{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.472 visninger | Oprettet:

Hvorfor så,voldsom reaktion ? {{forumTopicSubject}}

Vil lige høre jeres tanker.. Jeg købte i oktober en dejlig fjord vallak på 3,5 år, han havde haft rytter på i sommers 4 gange i skridt uden problemer, men rytteren var så kommet til skade og tilridningen stoppet, så han havde ikke været arbejdet med et par måneder..
Jeg fik ham hjem, lod ham falde til og begyndte med træning.. Tog et skridt af gangen.. Alt accepterede han roligt og afslappet.. Så ret hurtigt var jeg oppe og sidde på ham og der var intet..
Jeg manglede både sadel og hovedtøj (var bestilt) så trænede bare i rebgrime og uden sadel..
4 gang jeg var oppe på ham ude ved striglebommen lod jeg ham skridte lidt langs folden.. Ok han var svær at styre i rebgrime men ellers intet..
Et par dage efter hoppede jeg op inde i ridehuset og da alting jo gik så godt ville jeg lige skridte en runde.. Vi nåede 5 meter så lavede han et hop frem, nærmest som et lille buk hvor han samtidigt hoppede fremad, jeg kom ud af balance pga manglende sadel og helt uforberedt.. Og han eksploderede fuldstændigt og jeg røg af..
Først troede jeg han blev bange for schenklerne men avler sagde de havde brugt schenklerne de gange han var redet.. Så antog jeg han var blevet forskrækket og det at jeg kom ud af balance og derfor klemte om ham og samtidigt tog i tøjlen forskrækkede ham..
Trænede så op og sidde igen, ingen problemer, når vi bare stod stille.. Så kom sadlen og jeg hoppede op i skoven og min mand trak os en tur, intet..
Fik så min svigerinde til at trække os i ridehuset og det gik fint, skridtede også lidt løs.. Men så kom der en anden hest ind (var han ikke vant til) og pludseligt laver han det der bukke hop fremad igen.. Min svigerinde tager fat i ham så bliver ikke til mere.. Men bagefter er han oppe og køre og tripper og meget urolig da jeg skal af..
Vælger så at få hjælp af en dygtig træner, og vi bruger langt tid på at træne ham indparkering (da han drejer rumpen væk) og til sidst kan han stå mens man hopper og danser, læner sig ind over ham svinger med ben osv..
Min træner er oppe på ham en enkelt gang, han har svært ved stop og stresser op når han er nød til at forstærke stoppet, men gør dog intet..
Så vi træner stop fra jorden og da det virker så kommer jeg op med træner fra jorden, vi øver stop og gå..
Derefter træner jeg mere stop og gå fra jorden og op stigning, men uden at ride frem.. Alt går godt..
Næste gang underviser kom red jeg igen, denne gang en hel omgang i skridt hvor hun også gik lidt væk..
Derefter red jeg 2 gange selv hvor jeg skridtede 5 og 7 min og alt gik super..
I fredags havde jeg så underviser igen og det gik så godt og hun roste os for hvor godt frem og stod virkede, og vi red slalom for at træne drej.. Der kom endda en anden hest ind uden problemer..
Mandag skulle jeg så ride selv og træne drej.. Men efter en omgang kommer staldens ejer ind, der står 2 mennesker uden for porten.. Han stopper og kigger, men føler ikke han er bange.. Pludseligt laver han sit hoppe fremad buk og få sekunder efter eksplodere han fuldstændigt og jeg ender i barrieren (hjørnet ved porten) og bliver derefter trådt på og ramt af baghove da han løber væk..
Jeg forstår ikke han reagere så voldsomt.. Jeg ved ikke engang hvad han gør, det går så hurtigt jeg ikke når at opfatte det, han simpelthen eksplodere, nærmest som om han fare afsted og jeg simpelthen bliver efterladt..
Han starter med sit hoppe buk hver gang og eksplodere så.. Føles som om han bliver voldsomt bange, men der er intet at se eller høre for mig..
Han stopper ca 20 meter fra mig og står bare og venter og man kan gå lige hen og tage ham..
På alle andre tidspunkter er han sød og nem og er ikke typen der panikker..
Har nogle en god ide ? Eller har prøvet lignende ?
Billedet er min arm nu 3 dage efter der hvor han ramte mig med en hov ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor så,voldsom reaktion ?
  • #1   18. feb 2016 Jeg kan desværre ikke sige dig hvad det kan være, da jeg ikke har haft en hest der gjorde det. Men jeg tænker lige at gå et skridt tilbage og tage det langsommere ville være en idé før det går rigtig galt.

