{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.508 visninger | Oprettet:

Equsana Cool Perfomance {{forumTopicSubject}}

Hej søde hestejere! Jeg er blevet helt vild med at oprette nødvendige tråde herinde, da jeg synes I er så søde til at svare og kommer med konstruktive svar. smiley

Jeg har lige et spørgsmål omkring foderet " Equsana Cool P.." til jer som måske har heste på det, eller med gode og dårlige erfaringer?

Min pony er 17 år, og desværre taber sig her omkring vinter. Hun bliver redet meget let ( 2-3 gange om ugen i natur eller strand). Så man kan jo sige at hun ikke behøver den helt store mængde energi/stivelse!
For at tage på er jeg blevet henvist til kalvefoder af min dyrlæge. Dog er jeg lidt uenig da jeg mener at ko-mad er til køer og heste-mad til heste. Men det er der jo bred mening omkring smiley

Hendes foderoversigt ser sådanne ud :

Morgen : 1 kg müsli fra Equsana Senior, en håndfuld lucerne.
Aften : 1 kg müsli Senior, olie, biotin, gulerødder, æbler + alt det hø hun kan æde.
- Sommetider får hun Equsana Mash (1-3 gange om ugen)

Men spørgsmålet er om hvad ved I om Cool Performance? Hjælper det virkelig med at fede op? Det er jo det jeg søger til min prinsesse..
Min mor har i dag været på DLG (land og fritid) hvor de anbefalede at vi prøvede dette. Så vi har købt en sæk, og ville høre om hvordan I servere det og hvor meget iforhold til jeres hest og dens vægt samt hvad behovet er. Håber I kan komme med inputs!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Equsana Cool Perfomance
  • #1   23. mar 2015 For det første, 3 måltider om dagen! Heste har altså ikke godt af at kun få to måltider, de har langt bedre af at få fordelt foderet over flere gange, så de derved ikke skal have et kæmpe måltid. 1 kilo er meget foder at skulle have over en omgang, og det har din hests mave slet ikke godt af.

    Men tænker måske linamix ville være en ide at prøve, dette er nemlig rigtig godt til st fede heste lidt op


  • #2   23. mar 2015 Tak for dit råd! Desværre har vi ikke mulighed på vores gård at fodre 3 gange om dagen, da jeg har en folkeskole som skal passes og vores heste virker velfungerende på de to måltider de får. Ville ønske jeg havde muligheden!! smiley

  • #3   23. mar 2015 Måske i kunne prøve fiber piller fra Equsana... De var rigtig gode for min gamle hest.



  • #4   23. mar 2015 Tak Kristina! Er det noget so skal opblødes? smiley


  • #5   23. mar 2015 Du kan vel give den et måltid når du har redet.
    Og altså mine heste kommer først ind kl 17, der får de så deres "middags" måltid


  • #6   23. mar 2015 Nej det behøver man ikke... Jeg gav det bare som der var.
    Man kan godt ligge der i vand og gjorde der nogle gange for den gamle godt kunne lidt der:-)


  • #7   23. mar 2015 Det er jo meget forskelligt hvornår man fodre... Vores får morgenmad kl 6 ca og aftensmad mellem 16 og 17...
    Så det er svært at få et ekstra måltid ind der hvis man går på arbejde


  • #8   23. mar 2015 Kristina: Mine bliver fodret kl 5-6, kl 17 også igen kl 21-22. Kan ikke se hvordan man kan lade sine heste stå uden foder til natten og hvorfor man mener at kun to måltider er nok. Heste har ikke godt af kæmpe mænger kraftfoder, så derfor er det da bedst at dele foderet op over 3 måltider.
    Køber simpelthen ikke at man ikke har tid til at bruge 5 minutter på at fodre sine heste når de kommer ind fra fold.


  • #9   23. mar 2015 Nu får min kun 500 gram krybbefoder om dagen så det kunne hun egentlig spise i et måltid... Men de får jo deres hø/wrap der ved 16-17 tiden.
    Det kan godt være det kun tager 5 min at fodre men det tager jo også tid at komme der ud og hjem igen!


