{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.007 visninger | Oprettet:

hvorfor er Frederiksborgen en overset race. {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger hvorfor er Frederiksborgen en anden rank dressur hest. Jeg har selv haft DV i mange år, men har lige købt en Frederiksborg føl som skal blive min nye dressur hest. Grunden til at jeg har valgt den race er at jeg er træt at DV temperament, og jeg synes det er svært at finde en uden skavanker i form af mus eller kissing spine. Men den holdning jeg møder er at Frederiksborgen er en anden rank hest. Men hvorfor der er mange rigtig fine Freder derude som går højt dressur, men man ser den ikke så meget på stævnepladserne. priserne er helt i den lave ende er det fordi ingen vil købe dem. Jeg har købt en rigtig lækker hingsteføl efter elite forældre til næsten ingen penge.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor er Frederiksborgen en overset race.
  • #2   17. jan 2015 Tja, det er vel bare fordi frederiksborgen tit ikke har en lige så imponerende gang som så mange andre "dressur-racer". De kommer typisk ikke langt op over jorden og mange af dem jeg har set på stævnepladserne har tendens til at jappe (-:

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   17. jan 2015 Fordi frederiksborgeren simpelthen ikke er sporty nok...

  • #4   17. jan 2015 Jeg er ikke helt enig i gangen selvfølgelig er der nogen af de gamle tunge barok typer, men der er faktisk mange af de nye sporty typer som går mindst lige så godt som en gennemsnitlig DV. Jeg blev faktisk lidt overrasket da jeg begynde at undersøge racen lidt mere i dybden, hvor mange fine sporty typer der faktisk er derude, jeg tror faktisk at holdningen til dem bunder i manglende viden omkring racen og så fordi men ser mange at den gamle tunge typer.


  • #5   17. jan 2015 Frederiksborgen har da været brugt som ridehest i flere 100 år her i dk. De bruges også til køreheste, men det var noget af den bedste kvalitet, man kunne få i mange år.

    Jeg har også lagt mærke til det, og jeg ærger mig over det, for de er nogle super heste med hovedet det helt rigtige sted.
    Det handler nok om folks opfattelse af hesteracen. Mange tror, at de er tunge arbejdsheste, hvilket jo er helt forkert. Racen blev jo fremavlet til at kunne gå den høje skole, og det findes der massere eksempler på, at de kan smiley


  • #6   17. jan 2015 Som du selv siger, så går de tit som en gennemsnitlig DV'er og vil man ride lidt mere end gennemsnittet, så skal man jo have noget, der sparker røv smiley Og det er ofte bare de heste, der har lidt nerver smiley

  • #7   17. jan 2015 Hermed ikke sagt, de ikke er skønne. De er måske bare udkonkurreret lidt smiley

  • #8   17. jan 2015 Jeg tror det er fordi de fleste tænker på en kørehest . Og så er en del meget lange i ryggen. Syntes også at dem jeg har været ude at se på har en fedtpude over skulderen som giver sadelhelvede . Men helt sikkert en fantastisk hest. Jeg har selv haft en som nemt kunne slå dven i gangarter, desværre var temp. ikke lige så godt ved hende.

    Min veninde har lige pt. kig på en .


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   17. jan 2015 Helle: du siger det jo selv : GENNEMSNITTELIG

  • #10   17. jan 2015 men gennemsnitlig mener jeg de DV som jeg er på stævnepladen til D og C stævner, og helt ærligt hvor mange af DK rytter har evnen til at nå længere ? Jeg ser rigtig mange ryttere som på stævne pladsen ikke magter at ride deres DV fordi temperamentet er avlet til elite rytteren og ikke til den almindelig gennemsnitlig rytter. Jeg mener også at hvis bare rytteren er dygtig nok kan de få en hver race til toppen

  • #11   17. jan 2015 Helle, da du så granskede stamtræet så du vel også at der var krydset med jyder, ikke at det gør noget, men meget interessant .

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   17. jan 2015 Helle: tror ærligt at dit syn er meget indskrænket med de udtalelser smiley

    DV avler temperament i alle retninger, så der er altid en hest til en hver type rytter..

