{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.053 visninger | Oprettet:

Strøelse MINDST støvende ? {{forumTopicSubject}}

Hesten har fået en spøjs og tydelig lyd ved vejrtrækning under ridning

Er samtidig lidt hævet i ganashen.

Hoster lidt i starten men dette er sekundært

Ingen snot, slim eller feber
Der er intet at høre på lungerne, kun i svælget

Den er vældig frisk, glad og fremadgående smiley

Dyrlægen mener det kan være en irriteret luftvej
Muligvis grundet allergi (måske svampesporer i wrap, stald mm)

Han får inhalator maske med (astma?) medicin før ridning

Hvis jeg sku skifte strøelse - han står på halm, er spåner så det der støver mindst?

Tørv ser ud til at støve?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Strøelse MINDST støvende ?
  • #1   14. nov 2015 Jeg ville vælge træpiller.. Det giver et rigtig godt staldmiljø.. Spåner kan godt støve lidt, men det er svære at holde rent, fremfor træpiller..

Og hvis hun tror det er svampesporer, så skift til hø og vand det i en trillebøre før hesten får det i boksen..

• #2   14. nov 2015 Træpiller støver fuldstændig vildt!

Du skal vælge en blandning af tørv og spåner.
    Vi bruger den blandning til min multiallergiske hest.
    Tørv er lidt våd, hvilket holder det fra at støve.

Jeg ved ikke hvilken form for tørv du har anvendt siden det kan støve?

Vi stod på træpiller en årgang og aldrig har der været så meget støv rundt omkring i boksen. - så nej brug absolut ikke træpiller.

Et godt råd er at tage en håndfuld op af den bund du ønsker at bruge, og hæld det ud af hånden. Så kan du se hvor meget det støver, når det er i bevægelse..

• #3   14. nov 2015 Tørv kan godt støve lidt når man ligger det ud, men ellers så synes jeg ikke at det støver. Vi har løsdrift, så det kan godt være at vores bliver lidt mere fugtig end den ville normalt, men jeg synes at det mest minder om en småfugtig skovbund.

Vi bruger det da min pony har luftvejsproblemer og jeg synes at det fungerer rigtig godt. Vi har tidligere prøvet træpiller, men det fungerede slet ikke selvom mange ellers er glade for det. Omvendt har jeg også hørt om en hest hvor tørv ikke fungerede. Jeg tror bare at du må prøve dig lidt frem, til du finder det som fungerer for din hest.

• #5   14. nov 2015 Jeg kan slet ikke se hvordan det skulle støve, i må bruge en anden slags tørv end dem jeg nogensinde har brugt.
    Det støver på ingen måde, ikke en gang når jeg hælder det ud.

Jeg har brugt elite bedding og bruger nu tørvemix, begge produkter er pakket ind, og er fugtet. - det skal man selvfølgelig lige være opmærksom på, hvis den er overfølsom for sporer.

Men det slet ikke støve...

• #6   14. nov 2015 Karoline, tag en håndfuld op og hæld det ud i bunden, se hvor meget omkring liggende støv der kommer fra det, og gnid dine hænder bagefter. Det er meget tydeligt at det støver.

Det korrekt at den mørke bund kan give tendens til sur stråle.
    Men det kan jeg personligt bedre håndtere end en hest der hoster konstant. smiley

- til trådstarter så kan du prøve produktet Secreta Pro max, som rydder op i luftvejene. smiley

• #8   14. nov 2015 Jeg skal ikke kunne sige om de træpiller vi brugte indholdt andet, som skulle give det støveffekten.
    Men jeg kunne i hvert fald konstatere, at min hest ikke fik det bedre af at stå på det og at støv i boksen var steget kraftigt. Min havde så også hovedet nede i og med at han får wrap i boksen, og at han har det med at ligge ned og sove.. smiley

• #9   14. nov 2015 Tak for svar, følger spændt med

Hælder mest til spåner, er det dumt?

Han får Balsamic Air og starter op på Mucolyt idag
    Og så som nævnt inhalator

Ved grovfoder, hvilke erfaringer har i da som bedst til en måske allergiker hest??

• #10   14. nov 2015 Disse træpiller støver ikke. Hvis de endelig gør en lille bitte smule, så kan de let vandes - og så støver de ikke mere.

profilbillede
  • #12   14. nov 2015 Hvad er halmpiller?

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #14   14. nov 2015 Vi er gået over på halmpiller de suger bedre end træpiller hvilket jeg ikke rigtig troede på til at starte med smiley

De støver også mindre end smuld og piller, en tør smuld og pillebund støver når der muges det er tydeligt at se på alt det man har hængende på bokse og andre steder, vi har endda altid gennemtræk hele dagen smiley vi spuler vægge og tremmer ned med jævne mellemrum for at fjerne det værste støv.

