{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.956 visninger | Oprettet:

3x halthed {{forumTopicSubject}}

Hva' kan det være?
Jeg har denne hoppe på snart 7 år, som jeg har haft i 4 år til sommer.

Hun har aldrig været syg, eller fejlet det mindste, men for ca. en måned siden, blev hun halt... Hun fik så fri i ca 2 uger, hvor dyrlægen kom på og sagde at nu var der altså ingen haltheder.
Dagen efter longerede jeg hende for at se hvordan det gik, og dagen efter var hun halt igen, i nogle dage. Så fik hun 2 dages "ro", hvor hun lige hurtigt kom i longe for at se om det var blevet bedre. Efter de 2 dage var hun så frisk og gik normalt igen.
Alle gangene var det højre bagben der drillede, men varm på alle 4 ben, men det er mest hendes bagben der var varme.
Nu er den så galt igen. Hun har været haltfri i ca 3 dage så jeg longerede hende igår, uden problemer i alle gangarter, og nu er alle hendes ben varme IGEN - men specielt hendes forben er brandvarme. Jeg kom ud til hende mens det var mørkt, så jeg prøvede lige at se hende bagfra i mørket med ét lys, men jeg kunne se at der var noget galt med venstre bagben, hun trådte ikke ordenligt ned på det... Altså, det andet ben end det der har drillet de andre gange.

Hvad tror I det kan være? Og hvad kan jeg gøre? For ærlig talt er jeg lidt lost på det ligenu, når det er kommet 3 gange indenfor den seneste måned... smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  3x halthed
  • #1   1. dec 2015 Jeg ville ringe dyrlægen ud igen.

• #2   1. dec 2015 Det får hun også hvis det ikke snart bliver bedre - er ved at blive rigtig bekymret for hende .. men vi har lige haft dyrlæge og får en regning der ikke er helt billig - så pengene er ikke lige ved at flyde udover pungen, hehe smiley

• #3   1. dec 2015 Ville ihvertfald give den fri og køle benene, evt med køle ler. Er der forhøjet puls i benene?

• #4   1. dec 2015 Nej, det er der ikke smiley

• #5   1. dec 2015 Jeg ville for det første give hende helt fri i noget tid, så du er hundrede på hun er kommet over det smiley
    Derudover ville jeg ringe til dyrlæge og spørge om situationen, det virker rigtig mærkeligt, og jeg ville absolut ikke gå på kompromis med at finde ud af grunden, det er slet ikke normalt at den er halt on/off sådan hele tiden smiley

• #6   1. dec 2015 Galle/betændelse i benene?

• #7   1. dec 2015 Hun havde fri mellem en uge til to, og så kom dyrlægen. der var ikke noget.
    efter nogle dage med longearbejde kom det så igen.

• #9   1. dec 2015 Camilla
    Hun er hverken øm el. hævet. smiley

• #10   1. dec 2015 Jeg synes ikke en uge eller to er lang tid, jeg har knap rørt min part i 8 uger på grund af hovbyld, på trods af jeg nok godt kunne have lavet noget med hende de sidste par uger smiley

Synes helt bestemt du skal finde ud af hvad der helt præcis er galt og sørge for hun er helt over det, før du begynder på nogen form for træning igen smiley

Dog synes jeg også det er voldsomt at longere i alle gangarter lige efter halthed, plus jeg så på din facebookside du også har redet hende, det er lidt hurtigt at gå igang igen smiley
    Lad hende få god tid til at komme sig, når du finder grunden, så skal det hele sikkert nok gå smiley

• #11   1. dec 2015 Hun er først blevet longeret i galop efter en måned smiley jeg red hende ikke, jeg sad bare lige kort oppe på hende smiley og hun må ikke stå stille i lang tid fordi hun tager så meget på smiley

• #12   1. dec 2015 Så må du gå nogle lange ture med hende eller sådan noget, det er ihvertfald ikke sundt at longere eller ride hende når hun skifter sådan i halthed.

