{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.212 visninger | Oprettet:

Ved du hvor læderet kommer fra? Dyrevelfærd. {{forumTopicSubject}}

Hej!
Egentligt bare et lille emne til diskussion (i ordenlig tone) da jeg er interesseret i at høre hvor mange er jer der skænker læderet i har om maven og på hesten en tanke, ang. hvor det kommer fra og hvilket "liv" det havde før? smiley
Da en del læder egentligt eksisterer på baggrund af frygtelig mishandling af dyr og farlige kemikalier. (og nej læderet er højst sandsynligt ikke fra Italien, blot brugt i produktion af lædervarer der).

Har overvejet flere gange hvorfor hesteverdenen der jo er storforbruger af læder, ikke har mere fokus på dette emne. Det er jo muligt at få alt i stof i stedet for. Jeg ved godt at så kommer vi ind på en anden diskussion omkring fremstillingen af syntetisk materiale smiley Men det er jo ærligt talt kvalmende at vi rider rundt på huderne af et dyr der har måtte udholde meget smerte for at vi kunne få dens hud. Det er jo ikke det at man bruger læder der er frygteligt i mine øjne for man skal da bruge hele dyret hvis det alligevel skal slåes ihjel.. det mere industrien bag det læder vi køber og den manglende dyrevelfærd. Jeg har selv en lædersadel, et læderhovedtøj og diverse andet i læder, da jeg købte dette før jeg blev mere opmærksom på dette emne. Man glemmer hurtigt læderet har været et dyr og derfor måske også at være opmærksom på den MEGET manglende dyrevelfærd der er mange steder. Og det kan jo være svært at vide hvor selve læderet oprindeligt stammer fra så man kan sorterer på den måde,

Efter jeg er dukket ned i emnet, må jeg indrømme jeg vil holde mig til stofprodukter så vidt muligt fremover. Dette ville jo nok også været noget der ville blive udviklet mere på hvis efterspørgslen blev større og der er allerede en masse gode ting!

Så jeg er jo interesseret i at høre: Har i tænkt over denne problemstilling før eller er det aldrig faldet jer ind? Eller er i bare ligeglade? smiley Og hvis i har skænket det en tanke har det så påvirket jeres indkøb? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ved du hvor læderet kommer fra? Dyrevelfærd.
  • #1   4. feb 2015 Nu er det jo ikke alle produktions dyr der lever et dårligt liv. Kan blive noget så sur, over at man altid skal male fanden på vægen. Og godt læder kan ikke laves på dyr der har eks. liggesår, eller sår på kroppen, da det vil lave huller i læderet.

    Når det så er sagt syntes jeg det er dobbelt moralsk når vegetarer rider rundt i lædersadler smiley specielt hvis de er vegetarer for at "forbedre" dyrevelfæren.


  • #2   4. feb 2015 ved godt hvor læder kommer fra, og jo jeg har også div ting i læder.
    jeg tænker ikke over tingene - for jo mere man tænker jo mindre kan man faktisk foretage sig.
    man kan ikke spise fødervarer - jeg ved fra en chaufør at han fx aldrig ville spise kyllinger efter at han var med til at kører med dem. For de blev overhovedet ikke behandlet pænt
    grise og køer, ja det kender alle vist til

    mange fødevarer indeholder div biprodukter fra bla grise.

    hvor mange tænker over hvad der er i ens hund eller kats foder? Ja man foder glædeligt med biprodukter til ens hund/kat, når bare det er kornfrit. også selvom at mange af de ting slet ikke burde være i foder

    nu har jeg så også lidt kendskab til bageren. Og tænker jeg over det, ja så køber jeg nu hellere ikke kager/brød derfra

    jeg tror ikke at der er nogen som ville spise pølser hvis de så hvordan de blev lavet

    og sådan kan man blive ved. Der er noget ved alting

    ja man kan købe økologisk mm, men det hjælper bare kun lidt.



  • #4   5. feb 2015 jeg prøver bestemt ikke at male fanden på væggen, bare at høre folks holdninger smiley Og vegetarer er vel ikke som sådan dobbeltmoralske. De har jo taget et valg om hvad de vælger fra ligesom en veganer har taget valget om at vælge læder fra.Men kan godt se din synsvinkel smiley Men hvis man er vegetar for dyrevelfærens skyld er man i hvert fald bevidst. Det er da en start på mange ting. Hermed ikke sagt man skal være vegetar for at gå op i dyrevelfærd! smiley

    Anja n: Men hvis vi lukker øjnene bliver det jo aldrig bedre smiley Selvom det er dejligst ikke at tænke på det. Man behøver jo ikke nødvendigvis lade vær med at spise, man har jo et valg om hvad man kan indtage hvis man har samvittighedskvaler smiley Man kan jo ikke redde hele verden, men man kan gøre en masse små ting til forskel bare ved at anerkende og huske på problemerne er der. Og angående hundemad er der rigtig mange der er ligeglade også. Men der findes jo også alternativer. Det begynder at komme mange bedre produkter med fokus på dyrevelfærd smiley