    Jeg ville få en til at hjælpe med longering med rytter. Øve start, stop, skridt og trav. Så kan i se om han kan finde på at gøre det der, og så har du en på jorden der kan se, hvad han rent faktisk gør. Evt sæt et videokamera på en stol/barriere, så du kan se det igennem bagefter, hvis han gør det under optagelse. Måske opdager du en småting der får ham til det.


  • #2   18. feb 2016 Lyder jo til i gør tingene rigtig træning, og tilbage når noget driller.

    Måske i er meget forsigtige. Tænkt i han pludselig får en ide, når der sker noget udenfor ridehuset. Ville nok forsøge at provokere ham ved at udsætte ham for masser ting, så du ikke sidder deroppe når han explodere. Men kan se det fra jorden.

    I sidste instans hvis det kun kan vises med rytter på, ville jeg mistænke et og andet smerte der rykker ind når han har rytter på og spænder op.

    Red engang en fjorhest da jeg var barn. Den lavede det i galop, bukspring og fanden tog ved den. Viste sig den havde noget sammenvækst. Som gjorde ondt når den satte i galop. Men igen kun med rytter her også, var ingen problemer på fold.

    Så ja jeg ville forsøge at få det frem i longe, eller under håndtering fra jorden, så man kan se hvad der sker, og hvad det er, man skal arbejde med.
    Med den reaktion ville jeg ikke på nogle måde sætte mig op uden vi var to. Sikkerhed, og ville ikke sætte mig op, før jeg havde knækket koden. For lidt for mange gange den har gjort det nu til at det er et tilfælde.
    Pas på dig selv.


  • #3   18. feb 2016 Min gamle hoppe lavede noget der minder om det. Hun havde et traume med at sidde fast i boksen en nat, og efter det da hun skulle i gang med ridningen igen begyndte det her med at små forskrækkelser udløste en panik reaktion.

    Hun var normalt en ret cool hest, men nu skulle der bare lidt anspændthed til og så kunne bomben sprænge. Jeg måtte adskillige ture i jorden fordi hun fx lige havde snittet skamlen med benet eller min fod ramte barrieren eller et eller andet der normalt bare ville få hende til at spænde op et skridt eller to.

    Til sidst fandt vi ud af at hun havde fået noget nydannelse på to nakkehvirvler, og når hun spændte op, så trykkede det ind på rygmarvskanalen og gav en voldsom smerte, hvilket jo så logisk nok fik hesten til at panikke. Ved hende var der desværre ikke noget at gøre og hun blev aflivet.

    Jeg siger ikke din hest har så alvorlige problemer, men generelt når jeg høre om de der panikreaktioner fra en ellers rolig hest, så kan jeg ikke lade være med at tænke smerte.


  • #4   18. feb 2016 Dingle: vi går selvfølgelig et skridt tilbage.. Men vi kan næsten ikke tage det langsommere.. Det har taget 2 måneder med undervisning 1 gang om ugen (og så træne selv 2-3 gange) at nå til at kunne skridte i 10-15 min, selv om han havde haft rytter på 4 gange da jeg fik ham..
    Vi har øvet rigtig meget start og stop, og det fungere rigtig godt (undtaget lige da han gik i panik) så vores underviser havde lige sat os igang med at træne drej..
    Bare svært med at filme, for ved jo ikke om der går næsten 4 måneder igen før han gør det..

    Tina C: Han er blevet udsat for ret meget og reagere sjældent med andet end nysgerrighed.. Han siger intet til at det blæser så det lyder som om ridehuset falder sammen, eller når de læsser hø af lige uden for porten.. Eller at minilæsseren med en Balle på kører 50 cm bag ham..
    Han har gjort det 2 gange med ca 4 måneder imellem.. Alt tiden imellem har han været rolig og afslappet både med rytter og i longe.. Han har dog spændt op flere gange, fordi jeg gjorde, uden at der kom en reaktion..
    Så synes den er svær smiley

    Tinne: Ked af at høre om din hest smiley jeg ville også tænke smerte især hvis det var noget der gentog sig.. Men når det sker 2 gange med 4 måneder imellem og den i de mellemliggende måneder er rolig og afslappet både med rytter og i longe og bruger sig fint i longen, så synes jeg bare ikke helt det siger smerter..
    Han er tjekket af fysioterapeut efter 1 gang uden anmærkninger..