Og synes stadig du hellere skal kontakte dyrlægen imorgen og finde ud af hvad hun fejler, og indtil hun er kommet sig helt (og ikke bliver halt igen efter én træning) give hende fri fra den "seriøse" træning smiley

• #13   1. dec 2015 Hun har ikke været redet i lang tid nu, og når hun bliver redet er det kun på ture i skridt og trav.
    Og det dur jo heller ikke at gå ture med hende når hun er halt smiley

• #14   1. dec 2015 Men det due at longere hende? Det kan jeg ikke se logikken i smiley

Pointen er vist bare at du skal have dyrlæge til at finde ud af hvad hun fejler før du ved hvad du kan gøre med hende og imod det smiley

Glædelig 1. December smiley

• #15   1. dec 2015 Nej hun bliver blot longeret for at se om hun er halt ( i 3 min max ) i skridt og trav smiley

Vil ta' en snak med dyrlægen hvis det ikke er blevet bedre i løbet af ugen smiley

• #16   1. dec 2015 Jeg ville få scannet og/eller tager røngten af benene. Og nej, det er ikke helt billigt, men langt de fleste dyrlæger vil gerne lave en afbetalingsordning (:

• #17   1. dec 2015 Det kan være en seneskade i det ene ben.
    Min startede ud med at være on/off halt og varme ben uden forhøjet puls, min dyrlæge og den smed jeg brugte på daværende tidspunkt, mente jeg var tosset og så syner. Det var først da jeg skiftede dyrlæge og fik ham igennem det helt store haltheds tjek med røntgen, blokader og scanninger at de fandt ud af han havde en ret alvorlig gaffelbåndsskade i bagbenet. Han gik desværre med det for længe og skaden kostede ham livet.

• #18   1. dec 2015 Har været inde og læse om seneskader. Hun har ikke skyggen af det smiley

• #19   1. dec 2015 Der er mange former for sene skader og heste reagere forskelligt smiley

Som sagt startede min ud med at halte lidt, så fik han fri i nogle uger og et par dage efter han kom i gang igen begyndte han at halte minimalt, der gik MANGE måneder hvor det bare var minimalt halten en gang i mellem og så stod han med varme ben smiley

• #20   1. dec 2015 Hvordan fik du tjekket at det var en seneskade, så? ^^

• #21   1. dec 2015 Han kom ned på klinikken og fik lavet en bøjeprøve, der var han så halt på 3 ben, fik så langt blokader og så haltede han kun på bagbenene, kom i røntgen hvor der ikke var noget at se og fik så til sidst scannet det ene bagben, da han blev varm der under røntgen fotograferingen og der kunne man så se at hele hans gaffelbånd var flænset op.

• #22   1. dec 2015 Var det ikke en dyr omgang?

• #23   1. dec 2015 Mener jeg betalte omkring 5000-7000kr. Men forsikringen betalte det meste smiley

• #24   1. dec 2015 Hold da op, ja det har jeg ikke lige råd til smiley

• #25   1. dec 2015 Hele forløbet blev lige knap 40.000 kr , men det var os inkl. medicin,blokader, 3 scanninger, røntgen af alle 4 ben fra knæ og ned, 2 halthedsundersøgelser, flere omgange lazer akupunktur, en mri scanning, dyrlæge hjælp fra usa, og til sidst aflivning.

Scanning koster vist lige knap 3000kr hos min dyrlæge, men de er heller ikke helt billige og det er i Storkøbenhavn som generelt er dyre.

• #26   1. dec 2015 Puha.. Sikke en dyr omgang. Lyder vildt! Er ked af det endte sådan ud smiley

• #27   1. dec 2015 Det var ret vanvittigt, 4 hårde måneder for til sidst at måtte aflive. Men hans tilfælde var også ekstrem. En stor del af hans gaffelbånd var vokset fast på griffelbenet og griffelbenet var begyndt at vokse uden på gaffelbåndet. så når han tog et skridt flænsede gaffelbåndet og han havde mange smerter, og måtte totalt dopes for at kunne stå på benet og eftersom der ikke havde været så slemme tilfælde i dk før, måtte de kalde assistance ind fra nogle dyrlæger i USA og de viste heller ikke helt hvad man skulle stille op andet end at man måske ville kunne operere ham i Tyskland, men risikoen for at det gaffelbåndet ville hæfte sig fast på griffelbenet igen var som godt som 100%. så der var kun aflivning som mulighed.

