608 visninger
|
Oprettet:
Halvpart, hvordan fungerer det? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg overvejer at sætte en annonce op omkring halvpart på min pony pga. mangel på tid, men da jeg aldrig har prøvet det med halvparter før, så ved jeg ikke 100% lige hvordan det fungerer.
- Skal der betaling til? Hvor meget er rimeligt?
- Hvad kan man kræve fra den rytter man søger?
- Hvad bør indgå i en god annonce for halvpart?
- Andre tips?
Mvh. LauraJD
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Hvad prisen kan være skal du kigge på andres annoncer og se hvad priserne normalt er i dit område, da der er meget stor forskel på hvor i DK man er..
Hvad du kan kræve kommer an på hvilken hest det er.. Er det en dressurpony du selv starter stævner på, så synes jeg fint du kan kræve at rytteren har sin grundridning på plads.. Men hvis det er en skovturspart du søger skal der måske ikke være så mange krav..
I en god annonce skal der stå højde på ponyen, hvilket niveau den er på, og dine krav til parten, samt evt. pris.
Personligt hader jeg at læse annoncer hvor der står hvor højt den starter til stævner og hvor let den har ved div. øvelser og det så er en skovturspart de søger, da det jo ingen relevans har for parten.
Se annoncen fra den anden side.. Hvis nu DU søgte part, hvad ville du så gerne vide inden du kontakter ejeren?
Og husk endelig at gøre opmærksom på, om der er opsyn eller ej når der rides, og hvem der har ansvaret når parten er omkring hesten.
Nogle stiller også krav om undervisning for partens egen regning, dette synes jeg også er dybt godnat.. Hvis man først skal betale for parten, og så kræves der oveni undervisning, som også er for partens egen regning.. Stiller ejer krav om noget der koster penge, så må det være for ejers regning, eller medregnes i partprisen..
jun 2012
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 108 Svar: 654
Synes sagtens du kan have lidt forventninger til din part, og kræve hun rider ordenligt, du skal jo også være tryg ved hende
Kan se Sanne K, har en meget anderledes holdning
Igen tror alting kommer lidt an på hvor du bor hende, medmindre du selv underviser synes jeg da overhovedet ikke du skal betale for hendes undervisning?
Skriv noget om ponyen, hvad du forventer af parten, og nogle af de faciliteter der er på stedet
jun 2012
Blogger
Og undervisning.. Siger ikke ejer skal betale hvis parten vil have undervisning.. Men hvis ejer kræver undervisning så må det også være ejer der skal betale..
jun 2012
Blogger
jun 2012
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
- krav til rytteren kommer så an på hesten.
- skriv en annonce som var det dig der skulle ud at finde en part, hvad ville du så gerne selv vide?
Jeg har selv part til min hest, har faktisk haft 3. Ingen af dem betalte noget for at hjælpe mig med at holde ham igang. Jeg havde kun kravene om at man skulle kunne sætte sig igennem med at han er tidligere problem mule, og stadig kan have dårlige dage, og så at det er en rytter der ikke kræver meget af ham ride mæssigt. Louise (min part) er primært hygge rytter, hun er rigtig god ved ham, og det kan mærkes at han nyder hendes selskab
aug 2013
Følger: 12 Følgere: 10 Heste: 2 Svar: 97
Hvad du kan kræve af rytteren kommer ganske an på, som Sanne K også siger, hvilket niveau din pony er på, og også hvad du vil have parten skal hjælpe med.
I en god annonce skal der i hvert fald værenoget om hesten, som alder, højde, niveau, hvad du forventer af parten, hvorhenne det er (evt. om der er offentlig transport), og hvis du vælger at tage penge for det, hvor meget.
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.189
^Det kommer lidt an på hvad der er af faciliteter på stedet. Hos mig er der både ridebane og ridehus. (Ridehuset er naboens, og der betaler jeg ridehuskort til for parterne) Parten betaler 500 kr i måneden for 2 gange ugentligt. Derudover må hesten bruges til hvad man vil. Et krav er dog at der bliver redet undervisning.
- Hvad kan man kræve fra den rytter man søger?
^Det kommer meget an på hvad hesten også kan. Stil ikke for mange krav, i forhold til hvad hesten kan. Jeg har valgt at tænke på kemien mellem hest og rytter i stedet for hvor dygtige de er. De kan udvikle sig sammen til blandt andet undervisning.
- Hvad bør indgå i en god annonce for halvpart?
^Hvad hesten kan, info om hesten. Hvor hesten står. Hvad man forlanger af parten (dage, niveau osv) Samt en pris.
Halvpart, hvordan fungerer det?