{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.218 visninger | Oprettet:

Hest med ondt i ryggen - ridning? {{forumTopicSubject}}

Hej kloge mennesker.. Jeg håber i kan hjælpe mig selvom jeg nok er dårlig til at formulere mig smiley

Jeg købte en hest d 1 marts, som havde gået med en meget dårlig sadel og han det har resulteret i, at han havde låsninger i ryg, lænd og hals.. Jeg har nu haft osteopat ude 2 gange (og hun kommer igen om 2 uger) som har pillet lidt ved ham og fået rettet det meste op.. Han er ikke låst længere og har ikke ondt, men det sidder jo selvfølgelig stadig i hovedet på ham.. Han er begyndt at slappe meget mere af i longe og sådan, men nu skal jeg så begynde at ride ham stille og roligt.. Vi startede i dag med en lille skridt tur og han var meget anspændt først men blev lidt mere afslappet senere.. Han bukkede og stejlede dog en del, ikke noget voldsomt, men bare nogle små hop, nok fordi han er vant til at det gør ondt..

Mit spørgsmål er så, hvordan jeg bedst kommer videre med ham? - vi skridtede som sagt kun i dag og jeg lid ham bare gå med løse tøjler og roste ham hele tiden..
Men hvis i har nogle gode fif eller evt kender en dygtig underviser / rytter som måske kan hjælpe med at træne ham op på en måde så han lærer at det ikke gør ondt mere, så ville jeg blive glad smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest med ondt i ryggen - ridning?
  • #1   12. apr 2015 Hmmmm, tror han kræver tid og ro - og masser af tålmodighed under ridning, så han langsomt kan vænne sig til, at det ikke længere er skidt. Ellers kan du vel bruge en del tid på jordarbejde, små løsgørende øvelser osv. for at han bliver mere bekendt med, at det ikke er DIG, der har forvoldt skaden. Jeg ved jo selvfølgelig ikke, om du har kendt ham førhen, men tillid hjælper ofte smiley

    God bedring med ham
    - Conrad smiley


  • #2   12. apr 2015 Jeg ville lave jordarbejde med fokus på at han får brugt ryggen rigtig, i form af "støvsuge" longering med tempo skift, bom øvelser, versade og traver øvelse (blot i skridt)
    Mon ikke du kan få vist nogle gode stræk øvelser som du kan lave med ham af osteopaten?


  • #3   12. apr 2015 Han har lavet og laver stadig jordarbejde, men jeg har fået besked om at starte ridningen op nu smiley

  • #4   12. apr 2015 en ting er hvad du har fået besked på en anden ting er om du føler han er klar til det?
    Hvis du mener han er klar så prøv evt. en bbh instruktør. Du kan finde en nær dig via http://www.blueberryhill.dk/index.php/find


  • #5   12. apr 2015 Efter Fleurs første behandling, hvor hun havde fået rettet det meget skæve bækken sprang jeg bare ud i det :o) Tror hun blev longeret i to uger max, derefter kunne jeg ikke lade være med at hoppe op.

    Også red jeg tur sommeren over, grundet manglende bane, så det var faktisk først ½ år efter at vi kom igang med at bygge muskler op og dressur, men egentligt alligevel ikke da det så faldt tilbage i buk og stejl.

    Før hun blev rettet spændte hun fuldstændig op ved synet af en sadel, så sur ud, slog med halen mm. Jeg red uden sadel i ½ år, fra da jeg hoppede op :o)

    Så jeg oplevede ikke nogle problemer.

    Mht. underviser tænker jeg, at det kunne være et bud med en BBH instruktør - selvom man måske ikke er enige i alting, så tænker jeg der er nogle gode fifs til til at lære hesten at slappe af og komme af med stejle mm. adfærd :o)


  • #6   12. apr 2015 Kan i anbefale en bbh underviser på sydsjælland?
    Og hvad er prisniveauet?


  • #7   12. apr 2015 kender desværre ikke nogen på Sjælland derfor jeg har lagt et link

  • #8   12. apr 2015
    Kender kun til Lene Særmark på Sjælland, har dog ikke fået undervisning - men andres erfaringer. Men er sikkert på de andre også er gode.

    Du kan finde hjemmesider med priser for de enkelte, på linket Anette S har l agt ind.


  • #9   12. apr 2015 Er det samme hest, som du har lavet et emne om sadel der var høj bagtil og om at bruge noget trygfordelende? Hvis det er, så vil jeg sige det er no go at smide noget på hesten, som ikke ligger mindre end perfekt, når hesten har haft så meget at slås med.

    Det hedder i mine øjne; ingen ridning, ridning m lammefætter eller lign, ridning m en bunke bløde underlag eller en sadel (m/u bom) der ligger perfekt.


  • #10   12. apr 2015 Sydsjælland, hmm, hvor meget syd? Monica Nielsen ( http://skovly-ridecenter.dk ) bor i Herfølge nær Køge. Hun er meget sympatisk og dygtig synes jeg. Hun har noget BBH på cv'et smiley

  • #11   12. apr 2015 Selvfølgelig er det ikke den samme hest.. Vil tjekke hende, tak

Kommentér på:
Hest med ondt i ryggen - ridning?

Annonce