• #28   1. dec 2015 Hold da op.. Ja så er det heller ikke et værdigt hesteliv.
    Jeg har heller ikke pengene til at gi' fx 6.000kr ud til dyrlæge regninger nu, da jeg simpelthen ikke pengene, og jeg kan ikke forlange min mor giver mere, hun har lige betalt en anden dyrlægeregning. Så hvis det er noget der kræver scanning osv. vil jeg hellere lade hende aflive, da hun i forvejen har været ude for en masse ting, som nemt gør hende forvirret. Og hun har også ændret sig en del i dette forløb, hun er blevet indelukket og lidt sky, hun undviger fra ting hun normalt ville elske - og det er jo klart hvis hun har ondt - men hun må ikke stå stille i særlig lang tid ad gangen da hun desværre bliver SÅ fed (federe end hun er iforvejen, og hun er ca 100+kg for overvægtig).. Men jeg tror jeg vil kigge på hende imorgen, og se om der er noget, også må jeg tage beslutninger derfra. Det er bare sindssygt frusterende.. Må tage en snak med hende her en af dagene og høre hende ad smiley

• #29   1. dec 2015 Forstår udemærket dit valg! Jeg har haft min "nye" hest siden slut januar i år, han har været syg konstant, først indlagt med kolik 14 dage efter jeg fik ham, så tabte han sig pludselig helt vildt pga orm, så dårlige tænder, så tabte han sig igen pludselig lige knap 80 på 2 uger, så blev han syg med en virus og knap 41 i feber og selv dyrlægen var bekymret og fik af vide at hvis der ikke var ændring indenfor 20 min skulle han akut indlægges, så begyndte han at gå underligt, så fik han konstateret grad 3 ud af 4 mavesår, først en måned på medicin som koster 225kr om dagen smiley , selvfølgelig reagerede han voldsomt da han blev sat ned, så en til måned på medicin, som så er færdig på fredag, hvor han så skal indlægges igen og ha lavet en gastroskopi igen. og i mellem tiden har han fået healing, akupunktur, massage, kiropraktik ( for han var låst i hele venstre side og i hele bækkenet) og kranio sakral terapi samt osteopati. suk 26.000kr i dyrlæger regninger siden februar. Jeg har ikke flere penge at gøre godt med, så hvis mavesåret ikke er iorden, så er der desværre os kun en vej for ham.

Men giv det nogle dage, det kan jo os være det bare er en låsning eller lign. der gør hun halter lidt smiley
    mht en sene skade, så skal hesten "bare" have ro så kommer de sig oftest uden problemer smiley

• #30   1. dec 2015 Er du eddermandme gal, du er uheldig!! Øv hvor er jeg ked af det på dine vegne - tænk du kan holde hovedet oppe. Jeg er allerede ved at gå ned med flaget af blot en måned, fordi det gør mig så ondt at se hende visne og se hende blive dårligere og dårligere for hver gang hun bliver halt.... smiley Og inden da var der også en masse problemer med hende, omkring hendes adfærd, hvor hun blev livsfarlig igen... Og nu dette.. smiley

Ja, jeg tænker at jeg lige ser i morgen i en longe, også kommer hun ellers til at stå i nogle uger også må jeg se derefter. Hvis det stadig ikke er bedre, ringer jeg til dyrlægen - vil bare have hende rask NU!

• #31   1. dec 2015 Hvis du hælder mod aflivning, må man jo tage en vurdering. For ja en udredning koster. Min gamle viste sig at være gigt. Halt on of, og kunne heller ikke se hvad det var. Han kom ind lagt blokader og blev røngten på ben. Der var så gigt i forbene. Og pga hesten så aflaster var han også on off halt på den ene anden osv. Derfor de nødt til at lave en udredning.

Kan ikke huske hvad mit løb op i, var delvist sygeforsikret. Men tror regningen var 6-7000 med indlæggelse osv og jeg gav jo så kun en 4 del. Ca det var nu ok. Og ja så transport medicin og mega dyre sko og kost tilskud, indtil jeg ikke syntes det var ok længere.

