Er det et problem hvis hesten spiser halm? {{forumTopicSubject}}
Synes at have hørt lidt forskellige meninger om det, så nu vil jeg lige høre herinde.
Jeg lagde mærke til igår efter at have lukket heste ind, at min hoppe begyndte at spise halm - altså hendes strøelse. Hun viste ingen interesse for hendes wraphø, selvom der var fyldt helt op. De andre heste i stalden spiste fint deres hø, og det så helt fint ud. Hun har spist det her til morgen, men jeg undre mig stadig lidt, og tænker om der kan være et problem i, at hun spiser halm. For min skyld gør det ikke noget, så længe hun spiser sit hø senere. Hun er en slank hest, så hun skal spise hvad hun kan.
Men er der nogle problemer i forhold til heste der spiser halm?
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
men at den spiser lidt af det sker der intet ved, men spiser den meget ville jeg uden tvivl skifte strøelse
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Jeg går ikke udfra at hun spiser særlig meget af det, for hendes boks er ikke støvsuget om morgenen overhovedet. Det var også først i går at jeg kom til at tænke nærmere over det, fordi hun helt afviste sit hø - men hun spiste det jo så alligevel senere. Jeg har også tænkt på, at hun på tidligere opstaldningssteder slet ikke har været vant til at få så meget grovfoder på folden, som hun gør nu, så det kan jo være at hun bare ikke er så sulten efter hø når hun kommer ind om aftenen, fordi de har fri adgang til det hele dagen på folden.
jul 2014
Følger: 21 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 40
dec 2006
mar 2008
dec 2006
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 815
Halm kan dog udemærket bruges som strøelse, bruger det selv. Til supplement af grovfoder, dvs. ekstra beskæftigelse, hvis det er af særlig god kvalitet, mine heste spiser det primært når vi har byghalm, enkelte år har vi haft hvedehalm, når byghalmen ikke er blevet god, det spiser de ikke så gerne, det er mere stift.
Jeg har en teori om at heste spiser af deres halm når de har behov for det, fx til at regulerer maven (træstof).
mar 2008
der er heller ingen der har skrevet de bliver fede af det..
jeg skrev de for halm mave af det, det vil sige deres mave bliver kæmpe stor men ikke resten af kroppen, og jo det gør de dog ikke hvis det kun er lidt hist og her, men tømmer de boksen hver eneste dag eller ofte, og spiser meget af det så for de halm mave
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.391
Halm er ufordøjeligt og fremmer kun et muligt mavesår, kolik, oppustethed, ondt i maven osv
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 139 Svar: 1.699
når de har stået på andet end halm, ja så ryder der altid flere hegnspæle. men står de på halm ja så spiser de ikke pælene. så jeg tror at der er en grundt til at de spiser halm til tidere.
en ældre landmand hvor mine to stod opstaldet, sagde altid at hestene godt selv viste hvad de havde brug for. så han havde altid halm til fri afbenyttelse.
det er kun et problem vist hesten vælger at tømme sin boks eller hvis man kun giver sin hest halm.
jeg har derimod dårlig erfaring med at hesten spiser spåner og hamp
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Heste kan godt spise halm, før deres grovfoder hvis de fx går og spiser vådt wrap og/eller sukkerholdigt sommergræs.
Men generelt, så er halm for mig ikke hestemad, andet ned tidsfordriv, fordi det er svært fordøjelig. Derfor giver jeg det ikke, medmindre der ikke er andet.
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 815
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Heste bliver ikke fede som sådan af halm, de får halmvom og bliver oppustede og kan derved godt se fede ud.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
Der er meget lidt foderværdi i halm, men så længe den får sin wrap/hø og det er din mening at den skal leve af det og også spiser det, er der ingen grund til at tage halmen fra den, den tager ikke skade af halm.
jeg ville under ingen omstændighed skifte strøelse ud med andet, for den spiser det fordi den har et behov.
dec 2006
Jeg planlægger overhovedet ikke at skifte strøelse, jeg er yderst tilfreds med at bruge halm, og så længe hun ikke støvsuger sin boks for halm, tænker jeg at det er ok - særligt når hun stadig spiser sit hø.
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 243
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Hvis den sorterer høet fra så kan det faktisk være at det ikke længere har den kvalitet det skal have for at være hestemad, dyrlægen var ude til min naboes hest da den gik fra høet, det viste sig at det var begyndt at gære, hun tog noget af sit eget hø med og så spiste den med det samme.
Det med at spise stolper oplever vi ikke da de har adgang til hø på folden altid.
dec 2006
De andre heste i stalden spiste fint det samme hø som jeg havde givet min, så jeg kunne ikke forestille mig at det fejler noget - heller ikke når hun som sagt stadig spiste det senere på aftenen. Igår spiste hun hendes hø da hun kom i boksen, og høet var fra samme balle.
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Er det et problem hvis hesten spiser halm?