{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.240 visninger | Oprettet:

Mærkelig opførsel fra min hest {{forumTopicSubject}}

Hej Alle sammen.

Sagen er den at min hest har en mærkelig opførsel når hun ska have smed, det ska lige siges jeg har brugt den samme smed til hende i snart 4 år, og jeg har altid været der og smeden har aldrig gjort noget ondt i mod min hest og hun har aldrig haft en dårlig oplevelse med smed..

Nu til sagen..
Som 2 års fik hun forsko på, og det tog hun rigtig pænt, det var som om hun altid havde prøvet det og at det var meget normalt for hende..
Og det gik rigtig godt hele tiden.. Hun fik forsko på som års, pga noget lign white line disease.. Vi pillede dem af igen efter et halvt år..

Som 3 års i foråret 2014 for hun 4 sko, da hun slider sine hove så meget.. Så der faktisk ingen hov er tilbage, og hun gik mere eller mindre direkte på strålen.. Første gang går det godt med og ligge forskoene på, men da bagskoene ska på, når smeden kun og smække 1 søm i og hun trækker benet til sig og blir meget urolig.. Men med lidt kamp, for blir smeden færdig..
Den samme reaktion for vi 2 gang hun ska have skiftet sko..

3 og 4 gang, spørger smeden direkte om jeg har hentet den forkerte hest, ind fra folden, da han aldrig har kunnet ligge bagskoene på, imens den står bom stille, han plejer altid og skulle kæmpe med hende.. For at ligge bagskoene på..

5-6-7 gang
Blir hun igen urolig, men der vælger vi og prøve at putte gaffatape på mulen og se hvordan det virker, så smeden ikk ska stå og kæmpe med hende.. Gaffatapen virkede rigtig godt og hun stod stille med det samme..

7 -8 og 9 gang
Begynder hun og blive endnu mere urolig og nærmest sparker ud efter smeden, så vi vælger og putte bremsen på hende, og det virkede ( INGEN ONDE KOMMENTARE OMKRING DETTE)

10 gang er hun så voldsom, at smeden slet ikk kan få lov til og pille nogen af skoene af, uden hun står og stejler og bukker på staldgangen.. Så vi måtte tilkalde en dyrlæge, som kunne bedøve hende, så vi i det mindste kunne få hende til og slappe lidt af.. Og selvfølgelig virkede det, og dette vil vi gøre 3 gange så hun forstår at det ikk er farligt, også efter de næste 2 gange, så prøver vi uden bedøvelse og ser hvordan det går..

Det ska lige siges under hele dette forløb, er hun også trænet med HMS, for at se om det virkede, men desværre uden effekt..
Og under hele forløbet har det altid været bagskoene, der har været et problem, og det ska lige siges hun er tjekket i hoved og røv, og hun fejler intet.. Men 10 gang blev det pludselig alle 4 sko som blev til et problem.. Igen hun har aldrig haft en dårlig oplevelse med smed, og jeg har kendt den hest i 4 år d. 31/3-16 og har altid brugt den samme smed.. Og smeden har aldrig gjort noget ondt imod min hest..
Men jeg kan simpelthen ikk forstå hva det er som går galt..
Dyrlægen og jeg tænker, at hun måske har alt for mange hormoner i kroppen til at hun kan styre det.. Hun er trænet i og kunne stå selv i boks og på staldgangen, uden og kunne se andre heste..
Men specielt når hun er i brunst, så kan hun slet ikk stå stille på staldgangen, uden der er en anden hest inde.. Og derfor mistænker dyrlægen, at hun måske har så mange hormoner i kroppen, at hun til tider slet ikk kan styre det..

Er der nogen herinde, som måske har en ide til om det er det som er galt..