Nu ved jeg ikke hvad din hest lever af, men tager den 100kg så må det jo være fordi den fodres så den har mulighed for at tage så meget på.
    Og naturligvis ikke sundt, at være overvægtig med dårlige ben. Men står hesten stille skal maden jo tilpasses. Og gå er tit sundt for en hest, de har ikke godt af ikke at kunne bevæge sig.
    God bedring med den. For nej lyder ikke så godt smiley

• #32   1. dec 2015 Har været enormt uheldig med de 4 heste jeg har haft, den første have jeg 6 måneder, så blev hun erklæret uridelig og måtte give hende væk da der var en masse ting hun ikke kunne tåle og kunne ikke give hende et værdigt liv, nr 2 var meget egenrådig og gjorde som det passede ham, hvor jeg endte med at blive bange for ham, efter at han kylede mig af da han stak af med mig i skoven og jeg røg med hovedet/nakken først ned i en grøft og har stadig 3 år efter problemer med hovedet. nr 3 havde jeg så den skade i benet og nr 4 er ham jeg har nu som så fejler ALT. Derudover havde jeg en part med en svulst i hjernen..

Jeg ville lyve hvis jeg sagde det var nemt, er stor forbruger af kleenex og er i den grad kørt fuldstændig ned.

• #33   1. dec 2015 Hold da op, ja øv.. Lima er blot kun 7, men har været igennem en masse ting i hendes liv, omkring hun har været behandlet dårlig, gået som vildhest, været kastebold, osv. Og derfor har jeg altid været bange for hendes fortid ville overrumple hende, og jeg er bange for det er nu. Hun har altid været en lukket sjæl, der har været lidt af en hvirvelvind at være sammen med, men aldrig har hun været syg - men nu hvor hun er det, har hun da fået hele pakken.

Jeg ville så gerne give hende alt, men jeg har ikke pengene. Er blot 16 min mor er på førtidspension - pengene rækker bare ikke til at kunne give 10.000kr væk uden sikkerhed at vide hun bliver god igen - og er hun så egentlig god igen oppe i hovedet bagefter??

Hun lever udelukkende af hø & vitaminer - men hun har bare en tildens til at tage utrolig meget på af ingenting.. Vi skal omredigere hele folden og motionen, men nu er det jo lidt en umulig mission. Hun står i løsdrift så hun kan bevæge sig så frit som hun vil, sammen med mine to andre. Hun er tidl. springhest, men har altid været overvægtig hos mig(hverken jeg eller dyrlægen kan sætte en finger på hvorfor - ems er hun lige blevet tjekket for), og hun vil nok ikke blive den ældste hest i forvejen, da hun er fed og det går selvfølgelig ned i benene på hende. Hun er næsten umuligt for hende at tabe sig, fordi når hun bare har tabt sig lidt, tager hun det dobbelte på... Jeg ville vædde med det var en sygdom, men det er det så ikke, har vi fået bekræftet. Og nu fokuserer vi bare på hun kan blive rask med benene, men det er jo ikke sjovt for hverken hende eller jeg, og jeg kan se hun ikke er glad eller livlig mere, løber fra mig når jeg vil have hende frem - det er også kommet til et punkt, hvor man skal tænke på om det er humant for hesten. Hvis hun havde været glad og været hos mig hele livet, havde jeg heller ingen problemer med at lade hende gå igennem den store tur(hvis pengene var der), men fordi jeg ved hun mister modet nemt, og allerede HAR ændret sig, så ja - så er der kun at håbe at hun bliver rask hurtigst muligt, så jeg kan få hendes humør bare 10 grader op.

Men hun er blevet frataget utroligt meget, som fx. godbidder, gulerødder og æbler, da hun jo er på slankekur og skal fortsat være det hele hendes liv, og allerede dét er en omvæltning, og når hun bare ser en gulerød går hun helt amok og gør alt for den gulerød - det er simpelthen så synd.

• #34   1. dec 2015 Hvor er jeg ked af det på dine vegne.. Kan slet ikke sætte mig ind i situationen, det giver mig bare lyst til at give dig et kæmpe kram - hvor er livet bare uretfærdigt mod dig. smiley Håber da din elskede hest klarer sig, og I lever lykkeligt til dages ende.