  • #5   19. feb 2016 Det lyder som gjordkrampe.. hver gang han bliver lidt spændt så er det han eksplodere. . prøv evt at longere ham med sadel på som vejviser der var rytter på lad bøjlerne blive nede efter et par runder og så prøv stille ig roligt at udsæt ham for ting der kan ske når du rider... og berolige ham når du kan se han bliver lidt spændt.. mange heste bliver utroligt overraskede af at gjorden strammer om dem hvis de ikke har haft grund til at spænde op under tilridning. . og det er helt normalt. . men lad være med at gøre et stort nummer ud af at han bliver utryg for du kan ikke hjælpe ham i det øjeblik alligevel det kam hun han selv. Det løs lidt barsk.. men ja jeg er overbevist om at han ikke er helt klar over at den der gjord der strammer når han udvider brystkassen smiley

  • #6   19. feb 2016 As: Gjordkramper med 2 anfald i alt på 1 år ? Han eksplodere ikke hver gang han bliver lidt spændt.. Og har haft sadel på mange gange hos avler og mig uden problemer.. Første gang han eksploderede havde han slet ikke sadel på..
    Og jeg spænder altid gjorden et hul af gangen.. Så nej jeg tror ikke det er gjorde krampe smiley


  • #7   19. feb 2016 Hvis det var uden sadel så er det fordi hesten kan mærke dig på en anden måde. Min egen basse hoppede med mig begge gange jeg har redet uden sadel. Det er en naturlig rektion nogle heste kommer med.
    Da det kilder på dem .


  • #8   19. feb 2016 Okay men så tror jeg det er hans reaktion på dig.. nogle heste kan være sådan lidt døde i det indtil de bliver udsat for noget lidt anderledes eller mere intenst. ... så går det op for dem at de har rytter på og bliver forskrækket

  • #9   19. feb 2016 Jeg tror at han bestiller for lidt smiley
    Var det mig som var dig, så ville jeg nok sætte ham i ridning hos en rytter, som er vant til ungheste - en som har hurtige reflekser og en god balance. Og så skal han i gang med at lære noget, og vænnes til at han skal arbejde, selvom der sker noget rundt om ham.

    Det er faktisk ikke usædvanligt, at en unghest kan blive helt forfærdelig bange, hvis rytteren mister balancen - og så reagerer de ofte voldsomt. Også selvom de normalt er ret ligevægtige smiley
    Men bare rolig, det går over igen - hvis man altså ikke bidrager til at det bliver en indlært reaktion, og det er her du skal passe på, for der skal ikke altid så meget til. Fjordheste er kloge, og de lærer hurtigt - godt som skidt.



  • #10   19. feb 2016 Det er vel ikke så mærkeligt, nu har han fundet ud af at han kan vippe jer af så i skal få ham til at lade være med at bukke.
    Monty Roberts har lavet en såkaldt buckstopper, nem at lave selv af et lille stykke tov.
    Du kan selv finde det på internettet


    profilbillede
  • #11   19. feb 2016 Jeg tænker at han bliver forskrækket over, hvordan du bevæger dig, når han lave sit buk-hop. Når hesten bukker, lander man anderledes i sadlen, end når man sidder normalt, og det kunne være dette han reagerer på. Hvordan det kan trænes væk, har jeg dog ingen ide om smiley


  • #12   19. feb 2016 Lonny: Kun første gang var uden sadel.. Og der tænkte jeg også det var fordi det forskrækkede ham/var anderledes.. Men sidst var med sadel..

    AS: Jeg tror ikke han blev forskrækket over rytteren.. Han har jo haft rytter på en del gange efterhånden og vi har netop trænet med at hoppe rundt og svinge ben over ham og alt muligt for at han skulle være helt tryg ved alt rytteren gør..

    Mimre: Han skal ikke sendes ud i tilridning.. Jeg er vandt til ungheste, det er min 5 unghest i træk, den 3 jeg tilrider.. Normalt har jeg en ret god balance.. Før de her 2 flip var jeg ikke faldet af i 12 år og tror det kan tælles på fingre hvor mange gange jeg er faldet af i de 30 år jeg har redet.. Men han gør simpelthen bare et eller andet fuldstændigt vildt .

