 5 minutter på den ene volte, så skal man tage 5 minutter på den anden også, så hesten ikke bliver skæv.... Og så fordi det er så hårdt for de indvendige ben, så for ikke at tage alle 10 minutter på én volte, så aflaste benene ved at skifte volte.
    Det kan sagtens være, at hesten intet fejler - men det ved ingen af os... Og det kan ikke bedømmes på baggrund af et forumemne, så det er vel i orden at komme med hver sit bud, eller hvad, Stine m? smiley


  • #68   11. jan 2015 Dorte A
    Det kommer an på, hvad du og hesten vejer - men det behøver du selvfølgelig ikke skrive her.. smiley Tror umiddelbart ikke unoderne kommer fra din vægt. Har du overvejet om den kan have noget separationsangst?


  • #69   11. jan 2015 Ved ikke hvad han vejer, men ved han er omkring 140 cm, og at jeg vejer 63 kg(180 cm høj) så ved ikke om det kan bruges smiley

    Han har ingen problemer med at gå ude på folden hvor den anden hest er inde, og heller ikke hvis han er alene inde i stalden smiley


  • #70   11. jan 2015 Måske en mild form for separationsangst? Jeg ved ikke, om nogle heste måske kun har det, hvis de kommer ud for matriklen uden en anden hest - men det er vel muligt? Det kan også bare være, at han ikke er vant til at komme på tur alene. Hvor lang tid har du haft ham? Og hvor ofte har du redet tur på ham alene?

  • #71   11. jan 2015 Dorte søger råd til hendes træning af hesten, som hun selv nævner, er det hende der står for at motionerer den. Så Madsen, giv endelig Dorte dine bud og råd til træningen, indtil videre har jeg ikke set ét, trods rigeligt med indlæg fra din kant.

  • #72   11. jan 2015 Stine m
    Hun spørger også til bus på, hvad det kan skyldes.. Så vidt jeg ved, er der ingen øvre grænse for, hvor mange indlæg, man må skrive til et emne. smiley


  • #73   11. jan 2015 Har redet ham i de 3-4 måneder, og han har aldrig, af hvad jeg ved, været brugt af ejer, da de har fået ham af naboen da datteren mistede interessen.

  • #74   11. jan 2015 Hvor gammel er datteren? Kunne det tænkes, at datteren ikke er så gammel, og derfor altid har haft andre med ude på tur? Så hesten simpelthen ikke er vant til at komme ud selv, førdu begyndte at ride?

  • #75   11. jan 2015 Jeg ved ikke hvor gammel naboens datter er, men hun boede ihvertfald ikke hjemme da de fik ham smiley

  • #76   11. jan 2015 Nå, ja så må hun jo være gammel nok til at ride selv...... smiley Er han blevet flyttet, da han blev govet til naboen?

  • #77   11. jan 2015 Mit umiddelbare bud er stadigvæk smerter eller en anden form for irritation....

    Men ift. at han løber fra dig på tur.. Du skrive, at han løber tilbage til naboen, så han må jo være flyttet. Kan han være ked af at være blevet flyttet? Altså, f.eks. at han har mistet sin flok? Hvordan har han det i sin nuværende flok? Måske han tager chancen for at løbe "hjem", når han får den?


  • #78   11. jan 2015 Han er aldrig blevet givet til naboen. De har fået ham af naboen, altså naboen har givet ham til dem. Jeg ved ikke alt om hesten. Jeg kan ikke vide noget der er sket for 3 år siden når jeg kun har kendt ham i 3-4 måneder.

  • #79   11. jan 2015 Bare fordi en hest løber et bestemt sted hen betyder ikke den har boet der. Hans fold er lige ved siden af hvor naboens hest står. der er ingen "flok" de er 2 heste, ham også den bette shetlænder. Også har naboen 1 shetlænder. Hvor der så 300 meter længere oppe af vejen bor 5 andre heste.