Jeg ved ikke om du tror på telepati - men hvis det er, vil jeg gerne tilbyde dig en telepati med din nuværende omkring han evt. har det? Måske ville det give dig en trøst? Du kan hvertfald smide en pb efter mig, hvis du ønsker det smiley

• #35   1. dec 2015 Her kan man se hendes form - og fuld igang med hendes yndlingsaktivitet. smiley

profilbillede
  • #36   1. dec 2015 Synes nu ikke hun ser SÅ slem ud! Så skulle du se min, da jeg fik ham hjem smiley

• #37   1. dec 2015 Fra en "god" vinkel smiley hun er ret fed. Men vinkler gør også meget.

profilbillede
  • #38   2. dec 2015 Haha vinkler gør en del smiley

min er nu heller ikke ligefrem til den slanke side mere smiley

profilbillede
  • #39   2. dec 2015 Han er altså bare smuk! smiley lille fine haffer!
    Min er en stor bamse. Tror halvdelen af hendes kropsvægt er pels, hehe smiley

profilbillede
  • #40   2. dec 2015 haha han er faktisk ikke så lille som han ser ud smiley Han er hele 152 cm , men gudeskøn smiley

Hun er virkelig nuttet smiley ville ønske min fik sådan en bamse pels !

• #41   2. dec 2015 Er han det? Ej han ligner en bette pony jo! smiley
    Går din med dækken da? smiley

• #42   2. dec 2015 Det fordi han har hænge mave at han ligner en lille pony smiley

Ja han kunne ikke holde varmen da han blev syg smiley

profilbillede
  • #43   2. dec 2015 Ja men han er altså charmerende smiley
    Ej altså... Stakkel hest, men holder han stadig hovedet højt? smiley

• #44   2. dec 2015 Han er en fighter!! Kom/kommer altid med ørene fremme, er altid klar på leg smiley

Der har kun været få dage i hele sygdoms perioderne samlet, hvor han har hængt en smule med mulen.

• #45   2. dec 2015 Hold da op hvor imponerende - meget stærk hest, men får også indtrykket om, at han er utrolig viljestærk når jeg ser på ham smiley en utrolig kærlig hest med stort hjerte smiley

• #46   2. dec 2015 Han er en sej lille gut! selv dyrlægen var overrasket over hvor syg han rent faktisk var! Han er en utrolig kærlig dreng, det var kærlighed ved første blik og det var endda slet ikke ham jeg var ude og se på smiley , men en anden avleren havde til salg. Han var bare taget med ind i stalden som selskab til den jeg egentligt ville købe og så kunne jeg lige så godt se på ham også, når nu han var der og jeg var solgt med det samme! smiley

• #47   2. dec 2015 Hm, er jeg den eneste der tænker forfangenhed? smiley
    Så tyk som hun er, så kunne det meget vel være noget i den retning. Lamellerne i hovene bliver belastet ret meget af en fed hest, og det behøver ikke nøvendigvis være græs induceret.
    Ville spørge dyrlægen om det var en mulighed. Men der er nok ikke ret meget andet for, end at sende hende til udredning. Selvom det er enormt dyrt :(!

• #48   2. dec 2015 Jun er blevet tjekket for forfangenhed og hovbyld:)

• #49   3. dec 2015 Hej fie smiley
    Nogle gange når haltheder vender tilbage, kan det være fordi hesten er halt på mere end et ben, men viser det på det ben der er værst. Det kan godt skifte ben, fordi hesten aflaster det ben det gør mest ondt, og derved tilfører mere vægt på det andet, som så bliver værre. Dyrlægen kan tjekke det ved en bøjeprøve - fordi man da provokere et ben af gangen smiley
    En bøjeprøve bør ikke være ret dyr - det kommer selfølgelig an på, ved hvilken dyrlæge den bliver foretaget hos.
    Håber det kan hjælpe jer, og at hun bliver frisk igen smiley

• #50   3. dec 2015 Prøv at få smeden ud. Det kan være en hov byld og ellers kan en smed også give et bud på hvad den fejler.

