Hvad betyder røntgenfejl for pris? {{forumTopicSubject}}
Jeg har igennem den sidste måneds tid redet en hest som det var meningen jeg skulle købe - den var så i dyrlæge i mandags og det viste sig at den havde to fejl på røntgen:
En nogenlunde ubetydelig fejl på ryggen, samt en lidt værre fejl på det ene forben. Dyrlægens kommentar var: "kan have betydning".
Da jeg jo alligevel er nået at blive glad for hesten i løbet af den tid jeg har redet den overvejer jeg alligevel at tage satset - dog ikke til fuld pris. Mit spørgsmål er derfor: Hvad vil I mene hesten er værd? Den oprindeligt aftalte pris var 50.000.
Endvidere kan oplyses at hesten er 6 år gammel og arbejder ganske glimrende under rytter - der var desuden ingen fejl klinisk!
På forhånd tak!
jan 2008
Følger: 53 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 23
aug 2007
Følger: 272 Følgere: 270 Heste: 15 Emner: 8 Svar: 664
jan 2008
Følger: 53 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 23
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
maj 2007
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
For så ville jeg ikke bekymre mig om fejlen men jeg vil presse sælger til mellem 25 og 30.000.
mar 2011
Følger: 56 Følgere: 205 Heste: 10 Svar: 2.040
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 35 Svar: 290
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Tag evt en snak med din egen dyrlæge, som jo ved hvad du rider, dit ambitionsniveau ect.
Jeg ved fx at jeg er god til at ride hestene korrekt over ryggen, og med afvekslende arbejde - så jeg ville godt turde købe en hest med tætsiddende torntappe, som var i arbejde, og som røg i kat 3 Rgt. Og så ville jeg vide, at den aldrig ville kunne holde prisen i et evt salg, før den havde vist talent på +M niveau, og havde en stabil stævnedeltagelsesliste.
Prisen skal selvfølge reduceres - jeg ville også mene ca 20-25.000 kr.
Rgt siger ikke så meget som folk tror - det er jo ren sandsynlighedsberegning sammen med den enkelte dyrlæges erfaring og vurdering, som gør at den ender i Rgt 3. En anden dyrlæge havde måske en anden vurdering ?
Nogle heste er gående med endog grove rgtfejl på højt plan. Andre er rene i Rgt og fungerer ikke i ridning.
Mvh Charlotte
jul 2007
Følger: 53 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 11
Hesten har været redet regelmæssigt men ikke intensivt igennem knap to år - ca et par gange om ugen. Han er ikke gået i gang med samlede øvelser og er først lige startet på lidt sidebevægelse. Han manglede styrke og balance i galoppen til andet end bare at rende rundt langs hovslaget da jeg startede med ham for en måned siden.
Altså ikke en hest der er blevet brugt så hårdt at man kan sige at "skader ville være sket".
Umiddelbart er det en hest vi ville beholde - min mor skulle overtage om et halvt års tid - men ting kan ændre sig, så jeg vil helst i hvert fald kunne holde prisen. Forudsat at der ikke sker en anden skade eller lignende selvfølgelig.
Jeg er fuldt ud bekendt med beskrivelsen: Du kan godt lave en lille formue på heste, hvis du altså vel at bemærke starter med en stor formue - så det er altså ikke for at tjene på ham at vi ville købe ham.
Et andet spørgsmål ville måske i virkeligheden hedde: ville I tage ud og prøve en hest med den slags fejl - nærmest uanset prisen?
mar 2011
Følger: 56 Følgere: 205 Heste: 10 Svar: 2.040
maj 2007
Men har hesten anmærkninger der er så alvorlige at de "kan have betydnin", og hesten samtidig ikke er redet insentivt, og under fyld arbejde, så havde jeg ikke så meget som overvejet det mindste, så var jeg hoppet videre til næste annonce
Hvad betyder røntgenfejl for pris?