    Peter: Nej tak, sådan noget lort skal ikke i nærheden af min hest..
    Og nej hvis han gjorde det fordi han havde fundet ud af han kunne, så ville han nok have gjort det mere end 2 gange med 4 måneder imellem.. Heste går ikke om planlægger i 4 måneder at nu skal hun af..
    Og det er ikke fordi han bukker.. Han laver et lille hop hvor rumpen lige løfter sig ekstra, intet vildt overhoved.. Og så eksplodere han og fare afsted.. Ved ikke om han bukker der, har simpelthen ikke kunnet nå at opfatte det de 2 gange


  • #13   19. feb 2016 Anne-Sofie: Har jeg også overvejet.. Men hoppet er ikke særligt vildt eller noget, bare et lille hop fremad hvor rumpen ligesom letter sig.. Så ikke fordi man bumper hårdt ned.. Og kommer kun ud af balance fordi det kommer ud af den blå luft og fra næsten stilstand.. Havde han gjort det i galop fx havde jeg næppe mærket det..
    Hmm måske man kunne lave små hop i sadlen mens han står stille (altså ikke nok til at det gør ondt på ham eller noget, men bare for at se om han reagere på det)


  • #14   19. feb 2016 Jeg tænker at det meget vel kunne være det lille bump der kommer efter hoppet.
    Hvis du kunne få nogle til at holde ham men du laver nogle små bump, kunne du finde ud af, om det måske er det, og samtidig have lidt styr på ham, så du ikke behøver en alt for voldsom flyvetur smiley

    Hvis det er det, så ville jeg tror at det var det du skulle træne. Jeg er selv tilhænger af godbider, og kunne forestille mig, at det måske kunne være med til at lære ham, at det er okay når disse bump kommer smiley


  • #15   19. feb 2016 Hvis det er to gange med fire måneder imellem ville jeg altså virkelig ikke tænke videre over det. Jeg ville også sætte ham i mere arbejde, så længe han selvfølgelig selv er mentalt med til det, og så ville jeg acceptere at hvis du ikke har balance til det hop han laver, jamen så ryger du af nogle gange.. Det lyder helt åndsvagt, men balance træning fra din side og et par ture på en rodeotyr(de der maskiner der er til nogle events) giver altså helt gevaldigt meget.. Jeg ville ikke være urolig ved at en unghest der ikke kan mere end skridt i løbet af 4 måneder kom til at læsse rytteren af to gange - min den bette lavede også nogle hop en gang imellem efter han var ryttervant, men fordi jeg blev på så holdte han langsomt op, og nu laver han ALDRIG ''ballade'' smiley

    Og jeg ville heller ikke proppe det der monty roberts fis på min hest, heste er et flugt dyr, og de skal have lov at blive forskrækket og så slappe af når rytteren får dem gjort rolige (ved rytteren selv er i balance, og klar på at ungheste reagerer udadtil når de føler at noget er i vejen eller når de ikke får en idé om at de ikke er så trygge ved en rytter på ryggen alligevel) smiley


  • #16   19. feb 2016 Hvis det vitterligt ikke er sket mere så nej, så er det nok bare en unghest som ind i mellem bliver bange for sin egen skygge og ikke reagere rationelt.

    Min gamle som jeg har nævnt hun havde før det uheld i boksen tabt mig 2-3 gange. Alle tre var også bare mig op, bang, mig i jorden. Ingenting før, ingenting efter, og var fordelt på 2½ år. Sådan noget sker med de unge, nærmest lige meget hvor langsomt man går frem og hvor meget de bliver tilvænnet.


  • #17   19. feb 2016 Jeg har måske bare været forvent, tilred også selv mine 2 tidligere, den ene endda en rødhåret DV med stor tænding og ingen af dem har på noget tidspunkt tabt mig eller læsset mig af..

  • #18   19. feb 2016 Det KUNNE jo også tænkes, at dine reflekser var lidt hurtigere før du fik børn smiley

    Mine reflekser er bestemt ikke så hurtige som de var da jeg var yngre - selvom jeg rider flere heste hver dag. Jeg skal være virkelig koncentreret for hele tiden at være dét splitsekund foran, der afgør reaktionen på noget ukendt.
    Og det er der ingen skam i - sådan ER det bare når man er en glad amatør smiley