Hesten blir 5 år d. 28/4-16


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mærkelig opførsel fra min hest
  • #1   7. jan 2016 må jeg sprøger om du har flytte din hest. rundt på nye steder heller forgår det på samme sted smiley

  • #2   7. jan 2016 Det hele er foregået på samme sted de sidste 3 år, til slut august har jeg stået det samme sted med hende i 4 år

  • #3   7. jan 2016 Hun har muligvis ondt i ryggen eller lænden. Der kan sidde noget genere hende og så siger hun fra når smeden tager fat i hendes bagben.
    Jeg ville få en fysioterapeut ud til hende for gennemgang og behandling.


  • #4   7. jan 2016 Tina C
    Igen hun er blevet tjekket i hoved og røv, og hun fejler intet..
    Hverken fys eller kiropraktor kan finde noget på hende..


  • #5   7. jan 2016 Måske synes hun bare at det er meget ubehageligt med banken ned i hoven. Det er ikke unormalt, hvis ikke du "træner" det. Nogen heste har mere behov for træning inden på nogle områder, frem for andre. De er jo alle forskellige.

    Har du forsøgt at gøre det til en vane at når du renser hendes hove - for som bag - at du banker med skaftet af hovrenseren, på hendes hov (ikke strålen). Gerne hårdere og hårdere jo bedre hun bliver, så hun ligesom vender sig det til "stød" der går igennem hoven ved slag, samt lyden. Det kan både være stødet, såvel som lyden som hun virkelig bare ikke kan li.

    Du kan sammenligne det lidt med, at bare fordi en hest springer vandgrav 100.000 gange, betyder det ikke at det bliver mindre farligt... desværre smiley


  • #6   7. jan 2016 Det er svært at sige helt korrekt hvad din hest fejler. det kan være lige fra en øm hov til et øm sted oppe i ryggen... det kan muligvis osse være en grim oplevelse som har påvirker hende igen det er svært at vide det smiley

  • #7   7. jan 2016 Camilla H
    Det med banken på hendes hove, når man renser hendes hove.. Det er også prøvet, og der er prøvet med ros, godbidder, hø, wrap og masser af ros, jeg har prøvet med rigtig mange ting, og indtil videre har intet hjulpet


  • #8   7. jan 2016 Mavis
    Hun har bare ingen grim oplevelse haft med en smed, og jeg købte hende direkte fra avler, og der har hun heller ikk haft en grim oplevelse


  • #9   7. jan 2016 Når du siger du har prøvet det, er det så fordi hun reagere på det også at du er stoppet med det. Eller er det fordi hun var ligeglad når du gjorde det? smiley

    For hvis hun reagere, så er det jo nemlig bare at blive ved, til hun forstår at det ikke er farligt smiley Det er hårdt, men sådan er det jo.


  • #10   7. jan 2016 Camilla H
    Hun var ligeglad med det, der kom ingen reaktion fra hende på nogen måder


  • #11   7. jan 2016 Hm.. mærkeligt. Ja det lyder lidt sært. Ærgerligt hun også bliver voldsommere, som jeg læser det smiley Men den er også svær. For måske har hun haft en dårlig oplevelse, som IKKE har noget med smeden at gøre, men som hun forbinder ham med. Det er jo svært altid at vide hvad de tænker smiley

  • #12   7. jan 2016 Camilla H
    Ja det er rigtig svært at vide hva de tænker..
    Og lige på det her punkt, ville jeg ønske min hest kunne snakke, så hun kunne fortælle mig, hvorfor hun opfører sig sådan.. Men desværre sårn er det ikk


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   7. jan 2016 Jeg tænker problemer med ledene i benene..

    jeg har redet en spat hest, som reagerede voldsomt på begge bagben hvis de blev løftet for højt, fordi at den simpelthen ikke kunne klare den bøjningsgrad smeden forlangte smiley


  • #15   7. jan 2016 Jeg tænker at hesten kan have haft en ubehagelig oplevelse de gange hun blev bedøvet. det kan godt være at hendes krop var bedøvet, men hvis der stadig blev udsendt ligeså mange stress hormoner oghun stadig var bange kan hun have haft oplevelsen af at være "fanget i egen krop" fordi kroppen var bedøvet. Og der med have nogle frygtelige oplevelser fordi hun ikke kunne gøre noget ved Situationen.