  • #80   11. jan 2015 Vil bare lige påpege, da ingen vist har nævnt det, at du ikke kan bruge samme sadel som tidligere. Du skriver at hesten har taget meget på (gjorden kan slet ikke nå) og derved kan den heller ikke passe sin sadel mere.
    Så fat i ejer og få sadlen tilpasset inden du bruger den igen. Ellers kan det meget nemt og hurtigt gøre ondt eller være ubehageligt for hesten.


  • #81   11. jan 2015 Jeg synes det er FEDT at du søger andre veje end bare at ride dig ud af problemet. Kanon!

    Jeg synes også det er rigtig svært at give dig et svar på hvad du skal gøre. Der kan være mange grunde til at han gør som han gør. Men det lyder som om i skal øve noget afslappet ridning. Jeg vil meget gerne give dig noget vejledning på hvad du kan træne med ham, som evt. kunne være en løsning, med mindre problemet er at han har ondt - det ved jeg jo desværre ikke om han har smiley

    Det gælder nogle gange om at gå to skridt tilbage og prøve noget andet, prøv at lave overgange i de forskellige gangarter og øv dem i at være så stille og afslappede som muligt - det kan hjælpe både på hans og dit mod og humør.


  • #82   11. jan 2015 Dorte A
    Så har naboen jo også givet hesten til deres nabo. Det lyder som om, at han i den forbindelse er blevet flyttet. Har du tænkt over, om grunden til han stikker af, når du ikke har fat i ham, kumne være, at han gerne vil "hjem"? Altså, det han forbinder som hjem.. Har selv stået med en hest, der blev så ked af en flytning, at hun mistede gnisten helt. Hvis hun var blevet alvorligt syg, så havde hun sgu nok bare lagt sig til at dø - helt seriøst. Hun blev så ked af det, at vi fik problemer med alt.


  • #83   11. jan 2015 Winnie Han har ikke taaget på, men han var sådan da de fik ham. Og det har jo slet intet med sadlen at gøre når jeg ikke rider med den.

  • #84   11. jan 2015 Madsen Han render ikke ind til den nabo de har fået ham af..

  • #85   11. jan 2015 Det skriver du altså i starten, at han gør. :o) Men så kan jeg godt se, at det bliver svært at hjælpe dig, når du benægter alle ens råd.

  • #86   11. jan 2015 Nej jeg skriver han render ind til naboen, har aldrig skrevet han render ind hvor han tidligere boede..

  • #87   11. jan 2015 Du skriver bare "naboen" i dit første indlæg, og dermed gik jeg udfra, at når der både står "nabogårdene" og "naboen", så måtte "naboen" være der, hvor han kommer fra.

  • #88   14. jan 2015 Holdnukæft en gang mundhuggeri fra den ene klogeåge til den anden.
    En hest behøver nødvendigvis ikke en helbredsundersøgelse og vaccinationer fordi den ikke gør som man vil. En hest behøver ikke nødvendigvis at have ondt for at være modsat.

    Den kan have svært ved at forstå signalerne, noget den ikke kan "se sig ud af" det kan være rigtig meget.
    En god gang jordarbejde og nogen guffer og en masse tålmodighed så tilliden kommer igen, er også en god løsning for mange.
    Det er ikke alle heste der kan lære at gå i longe. Vi har 1 der aldrig lærer det.
    smiley
    Pøj med det Dorte. smiley


  • #89   14. jan 2015 Mange tak stutteri Haven smiley

    Til alle:
    Skal nok opdatere når jeg har været der ude på fredag smiley


  • #90   17. jan 2015 Jeg llæste at din hest ikke kan longeres på højre volte fordi den stejler og bukke,r hvilket straks for mig til at tænke rigtig triste tanker ud fra personlige erfaringer.

    Min lille pony sorteper havde det samme problem. Han kunne pludselig uden synlig grund finde på at smide sin rytter af. Han ville ikke galopere, og prøvede du at få ham i højregalop så var du næsten sikker på at ende i sandet.
    Han ville ikke longeres i andet end skridt på højre volte, og under løsspringningen travede han altid selv hvis springene var en meter høje (og han er altså kun 115 cm).

