{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
877 visninger | Oprettet:

Øm kode- Erfaring søges! {{forumTopicSubject}}

Hej alle! smiley

Sagen er den at min pony begyndte pludselig at snuble til træning og så en dag var han synligt halt. Vi troede at han var halt på højre forben(Hvor han også har en gammel kronisk gaffelbåndsskade) og gav ham derfor fri i 2 uger hvor vi var på ferie! Da vi kom hjem trak han på benet i skridt og vi ringede derefter til dyrlægen. Vi fik en tid til scanning på Ansager Dyrehospital d. 12/1 og der fik vi afvide at han ikke var halt på højre

- Men på venstre forben. Vi fik så afvide af dyrlægen at han havde en øm kode på venstre forben og skal skridtes så meget han kan komme til i 3 uger, hvor vi derefter vil få et genoptræningsprogram af dyrlægen! smiley smiley

Derfor søger jeg lidt erfaring mht. til når ens hest har en øm kode! smiley
Er der nogle af jer som har prøvet det? Og hvad gjorde i for at få hesten rask igen?+ hvor lang tid det tog med genoptræning? smiley

Håber at i kan hjælpe! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øm kode- Erfaring søges!
  • #1   23. feb 2015 Skal du ride ham, og skridte eller trække?

  • #2   23. feb 2015 Jeg skal skridte på ham i 3 uger smiley

  • #3   23. feb 2015 Jeg ved ikke hvorfor, men jeg synes det lyder så mærkeligt at du skal ride ham, når han har vidst tegn på halthed i så lang tid.... Jeg ville jo mene at du bør trække med ham, og lade ham komme på en eventuel sygefold. Men ja, det skal jeg ikke gøre mig klog på.. Må lige følge med her så smiley

  • #4   23. feb 2015 Jeg syntes også at det var mærkeligt, men dyrlægen sagde han skal skridtes- Må både samles og skridte på alle underlag også asfalt+at han bare skulle på sin normale fold :). Han sagde også at han ville blive 100% normal igen (som han var før) ville bare høre om nogle havde prøvet det samme, og hvad de skulle gøre? smiley

    Men da jeg kom hjem fra ferie var det tydeligt blevet bedre og der trak han kun på benet. Han har fået en blokade lagt ind i hans led, og nu går han helt normalt og trækker ikke længere! smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   23. feb 2015 Syntes det lyder som en mærkelig udmelding fra ansager, enten har de sagt forkert ellers har du misforstået dem tror jeg.

    Man bør ikke skridte en hest der er urentgående/halt, du risikere at den kompensere med modsatte ben, og laver overbelastning der i.

    Jeg tror måske, hvis jeg var dig, kontakte en anden dyrlæge, og få en vurdering.

    En hest burde ikke være øm i så lang tid, uden at der er en direkte skade/overbelastning


  • #6   23. feb 2015 Jeg kan også kun se, at det ville skade mere end at gavne, hvis du skridter på en pony der tydeligvis har ondt et sted. smiley AMT har i hvert fald fat i noget der ^ smiley

  • #7   23. feb 2015 Det lyder præcis som det den dyrlæge på Ansager sagde til mig. Ifølge ham skulle min halte hest bare beskæres anderledes, have special sko på. Og så kunne jeg egentlig ride den. Sagde så at jeg da ikke kunne ride på en halt hest. Desuden prøvede min hest også at bukke sin rytter af, hvor jeg nævnte at hesten muligvis havde ondt i ryggen. Men det var pjat ifølge ham, for han mente bare at hesten havde trådt op i sin egen hov, og derfor kunne jeg godt ride den, når den fik special skoene på. Spurgte så hvad jeg skulle gøre, hvis den blev ved med at halte og været dybt irriteret under rytter. Men det mente han ville gå over af sig selv. Som flere ved blev min hest aflivet i tirsdags, så jeg tror ikke en fis på hvad den dyrlæge siger. Og er ked af at måtte sige det, men det er ikke første gang han klokker i det. For fire år siden gav han nøjagtig samme behandlings forslag til min gamle hest, der viste sig at have en kronisk gaffelbåndsskade, og endte med at blive aflivet efter tre måneder. Også dengang ville han have mig til at ride min meget halte hest. Så jeg vil sige til dig; lad være. Hvis din hest er halt, har hesten ondt, og det er ikke en løsning at ride hesten på nogen måde.

    Må jeg spørge om du vil sende mig en pb besked med dyrlægens navn, for tror jeg ved præcis hvem du har haft deroppe.


  • #8   23. feb 2015 Han har fået en blokade lagt ind i sit led for at mindske hævelse og han hverken halter eller trækker på sit ben! Dyrlægen siger at det ikke er noget alvorligt og at han SKAL skridtes
    -Også hvis han trækker på sit ben(Som han ikke gør, og han har ikke gjort det siden D. 12/2 hvor han kom hjem fra Ansager) smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   23. feb 2015 Forstår bare ikke, hvorfor der bliver lagt en blokade, hvad der ikke er noget i ledet?

  • #10   23. feb 2015 Håber i hvert fald at det bliver ved med at gå godt med din pony, og at den snart er helt klar igen smiley Jeg har desværre bare haft et par dårlige oplevelser med en bestemt dyrlæge deroppe. Så efter at skulle sige farvel til to heste han har fejl vurderet, bruger jeg ham aldrig mere. Så pas på, men mange gange held og lykke smiley

  • #11   23. feb 2015 Tusind tak Joseph! smiley

    Hvad mener du AMT? smiley Han har et lidt hævet led i koden, derfor er hans kode øm og derfor fik han en blokade, som har virket! smiley


Kommentér på:
Øm kode- Erfaring søges!

Annonce