Vred i hoften - hvornår ride trav igen? {{forumTopicSubject}}
Jeg er så småt i gang med at tilride min unghest, og det går ret godt. Vi er begyndt at øve trav. Dog her i sidste uge blev han forskrækket (over hegnet tror jeg) og hoppede voldsomt til siden. Dette resulterede i at jeg hang halv ude over hesten, men faldt ikke af. Vi red videre i både skridt og trav bagefter.
Dagen efter kunne jeg så mærke at jeg har fået et ordentligt vred i hoften, der hvor lårbensknogle og hofte sidder sammen i højre side. Jeg fortsætter ridningen de efterfølgende dage, men finder hurtigt ud af at jeg ikke kan trave mere end en halv runde inden smerten bliver uudholdelig.
Det var så småt ved at blive bedre, MEN i går får jeg lavet et vred til fordi jeg ville skubbe sengen på plads med benet, dårlig idé.
Det gør nu mildt ondt når jeg går, relativt ondt når jeg ligger ned og meget ondt ved bøjninger.
Har i prøvet noget lignende? Hvor lang tid gik der før i kunne ride trav igen? Eller hvor lang tid tror i der kommer til at gå?
Er nu meget opmærksom på at jeg ikke laver nogle vred i hoften, bevæger mig stille og roligt, og rider kun i skridt eller træner fra jorden. Det gik bare så godt fremad med træningen, og er ked af at det nu bare er gået i stå pga min dumme hofte -.-'
Har nok først mulighed for at svare meget senere på dagen, men skal nok svare så hurtigt jeg kan
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
feb 2012
Følger: 93 Følgere: 47 Heste: 7 Emner: 50 Svar: 188
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
jun 2007
Følger: 58 Følgere: 84 Heste: 7 Emner: 28 Svar: 242
og hold dig i gang men mærk efter hvor meget du føler du kan uden at gå over grænsen til smerte.
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 66 Svar: 590
Lægen sagde bare at jeg skulle holde mig i gang, ellers har jeg risiko for låsning i ledet. Skal gå nogle ture og rigtig gerne cykle hvis jeg kan, for at opretholde smidighed i ledet mener jeg lægen sagde. Det måtte godt gøre mildt ondt, altså kunne mærkes, men må absolut ikke overanstrenge det, så gør det mere end mildt ondt, så skal jeg stoppe med det jeg laver. Hun var åben for at jeg sagtens kunne ride i skridt, men jeg skulle mærke mig selv an i overgangen til trav. kunne jeg trave en halv runde uden smerte var det fint, men så skulle jeg også stoppe der.
Kan sagtens cykle, gå og nogenlunde løbe uden problemer. Har i dag gået 2km og cyklet 20km og der er stort set ingen smerte. Løbe kan jeg maks 200m inden det begynder at gøre ondt. Kan ride 20min skridt uden at det gør ondt, og hvis jeg er heldig en hel runde i trav med mildt smerte...
Dette har nu bare varet halvanden uge, hvor jeg også har haft to 'hviledage' hvor der kun er blevet gået en 6-8km ca. Det føles ikke som om det har nogen ende. Har lige snakket med lægen i dag og hun siger bare "giv det tid" og jeg er bare SÅ utålmodig XD
Har forstrukket/overbelastet ledet, og hun sagde der godt kunne gå en måned før det var helet færdigt -.-'
Planen var bare at om en måned skulle vi begynde galoptræning XD
Og tak for svar alle sammen
Vred i hoften - hvornår ride trav igen?