Lad os få øjnene hen på distancen's grimme side!!! {{forumTopicSubject}}
Opråb til alle!
Mange kender til både dressurens og springningen grimme side, en del også til militaryens - men de færreste kender faktisk til den mishandling som de mellemøstiske distance heste bliver udsat for!
Ikke nok med en masse doping sager, er der også sager om udskiftning af heste under ridtet og ikke mindst forfærdelig hestevelfærd under ridtet. I Mellemøsten er det vigtigste at vinde, og man vil vinde på enhver bekostning og selvfølgelig er der også prestige i at have de hurtigste gennemsnitlige ridehastigheder, og ofte bliver en 120-160km vundet med en gennemsnitlig hastighed på 27-28km/t. Dette er jo så på bekostning af en masse gode heste, deres gennemførelses procent er ufattelig lav og mange heste kollapser simpelthen under ridtet!
Senest er 3 heste omkommet under samme ridt i UAE, dette et nationalt ridt. Den ene hest var så uheldig at styrte og brække begge forben og her skulle man jo så tro at massere af mennesker kommer til hjælp, og hesten hurtigt bliver aflivet - nej ingen kom til hjælp og der gik 20 minutter før hesten blev aflivet!!!
Her er nogen link til forskellige artikler omhandlet forskellige episoder:
http://www.equinerescuefrance.org/2015/02/beyond-endurance-be-aware-of-disturbing-photographs-contained-in-this-blog/
http://www.telegraph.co.uk/sport/olympics/equestrianism/11334418/FEI-faces-backlash-after-Maktoum-ringer-inquiry-ends-with-no-disciplinary-action.html
http://www.chronofhorse.com/article/fei-issues-sh-mohammed-bin-mubarak-yellow-card
http://horsetalk.co.nz/2013/10/28/endurance-rider-banned-steroid-breach/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+HorsetalkconzHeadlines+%28Horsetalk.co.nz+Headlines%29#axzz2j0hKrVVs
http://www.horseandhound.co.uk/news/uae-horse-dies-in-120km-race-412468
Jeg ved godt nogen af artiklerne er "gamle", men dette viser blot at problemerne går tilbage i tiden!
Hvis dette opråb har vækket din interesse, ja så vil jeg foreslå dig at finde Facebook siden "Clean Endurance", her er der mange artikler samt billeder af forskellige episoder, bla hest med blødende næsebor, UEA ryttere som vrider øret på hesten mens de galopere, og ja meget mere!
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Jeg undrer mig over den manglende kontrol i distanceverdenen? Eller... jeg går ud fra at der er mangel på kontrol. Jeg tænker lidt at til f.eks. DM i kørsel, blev samtlige hestes chip tjekket (og sammenholdt med passet" i dyrlægekontrollen, så en udskiftning af hest ville være opdaget.
Og er der da slet ingen grænser for hvor meget hesten på presses?
Jeg troede, indtil jeg for et par år siden, faldt over en artikel på HN og selv søgte videre, at distancesporten var sådan rimelig fri af den slags, fordi der jo er dyrlægekontroller undervejs osv.
Men har da måttet revidere den opfattelse, og jeg forstår simpelthen ikke kan lade sig gøre at undgå den slags, taget i betragtning at der jo er så meget mere dyrlægekontrol osv, i forhold til de fleste andre grene af sporten
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Og hestene bliver selvfølgelig stadig tjekket, men der bliver f.eks flittigt brugt betablokker, og som første artikle også beskriver så er der mange heste som man sjovt nok aldrig ser igen efter at have været udgået, mange af disse heste er eftersigende omkommet, men der findes desværre ikke mange dokumenter på dette.
okt 2014
Følger: 21 Følgere: 20 Emner: 82 Svar: 965
Det er så grusomt at de skal løbe så mage kilometer, under pisk,pisk,pisk og atter pisk..kommer aldrig til at støtte dette :(!
okt 2004
Og jeg er ikke ude på at stemple sporten, jeg elsker den selv og har redet på meget høj plan, men det skal foregå på hesten præmisser.
okt 2014
Følger: 21 Følgere: 20 Emner: 82 Svar: 965
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.816
Men nu har du jo set toppen herhjemme, sker der noget grimt der? På samme måde som der i dansk dressur fx er rollkür, er der så noget bemærkelsesværdigt knap så hestevenligt her i DK?
okt 2004
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.816
For selvfølgelig er det da vigtigt selvom det er andre lande, det gør jo ikke mindre ondt på dyrene eller er mindre synd bare fordi det er længere væk.
jun 2012
Følger: 109 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 2.669
Men er enig i at der skal åbnes op for det, distance er ikke kun tur ridning. Men syntes man skal passe på med ikke at blande tingene sammen, for den hyggelige og dog seriøse hippoade i Knuthenborg er jo ikke et sted hvor folk og heste kommer til skade, det samme gælder de andre distancer rundt i landet. Men når man når på det plan hvor det handler om penge m.v så opsåtr disse problemer.