  • #10   23. mar 2015
    Hvis hesten er oppe på at skulle have 2-3 kg foder pr. dag, er det bedst og fordele det over flere fodringer. Men får den fx 500 gram pr. dag giver det ikke meget mening og absolut mase det over i 3 eller flere portioner ;o).


  • #11   23. mar 2015 Mine får nu også kun krybbefoder en gang i døgnet, de får ca. 1 kg. I stedet får de wrap 4-5 x om dagen. Morgen når de kommer ud, lige over middag, nogen gange sen eftermiddag, når de kommer ind og så til sengetid. Det lever de ganske udemærket på. Dog ville jeg heller ikke giver krybbefoder i form af piller eller müsli af en omgang hvis det var mere end 1 kg.

  • #12   23. mar 2015 Kristina: Der vel nogen som giver dem noget til natten? Mine har spist deres hø op kl 21, og skal altså ikke stå en hel nat uden noget. Derfor får de hø til nat og her kan de ligeså godt få et måltid med. Og nej 500gram kryppefoder er ikke voldsomt, men nu får TS's to kilo fordelt over kun to måltider, dette er ikke sundt for hestens mave.

  • #13   23. mar 2015 Men det er vel som ens egen hest er bedst fungerende. Jeg har ikke mulighed for at fodre flere gange end 2 om dagen. Vores får jo inden de kommer ud og når de kommer ind, der skal vel også være tid til at sove.. Vil nu mene at vi mennesker ikke spiser om natten smiley Hvis jeg skulle fodre 3 gange om dagen skulle det være morgen , middag ( 13 tiden) og aften. smiley

  • #14   23. mar 2015 TS: Din hest sover ikke nær så mange timer som mennesker. Faktisk spiser de ca 20 timer om døgnet, hviler 1 og sover faktisk kun 2 timer om døgnet (så fremt de har et optimalt hesteliv med grovfoder nok) har din hest ikke noget at spise om natten, ja så får den med stor sandsynlighed mavesår. Giver man kæmpe mængder grovfoder øger man også risikoen for mavesår.
    Og igen nægter at tro der ikke er en som kan gå ud og fodre omkring kl 20-22 smiley


  • #15   23. mar 2015 Vil også anbefale linamix. Det hjælper med at fede op. Hjalp mig da min tabte sig en del over vinteren. Kan dog ikke huske om jeg gav det oveni det vante foder eller om jeg gik ned i mængden af det vante foder og spædede op med Linamix'en.
    Kender desværre ikke til det foder du spørger om, men tænkte at et andet råd ikke var af vejen. smiley


  • #16   23. mar 2015 Mange tak Janni smiley
    Team Grafik, jeg ved ikke hvad du ikke forstår af det jeg skriver. Men vores heste trives, og husk nu hvor forskellige vores heste er smiley


  • #17   23. mar 2015 TS: Heste er netop ens i forhold til hvordan deres fordøjelsessystem fungere på smiley

  • #18   23. mar 2015 Siden hvornår øger store mængder grovfoder risikoen for mavesår?

  • #19   23. mar 2015 Lene H: Det har aldrig været sundt at give kæmpe mængder kraftfoder af en omgang.
    Det står faktisk som det første "årsag" på netdyredoktoren
    "For store mængder kraftfoder dels totalt set og dels i forhold til stråfodermængden"

    http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/m/mavesaar.aspx


  • #20   23. mar 2015 Hov det var da en fejl at jeg fik skrevet grovfoder, mente selvfølgelig kraftfoder smiley Sorry

  • #21   23. mar 2015 Ja du læser den forkert....

    Store mængder krybbefoder, især foder med meget stivelse fx korn øger risikoen. Hvis mængden samtidig er stor set i forhold til en lille mængde grovfoder er den gentagelse.


  • #22   23. mar 2015 Samme artikel:

    Heste der tygger meget producerer meget spyt. Spyt neutraliserer syren i maven. Det er derfor vigtigt at hesten får en stor del af sit foder som stråfoder, da det mindsker risikoen for mavesår.


