{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.524 visninger | Oprettet:

Ponytid slut... Ridning ikke sjovt mere? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Jeg står i den situation, at jeg som mange andre, ikke var ponyrytter mere her pr. 1. januar 2015. Jeg er springrytter, og red c-stævner en del her til slut, min pony var min bedste ven og min lille baby. Jeg elsker ham overalt på jorden, og gør det stadig, selvom han ikke er min længere.
Jeg har heldigvis fundet en ny hest jeg kan ride, og synes egentligt den er helt fin og sød, det er slet ikke det. Ejeren klinger jeg også super, super godt med, og jeg kan få både dressur- og springundervisning så det er jo rigtigt dejligt. smiley

Mit problem er bare, at jeg ikke synes det er ligeså sjovt at ride, som det plejede at være. Jeg synes, at jeg har mistet lysten og jeg glæder mig ikke til at skulle ud og ride, sådan... Håber I forstår hvad jeg mener... - Derudover har jeg heller ikke den følelsesmæssige "connection" med hesten, som jeg havde med min pony, selvom den egentligt er sød og rar.
Jeg tror det startede så småt, da jeg havde været til stævne i starten af marts, hvor det bare gik rigtig dårligt. Jeg er meget selvkritisk ang. stævner og springning, og det satte bare igang i den helt store følelsestur, fordi jeg bare savner at ride pony så meget.

Til en springtræning halvanden uge efter, tænkte jeg for første gang flere år "wow, hvor gider jeg ikke springe i dag..!" - Det skræmte mig lidt, for springning plejede at være ugens højdepunkt jo!

Ved ikke hvor meget mere, jeg lige kan skrive. I må jo spørge hvis der er mere I vil vide.

Hvad tænker I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ponytid slut... Ridning ikke sjovt mere?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   14. apr 2015 Hvorfor beholdte du ikke bare din pony hvis den betød så meget?

    det lyder ikke til at hesten er den rigtige for dig, eller også er rigning pludselig blevet for svært. mange ryger en del tilbage når de kommer på hesteryg da alt føltes helt anderledes.


  • #2   14. apr 2015 Ponyen var ikke min egen, kun en der stod udlånt til mig smiley

  • #3   14. apr 2015 Jeg tænker at det umiddelbart er savnet til din pony og at det ikke føles ligesådan med den nye?
    Jeg gad slet ikke ride i et halvt år efter min part blev sendt væk smiley Lysten er dog kommet tilbage igen - heldigvis smiley


  • #4   14. apr 2015 *Awesome K*: Jeg tænkte lidt det samme. Jeg tror måske jeg holder mig selv lidt tilbage, synes bare det har været længe nu.

    Hesten jeg rider, havde smidt en sko og desværre også trådt noget op, så han har stået i halvanden uge ca. (er klar igen nu), og det gik op for mig, at jeg egentligt ikke savnede det. Så der går en del overvejelser igennem hovedet lige pt...


  • Amalie
    Amalie Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 18 Følgere: 12 Svar: 46
    #5   14. apr 2015 Trist at hører:( kan dig og din hest ikke prøve at lave nogle hyggelige og sjove ting sammen som knytter jer mere sammen bare et forslag:)

  • #6   14. apr 2015 Jeg ville hvis jeg var dig holde en pause helt fuldstændig fra ridning og omgang med heste, begynder du at savne det så start stille og roligt op igen, begynder du ikke at savne det, jamen så er du jo så bar en af dem som desværre falder fra når de når den alder, det sker for rigtig mange..

  • #7   14. apr 2015 Jeg tror det er meget normalt.....dels så er ponytiden noget helt specielt hvor det er lidt mere tilladt at der også er plads til sjov og leg etc....pludselig fra den ene dag til den anden så er det slut og så skal man være hesterytter....det er bare slet ikke det samme. Dels er det en del sværere at ride hest fordi dyret er noget tungere og den skal være noget mere lydhør for at man ikke kommer til at slåsse med den...det er noget nemmere at ride en pony på plads i den alder. Dertil kommer at man helt sikkert det sidste år eller 2 har haft tiden på nakken og følt at man skulle ud og starte en masse stævner og nå så langt som muligt fordi tiden var knap. Nu er du heste rytter og har i princippet resten af livet til at dygtiggøre dig og nå langt og derfor er det lidt sværere at tage sig sammen.
    Måske du skulle holde en pause for at se om det er noget du virkelig gerne vil eller også skulle du måske sætte dig ned og lave et mål for din ridning. Et mål som du kan træne efter..et du virkelig gider sætte dig op til og så skal du bare se hvordan motivationen og lysten kommer igen smiley


  • #8   14. apr 2015 Tænker lidt at hesten måske ikke lige er hesten for dig. Kan godt være den er sød og rar osv, men måske den ikke er spændende nok eller der mangler i hvert fald et eller andet.

