{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.691 visninger | Oprettet:

Er det et problem hvis hesten spiser halm? {{forumTopicSubject}}

Synes at have hørt lidt forskellige meninger om det, så nu vil jeg lige høre herinde.

Jeg lagde mærke til igår efter at have lukket heste ind, at min hoppe begyndte at spise halm - altså hendes strøelse. Hun viste ingen interesse for hendes wraphø, selvom der var fyldt helt op. De andre heste i stalden spiste fint deres hø, og det så helt fint ud. Hun har spist det her til morgen, men jeg undre mig stadig lidt, og tænker om der kan være et problem i, at hun spiser halm. For min skyld gør det ikke noget, så længe hun spiser sit hø senere. Hun er en slank hest, så hun skal spise hvad hun kan.

Men er der nogle problemer i forhold til heste der spiser halm?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det et problem hvis hesten spiser halm?
  • #2   1. maj 2015 Som sådan nej, MEN det kan give halmmave (altså lidt alla græsmave, fed på maven men ikke resten af kroppen), samt det kan være en stor årsag til at heste for mavesår..

men at den spiser lidt af det sker der intet ved, men spiser den meget ville jeg uden tvivl skifte strøelse

• #3   1. maj 2015 Det gør ikke noget at hun tager på, en pensioneret dame på 17 må gerne have lidt halmvom ved mig ;o)

Jeg går ikke udfra at hun spiser særlig meget af det, for hendes boks er ikke støvsuget om morgenen overhovedet. Det var også først i går at jeg kom til at tænke nærmere over det, fordi hun helt afviste sit hø - men hun spiste det jo så alligevel senere. Jeg har også tænkt på, at hun på tidligere opstaldningssteder slet ikke har været vant til at få så meget grovfoder på folden, som hun gør nu, så det kan jo være at hun bare ikke er så sulten efter hø når hun kommer ind om aftenen, fordi de har fri adgang til det hele dagen på folden.

• #4   1. maj 2015 Prøv og drys lidt foder ud over det. Det elsker mine heste

• #5   1. maj 2015 Hun skal kun have sit foder i krybben, ellers er jeg bange for at hun ikke får den mængde hun skal have smiley Men hun spiser jo også sit hø senere - jeg var bare i tvivl, om det var et problem at hun spiser halm smiley

• #6   1. maj 2015 Problemet er at det sætter sig kun på maven, ikke en god ting overhovedet, det skal du altså ikke ønske dig..

• #7   1. maj 2015 Maria: Det var heller ikke ment så seriøst smiley Min hoppe får altid lidt græsmave om sommeren, men hun er så også så slank normalt, at græsmave faktisk kun er pænt at se på til forandring smiley Hun har haft tendens til at blive undervægtig, så jeg har det slet ikke svært med, at hun indimellem har lidt mave - det er jo slet ikke så meget, at det er sundhedskadeligt smiley

• #8   1. maj 2015 Heste bliver ikke fede af halm. Der er INGEN næring/FE i halm. Halm er et "affaldprodukt"'fra kornproduktionen.

Halm kan dog udemærket bruges som strøelse, bruger det selv. Til supplement af grovfoder, dvs. ekstra beskæftigelse, hvis det er af særlig god kvalitet, mine heste spiser det primært når vi har byghalm, enkelte år har vi haft hvedehalm, når byghalmen ikke er blevet god, det spiser de ikke så gerne, det er mere stift.

Jeg har en teori om at heste spiser af deres halm når de har behov for det, fx til at regulerer maven (træstof).

• #9   1. maj 2015 Lene H
    der er heller ingen der har skrevet de bliver fede af det..
    jeg skrev de for halm mave af det, det vil sige deres mave bliver kæmpe stor men ikke resten af kroppen, og jo det gør de dog ikke hvis det kun er lidt hist og her, men tømmer de boksen hver eneste dag eller ofte, og spiser meget af det så for de halm mave

• #10   1. maj 2015 Min tålte ikke specielt meget - hun fik mave, som udelukkende var luft og det gjorde at hun fik ondt i mavdn

• #11   1. maj 2015 For mig er det en meget skidt ting at hun Spiser halm, ville skifte strøelsen ud.