  • #23   23. mar 2015 Hillerød dyrlægerne:

    Hestens mavesæk er indrettet til det kontinuerlige foderoptag og producerer derfor mavesyre konstant. Mavesyren er en stærk syre, hvis formål er at nedbryde foderet. Så længe der er foder i mavesækken er dette med til at neutralisere mavesyren, men når mavesækken er tom vil slimhinden i mavesækken blive angrebet af mavesyren. Så bliver slimhinden rød og irriteret, i mere alvorlige tilfælde kan der ses blødende sår og arvævsdannelser. I ekstreme, sjældne tilfælde kan der ætses helt hul i mavesækken.

    Det er derfor ekstremt vigtigt, at hesten altid har adgang til godt stråfoder, så den har mulighed for at have foder i maven, der kan modvirke mavesår.

    Det er derfor ekstremt vigtigt, at hesten altid har adgang til godt stråfoder, så den har mulighed for at have foder i maven, der kan modvirke mavesår.


    Det er derfor ekstremt vigtigt, at hesten altid har adgang til godt stråfoder, så den har mulighed for at have foder i maven, der kan modvirke mavesår.

    Det er derfor ekstremt vigtigt, at hesten altid har adgang til godt stråfoder, så den har mulighed for at have foder i maven, der kan modvirke mavesår.






  • #24   23. mar 2015 Horseconsult

    Undersøgelser viser, at heste der har øget risiko for at udvikle mavesår, er heste der
    - ikke er i mental balance
    - nemt bliver stressede
    - ofte skal præstere
    - ofte bliver transporteret
    - har nedsat ædelyst
    - får for lidt grovfoder
    - får meget korn
    - har tilbagevendende fordøjelsesproblemer f.eks. kolik
    - ikke kommer på fold
    - mangler social kontakt
    - skal have boksro længere tid pga. skade


  • #25   23. mar 2015 Team Grafik: Nej de får ikke mere efter kl 17.. Men de har så heller aldrig spist op om morgnen når de får hø igen. Så det går jo nok smiley

  • #26   24. mar 2015 Hej Sofie
    Jeg har prøvet det med en at have en tynd hest, her er mine erfaringer:
    Equsana powerflakes eller senior indeholder meget fedt og energi, brug det midlertidigt til hesten har taget på igen.
    Når du fodrer så stil en foderspand med ½-1 kg. lucernehø ind ved siden af høet, så spiser hesten det i løbet af natten, så det bliver fordelt over tid. Lucerne indeholder meget protein, så det vil alene hjælpe en del.
    Ellers så vil jeg anbefale lucernepiller, Healthfiber fra Equsana, klid eller dampvalset korn til opfedning. Til en pony vil jeg f,eks, give ca. 1 kg. kraftfoder pr måltid, f.eks. 750 gram musli, 250 gram healthfiber og 250 lucernepiller.
    Jeg vil ikke anbefale cool p som opfedning, men måske på sigt skifte det ud med mueslien. (-:
    Held og lykke med din pony


  • #27   24. mar 2015 Tusind tak for dit gode svar!! Det vil jeg helt sikkert tage med mig smiley
    Det lyder som et rigtig godt råd med lucerne. Mange tak smiley


  • #28   24. mar 2015 Lene H: Nej jeg læser den ikke forkert, jeg fik ved en fejl skrevet grovfoder fordi jeg havde tankerne et lidt andet sted. Jeg ved udemærket godt at hesten skal have afgang til hø eller ligende hele tiden. Og det er netop derfor jeg mener det er vigtig at give hesten 3 måltider, så man er sikker på de har hø til natten.
    Samtidig mener jeg at 2 kilo foder over kun to fodringer er for voldsomt for maven.


  • #29   24. mar 2015 Healthfiber fra equsana feder altså ikke. Det er blot et tilskudsfoder, der giver en mæthedsfornemmelse, så det er da virkelig ikke nogen idé at bruge det til opfedning.

  • #30   24. mar 2015 Desuden ser jeg mig enig med Grafik.
    3 måltider til opfedning, og alt det wrap den kan spise. Hvis du kun fodre over to måltider, af kæmpe portioner, så risikere du at hesten helt holder op med at spise.