• #51   3. dec 2015 Har du fået den tjekket for sukkersyge?
    Jeg har en pony som lige for tiden ligger på kanten til forfangen pga. det varme vejr, så gror græsset så selvom de står på jordfold, så kommer der spirer med en masse sukker. nogle dage er han lidt halt og andre dage ikke.

• anja a
    anja a Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 2 Svar: 2
    #52   3. dec 2015 Hej ofte når en hest er halt og man ikke kan finde årsagen sidder fejlen i si leddet, som sidder omme på hestens bagpart. hvis si leddet er gledet ud kompassere hesten ofte ved at aflaste modsatte ben ( hvis det er højre side er den ofte uren på venstre ben og omvendt. Har du undersøgt om den evt. kunne være skæv, da det jo også kan belaste benene den forkert. ( kan ofte ses når du retter hesten op og står bag den ) hvis den er skæv kan den evt. rettes med en sål.
    Håber du måske kan bruge mine råd og så håber jeg at den snart bliver klar igen smiley GOD JUL

• ulla J
    ulla J Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Svar: 4
    #53   4. dec 2015 Hej
    En god ide er at slanke hesten - på billedet er den alt for tyk, man skal kunne mærke de bagerste ribben ,når man sætter fingerne på. Fedme giver overbelastning på leddene - og i den sidste ende slidgigt. Spar på foderet - så spare du penge (WIn-Win) smiley Fedme er en alvorlig sundhedsfare for alle levende væsner
    Men det er ikke en god ide at starte træning på longe efter halthed - gå små ture med hesten. I longe skal hesten bære mange kilo på indvendige ben - og så kan skaden bryde op igen. Ellers skal man løs longere, så hesten selv finde balancepunkt

• #54   4. dec 2015 Ang. overvægten på din pony. Jeg var for et stykke tid siden til et foredrag fra Hippolyt, hvor der netop blev talt om overvægt især hos ponyer. Der blev det nævnt at man ikke måtte fjerne fodret helt, da det kunne ødelægge deres fordøjelse, men at man i stedet skulle give ponyen et specielt foder til overvægtige ponyer selvfølgelig sammen med halm og hø.
    Jeg har ikke så meget forstand på det, men det var måske at overveje at få en foderkonsulent til at lægge en kostplan for ponyen.
    Men jeg tror sagtens at overvægten kan påvirke at den er halt/overbelastet.
    Held og lykke med din pony smiley

• #55   4. dec 2015 Vi har en tyk islænder, han får hø og vitaminer - grovfoder er ikke så vigtigt for en hest, det er stråfoderet der er vigtigt smiley

• Tina H
    Tina H Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 2 Svar: 1
    #56   4. dec 2015 Er hun blevet tjekket for flåt bid / borrelia infektion ? ved fra tidl. at sådan symptomer med halthed /ømhed der flytter sig desværre kan være pga.
    flåt infektion, det kræver en blodprøve at udelukke det.

• Konny B
    Konny B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 1
    #57   4. dec 2015 Hej...Min gamle hest Charlie på 22 nu , har haft noget med sit ene forben siden jeg første gang købte ham som 2 årig og dem jeg købte ham af, havde købt ham af en hestehandler, sagde de.Jeg fik ham opereret for mus, massører igang på ham og gele sprøjtet ind og ekstra vitaminer og intet hjalp... en mand som kommer med wrap talte om at en dygtig hestekiropraktor i Tyskland, måske ku gavne..Han var ridevant, mener jeg da jeg købte ham.. Og hvis han så er gået istykker der.Ham der mærkede ham efter på ryggen, så når han trykkede på forskellige nervebaner, at han der løftede op i ben bla. Jeg har selv prøvet lidt på mham, men skal passe på,nu har han ikke hft bøvl med benet i laaang tid...Jeg venter svar fra dem i Tyskland..Nogle gange er de ved grænsen...En behandling ved ham koster godt 1400kr mener jeg... Men den skal så godkendes af embedsdyrlæge til900kr, inden man må få den over til Tyskland..måske nogle danske kiropraktere også er gode..God weekend...

Kommentér på:
3x halthed

Annonce