    Der er MANGE der rider a-b stævner i dk..

    Og når vi taler GENNEMSNITTELIG, så taler vi LA - og rigtig mange er ihvertfald oppe og ride MB.. DK er fyldt med unge ryttere med kæmpe talenter..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   17. jan 2015 Helle: og nej man kan ikke få en hver race til tops - eller jo, men så skal der godt nok slækket på niveauet på top-plan,,

  • #14   17. jan 2015 Jeg tror stadig ikke på den der med "Hvis rytteren er god nok, kan de ride en hver hest til tops."
    Jeg har en hest, som jeg er ovenud lykkelig for, men hendes dressurtalent er ikke stort, og uanset hvor hårdt jeg træner, så ville det være at presse hende ud over alle grænser at bede hende gå Grand Prix. Springningen klarer hun bedre, men hendes mod rækker bare ikke til de store baner, for hun er mega bange for at rive en bom fx. Så nej, sådan en hest som min vil nok aldrig komme til tops, uanset hvem der sidder på ryggen smiley


  • #15   17. jan 2015 De er krydset med mange forskellige racer, lige som Dv. Ved godt at man efter at de blev brugt ved hoffet krydsede dem med friser, spanske heste, samt andre for at få en fin arbejdshest, men det er efterhånden mange mange år siden, i dag er det tillad at krydse dem med DV, og derfor er man også begyndt at få den sporty model. Dette er ikke en tråd fordi jeg hader DV, har selv et rigtig fint eksemplar undre mig bare over hvorfor man synes at Freden er en anden rank hest, jeg er efterhånden kommet i den alder hvor en god ridetur betyder mere end ben spjæt og varmt temperament.

  • #16   17. jan 2015 Dem der virkelig gerne vil noget med deres sport finder ofte nogle lidt varmere heste, og de lever med, at det ikke er en god tur hver gang.
    Men det er jo det, der er så dejligt ved de forskellige racer, vil man have en god, stabil tur hver gang, jamen, så findes der også heste til det. Og der kan en Frede være en første rank hest, mens en DV fx. ikke ville egne sig.
    Tror mest af alt, at det handler at kigge på sit behov smiley


  • #17   17. jan 2015 Nu ved jeg ikke hvem "man" er der syntes der er en andenrangs hest, men for en dressur rytter er det jo nok ikke det optimale valg lige som en traver nok heller ikke vil være det .

  • #18   17. jan 2015 jeg har ikke brug for en god tur hver gang. Jeg vil ride de lidt sjovere klasser. altså ma- spring og op efter. min erfaring er de bedste heste har lidt temperament. personligt elsker jeg en varm hest. smiley jeg er mest til holstener. Men alligevel. fredriksborgen er bare ikke min type hest. Selvom der sikkert er nogle fine heste i blandt. knapstrupper er også fine heste. men igen de er avlet til andet end top sport

  • #19   17. jan 2015 Jeg ville elske at eje en rigtig Barok Frederiksborger, især fordi jeg gerne vil i gang med Akademisk dressur. smiley

  • #21   17. jan 2015 jeg har faktisk reddet frederiksborgheste i flere år, men faldt så totalt for oldenborgen, så det er dem jeg har nu.
    men jeg kiggede faktisk på dem da jeg skulle have hest første gang, men endte dog med at købe en oldenborg i stedet for
    personligt vil jeg ikke have en dv. der er for meget blandet ind i dem og ingen historie


  • #22   18. jan 2015 Smiler hvis vi går helt helt tilbage, så var vores frederiksborg en af de fineste heste racer man kunne købe. Den var som skabt til ridning, med en fantastisk gang, med gode knæ løft, et godt vinklet bækken og et ligeså pragtfuldt hoved. Men desværre har vi i DK ikke været særlige gode til at bevarer vores kultur arv. Så frederiksborgerne idag er ikke hvad de har været.

    Kan lige tage nogle billedere af hvordan frederiksborgen så ud i omkring 1600 tallet, den mindede så meget om de ibriske racer.


Kommentér på:
hvorfor er Frederiksborgen en overset race.

Annonce