    Og jo bestemt Bettemus. Men kan det argument veje stærkt nok til den dyremishandling der sker med mange (siger ikke alle for det ved jeg ikke) dyr fra eks. indien er bedre at støtte op om? smiley

    Jeg tror ikke på vi bare lige kan lave tingene om lige på nul komma dut og der vil altid være behov for læder og der bør også fortsætte med at være en læderindustri. Men skal man bare lukke øjnene for mishandling fordi vi ikke vil mangle noget selv eller evt. betale mere for en glad dyr?


  • #6   5. feb 2015 Jamen jeg ville i høj grad støtte op om en mærkningsordning, så man kan se hvor ikke bare produktet i sig selv, men osse læderet det er lavet af, kommer fra.

    Den slags er der bare ikke meget af (endnu) så indtil videre, må man altså affinde sig med at læderet er af ukendt herkomst. Medmindre man da er villig til at købe kunststof istedet, og det er jeg ikke.

    Ja jeg ved godt hvor NOGET læder kommer fra -men det er jo heldigvis ikke det hele der kommer fra lande med den slags forhold.. og ja som sagt, ville jeg ønsker det blev gjort gennemskueligt, så vi rent faktisk kunne vælge til og fra udfra dyreetiske holdninger


  • #7   5. feb 2015 Der er der helt sikkert dyr der lider en frygtelig skæbne for at vi kan få vores læder, ligesom der alle andre steder inden for dyreproduktion er dyr som lever et fesent liv, ikke at det gør det bedre. Som Michelle siger, så ville mærker kunne være ide, og det villle, hvis det kom frem, helt sikkert også være noget jeg ville støtte op om.
    Dog kommer du aldrig til at finde mig i en stofsadel frem for en lædersadel, Som det allerede er sagt er det jo ikke alle dyr der lider under deres vej til lædret.


  • #9   5. feb 2015 Ja, selvfølgelig tænker jeg over det. Det burde alle da gøre.

    Læderet på en sadel kommer fra produktionsdyr, der alligevel er blevet ædt. Min sadel er fx kalvelæder. Så der er jeg sgu lidt ligeglad. Synes det er fint, at man bruger hele dyret.
    Mindre stykker læder fx til bælter, handsker mv, er jeg mere obs på, da man aldrig ved hvor det kommer fra. Så der holder jeg mig fra læder med mindre der er certifikat eller mærke der specificerer hvilket dyr det kommer fra. Der kan producenten self snyde, men der er det myndighedernes opgave at holde øje med det, ikke min. Ligesom jeg ikke kan andet end antage at det øko kød jeg køber, rent faktisk er øko. Så hvis jeg ikke kan finde ud af hvor læderet kommer fra, så køber jeg ikke læderet, meget simpelt. Og noget skind holder jeg mig helt fra. Fx slange, da de ofte kommer fra ringe kår.


  • #10   5. feb 2015 Sig -sådan er det bare ikke helt. Noget læder kommer altså fra lande hvor ting som dyrevelfærd er et fremmedord. Når du køber kød, kan du f.eks. vælge at købe dansk, fordi du i så fald kan vide at det trods alt har levet op til vores krav (som, selvom der så absolut osse kunne forbedres, trods alt har nogen af de skrappeste krav til produktionen).
    Det samme kan du ikke med læder -det kalvelæder sadlen er lavet af, kan lige så vel stamme fra en asiatisk ko der har lidt ganske forfærdeligt inden/mens den blev slagtet.

    Og det er det jeg godt kunne tænke mig blev mere gennemskueligt -så læderprodukter havde et mærke der fortalte hvilket land læderet stammede fra, eller måske et mærke der fortalte at læderet levede op til et sæt krav. Ligesom vi f.eks. mærker fair-trade-produkter o.l. så kunne der laves et lædermærke, hvor producenten skal opfylde en række krav for at læderet kan få dette mærke.


  • #11   5. feb 2015 Michelle W: Jeg er helt med på ideen om en mærkningsordning. Det kunne være super fedt. Gerne en øko ordning, det har jeg også efterspurgt i tidligere emner.

    Men ang. større produktionsdyr, så slagtes de jo primært for kødets skyld, ikke for læderet. Der er jo fx ret stor sandsynlighed for at min sadel kommer fra en hollandsk kalveproduktion, hvor de heller ikke har det skide godt. Men selvom jeg da synes det er frygteligt, at dyrevelfærd ikke er i orden, så bliver den jo ikke mindre død af at læderet anvendes.