Halm er ufordøjeligt og fremmer kun et muligt mavesår, kolik, oppustethed, ondt i maven osv

• #12   1. maj 2015 mine står på halm, og de spiser det også meget gerne
    når de har stået på andet end halm, ja så ryder der altid flere hegnspæle. men står de på halm ja så spiser de ikke pælene. så jeg tror at der er en grundt til at de spiser halm til tidere.
    en ældre landmand hvor mine to stod opstaldet, sagde altid at hestene godt selv viste hvad de havde brug for. så han havde altid halm til fri afbenyttelse.

det er kun et problem vist hesten vælger at tømme sin boks eller hvis man kun giver sin hest halm.
    jeg har derimod dårlig erfaring med at hesten spiser spåner og hamp

• #13   1. maj 2015
    Heste kan godt spise halm, før deres grovfoder hvis de fx går og spiser vådt wrap og/eller sukkerholdigt sommergræs.

Men generelt, så er halm for mig ikke hestemad, andet ned tidsfordriv, fordi det er svært fordøjelig. Derfor giver jeg det ikke, medmindre der ikke er andet.

• #14   1. maj 2015 Jo der er faktisk en der skriver at de bliver fede, lige over dit første indlæg.

• #15   1. maj 2015
    Heste bliver ikke fede som sådan af halm, de får halmvom og bliver oppustede og kan derved godt se fede ud.

• #16   1. maj 2015 halmvom skyldes at det tager lang tid for tarmene at tranportere halmen ud igen, så at de ser fede ud på maven, er udelukkende fordi halmen fylder i tarmene.
    Der er meget lidt foderværdi i halm, men så længe den får sin wrap/hø og det er din mening at den skal leve af det og også spiser det, er der ingen grund til at tage halmen fra den, den tager ikke skade af halm.
    jeg ville under ingen omstændighed skifte strøelse ud med andet, for den spiser det fordi den har et behov.

• #17   1. maj 2015 Tak for svar smiley

Jeg planlægger overhovedet ikke at skifte strøelse, jeg er yderst tilfreds med at bruge halm, og så længe hun ikke støvsuger sin boks for halm, tænker jeg at det er ok - særligt når hun stadig spiser sit hø.

• #18   2. maj 2015 Godt valg smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #19   2. maj 2015 Min dyrlæge som derudover er ekspert i foder både til mennesker og heste siger at en hest på 500 kg max må æde 2-3 kilo halm dagligt så skal resten været let fordøjelige fibre.

Hvis den sorterer høet fra så kan det faktisk være at det ikke længere har den kvalitet det skal have for at være hestemad, dyrlægen var ude til min naboes hest da den gik fra høet, det viste sig at det var begyndt at gære, hun tog noget af sit eget hø med og så spiste den med det samme.

Det med at spise stolper oplever vi ikke da de har adgang til hø på folden altid.

• #20   2. maj 2015 2-3 kg tror jeg slet ikke at hun spiser,hun stod mest bare og nippede til det, skubbede rundt med det og sådan. Hun sortere vel heller ikke høet fuldstændig fra, når hun spiser det senere - fri adgang til hø/wrap har hun også på folden, og her spiser hun sammen med de andre smiley

De andre heste i stalden spiste fint det samme hø som jeg havde givet min, så jeg kunne ikke forestille mig at det fejler noget - heller ikke når hun som sagt stadig spiste det senere på aftenen. Igår spiste hun hendes hø da hun kom i boksen, og høet var fra samme balle.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #21   2. maj 2015 Så vil jeg ikke mene at det er noget problem smiley

Kommentér på:
Er det et problem hvis hesten spiser halm?

Annonce