Problemet at hesten bliver en cykel! Hvis den "pumptere" så er det nemmere bare at købe en ny eller labbe det med tabe istedet for at få den til en cykelsmed.. (Håber i forstår)
Der kan man så vende den om og sige at der er flere "må" rytere på dressurens og springingens verden som bruger forkerte metoder, det er bare for at sammenligne de to ting. Tror nok at det har noget at gøre med udbredelsen og hvor høj gennemsnits alderen for distance ridningen er.
okt 2004
Jeg har selv deltaget i lidt uheldige episoder, men det var ganske enkelt fordi jeg var meget ung og ikke havde erfaring nok, så to ridt blev lidt for hektiske. Især et ridt blev for vildt, og min hest var meget mærket om aftenen. Der tog jeg så ved lærer og svorg jeg aldrig ville udsætte ham eller nogen anden hest for lignede, og jeg begyndte således at ride med hovedet og selvom jeg gjorde dette kunne jeg stadig godt vinde en masse stævner (også internationale) samt fine titler.
nov 2007
okt 2004
Så jeg mener ikke der bliver gjort noget, og det der blev gjort hen mod VM i Frankrig er vist ved at falde lidt sammen igen. For det største problem er nok at at de store distance sponsorer netop er fra Mellemøsten
okt 2004
nov 2007
Det burde være muligt at udelukke en "bagmand" (altså som f.eks. hestenes ejer e.l.), så vedkommendes heste ikke kan få lov at deltage. Men ok, så bliver hestene jo nok bare solgt på papiret.
Men hvis det er et problem at hestene bryder ned, flere gange i streg ikke kan gennemføre osv, så burde det i det mindste være muligt at lave en grænse for hvor mange ugennemførte løb hesten må have bag sig før det får konsekvenser (f.eks. at den ikke må stilles i klassen før visse krav er opfyldt).
Og måske der skal være en max-hastighed i de store løb, så der måske nok kan være en form for opløb, men at løbet som sådan, skal holdes under en given gennemsnittelig tid, istedet for at det "bare" handler om at være hurtig
okt 2004
okt 2004
Men nej man kan ikke sætte en hastighedsgrænse på de lange ridt, for så går noget af konkurrencen af.
nov 2007
Men hvis det er på bekostning af hestene, så er man vel nødt til at indføre en grænse -visse ryttere/teams har jo åbenbart vist at det kan de altså ikke selv styre.
Hastigheden i de store klasser er trods alt noget højere end når jeg lige hiver musse ud til en LC, og konsekvenserne af den store hastighed er noget værre når der rides 160km.
Alternativt må der vel være flere og skrappere dyrlægekontroller, dyrlæger der observerer rytterne på ruten (altså ikke i vetgate) og kan stoppe dem hvis der rides for hårdt eller... jeg ved det ikke. Men der mangler jo åbenbart kontrol med at hestene ikke rides for hårdt.
Det må kunne betale sig at lade det koste en hest af og til, ellers gjorde man det vel ikke
okt 2004
Det er jo ikke fordi for mange heste slipper gennem dyrlægekontrollerne, for det gør de netop ikke når kun omkring 10% gennemføre, men måden disse heste bliver redet optil er ikke i orden, og at der ryger penge under bordet til offical kan også være svært at bevise og gøre noget ved.
nov 2007
Men kan se i i hvert fald en af de artikler du linker til, at FEI heller ikke ligefrem er skrappe på området, og så er det sgu lidt op af bakke, for det skal da have seriøse konsekvenser hvis man rider en hest ihjel... Jeg kan ikke mindes en spisode med en kollapset springhest der ikke har udløst en meget grundig undersøgelse. Og self KAN det osse ske for en distancehest, at den kollapser uden at rytteren kan bebrejdes. Men sker sådan noget, skal SKAL det da helt automatisk udløse en større undersøgelse til årsagen er fundet, og har det noget som helst med ridningen at gøre så SKAL det da have mærkbare konsekvenser for rytteren.
Det der med at heste ligesom bare forsvinder efter løbets start er foruroligende. Det burde da være obligatorisk at starter man et løb, så SKAL der sgu osse tjekkes ud igen i den anden ende, og er hesten af den ene eller anden grund ikke i stand til at fuldføre, jamen så skal det self undersøges. Så mp FEI da lige komme ind i kampen og stille nogen krav til forbundende i de forskellige lande
okt 2004
Hestene forsvinder heller ikke under stævnet, men efter at været udgået med f.eks metaboliske problemer aldrig ses til et stævne igen, metaboliske er vis du ikke ved det f.eks puls eller problemer med dehydrering. Derfor mistænker man disse heste for at være omkommet. For det er meget mystisk at en sådan en hest aldrig dukker op i stævne billedet igen, en haltheds hest kan jo have pådraget sig en skade som gør den ikke kan rides. Men metabolske problemer er sjældent noget som er længere varende.
nov 2007
I forhold ti heste der forsvinder tog jeg bare udgangspunkt i den første artikel, hvor der står at man ikke altid ved hvad der sker med ligene af de døde heste (det læser jeg som at dødsfaldende ikke nødvendigvis undersøges nærmere?) eller med de heste der ikke kunne gennemføre.
Man kan vel næppe kræve at heste der udgår, skal følges op på et tidspunkt efter løbet, men der burde da føres noget statistik så hvis EN rytter eller ET team har et stort antal heste der dør/udgår, så kan det undersøges nærmere og om nødvendigt få konsekvenser
okt 2004
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
Men lige et spørgsmål: Du vil gerne have fokus på dette og at vi skal gå i protest, men tror du at det kan gøre en forskel, forstå mig ret jeg tager lang afstand fra den måde hestene bliver behandlet, men med mindre vi får vippet FEI formand af posten sker der ik en dyt.
Jeg tror ikke at det gør nogen forskel i mellemøsten at vi her hjemme synes det er ulækkert og synd.
Jeg ved godt at jeg er lidt negativ her og at mit indlæg højest sansynligt bliver misforstået, det beklager jeg, jeg mener bestemt ikke at vi skal være ligeglade men igen, mellemøsten er meget meget større end vi, derfor tror jeg ikke at noget vi gør eller ikke gør vil gøre en forskel der nede. Desværre!
okt 2004
jun 2014
Følger: 13 Følgere: 8 Emner: 106 Svar: 660
Lad os få øjnene hen på distancen's grimme side!!!