{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trense valg?
  • #1   25. apr 2015 Personligt foretrækker min datter kombineret næsebånd med tilbagetræk smiley

  • #2   25. apr 2015 Ikke som sådan, så længe du kender den rigtige størrelse, så burde du ikke gå helt galt i byen smiley

    Dog skal man være opmærksom på at nogle heste foretrækker nogle næsebånd/nogle trenser frem for andre - f.eks. kan min dyrlæges KUN gå med Micklem trensen, alt andet skaber den sig over og er helt udstyrlig ved.
    Mine er begge to ret ligeglade, så der kommer det mest an på hvad jeg synes er pænt, dog synes jeg min shetlænder går bedst med et hannoveransk næsebånd, så det har han, og så har jeg lige bestilt et hannoveransk næsebånd m. lak og 8 mm rille (så jeg kan udsmykke det) til min pinto, bare fordi jeg lige synes det er pænt smiley

    Men det "triste" er, at du ikke finder ud af hvilken trense din hest måske er bedst på (hvis den da er anderledes på nogle, det er jo ikke sikkert), uden du kommer til at købe dig evt. fattig i trenser inden smiley Eller kan være så heldig at låne af dine venner, så du kan prøve det først, men generelt synes jeg da at de fleste heste kan gå med alle slags trenser smiley


  • #4   25. apr 2015 Ja, man skal selvfølgelig kende str. Men det er så vist også det eneste jeg ved. Tilbagetræk? Hvad gør det helt præsic og hvorfor foretrækker du det? smiley

  • #5   25. apr 2015 Lou: Ikke helt rigtigt, der er også trenser i str. shetland og også mini shetland smiley

    Kan sige at de heste/ponyer jeg har/har haft med at gøre, har følgende i trenser:

    Kurt, shetlænder, 105 - pony trense, cob næsebånd (hannoveransk), pony nåsebånd (Aachner).
    Frida, pinto, 146-148 - cob trense, full næsebånd (engelsk), cob næsebånd (hannoveransk).
    Prins, DV/pony, 160 - full trense, full næsebånd (Aachner).
    Regina, DV, 175 - full trense, full næsebånd (Aachner).
    Candy, blanding, 135-138 - pony trense, pony næsebånd (Aachner).
    Jemeela, welsh/araber, 138-140 - pony trense, pony næsebånd (Aachner).


  • #6   25. apr 2015 Min datter syntes at tilbagetræk går at det ligger bedre på ponyen

  • #9   25. apr 2015 Nogen siger at tilbagetræk gør det "nemmere" at spænde næsebåndet mere end et uden, andre siger at det fordeler trykket bedre, da der er en pude under spændet, så ja, der er sikkert lige så mange holdninger om hvad tilbagetræk er til for, som der er trenser med tilbagetræk smiley

    Mit engelske næsebånd til min pinto er med tilbagetræk, og jeg har egentlig bare forestillet mig at det er pænere, og så at det må være bedre med den der "pude" under spændet smiley


  • #10   25. apr 2015 Jeg har ingen tvivl omkring str. Der er det helt sikkert full, men det er mere alt det her med næsebåndet og hvor det sidder :S

  • #11   25. apr 2015 Jeg er glad for bredt næsebond med tilbagetræk.
    Også med en "pude" i nakken smiley


  • #12   26. apr 2015 Jeg kan hjælpe dig med at tilpasse det Lisa smiley du skal bare vide hvilket næsebånd den skal have og bid

  • #13   26. apr 2015 Er det til spring eller dressur?
    Hvis det er til spring så ville jeg købe et krysnæse-bånd.
    Kieffer er nogle super gode for omkring 1500kr ikke særligt dyrt men de er virkelig dejlig bløde i læderet og med pude over alt så der ikke er nået der chikanerer.
    Og dressur så er det forskelligt for hest til hest. (Min hest har 4 forskellige trenser.)


  • #15   26. apr 2015 Jeg havde en trense med tilbagetræk på min unghest, men han lagde ørerne tilbage og kastede med hovedet når han skulle have det på - det virkede altså ikke. Så jeg fik købt mig (eller tilsnusket mig af kæresten smiley ) en micklem trense - og er du så færdig, den er lækker! Den ser ikke ud af meget, men den fordeler trykker på en hel anden måde. Nu går han afslappet og roligt med hovedet nede og ryggen oppe. Jeg vælger at tro på at det var trykket på næseryggen og alle de utroligt mange indspændinger vi skulle igennem på den gamle trense, som han ikke brød sig om - på den nye er der to spænder som skal lukkes, så sidder den som den skal. Derudover er der ingen tryk på de sarte nerver i hestens hoved, hvis den sættes korrekt. Jeg er stor fan!

  • #16   26. apr 2015 Noget du skal være opmærksom på, er om hesten ligger lige mellem 2 størrelser, det er SÅ træls... smiley

    Min første hest (ca 135 i stg) lagde mellem pony og cob. En str pony blev for lille og en alm størrelse cob blev for stor, så jeg skulle altid finde en lille cob, for at hun kunne passe dem. smiley

    Nummer 2 (ca 160) brugte alm str cob, men kunne også passe full.

    Og ham jeg har nu (stor 3'er pony), ligger mellem str shet og pony.
    Hans hoved er for grov til en shet og for kort til en alm pony, så der skal jeg finde en lille str pony.. smiley

    Det kan give nogle dyre lære penge, men man lære det efterhånden. smiley

    Og så ellers som der er blevet skrevet med de forskellige typer, nogle fungere bedre på det ene frem for det andet. smiley


  • #17   26. apr 2015 Hvis ens hest viser ekstrem konfliktadfærd pga. en alm trense, men ikke ved en anden slags, er det altså nok højst sandsynligt fordi den er spændt for stramt.
    Næsebånd og næserem skal der kunne være mindst to fingre på HØJKANT under - mange spænder dem alt, alt for stramt.
    Hvis de sidder tilpas løst så hesten kan åbne kæben uden at skulle støde på en stram næserem, påvirker de altså ikke nogle følsomme nerver.

    Så vælg du bare en ganske almindelig trense - eller den du synes bedst om, så længe du husker reglen om at der skulle kunne være to fingre på højkant eller mere, så burde der altså ingen problemer være. smiley


  • #18   26. apr 2015 Bliver desuden lige nød til at vise min ny bestilte trense frem (som jeg venter på med posten) - synes den er såååå fed smiley smiley

    profilbillede
  • #19   26. apr 2015 Ja, den ser da godt nok ret lækker ud Sofie smiley
    Men det er nu heller ikke fordi jeg skal have en. Den som jeg bruger nu virker helt fint. Jeg kom bare til at sidde og kigge. Og der er jo mega mange forskellige måder at gøre det på (i forhold til næseremmen) smiley


  • #21   26. apr 2015 Du kender sikkert størrelsen, men du skal også være opmærksom på hvor meget afstand din hest har mellem næsebånd og bid..

    Mange heste har ikke plads nok til de brede næsebånd, og det giver nogle frygtelige skavemærker lige over mundvigen..


Kommentér på:
Trense valg?

Annonce