    Jeg vil sige at da jeg sluttede mine ponyår 1. Januar 2014, tudbrølede jeg. Jeg ville ikke af med min pony, jeg elskede den så forfærdeligt højt, og mit højeste ønske var at jeg den kunne fortælle mig hvad den synes, altså om den havde det fint med at komme videre eller hellere ville blive hos mig. Men jeg havde også bare en drøm om at få hest, og leve store heste drømmen. Plus at min pony ikke havde så meget krop, så jeg blev også med tiden for stor.. Men hold nu op jeg er glad for jeg har købt hest, den dag idag. Savner og elsker stadig min gamle pony, men elsker min hest dobbelt så højt, og synes det er 10 gange federe at have hest, der er så meget mere ridning for mit vedkommende.
    Så jeg tror helt klart at det handler om hvilken hest man får, for jeg tror heller ikke jeg havde haft det sådan her med hvilken som helst hest.

    Så hvis jeg var dig, ville jeg gå på udkig efter noget der spiller bedre for dig! smiley


  • #9   14. apr 2015 Måske er det fordi det ikke er din egen hest? smiley Jeg har en helt anden connection med min egen hest end de heste jeg har redet/rider for andre. Ens egen hest har man jo omhyggelig valgt ud mellem en masse andre søde heste, men lige præcis dén endte med at blive 'the one'. Så man kan sagtens ride en hest man synes er rigtig sød osv. men synes aldrig det bliver det samme som hvis det er ens egen. Håber du forstår hvad jeg mener. smiley

  • #10   14. apr 2015 Jeg tror også det er helt normalt at få sådan en periode. Er det meget vigtigt for dig at starte stævner på den "rigtige" måde og ride hest? For ellers - hvis ikke stævnerne er det, der gør at du rider - hvorfor forbliver du så ikke bare ponyrytter og ser, om det ikke bare er der, du har det bedst? smiley

  • #11   14. apr 2015 Tror at det sker for de fleste...

    Efter min pony tid havde jeg rimelig svært ved at finde den rette hest efter, nok mest fordi jeg red salgs heste, men jeg havde selv muligheden for at sige hvornår de skulle væk.

    Jeg blev så tilbudt part på Skalle og ham har jeg haft mine kampe med, f.eks at bakke hele landsbyen igennem og til sidst red vi rundt i cordeo på en ridelejr med 8 andre heste på banen.
    Han har været gammel angrebs hest så det at kunne have styr på ham helt fri var noget helt fantastisk.
    Desværre blev jeg nød til at stoppe på ham da jeg ikke havde råd.
    Efter ham havde jeg virkelig lyst til at opgive alt og stoppe med at ride indtil at jeg fik min egen.
    Jeg var så heldig at falde over nogen andre heste, som jeg nu passer.
    Men nøj hvor kan jeg mærke at det bare ikke er det samme!

    Jeg har ikke fået nogen dårlig ride tur overhovedet, men har tvært imod heller ikke fået nogen god ridetur hvor man bare tænker, den ridetur var fantastisk!

    Men tror simpelhen at det var fordi på Skalle, så var der en del følelser indblandet og det gjorde at for hver ridetur var noget unikt!

    Håber inderligt på at jeg får det samme tilbage igen med de nye som med Skalle, men jeg tvivler, desværre rigtig meget på det....

    Skalle følte jeg mig bare også 100 % tryg på trods han var en hest som han nu var, i mens de nye føler jeg mig ikke lige så tilpas på, hvorfor? det ved jeg virkelig ikke.

    Skalle han var bare noget helt unikt for mig, mit et og alt, min bedste ven, han var min drømme hest.

    Efter ham ved jeg lige præcis hvad jeg leder efter for en type hest! smiley

    Nu har jeg fået lov til låne en af de nye med op til mine trænere i sommerferien og mine trænere kommer ud til os om ikke så lang tid, og så håber jeg på at det hele bliver noget andet smiley


    profilbillede
  • #12   14. apr 2015 Jeg tror det er meget normalt, at man lige får en lille identitetskrise, når man skifter fra pony til hest. Én ting er, at man skal af med sin elskede pony (hvilket man jo ikke behøver, hvis man ikke har lyst), men det er også meget anderledes og oftere sværere at ride hest, så det kræver lidt tilvænning. Man går måske fra at være en rimelig dygtig ponyrytter, til pludselig at kæmpe med de helt basale ting på hesten, fordi man ikke helt har føling med det. Stævnerne går dårligt, man føler sig som en elendig rytter, og der er bare ikke rigtig noget der kører. Og så er det jo også bare noget helt andet, at være hesterytter. Mange af dem man starter mod, er meget ældre en end selv og er måske også mere optaget af konkurrence, og ikke så meget det sociale. Man er 'den lille og nye', blandt alle de ældre og dygtige ryttere. Det er generelt bare et andet miljø, som man slet ikke kender.

