{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Behandling mod spat
  • #2   25. jan 2016 Giv den hyben i foderet smiley Jeg har haft en pony med spat, fik hun ikke hyben var hun halt med det samme. Lad den stå med back on track 1 time eller 2 hver dag og heal den ben så tit du kan smiley

• #3   25. jan 2016 Tak smiley
    Ved godt hesten har gigt smiley

Takker ! Må prøves smiley

• #4   25. jan 2016 Glucosamin med MSM dagligt smiley

• #5   25. jan 2016 Er det spat eller "alm gigt" du spørger til ? Jeg svarer mest ud fra spatten smiley

Det bedste for spathesten er at holdes kontinuerligt i gang hele tiden. On/off træning er rigtig dårligt for denne hest, da det kan få spatten til at bryde ud. God og lang skridtopvarmning + afskridtning er det bedste. Ikke får hård træning, da hesten så kan begynde at belaste ledene for meget => spatten bryder ud.

Som Emilie nævner, så er tilskud godt. Hyben viser god effekt på nogle og andre ikke.. Man kan også købe decideret ledtilskud, der indeholder "byggestenene" til "et godt led". Nogle er mere evidensbaseret end andre, så vær kritisk smiley

Back on track er rigtig godt til at øge blodcirkulationen og holder gamle, stive led varme og dermed "ved lige". Magnetdækkener har vist samme effekt?

Spathesten er meget glad for så meget bevægelse(i skridt) som muligt, både i træning men også på folden(gerne løsdrift). Dog skal spathesten have gode læmuligheder, gerne et lunt skur, så der kan søges læ, hvis vejret bliver træls. Ellers gælder det bare om for hesten at blive motiveret til at bevæge sig, så ledene ikke bliver "stive" af at stå stille.

Det er altid smart at finde ud af "hvordan det står til i ledet", dvs tage røntgen. Så kan man følge ændringer (fx hvis hesten pludselig bliver stokhalt, så tager man nye røntgenbilleder og ser hvad der er sket siden sidst). Dette kan også bruges til at se om et af glideledene i hasen er delvist eller helt vokset sammen og om det spreder sig til de andre glideled(dårligere prognose).

Hvis hesten er halt, så overvej at få dyrlægen ud at give ledbehandling. Det kan være binyrebarkhormon(nedsætter inflammationen) eller et nyere produkt der hedder Arthramid ("falsk brusk/ledvæske", rimelig dyrt, men det har vist sig at være super godt og effektivt. Bruges også til andre ledproblemer end spat)

• #6   25. jan 2016 Jeg vil også anbefale et tilskud af glucosamin med MSM. Det kan ikke fikse det der er ødelagt, men det er med til at beskytte det der er "tilbage".
    Hyben, æblecidereddike, gurkemeje og ingefær virker også smiley
    BOT er også fantastisk! smiley Det virker!

• #7   26. jan 2016 tilskud af Glucosamin med MSM som kan købes til fornuftige penge i Tyskland.
    Jeg blev anbefalet af en dyrlæge at bruge trm stride først en måned på den gule og derefter skal hesten have den blå resten af livet. Jeg nåede dog aldrig at prøve det da hesten blev aflivet.

• #8   26. jan 2016 Jeg bruger cortaflex det virker på min shetlænder, der har ikke været noget i nogle år.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #9   26. jan 2016 Man skal skelne lidt mere end det gøres her, hvis der er tale om unghestespat så kan der med fordel sættes ind med div. Pulver mm

Men har man en hest hvor leddet er i nedbrydning så kan og skal ikke efter min mening forlænges, leddet skal vokse sammen så bliver hesten smertefri, det er ikke muligt at genskabe et led hvor ledfladerne er ved at vokse sammen.

Min hest fik konstateret fremskreden spat for 13 år siden med under 50 % chance for at blive Ridehest igen, jeg gjorde det at jeg smed den på "ferie" i et år hos en veninde i Jylland så leddet forhåbentlig groede helt sammen, den fik ingen tilskud af nogen slags, efter et år tog jeg hende hjem red hende op og hun har været Ridehest lige siden.

En anden ting der også spiller ind er i hvilken del af leddet den er ved at nedbrydes, så det er svært at generalisere da det er meget forskelligt fra hest til hest hvad der virker, men hild den i gang det er det samme for dem alle smiley

Kommentér på:
Behandling mod spat

Annonce