{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.412 visninger | Oprettet:

Farvegenetik - broget hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle Hg'ere..
Jeg sidder med en eksamens opgave om farvegenetik, nedarvning af farven broget.
Jeg ville derfor høre om nogle af jer kender nogle gode sider, eller ligger inde med viden om dette emne?
har googlet og googlet, og fundet en masse relevant, men mangler stadig lige det sidste til opgaven. Håber der er et par stykker derude, der ved en masse om dette emne!
På forhånd tak smiley smiley smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Farvegenetik - broget hest
  • #1   9. dec 2015 https://www.animalgenetics.us/#_
    Under "Equine" finder du noget om både tobiano og forskellige former for overo (frame, splash osv.) smiley

• #3   9. dec 2015 Jeg har lavet en opgave med blandt andet nedarvningsmønster for den broget farve, hvis det kunne hjælpe smiley

• #4   9. dec 2015 Tobiano og Overo er de to 'hovedgener', i broget. Derudover er der splash og sabino. Alle generne er dominante, og kan derfor ikke skjules.
    Tobiano er en hvid hest med farvede pletter. Kan kombineres med alle farver, og viser ofte små pletter i det hvide, når genet er homozygot. Tobiano starter på ryggen/benene og bevæger sig op/ned. Tobiano undgår øjnene og giver ikke blå øjne.
    Overo er en farvet hest med hvide pletter. Kan også kombineres farver, og er dødeligt i homozygot format. Kaldes også Lethal White Syndrome. Overo starter midt på hesten(maven/halsen) og krydser ikke ryggen. Overo giver blå øjne.
    Splash, også kendt som Splashed White er groft sagt en hest der er hoppet i en vandgrav af hvid maling. Splash giver gerne store hvide aftegn, der er højere end knæene. Kanterne af det hvide er meget hård og tydelig.
    Sabino, som er det mest almindelige og nemmeste at skjule. Sabino er sådan set 'bare' store aftegn. Sabino er homozygot hos Clydesdales og meget almindeligt hos Welsh. Googler du Clydesdale og kigger på aftegnene ser du stereotypisk Sabino. Sabino kan i homozygot tilstand give næsten helt hvide heste, som kaldes Max Sabino eller nogen gange hvidfødt. Sabino undgår øjnene og giver ikke blå øjne.
    I alleler hedder de nT, TT, nO, OO(død), nSpl, SplSpl, nSb, SbSb.

• #5   9. dec 2015 Tobiano er IKKE en hvid hest med farvede pletter.

Alle de brogede gener (inklusiv kombinationer, der får hesten til at se helt hvid ud) er i bund og grund en stor plet, der bliver "lagt over" selve farven.

Overo er en betegnelse for rigtig mange pintogener (gener, der gør hesten broget). Herunder frame, der i homozygot tilstand altid er dødelig, splash, sabino osv.

• #6   9. dec 2015 Nej, det ER ikke en hvid hest med farvede pletter, men det er sådan man kender forskel på dem.

• #7   9. dec 2015 har du bogen hestens farver?? der står genetikken bag ved den er skrevet af Anne Phaff Ussing. Ved ikke om man evt. kan låne den smiley

• #8   10. dec 2015 tusinde tak for svar, det hjalp en hel del! smiley

Kommentér på:
Farvegenetik - broget hest

Annonce