{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.352 visninger | Oprettet:

stærke heste bid. {{forumTopicSubject}}

Hej
Ville lige hører hvilke bid i rider jeres heste med, jer som har stærke heste og jer som har heste som ligger sig på tøjlen og låser?

I behøver ikke fortælle mig om korrekt ridning da jeg har styr på det ?

Er bare nysgerrig hvad i bruger så i ikke får smadret arme, skuldre og nakke under dressur træningen ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  stærke heste bid.
  • #2   28. okt 2015 en absolut meget relevant video for dit spørgsmål http://www.hestemund.dk/hestemund.dk/tung-fortil/
    Så i stedet for at tænke stærkere så skal du tænke blødere.

• #3   28. okt 2015 Jeg har snart prøvet lidt af hvert, men har fundet ud af at pelhamen fungere bedst, jeg springer dog kun med den, da det ville blive for stærk i den daglige ridning. jeg rider med 2 delt trense bid på den ene som er meget stærk foran, og 3 delt på den der er mere følsom.

Pelhamen ligger bedre i hestens mund, og her har man mulighed for at side fuldkommen stille uden at skulle forstyrre hesten foran.

- Men bare fordi mine heste fungere med det, betyder det jo ikke at alle andre gør.

smiley

• #4   28. okt 2015 Hvis du har styr på "korrekt ridning", så ville jeg anbefale dig at ride med cordeo.

"Korrekt ridning" er jo at ride med små hjælpere, med vægtoverførsel, sæde, schenkel - og når hesten så bærer sig korrekt pga den "korrekte ridning", så har du ca 10 gram i hver tøjle. "Korrekt ridning" medfører hverken smerte eller ubehag hos hverken hest eller rytter.

Et godt trensebid er et blødt muffebid, som via dets design hjælper hesten med at forstå den sideførende hjælp/forhindre rytteren i at flå biddet gennem munden på hesten.

Den eneste måde at rette op på den rytterfejl du beskriver her er god undervisning af rytteren - biddet er bare symtomløsning på rytterfejl og misforståethed ang hvad dressur går ud på.

Mvh Charlotte

• #5   28. okt 2015 Træning, ikke et stærkere bid.
    Det handler om hesten skal genlære det.

• #6   28. okt 2015
    Hvis man får ondt i armene ved dressur, så er der et eller andet man har misforstået godt og grundigt ved dressur. Især hvis man tror det løses med et stærkt bid.

• #7   28. okt 2015 Jeg rider pt dressur på en spring hest og kan tydeligt mærke at tidligere ejer har haft hårdt fat i den stakkels hest, de første 10 minutter ligger han hårdt på bidet og prøver at løbe fra opgaven der slipper jeg bare tøjlen også bliver han så flink, og det er et almindeligt tredelt trensebid

• #8   28. okt 2015 Man kan godt have en hest der hænger sig på bidet eller går i mod det.
    Har 2 eksempler og et løsning på hver af dem. (Kommer selvfølgelig ant på hesten)

1. Hesten ligger sig på bidet så rytteren må holde hovedet. Dette er på trods af der ikke er bedt om samlimg.
    Hver gang hesten gør det. Slip tøjlen og sammel den så op igen. Med tiden lærer hesten at det ikke er en mulighed.
    2. Hesten "flygter" det kan være fra den svære øvelse. Så skal kravene måske sænkes lidt. Eller det kan være fra bidet. Så må man enten gå helt tilbage og tilvænne hesten til bidet fra ny. Eller overveje bidløst hvis ikke man gerne vil stævnerne smiley

Det eneste der er sikkert er at et stærkere bid bare fjerner symptomerne for en stund smiley

• #9   28. okt 2015 Min hest lagde sig på bidet før i tiden. Der brugte jeg, og bruger stadig, et udelt gummibid, med ganske almindelige "ringe" smiley
    Efter at have trænet det i en overgang, er han blevet let og blød for tøjlen. Ville ikke tilgive mig selv, hvis jeg lagde et størkere bid på for sådan noget ^^

• #10   28. okt 2015 Jeg har været glad for bid med ruller på når jeg har fået en hest ind der er stærk fortil. Det også masser halve parader og temposkift så bagben blir aktiveret. Og som der også skrives tidligere husk at løsne så hesten ikk får lov a blive båret rundt.

• #11   28. okt 2015 Hvis du får smadret arme, skuldre og nakke, så hjælper et stærkere bid da ikke på det, så er det da RIDNINGEN der skal ændres smiley Du kan vel godt se at du ikke arbejder med problemet - at hesten er stærk eller "lægger sig på biddet" - ved at bruge et skarpere bid smiley

• #12   28. okt 2015 Heldigvis ikke prøvet at have de symtomer du her snakker om, efter jeg voksede fra en dårlig rideskole som barn. Tænk dig om, gør det ondt på dig at holde hesten, av i munden. Så som de andre siger, der noget du har misforstået når du kan spørge ind til et stærkere bid i ridning. Hesten skal selv bære sit hoved, kan den ikke det, er der noget galt. Og at tænke tanken smide stærkere bid på, bør få røde flag til at blafre... Det et levende dyr vi har med at gøre.

• #14   28. okt 2015 3 delt trense bid - rider dressur på en 3 års..

Hackemore er et hårdt bid og kan med fordel anvendes på mange heste der ligger sig hårdt på bidet. Ellers et Müler er også et godt bud..