  • #31   24. mar 2015 Tænker også at Cool Performance vil være godt, skal det opblødes i vand?

  • #32   24. mar 2015 Min 6års hoppe er også lidt svær at holde huld på. Hun har masser af energi, men skal have noget fedt i foderet. Hun får 5 kg hø i boksen og lidt hø + al det frøgræs hun gider æde på folden (ca 4 kg ialt om dagen). Hun gider ikke spise mere, så jeg er nødt til at fede hende op med kraftfoderet. Jeg er lige begyndt at fodre med Equsanas Cool Performance, så jeg kender ikke resultatet endnu, men hun får ca 1,3 kg om dagen og desuden giver jeg hende ½L equsana mash med 1½ dl soya olie i. Indtil videre ser det ud til at fungere fint, selvom det er den sværeste tid på året at holde huld på hende nu hvor de fælder. Ellers kan jeg sagtens sætte hende op i foder da den anbefalede mængde hedder 2,5 kg om dagen.

  • #33   24. mar 2015 Det kan også være en rigtig god idé at give dem en micro vital kur både forår og efterår, fordi de bruger så meget krudt på fældning/sætte pels.

  • #34   24. mar 2015 Så er vi i samme båd Anne, håber vi lige kan skrives ved om vores resultater. Jeg begynder at foder min med Cool P fra i dag smiley

  • #35   24. mar 2015 Jeg ser intet problem i at krybbefoder mængden er som den er pr../gang. For mig ligger der et problem i at der ikke gives wrap til sengetid. Jeg vil langt hellere give wrap en en gang mere, end at give krybbefoder en gang mere. Krybbefoderet er væk i løbet af få min, hvorimod wrappen/høet tager lang tid at spise.

    Jeg har endda et par kloge heste der spiser noget af deres wrap før de går i krybben, men jeg kan desværre ikke prale af at de alle er så kloge, resten går direkte i krybben.


  • #36   24. mar 2015 Min får altså også bare hø i boksen når hun komme ind - det holder hele natten selvom hun står på træpiller. Har prøvet at give hende mere, men så ligger det bare tilbage i boksen om morgenen. Når hun kommer ud kaster hun sig gladeligt over det hø og frøgræs hun har ude, men efter et stykke tid vil hun hellere pille lidt i græsset (som selvfølgelig er næsten ikke eksisterende på denne årstid) eller stå og kigge ud over markerne. I løbet af dagen går hun så hen og spiser lidt af kassen ind imellem, men jeg tror simpelthen bare ikke hun er mere sulten.

  • #37   24. mar 2015 Lene H: Med et ekstra måltid mener jeg også at der skal grovfoder. Jeg deler blot mit kraftfoder op i 3 også, min den ene skal kun have 1 kilo den anden 2, men syntes altså at 2 kilo er for voldsomt kun at dele i to. Derfor får de 3 måltider, og ved de to af dem får de jo så også hø. De får ikke hø til deres morgenfodring, dette er fordi vi har en høhæk ude på folden så de kan spise alt det hø de vil der ude.

  • #38   24. mar 2015 Vores heste fodres altså også kun 2 gange i døgnet. og det fungere fint. Min så 12-15 kg wrap hø når han kommer ind kl. 17 og det holder fint til hele natten, for der er altid en lille rest tilbage når de fodres og lukkes ud kl. 9 om morgenen.

  • #39   26. mar 2015 Nu er siger der helst skal foder over 3 gange, hvad så med mine, skal jeg simpelthen hive dem i boks for at fodre på dem?
    De får morgenmad/kommer ud kl 7, og kommer ind/får aftensmad ved en 22 tiden + -
    Så de får altså kun kryppefoder 2 gange om dagen. Til gengæld har de så alle sammen mellem 10-15 kg wrap i boksen og der er altid rigeligt tilbage om morgenen. smiley


  • #40   26. mar 2015 Vores får som udgangspunkt også kun mad to gange i døgnet, da de også går ude 12-14 timer hver dag.
    Men jeg mener at når hesten skal fedes op og derved også skal have nooooget mere krybbefoder (som regel), så er det bedst at fordele det over tre, måske endda fire måltider, for at den ikke skal køre surt i det.
    Vi har lige for knap to måneder siden fået to nye opstaldere ind, hvor begge heste skulle tage på. Vi startede også kun med to måltider, men det endte simpelthen med at den helt gik fra foderet, fordi den var mæt, så det blev delt ud på tre. smiley Nu har vi kun en plag tilbage der er på opfedning, og den får også tre måltider.
    På den måde mener jeg det er bedst med tre måltider.


