Ømtået? Halt? Hjælp! :( {{forumTopicSubject}}
Hejsa
For snart 3 uger siden kørte jeg til en skov, for at ride en tur med min hest og nogle andre. For at gøre en lang hirstorie kort, fik min hest hurtigt trådt sin sko løs, så den drejede og sømmene gik op i hoven (IKKE strålen men selve sålen).
Så fik vi hurtigt hevet skoen af ude i skoven, og jeg valgte at trække ud til det nærmeste åbne sted, så min far kunne hente os.
Vi måtte gå omkring 10 min, og det foregik på grus (med flere store sten) og asfalt.
Efter hop og dans kom han i trailer, og fik badet hoven i sæbevand flere gange dagligt den næste uge. Smeden kom dagen efter, og smed "bare" en sko på.
Han var MEGET halt/øm og det fortsatte i en uge. Så blev han meget bedre og vi begyndte at skridte lidt.
Starten af denne uge tjekkede vi ham så igen, i en meget lille volte på hård bund, hvor der næsten ikke var noget. Jeg vil derfor nok begynde at trave lidt på søndag.
Jeg vil nu høre jer ad, som en meeeget bekymret heste-mor. Kan det virkelig passe at han kan være øm i 3 uger?? Normalt er han MEGET ømtået og kan ikke gå uden sko.
Hvad mener i?
Han er IKKE øm eller varm (har aldrig været), har dog lidt mere væske/hævelse omkring koden (jeg ved ikke om han havde det inden) og ben er vel aldrig ens?
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Men syntes det lyder underligt at smeden bare "smed" skoen på igen uden at tjekke hesten når den nu havde trådt sømmen op i hoven..
feb 2012
Følger: 47 Følgere: 45 Heste: 6 Emner: 14 Svar: 21
Ja meget.. Det han sagde var at sømmene havde sprunget nogle blodkar, så han skulle stå i sæbevand for at undgå hovbyld (hvilket han heller ikke har fået)..:/
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
feb 2012
Følger: 47 Følgere: 45 Heste: 6 Emner: 14 Svar: 21
Ømtået? Halt? Hjælp! :(