• #15   28. okt 2015 http://www.horze.dk/trensebid/sprenger-trensebid-4-ringe-rustfrit-st%C3%A5l/13669.html

Det her har virkelig hjulpet min pony og jeg!

• #16   28. okt 2015 Husk at der ikke må være konstant tøjlekontakt i hackamore

• #18   28. okt 2015 Et fullcheek bid bruger jeg på min. Hun er utrolig stærk, og noglegange tager fanden ved hende og løber. Derfor træner vi meget på hun skal være sensitiv og reagere på de mindste signaler så vi en dag kan ride med vores bidløse trense fast. smiley

• #19   28. okt 2015 Husk at 3-delt er mest uroligt, og udelt mindst uroligt i munden.
    Så det kan være at det er et forkert bid du rider med, så kan hesten godt reagere med at lægge sig på tøjlen.

• #20   28. okt 2015 Min Haflinger har været brugt til kørsel, så han er også ret stærk. Jeg rider ham med et meget mildt bid: Topreiter Stange, og det fungerer han super på smiley Et tredelt kan absolut ikke anbefales til en hest, der kræver et bid, der ligger roligt.

• #21   28. okt 2015 Har redet i 23 år.. og undervist og tilredet mange heste.
    Så ved udmærket godt hvordan man rider, og går ind for at ride hesten med så blød en hånd som muligt, rider efter metoden lang og dyb. Og har ikke ret meget fat i tøjlen, da jeg synes heste skal være selv gående for små signaler.
    Jeg har to piskesmæld og og slået noget af min torntap i nakken. Går sygemeldt pga daglige smerter. Derfor får jeg self ondt når jeg har en hest som på et almindeligt bid, hvier og låser og er totalt forvirret når der er modstand i tøjlen.
    har jeg en 19årige hest som nok er blevet redet helt forkert før jeg fik hende. Fordi hun er så forvirret på et almindeligt bid.
    Så i perioder rider jeg hende med et Pessoa. Løst og afslappet. Alle der kender min hest, vil sige de kan se en meget afslappet afbalanceret og rolig hest, når hun går med de bid som Pessoa og pelham.

Synes virkelig det noget pjat herinde at man ikke kan forhører sig om noget i ren interesse, uden at folk skal begynde at belærer omkring ridning osv.

• #22   29. okt 2015 Jeg synes, du skal prøve at finde årsagen til, hvorfor hesten låser og ligger sig så hårdt på tøjlen. På stort set alle dine ridebilleder går hesten kraftigt under. Når du siger, du ikke har ret meget fat, så må årsagen være, at hesten gør det for at unddrage sig biddet. Det kan der være mange grunde til: et for langt, uroligt bid, tandproblemer, rytteren har for hård hånd osv.
    Når man spørger på et forum, så må man også være forberedt på, at folk svarer!
    Og har du en hest, der gør, dom du beskriver, så er vejen frem ikke et hårdere bid.
    Det kan løse problemet, men det løser ikke årsagen!

• #23   29. okt 2015 Hvordan kan en hest der trænes lang og dyb tøffe rundt bag lod?
    Men ja sikke noget "fis" at folk ikke vil give råd der kan gøre ondt på hesten. Det er da bare super dumt... - Eller noget.

• #24   29. okt 2015 Hvornår Har den sidst fået ordnet tænder? Ofte skal de ældre heste tjekkes 2 gange om året.

Det lyder til at hesten er meget sensitiv i munde, hvilket betyder at den vil trives bedst med et roligt og stabilt bid. Det vil være bid som er udelte og hvor der ikke er løse bidringe. Så nogle gode bud er f.eks. et Myler baucher bid eller Christina Suntums Danish guard bid.
    Jeg tror den vil være tilpas med at der er noget tungefrihed som der er ved Danish guard og Myler baucher bid MB04

• #25   29. okt 2015 bettemus :du kan jo intet vurdere ud fra billeder.??!!

• #26   29. okt 2015 Gitte:
    Jeg har enkelte billeder hvor min går bag lod. Altid fordi jeg ved et uheld hænger i tøjlen fordi jeg lider af rideangst. Selvfølgelig kan den slags ske.
    Men så smidder jeg dem altså ikke på min profil og da i hvert fald ikke som det første. Og mere end et billede smiley

Så jo billeder siger mere end 1000 ord. Også selvom det ikke altid er positivt smiley

• #27   29. okt 2015 JEG mener ikke, at man skal ride dressur med bid, man slet ikke må starte med til stævner... F.eks. 3 rings..

Hesten skal gå ned fra bagparten, og når den gør det, så går den ikke under lod, som når man tvinger den ned med tøjlen..
    Det misforstår folk.

• #28   29. okt 2015 I behøver ikke fortælle mig om korrekt ridning da jeg har styr på det ?
    hvis du har styr på det, så behøver du jo slet ikke stærke bid, basta smiley

Er hesten tung på biddet og føles stærk, så er den ofte på forparten eller der er et problem med udstyret, især sadlen. Har selv haft en periode med min ismule ven, han føltes tung, ugidelig og sådan. Jeg fandt ud af at sadel generede ham. Han havde ellers været meget samarbejdende, indtil da. Så mit råd er, ændrer en hest tydeligt personlighed, så tag det alvorligt!!

Kommentér på:
stærke heste bid.

Annonce