  • #12   5. feb 2015 Må indrømme at øko-ordning stemmer jeg ikke for (i denne omgang i hvert fald) simpelthen fordi jeg i første omgang finder det mere væsentligt overhovedet at mærke... Økologi står noget længere nede på den liste synes jeg.

    Ja, det er sandsynligt, men billiglæder kommer ganske ofte fra væsentlig værre forhold end de hollandske


  • #13   5. feb 2015 Jeg foretrækker klart øko, da der er nogle dyrevelfærdsmæssige regler der, som stemmer en del mere overenes med mine etiske principper end traditionel produktion. Og jeg tvivler på at min dyre lædersadel, fra et anerkendt firma, kommer fra en mishandlet ko fra Kina, da det simpelthen ville gå ud over kvaliteten på så stort et stykke læder.

    Men hvis du går i gang med at arbejde mod en mærkningsordning, så siger du bare til smiley Bakker jeg gerne op om.


  • #14   5. feb 2015 Jeg går meget op i, hvor mine ting kommer fra. Mit læder, min pels, min føde ...

    Dog er det helt ufatteligt, man ikke har lavet mærkeordning endnu - få gør det, men ikke alle. Det burde være et krav, at læderproducenter skulle opgive, hvor læderet er kommet fra, så man derved kan sortere. Det burde simpelthen være en international lov ....


  • #15   5. feb 2015 Sig -jamen jeg tror såmænd heller ikke min passiersadel kommer fra en mishandlet kina-ko.
    Men der findes jo ganske mange "discountsadler" (og trenser og...) og jeg tror såmænd det er ganske sandsynligt at en del af disse laves af sådan noget læder.

    Og så tvivler jeg på det bliver mig der får indført sådan en mærkeordning -det kræver vidst mere arbejde end jeg har tid til at lægge smiley


  • #17   5. feb 2015 Nu er hundelæder ikke ligefrem velegnet til fremstilling af sadler, trenser o.l. så det er jeg nu ikke specielt bange for...
    -ville i øvrigt osse gerne have dokumentation for den påstand... at der foregår ting i de asiatiske lande, som bare under ingen omstændigheder er ok, betyder altså ikke at vi skal gå rundt og frygte at alle animalske produkter stammer fra hunde der er pelset levende


  • #18   5. feb 2015 Hundelæder er ikke optimalt til sadler, så det skal du ikke være bange for. smiley Hundens hud er slet ikke så robust, som det er hos kvæg og lignende.

  • #19   5. feb 2015 Jeg troede selv ligesom så mange andre at læder var ok. Det er vel alligevel bare et spildprodukt ved mælk og oksekøds produktion ikke? Men nej, jeg tog fejl. Efter at have været vegetar og modstander af pels men køber af læder i mange år i den tro at det nok var ok, og at læderet kom fra danske velfærds køer, kom jeg ind i nogle Veganske grupper og der lærte jeg om sandheden bag en masse ubehagelige ting som vi helst ikke vil høre om. Det er meget rarere bare at gå rundt og tro det ok så man ikke behøver forholde sig til det, og jeg tør vædde med der ikke er mange som undersøger tingene frivilligt.
    Men nu ved jeg hvordan det er ude i den virkelige verden. Det meste af det læder som bliver brugt kommer fra ulande. Blandt andet kommer en del af det fra de lande hvor køer er hellige. De giver køerne til nogen som siger at køerne kan leve godt og trygt på en mark i et andet land og så driver dem til nabolande (man må nemlig ikke transportere dem på nogen måde) så de må gå mange, mange kilometer til et fremmed land hvorfra de bliver sat på et tog og fragtet inde længere væk til slagterier. Mange af dem dør undervejs på den hårde rejse og de bliver slagtet for deres kød når de når frem, de er nemlig så udsultede og afmagrede at der ikke er meget andet end skind og ben så de bliver bare til læder. BILLIG læder. Og eftersom forbrugerne ikke er obs på problemet og hellere vil leve i uvidenhed, så kan producenter af sadler, hovedtøjer og modetøj frit benytte sig af det billigste bud og maksimere profitten.
    Og det er for slet ikke at snakke om den måde læderet behandles på, men giftige kemikalier som forgifter land og de folk som arbejder med det.

    Efter jeg blev oplyst og jeg valgt aldrig mere at købe læder. Jeg har stadig de ting jeg købte før min opdagelse, men jeg køber ikke mere! Jeg vil til hver en tid hellere brug kunststofprodukter og biothane som desuden er meget miljøvenligt.
    Jeg er desuden også blevet veganer, fordi jeg har opdaget at der ikke er noget af vores dyrevelfærd der er så god som vi selv går og tror. Den Danske dyrevelfærd er ikke noget at råbe hurra for. Ikke endnu.
    Og inden i begynder at hakke på mig og sætte spørgsmålstegn ved alt hvad jeg siger så se dokumentarfilmen Earthlings.