    Vi fik for sjovs skyld en kiopraktor ud for lige at forkæle ham lidt, da min mors hest skulle have en behandlig, og beskeden lød:
    Jeres pony er så skæv og låst at det er umuligt for mig at rette op på ham. Det er noget nær fysisk umuligt for ham at galopere på højre volte fordi hans hofte låser hver gang han skal hente sit bagben. Jeres pony har en særk vedvarende hovedpine grundet låsningerne, han har arvæv efter kastrationen, og er faktisk så skæv at han ikke kan rette sin egen balance op (dette blev testet ved et skævt, roligt træk i halen som bragte ham ud af balance - han stoppede først med at gå sidelæns da han ramte muren).
    Arvævet viste sig senere hen at være meget omfangsrigt, og vi fik svaret på hvorfor ponyen havde bukket en af uden synlig grund:
    Når en hingst stresser, så trækker den klokkeværket op, hvilket vallakker også gør da det er et af deres instinkter. hver gang sorte stressede den mindste smule op, trak det altså i arvævet hvilket kan sammenligns med at blive stukket gentagende gange af en hveps på det samme sted.
    Dette var også grunden til at han ikke brød sig om banen, for det tungere sand gjorde at han skulle bruge flere kræfter på at løfte benene og samtdig med at hoften låste, så trak det også i arvævet for hvert skridt.

    Så få for alt i verden ejeren til at få en kraniosekral terapeut, kiopraktor eller fysioterapeut ud!
    Det andet kan være SÅ smertefuldt for hesten uden man ved det - og jeg taler af personlig erfaring!


  • #91   17. jan 2015 Jeg have ham I går ude og krudte af hvor han fik 1 times fri tid på stor fold, han galopperede osv. Der var intet galt overhovedet..

  • #92   17. jan 2015 Dorte: Husk på at hesten er et byttedyr. Den svageste hest bliver spist, og den svageste er den som viser sine svaghedstegn, for selvfølgelig går løven altid efter den der er såret i forvejen.
    Bare fordi hesten galoperer kan du ikke erklære den rask - der kan være så mange andre ting du ikke ved noget om, og som desværre kræver årelang uddannelse for at finde.


  • #93   17. jan 2015 Louise er jeg godt klar over, men igår var det 100 % umuligt at longere ham eller lave nogen form for noget træning, fordi han havde for meget krudt, så han fik en af krudtnings time også gik jeg en tur med ham for at få løsnet op efter alt hans bukken, samt få slappet af igen. Han kom ind og stå med fleecetæppe på, og så blev han striglet og nusset om.

  • #94   19. jan 2015 Det lader til at være en dreng med meget energi, kunne være hans foder er for meget krudtmad.................................
    Kunne være du skulle prøve med kun hø ad libitum og vitaminer, han får vist meget mere end han får lov til at omsætte. Alternativ er en løsdrift hvor han kan være ude hele tiden. Han har øjensynligt alt for meget energi til at koncentrerer sig om det han skal. smiley


  • #95   19. jan 2015 Han går allerede i løsdrift, får kun hø og vitaminer.

  • #96   19. jan 2015 Ha hæ, sikke en håndfuld du har der smiley
    Så er der vist ikke andet at gøre end mere aktivitet, måske lidt agility til at sætte hans lille hoved i omdrejninger, det kan godt tappe for lidt energi, du ved, rundt om kegler, op og ned på ex. paller, o.s.v.


  • #97   19. jan 2015 Well det bliver svært, jeg har ingen kegler eller andet..


  • #98   20. jan 2015 Spande med bunden i vejret kan skam også bruges smiley

  • #99   20. jan 2015 Så må jeg se om jeg kan nakke nogle spande med hjemme fra smiley Selvom vi kun har 3 smiley

Kommentér på:
Part er træls..

Annonce