    Men alt det, er noget man skal vænne sig til. Når først man får lidt føling med hesten, så begynder ridningen og stævnerne også at gå bedre, og når stævnerne går bedre, føler man sig også bedre tilpas i miljøet. Man ser de enorme muligheder der er, som der ikke var som ponyrytter. Men man er nødt til at give det tid, det skal komme af sig selv.

    Som flere andre nævner, tror jeg det kunne være godt for dig, at holde en lille pause. Komme lidt væk fra det, give dig selv tid til at savne din gamle pony, og komme ovenpå igen. Og så kan du finde en ny lånehest, eller din egen hest, når du en dag får lyst til det igen. Så længe det føles som en sur pligt, og når man egentlig helst vil undgå, så skal man ikke gøre det, for det ødelægger det endnu mere. Så er det bedre at tage afstand, og give sig selv tid til at mærke lysten.

    Måske går der en måned, så kan du ikke leve uden. Måske kommer det først om et par år. Men giv det tid, og lad lysten komme af sig selv. Måske finder du ud af, at det er noget helt andet du vil med hestene. Måske kommer lysten ikke igen, og så er det bare sådan det er.


  • #13   14. apr 2015 Jeg red pony og kom aldrig til at ride hest. De er simpelthen bare for store, for voldsomme og slet ikke mig. Så jeg kom til at ride islænder, senere haflinger og fjordheste. Jeg kommer aldrig op at sidde på noget der er over 150 cm i stang, dog kan jeg håndtere de store heste, men synes ikke det er sjovt, synes det er vildt ubehageligt at hesten er så meget højere end en selv.

    Måske skal du bare slet ikke ride hest ? Måske er du mere til en håndter bare størrelse ? Kan du starte stævner på haflinger eller fjordhest ? Kan ikke lige huske reglerne.


  • #14   15. apr 2015 Jeg havde det på præcis samme måde, så efter mine pony år holdte jeg faktisk 4 år pause fra heste. Jeg havde fuldstændig mister lysten og troede aldrig jeg ville kunne finde glæden ved det igen. Nu har jeg 2 springheste jeg er kommet forholdsvis langt på, og elsker det mere end pony tiden. Jeg havde nok bare lige brug for en pause, også selvom det var en meget lang pause.

  • #15   15. apr 2015 Som der også er andre der har nævnt kan det være at det er fordi du "kun" har lånt hesten.. Du kan ubevist have nogle følelsesmæssige begrænsninger ift. hesten hvis du tænker: Det jo ikke min hest - jeg havde det på samme måde med en pony jeg lånt en anden mulighed kan det være hestens temperament ikke passer sammen med dit. En stor del af at være glad for at ride er også at dit og hestens temperament... Giver hesten dig udfordringer nok? smiley

  • #16   15. apr 2015 Jeg rider stadig pony, på trods af at jeg stoppede mine ponyår pr 1 jan 2014.
    Jeg kunne egentligt godt forestille mig, at jeg ville have samme følelse, hvis jeg ikke længere kunne ride min pony. På en eller anden måde, er det hende, der gør at jeg holder så meget af min ridning. Da det jeg synes er fedt er det at udvikle mig med hende! Måske du skulle prøve at holde en pause fra ridningen, for at finde ud af hvad du vil med det og for at kunne få glæde til det igen!


  • #17   15. apr 2015 Jeg står fuldstændig i det samme dilemma, her efter nytår. Jeg har virkelig heller ikke lyst til at starte på hest, men jeg ved ikke helt hvorfor. Jeg elsker at ride, men tanken om at det ikke bliver på min elskede pony - den skræmmer mig meget. Så jeg ved godt nok heller ikke hvad jeg skal gøre. smiley Fed tråd!

  • #18   15. apr 2015 da jeg var yngre og måtte skille mig af med min hest, tog det mig noget tid før jeg kunne være glad for at ride på den nye hest, da ridning gælder rigtig meget om connection med den individuelle hest, det er en af de ting jeg bedst kan lide da jeg knytter mig meget til hesten jeg rider på... jeg kunne forestille mig du måske har det på samme måde? sådan tror jeg ihvertfald mange har den

  • #19   15. apr 2015 Tak for gode svar.

    Til nogle af jer som har spurgt ind til hesten:
    Han er en fuldblod, så temperamentsmæssigt er det ikke fordi han er kedelig eller ikke giver mig nok udfordringer under ridningen smiley


  • #21   15. apr 2015 Nu har jeg ikke læst alle kommentarer, så beklager hvis dette her allerede er nævnt.. smiley

    Men har du overvejet at tage en lille 'pause' hvor du ikke rider, men bare hygger med din hest uden de store forventninger, får redet lidt ture og bare slappe af og nyde hesten? smiley evt droppe ridningen for et stykke tid indtil du får lysten igen, og du kan mærke du savner at ride? smiley


Kommentér på:
Ponytid slut... Ridning ikke sjovt mere?

Annonce