  • #20   5. feb 2015 Der findes ganske enkelt ikke kunststofprodukter der kan det samme som læder, uld og pels kan. Så her er det altså ikke et alternativ at droppe naturmaterialer. Istedet er det et alternativ at prøve at købe bevidst -altså i det omfang det er muligt, at købe produkter man ved hvor kommer fra.
    -f.eks. strikker og hækler jeg en del, og jeg køber så vidt det er muligt, gerne garn fra gårdbutikker o.l. hvor jeg kan se de dyr det kommer fra.
    Pels bruger jeg ikke meget af, men det lammeskind jeg har på hestevognen, kommer fra et hobbyhold, og har mulighed for at lægge billet ind på skind/pels hos min bror eller andre jægere jeg kender, idet de kun sjældent bruger det selv.

    Men læder mærkes altså ikke, og jeg kan jo ikke rigtigt bestemme at passier/kieffer osv. skal lave netop MIN sadel i læder fra naboens ko. Så indtil videre må jeg altså håbe at køber jeg et kvalitetsprodukt, så kommer læderet ikke fra sådanne forhold.

    Noget andet er at diverse kunststofprodukter altså heller ikke er specielt miljø- eller menneskevenlige (nogen mere, nogen mindre, men sådan generelt set).
    Der laves såmænd osse kunststofsadler af børnearbejdere, ligesom plastic mm jo ikke er super miljøvenligt eller bæredygtigt.

    Generelt mener jeg egentligt at det er ganske miljørigtigt at bruge naturmaterialer -hvis man altså blot var mere ude efter at gøre den slags gennemskueligt så vi som købere kan vælge hvad vi vil støtte


  • #21   5. feb 2015 Ja, men kan jo altid HÅBE at ens "kvalitets" sadel kommer fra bedre forhold, men hvor mange tjekker egentlig med producenten? For der er altså ingen garanti, det er kun gætværk. Man kan rent faktisk sende en mail til ens sadelproducent og spørge hvor deres læder stammer fra.
    Man kan også vælge bare at være en lykkelig optimist, men det har jeg lært er uetisk. Der er alt for meget råddenskab i vores dyreproduktion og det er netop fordi folk vælger bare at tro på det bedste. Så snart forbrugerne blive bevidste så begynder producenterne også, men ikke før. Det er naivt at tro at en virksomhed har empati. Det er pengene det handler om i sidste ende.
    Det er kun skadeligt at være ukritisk optimist. Både for dyr og miljø. Hvis man ønsker dyrevelfærd og gennemskuelighed, så må man vise virksomhederne at det er sådan det skal være. Ved at tage kontakt til dem og/eller boycotte dem.


  • #22   5. feb 2015 Lady -nu er mine sadler hhv ca 8, 15 og 25 år gamle... jeg tvivler på jeg får meget ud af at spørge hvor læderet til netop de sadler kommer fra smiley

    Men fakta er at noget læder er bedre kvalitet end andet. Og det bedste læder, får man ikke fra dyr der er mere døde end levende når de slagtes.
    Og kvalitetssadler er nu engang lavet af bedre læder end billig-sadler, så det er jo ikke helt blindt håb. Men nej, jeg kan naturligvis ikke vide præcist hvor læderet kommer fra.



  • #23   5. feb 2015 Naturprodukt.. Ikke rigtig vel? Læder er hud fra et dødt dyr. Normalvist ville det hurtigt rådne væk sammen med resten af kadaveret, så der skal en masse skidt og møj til før det bliver brugbart.
    http://www.forbrugerkemi.dk/kemi-i-din-hverdag/hjemmet/paklaedning/skind-og-laeder/fakta-om-skind-og-laeder
    http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2003/87-7614-024-5/html/kap07.htm


  • #24   5. feb 2015 Men det er altså stadig et produkt lavet af naturmaterialer -og jeg har såmænd selv garvet skind, så jeg ved godt hvordan det kan gøres (og ja, gøres det i industrien, kommer der en del mere "spændende" ting i en hvis jeg selv gør det, det ved jeg såmænd osse).

    Men der findes altså ikke kunststof der kan det samme som læder, pels og uld kan... Og jeg har ikke dårlig samvittighed over at bruge de produkter.


  • #25   5. feb 2015 (link fjernet)
    Her er info fra forbrugerrådet tænk.


  • #26   5. feb 2015 Siden findes ikke -men er heller ikke sikker på hvad jeg skulle bruge den til. Jeg er såmænd ganske godt orienteret om produktion af både pels, læder, kød mm...
    -jeg har blot konkluderet at jeg altså ikke kan få samme kvaliteter i kunststof, så istedet forsøger jeg, hvor det er muligt, at købe med omtanke.


Kommentér på:
Ved du hvor læderet kommer fra? Dyrevelfærd.

Annonce