    Bare en tanke. Jeg vil foreslå at du træner det noget mere. Evt få hjælp af en " fremmed" i ny og næ da det også kan trigge noget angst.
    Hvor i landet hører du til. Jeg ved der er nogle der hjælper heste med "smed-angst".


  • #16   7. jan 2016 Har hesten været i røntgen, det lyder meget som om den har ondt et sted?

    Kan se der er en der har skrevet hendes hest var strid og den så havde mavesår, min egen stejlede i starten da smeden var der og efterfølgene stod meget uroligt og hev ofte benene til sig, han havde slemt mavesår og nu hvor han er færdig behandlet, står han bomstille smiley


  • #17   7. jan 2016 Green Meadows Hestevelfærd
    Vi begyndte og bedøve hende, da hun 10 gang blev så voldsom at hun sparkede ud efter smeden.. Og det var sidst hun fik smed hun begyndte på det, og det var der vi valgte og bedøve hende.. Ellers har vi aldrig haft hende bedøvet før


  • #18   7. jan 2016 Det forstod jeg godt. Men so. Jeg læste det blev adfærden værre efter hun var bedøvet, det var derfor jeg kom til at tænke på at bedøvelsen, eller noget under kunne have indflydelse.

    Den første dag kunne det jo nemt have været noget andet der har spillet ind, som f.eksempelvis. Hendes brunst cyklus.


  • #19   7. jan 2016 Green Meadows Hestevelfærd
    Nej adfæren blev værre inden bedøvelsen


  • #20   7. jan 2016 Jeg prøver igen..

    Har hesten været i røntgen?


  • #21   7. jan 2016 Jo & Waikato
    Nej det har den ikk


  • #22   7. jan 2016 Så ville jeg nok overveje at få den tjekket, det lyder meget som om den har ondt smiley

  • #23   7. jan 2016 Har du prøvet og lade en anden holde hyppen, det kan være det dig, der udviser lidt frygt, om hun nu står stille eller noget, det kan hun jo mærke.



  • #24   7. jan 2016 Gitte Hammer J
    Vi har været flere forskellige der har holdt hende og ladet hende være bundet, og det gør ingen forskel, jeg har en da forladt stalden, for at se om det var mig, der skaber hun sig så endnu mere


  • #25   7. jan 2016 At du bruger bremsen er vel ogs en form for bedøvelse - jeg tænker også at de episoder med gaffertape/bremsen og bedøvelse kan have gjort hesten utryg? Hvordan er du overfor hesten når det sker? Skælder du ud? Hiver lidt i grimen? .. Ikke noget ondt ment, men nu tænker jeg bare helt ned i små detaljer som kunne være med at gøre hesten utryg (:

  • #26   8. jan 2016 Kan se lidt af min egen i det du siger.

    Min ellers meget søde og rare hest blev også irriterende ved smed, efter hun fik sko på alle 4.
    I starten var det ikke så slemt, men det er blevet værre med tiden.
    Det er simpelthen fordi hun har lidt staldkramper, så hun synes det er enormt ubehageligt at få løftet benene højt uden opvarmning, og dels at smeden slår hårdt på hendes baghove. Det skal så også siges hun er en shire, så det er nogle seriøse sko og søm der skal slås i, så der skal slås til.
    Løsningen er enten at jeg rider hende før smeden kommer, det ville være det bedste, men der kan jeg sjældent nå. Ellers må vi bare tage det helt stille og roligt og give hende pauser undervejs hvor hun lige får lov at sætte benet ned.
    Heldigvis har jeg en rigtig sød og tålmodig smed. smiley


Kommentér på:
Mærkelig opførsel fra min hest

Annonce