Det lyder da ikke rart at stakkels Karl er blevet allergisk smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#16   14. nov 2015 Halmpiller er fintsnittet halm presset i piller

• #17   14. nov 2015 Ja jeg ved jo ikke om det er det - men det vil tiden vise

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#18   14. nov 2015 Så krydser jeg fingre for at det kan afhjælpe det ved en anden bund smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

• #21   14. nov 2015 jeg fortrækker spåner af ordentlig kvalitet til min astma hest.

træpiller støvede alt for meget desværre..

• #22   14. nov 2015 Tak, Jeanne, jeg afventer lige og ser om inhalatoren gør en forskel, sammen med luft-urterne, før jeg skifter bund (det er jo ikke billigt at starte op)

• #23   14. nov 2015 Tørv er super godt til allergiheste.. Det støv der kan være ved tørv er ikke skadeligt for luftvejene. Mine står på tørv, og min hoppe med sarte luftveje behøver ingen medicin/tilskud når hun står på tørv.

• #24   14. nov 2015 Jeg står på træpiller og det støver ikke? smiley Jeg vander også mine så de popper op, men tror da, hvis de ikke bliver vandet at de godt kan støve meget smiley Her er jeg problemet, for jeg tåler ikke støvet. Har dog aldrig haft nogen problemer med træpiller og støvallergi smiley

• #25   14. nov 2015 Vi havde i en periode vores stående på hamp, det synes jeg var helt fantastisk. Som jeg husker det, så støver det mindre end spåner, og har bedre sugeevne.

• #26   14. nov 2015 Ulempen ved spåner er at det nemt kommer til at lugte og bliver hurtigt meget vådt og der er meget spild ved udmugning..

• #30   14. nov 2015 I forhold til foder:

Du skal mere tænke over hvordan fodret opbevares.
    Det kommer jo an på hvad din hest præcis er allergisk overfor.

Min kan f.eks. ikke tåle støv, lagermider og bestemte græsarter.

Lagermider findes i stort set alle kornprodukter... smiley

• #31   14. nov 2015 Ja vi er ik nået så langt i udredningen

Første skridt er at se, om inhalatoren har en positiv effekt

• #32   14. nov 2015 I forhold til støv så er det jo vigtigt at foderet står aflukket. F.eks. er en åben fodervogn ikke så smart, da der så kommer mange støvpartikler ned. smiley

• #33   14. nov 2015 Det er i poser, indtil jeg blander spande op. 2-3 dage af gangen, alle stablet oven på hinanden.

Så ik ret meget støv deri smiley

• #34   14. nov 2015 Vi er ved at skifte fra spåner til hamp, da vi synes spåner støver alt for meget. Man skal have en forholdsvis våd spånebund før det ikke støver, dog bliver boksen meget klam og lugter.
    Dem der står på hamp nu, har minimal støv (støver kun lidt når der bliver smidt nyt ind) og en meget ren boks, til trods for at nogle af dem sviner normalt smiley

• #36   14. nov 2015 Vi brugte German Pellets træpiller, og til min hest fungerede det fint. Hos min søsters pony og familie ponyen støvede det helt ekstremt, specielt hos familie ponyen - de tisser nemlig altid samme sted, så resten af boksen er konstant tør.
    Man skal IKKE vande træpiller, da man så risikerer at dyrke svampesporer.

Min hest og familie ponyen er nu flyttet på tørv. Det er en hel del bedre. Ponyens boks støver stadig lidt, men slet slet ikke i samme dyr som hans træpiller - og så kan tørv bedre tåle at blive vandet. smiley

• #37   16. nov 2015 Dengang jeg havde hestene hjemme der var træpiller min absolut favorit! Det var det der var nemmest at muge ud og det som min astma-pony kørte bedst på smiley

• #38   17. nov 2015 jeg synes at træpiller støver utroligt meget.... Jeg har lige bestilt bio pilestrøelse hjem, hvilket jeg glæder mig utrolig meget til at afprøve smiley

• #39   17. nov 2015 Træpiller støvet meget minimalt, og man kan jo evt lige vande dem en lille smugle. Så er de 99,9% støvfrie frem for de 98% de ca er i forvejen smiley
    Jeg er faktisk gået over til træpillesmuld, dette støver dog lidt når det lige bliver strøget ud. Men mine heste har ellers ingen problemer, skiftede udelukkende fordi dette faktisk var billigere - da det jo er et "affaldsprodukt" (rettere sagt træpiller som går i stykker i produktionen) også syntes jeg samtidig det suger bedre smiley

Kommentér på:
Strøelse MINDST støvende ?

Annonce