  • #19   19. feb 2016 Hej Signe . Jeg har vel redet et par hundrede heste til, og bruger ligesom du meget tid på at forberede hesten på alt muligt. Min erfaring er at en til to ud af ti heste , reagerer på en måde jeg ikke forstår. Nogle har jeg løst problemet på ,ardre har jeg sendt til rudie telgenhoff der er eminent til at hænge på . Det er altid trælst og lidt af et nederlag , hvis jeg ikke er dygtig nok. Men der er intet unormalt ved at vi en gang imellem ikke aner vores levende råd. Hvis du kan nå at reagere ved første hop , så drej drej for en tøjle, så den ikke kan spænde så meget op og har en udvej gennem skulderen, så lægger panikken sig. Håber det kan hjælpe lidt;)

  • #20   19. feb 2016 I øvrigt finder jeg altid det kritiske punkt er når man skal fra skridt til trav, det er tit der den får sig lidt en forskrækkelse. Hvis man har en kompetent person , der ved hvad det handler om. Synes jeg det er godt at have hesten på longen , så hesten kan søge tryghed på midten, og du ikke igen lander i barrieren under en hest .

  • #21   19. feb 2016 Selvfølgelig er man nok lidt langsommere og mindre flexibel end man var som ung smiley

    Kirsten: Jeg vil klart prøve at huske det med at dreje hvis det skulle ske igen.. For han står nemlig lige stille et par sekunder efter første hop


  • #22   19. feb 2016 Det er ihvertfald lykkes mig at redde skindet og samtidig give hesten en udvej, så vi kunne komme videre??

  • #23   20. feb 2016 Hej Signe, jeg har ikke lige læst alle kommentarerne igennem, men har mødt heste med samme "tendenser". Hvis hesten er tjekket for smerter (hvilket jeg går ud fra når det er dig), så tænker jeg at hesten ganske enkelt har fundet en eminent løsning til at slippe for pres - og at han bruger den løsning når han føler sig presset.

    Det lyder umiddelbart til at han bruger den samme løsning (bukkespring - fremad - løb - something) hver gang han bliver liiidt for stresset / nervøs / presset med rytter på. Og så skvatter rytteren af - det gør vi jo - og så kan han lige pludseligt håndtere situationen med en anelse mere overskud (fordi der ikke er en rytter på ryggen).

    Jeg tænker flere ting.. Hesten er ung - det er normalt at hans fokus må være lidt svingende. Er han trænet i at der er flagrende ting omkring ham? Bruger selv en del med plastikstrimler, både som en aktiv og en passiv del af træningen. Hænger feks strimlerne op og så skal vi bare ride almindelig dressur mens de er der. Dét synes min unghest er lidt svært nogle gange - men så får vi trænet fokus og flagrende genstande. Dernæst tænker jeg at efterhånden som stop-signalet forfines vil det blive nemmere at få kontakt - også når han laver sit Ninja-hop.

    Hm jeg ved ikke hvor meget hjælp mig svar er - men min umiddelbare tanke, da jeg læste dig indlæg var egentligt bare at du har en ret klog hest, som har fundet en genial måde at håndtere stress på (synes han sikkert selv). Og at han måske har brug for og få trænet at ja, der sker pludselige og uforudsigelige ting. Du kan måske gardere dig med en veninde som først bare går ud og ind af hallen - senere med en hest i hånden. Hun kan også tage en paraply i hånden og gå rundt i hallen, mens i træner. Hun kan måske larme og lave lidt løjer generelt smiley så han lærer at det er helt normalt at der sker skøre ting - han skal selvfølgelig ikke stresses af det, men når han er ok med at hun går ud og ind af døren, kan hun begynde og så en tur i hallen, inden hun går ud igen. Så en paraply med. Så lidt larm. Så en pind med plastikstrimler. Osv osv osv... Sådan tror jeg selv jeg ville håndtere det smiley det har i hvert fald været godt for min unghest at vi har trænet med andre heste på banen, som er blevet trænet i noget agility-agtigt med flagrende ting, som han egentligt ikke skulle tage stilling til.

    Håber du finder en løsning smiley


  • #24   20. feb 2016 F og F: Har netop snakket med min underviser om at vi skal prøve med noget miljø træning, da jeg måske ikke har fået gjort nok i det netop fordi han er så nem og rolig og vi har fokuseret meget på at vænne ham til hvad rytteren foretog sig..
    Han har dog været presset uden at reagere, men heste er jo "sære" det vi andre ser som småting kan være lige det det er dråben for dem.. Og hans reaktion er så åbenbart det der bukke hop fremad.. Og så går han i panik hvis han ikke får hjælp nok (og svært at nå reagere når man bliver overrasket)


Kommentér på:
Hvorfor så,voldsom reaktion ?

Annonce