  • #41   26. mar 2015 Når man er oppe og give +2 kilo foder mener jeg man bør dele det op i 3, så hestene ikke skal æde kæmpe mængder kryppefoder af en omgang.
    Tager man først hestene ind omkring kl 22, ja så må de nøjes med to fodringer. Men kommer de ind kl 17 kan man sagtens dele deres "aftendmad" i to, så de får lige når de kommer ind også igen lige inden man selv går i seng.


  • #42   26. mar 2015 Jamen Team Grafik nu er det jo ikke alle opstaldnings steder hvor de fodre 3 gange. og så er det jo ret svært.
    Der hvor min hest står bliver der fodret 2 gange, og så køre jeg altså ikke der ud igen kl. 22 for at give min hest en ekstra fodring. Og der er ikke nogen i stalden så sent, kun den ene gang om ugen hvor der er undervisning.


  • #43   26. mar 2015 Problemmet ligger i at en hest ikke har godt af 2 kg foder på et måltid. Jeg ved ikke hvor meget jeres får, men min får 500 g betfor + 250 g müsli og 250 g Cool P. smiley

  • #44   26. mar 2015 Så kan man selv give sin hest et ekstra måltid efter man har redet.
    Dette har jeg formået at gøre i mange år, fordi min hest skulle have 4 måltider.



  • #45   26. mar 2015 Min får omkring 1 kg kraftfoder om dagen, fordelt på to omgange, men de går også på fold fra 7-18 hver dag, og døgnfold i sommerhalvåret. Dog vil jeg også mene, at hvis hesten får +2 kg foder fordelt på to omgange, så er det da meget, de skal sluge på én gang ....

  • #46   26. mar 2015 Jo men så er der kun et par timer imellem fodringerne så det kan jeg ikke se skulle redde ret meget.
    vores fodres kl. 17 når de kommer ind fra fold. Så går der en time med at muge ud og sadle op så rider jeg fra 18-19, hvis han så skal fodres igen kl. 19 så er der kun 2 timer imellem, og så mener jeg ikke at det gør den store forskel.


  • #47   26. mar 2015 Det gør det da? Flere mindre måltid er altid bedre for hesten. To timer kan gøre en verden til forskel.

  • #48   27. mar 2015 Mine får KUN cool performance. 1100 gram 2 gange dagligt! og de fungere perfekt, får simpelthen så meget ros af dyrelæge og smed hver gang de er her. og harikke i de 4 år jeg har fodret med cool haft problemer overhoved, og har 3 forskellige heste racer herhjemme. smiley self får de hø samt wrap alt hvad de kan æde af, samt jeg altid har loppefrøskaller i smiley

  • #49   27. mar 2015 og dertil skal det siges, det er en dv hingst 2 år. jyde hingst 1år traver vallak på 15 år, som måske lige er i overkanten af den runde side ;P men de små vokser som de skal og intet at komme efter. forstår godt hvis man skal fede op at de skal have over flere gange om dagen og hvis vi havde tiden gjorde vi det også men nu er det sådan at den tid har vi bare ikke smiley og så længe dyrelægerne er okay med dem så længe vil vi ikke gøre det anderledes. man kan altid forebygge men skal man gå i såsmå sko vil jeg mene man skal tage højde for ALT.


  • #50   27. mar 2015 Lyder dejligt - jeg er jo som sagt lige skiftet over på det foder. Mht antal fodringer på en dag ville det optimale jo være en foderautomat, men det er det jo de færreste der har. Jeg holder mig nu også bare til 2 fodringer om dagen. Hun får dog mest om aftenen, så har hun hele natten til at spise op hvis hun levner lidt.

Kommentér på:
Equsana Cool Perfomance

Annonce