5.352 visninger
|
Oprettet:
stærke heste bid. {{forumTopicSubject}}
Hej
Ville lige hører hvilke bid i rider jeres heste med, jer som har stærke heste og jer som har heste som ligger sig på tøjlen og låser?
I behøver ikke fortælle mig om korrekt ridning da jeg har styr på det ?
Er bare nysgerrig hvad i bruger så i ikke får smadret arme, skuldre og nakke under dressur træningen ?
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.007
Så i stedet for at tænke stærkere så skal du tænke blødere.
jun 2009
Følger: 147 Følgere: 2042 Heste: 9 Emner: 97 Svar: 300
Pelhamen ligger bedre i hestens mund, og her har man mulighed for at side fuldkommen stille uden at skulle forstyrre hesten foran.
- Men bare fordi mine heste fungere med det, betyder det jo ikke at alle andre gør.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
"Korrekt ridning" er jo at ride med små hjælpere, med vægtoverførsel, sæde, schenkel - og når hesten så bærer sig korrekt pga den "korrekte ridning", så har du ca 10 gram i hver tøjle. "Korrekt ridning" medfører hverken smerte eller ubehag hos hverken hest eller rytter.
Et godt trensebid er et blødt muffebid, som via dets design hjælper hesten med at forstå den sideførende hjælp/forhindre rytteren i at flå biddet gennem munden på hesten.
Den eneste måde at rette op på den rytterfejl du beskriver her er god undervisning af rytteren - biddet er bare symtomløsning på rytterfejl og misforståethed ang hvad dressur går ud på.
Mvh Charlotte
mar 2011
Følger: 56 Følgere: 205 Heste: 10 Svar: 2.040
Det handler om hesten skal genlære det.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvis man får ondt i armene ved dressur, så er der et eller andet man har misforstået godt og grundigt ved dressur. Især hvis man tror det løses med et stærkt bid.
nov 2011
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 94
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 123 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.753
Har 2 eksempler og et løsning på hver af dem. (Kommer selvfølgelig ant på hesten)
1. Hesten ligger sig på bidet så rytteren må holde hovedet. Dette er på trods af der ikke er bedt om samlimg.
Hver gang hesten gør det. Slip tøjlen og sammel den så op igen. Med tiden lærer hesten at det ikke er en mulighed.
2. Hesten "flygter" det kan være fra den svære øvelse. Så skal kravene måske sænkes lidt. Eller det kan være fra bidet. Så må man enten gå helt tilbage og tilvænne hesten til bidet fra ny. Eller overveje bidløst hvis ikke man gerne vil stævnerne
Det eneste der er sikkert er at et stærkere bid bare fjerner symptomerne for en stund
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Efter at have trænet det i en overgang, er han blevet let og blød for tøjlen. Ville ikke tilgive mig selv, hvis jeg lagde et størkere bid på for sådan noget ^^
maj 2004
Følger: 100 Følgere: 94 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 496
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
Hackemore er et hårdt bid og kan med fordel anvendes på mange heste der ligger sig hårdt på bidet. Ellers et Müler er også et godt bud..
nov 2012
Følger: 51 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 372
Det her har virkelig hjulpet min pony og jeg!
mar 2011
nov 2014
Følger: 97 Følgere: 66 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 479
mar 2011
Så det kan være at det er et forkert bid du rider med, så kan hesten godt reagere med at lægge sig på tøjlen.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.596
aug 2011
Følger: 45 Følgere: 50 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 298
Så ved udmærket godt hvordan man rider, og går ind for at ride hesten med så blød en hånd som muligt, rider efter metoden lang og dyb. Og har ikke ret meget fat i tøjlen, da jeg synes heste skal være selv gående for små signaler.
Jeg har to piskesmæld og og slået noget af min torntap i nakken. Går sygemeldt pga daglige smerter. Derfor får jeg self ondt når jeg har en hest som på et almindeligt bid, hvier og låser og er totalt forvirret når der er modstand i tøjlen.
har jeg en 19årige hest som nok er blevet redet helt forkert før jeg fik hende. Fordi hun er så forvirret på et almindeligt bid.
Så i perioder rider jeg hende med et Pessoa. Løst og afslappet. Alle der kender min hest, vil sige de kan se en meget afslappet afbalanceret og rolig hest, når hun går med de bid som Pessoa og pelham.
Synes virkelig det noget pjat herinde at man ikke kan forhører sig om noget i ren interesse, uden at folk skal begynde at belærer omkring ridning osv.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.596
Når man spørger på et forum, så må man også være forberedt på, at folk svarer!
Og har du en hest, der gør, dom du beskriver, så er vejen frem ikke et hårdere bid.
Det kan løse problemet, men det løser ikke årsagen!
jul 2015
Men ja sikke noget "fis" at folk ikke vil give råd der kan gøre ondt på hesten. Det er da bare super dumt... - Eller noget.
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.007
Det lyder til at hesten er meget sensitiv i munde, hvilket betyder at den vil trives bedst med et roligt og stabilt bid. Det vil være bid som er udelte og hvor der ikke er løse bidringe. Så nogle gode bud er f.eks. et Myler baucher bid eller Christina Suntums Danish guard bid.
Jeg tror den vil være tilpas med at der er noget tungefrihed som der er ved Danish guard og Myler baucher bid MB04
aug 2011
Følger: 45 Følgere: 50 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 298
jul 2015
Jeg har enkelte billeder hvor min går bag lod. Altid fordi jeg ved et uheld hænger i tøjlen fordi jeg lider af rideangst. Selvfølgelig kan den slags ske.
Men så smidder jeg dem altså ikke på min profil og da i hvert fald ikke som det første. Og mere end et billede
Så jo billeder siger mere end 1000 ord. Også selvom det ikke altid er positivt
mar 2011
Hesten skal gå ned fra bagparten, og når den gør det, så går den ikke under lod, som når man tvinger den ned med tøjlen..
Det misforstår folk.
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.745
hvis du har styr på det, så behøver du jo slet ikke stærke bid, basta
Er hesten tung på biddet og føles stærk, så er den ofte på forparten eller der er et problem med udstyret, især sadlen. Har selv haft en periode med min ismule ven, han føltes tung, ugidelig og sådan. Jeg fandt ud af at sadel generede ham. Han havde ellers været meget samarbejdende, indtil da. Så mit råd er, ændrer en hest tydeligt personlighed, så tag det alvorligt!!
stærke heste bid.