{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.117 visninger | Oprettet:

Ideer til stald? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Vi er så heldige at til foråret 2016, skal vi nok bygge vores egen lille stald.
Jeg har efter hånden brugt mange timer på inspiration til den, men syntes ikke rigtig det er lykkes så godt O.o.
Derfor søger jeg hjælp hos jer!

Vores stald bliver ikke særlig stor, da vi kun har 4 ponyer, men hvordan ser jeres stald ud? Og hvad har i af gode tricks til hø/mad? Hvordan kan man udnytte pladsen så godt som muligt?
MVH Cecillie Stensnæs

OBS! Sæt meget gerne et billede ind af jeres ideer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ideer til stald?
  • #1   26. dec 2015 Man kan evt bygge et læskue udenfor med 3 lukkede sider til hø og strøelse... vi bruger en boks til foder rum smiley Vi er 10 heste/ponyer jeg kan evt tage billeder i morgen smiley

  • #2   26. dec 2015 Der hvor jeg har min ene part er der en dør ud il foldene ved hver boks, så kan de selv rende ind og ud smiley Har set i et program hvor at der på boksene ikke var tremmer imellem men kun er lille lav "væg". Det var super smart men kræver selvfølgelig at hestene kan enes.
    Min part står på halm, og hun synes det er hyggeligt at stå i men hold nu op hvor tager det LANG tid at muge.


  • #3   26. dec 2015 Vi bruger store wrapballer på 250-300 kg.
    I stedet for at stille dem vandret, så stil dem lodret, så er der plads til flere, og høspildet bliver mindre.

    Byg hylder og skabe, så ser det mere overskueligt ud, samt at det er lettere at holde orden.

    Tillykke med Jeres nye stald, det kan være at jeg kan ligge nogle billeder op af min stald smiley


  • #10   26. dec 2015 Hvor hyggeligt - den stald med de tre bokse i, som Fylla viser er min stald smiley

    Den er billig at bygge, og nem at holde. Er lavet i en lille ladebygning, hvor der med store reglar 10x10 cm er lavet et "skelet" af bokse, som er skruet fast i gulvet, samt i træet i loftet. På "skelettet" er der så sat træplader, så det er ikke lavet af enkelt stykker planker, men en hel plade pr side.

    Stalden har holdt 7 år indtil videre, og jeg har skiftet to plader, som var blevet lidt rådne, der hvor de er dækket af halmbunden i boksen.

    De to unge heste - sorte Pinot og brune Nimbus - var gode venner, så de havde det fint med at kunne pille ved hinanden over boksen. Gamle Medoc med det blå dækken gad ikke de unge, så det var godt, at han fik en boks uden naboer tæt på.

    Det vigtigste for mig er at hestene ikke har tremmer for, men kan røre ved hinanden, og kan stå og hænge med hovedet ud over boksen.

    Ellers er jeg mest glad for at jeg har en stor port i stalden, som næsten altid kan stå åben, også om vinteren, for staldbygningen ligger i læ af en stor lade.
    Og så har jeg mine vinterfolde lige uden for porten - dejligt at man ikke skal gå langt om vinteren i mørket med heste, når de skal ind/ud.

    Mvh hø/halm, så har jegvalgt at hestene står på træpiller. De kommer i sække på en Palle, som står i den store lade. Det gør ud over et lyst staldmiljø også, at møddingen bliver mindre end ved halm.
    Hø har jeg i en lille bygning ved siden af stalden. For at minimerer støv i stalden, så er det bedstes høet er skilt fra stalden. Het vejer jeg af hver dag i ikeaposer, og så bør jeg det hø jeg skal bruge ind i stalden på den måde. I boksene er der et hjørne, hvor der er sat en plade på tværs, heri kommer jeg høet - så spiser hestene med hovedet nede, hvilket er det bedste anatomisk set set ifht fx et hønet der er hængt op.

    Jeg har valgt at lave en stor strigle plads - det er skønt at have plads til at komme rundt om hesten uden problemer. Og smeden og dyrlægen er også superglade for det.

    Mvh Charlotte


  • #12   26. dec 2015 Ja det var sjovt at se, at du havde fundet det billed smiley

    Desværre er det kun sorte Pinot der lever i dag - søde Nimbus døde som 2.5 års af tarmslyng. Og Medoc blev aflivet pga for et par år siden pga gigt efter en foldskade.

    Pinot er den sorte, som jeg har inde på mit galleri - på staldbilledet er han knap 2 år smiley

    Mvh Charlotte


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #13   26. dec 2015 Vi har 3 forskellige stalde fælles for de 2 stalde er at de støbt, den ene i fundament blokke den anden i forme dørene i den største er købt brugt i den lille er der brugt vandfast krydsfiner

    profilbillede
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #14   26. dec 2015 Den lille

    profilbillede
  • #15   26. dec 2015 Har et fotoalbum her på hg med vores bokse. Der er godtnok kun 2 men med halv mure, H blokke.

  • #16   26. dec 2015 Hvis du nu har spillet the sims 3, så kunne du jo lege lidt med at lave stalden der - du kender jo ca. målene og kan så genskabe det i spillet og lege lidt med designet. Jaja, nok lidt nørdet, men det er nu alligevel ret fedt med så mange muligheder og at det er så relativt simpelt at få lavet en smart plantegning.

    Mulighederne er jo uendelig, men det er meget smart lige at teste hvordan det vil se ud inden man bygger for alvor.

    Her kommer lige et eksempel på en lille stald med en enkelt boks og så en løsdrift og selvfølgelig et sadelrum.


    profilbillede
  • #18   27. dec 2015 paddock paradise, søg det på google, sådan drømmer jeg om at mine heste skal gå en dag smiley

  • #21   27. dec 2015 når mig og kæresten en dagfinder vores eget sted, er planen at der skal være en stor løsdriftboks, gerne med adgang til lille muderfri fold, samt 2-4 bokse. Har 4 islændere, og vil gerne have mulighed for at i sær ridehestene kan komme på boks og få deres foder smiley

  • #22   27. dec 2015 Prøv at lave et læskur, som er delt op i tre, så der også er bokse i... Lav fx. Nogle låger (ligesom du tager en dør og skære i halv, så du kan åbne den øverste når det er meget varmt)... Du kan sætte nogle ringe ude for boksene, hvor du kan binde hestene (vis i også skal bruge det)... Sæt hønentene op i en kroge/knager så du ikke heletiden skal binde den op... Sæt nogle spande op til vand og mad... Den med vand ville være rar vis man kunne tage den ned og fylde den op... Måske nogle knager ude for stalden, hvor der fx. Kunne være lidt læ, så du kan hænge grimer og træktove på... Har mange ideer bare skriv til mig på privat besked vis du vil have flere ideer

  • #23   4. jan 2016 Tusind tak alle sammen!
    I har givet os lidt at tænkte over smiley


Kommentér på:
Ideer til stald?

Annonce