983 visninger
|
Oprettet:
Zink og muk. {{forumTopicSubject}}
halløj lige et spørgsmål mere.
min basse, for pt et zink tilskud, da han har haft lidt muk i januar, der blev behandlet og er væk. blev der anbefalet et zink tilskud.
han har efter behandling af muk gået på ridebanen med en ven for at undgå for meget mudder.
men for 3 uger siden flyttede han ud hvor han er nu, og der startede jeg ham på zink, da han igen skulle gå i mudder.
mit spørgsmål er så:
kan jeg stoppe med zinken når bøtten er brugt op?
det passer med at mår bøtten er tom, så er det tørt igen.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Men hvis det er noget heftigt noget, fx skab der virkelig har sat sig, så kan det være nødvendigt og give mere.
sep 2009
Følger: 60 Følgere: 57 Heste: 9 Emner: 119 Svar: 290
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 816
Jeg ville være nervøs for overdosering ved bøtte nr 2, med mindre der er påvist stor mangel ved blodprøve, hvis man giver for meget zink, risikerer man, at hesten mister appetitten, får indre blødninger og hvis hesten i vækst, nedsættes væksten. Derudover hæmmer overdosering af zink optagelsen af kobber.
Tommelfingeregel: zink-kobberforholdet bør være minimum 2,9-3,6 for at være optimalt (træning, alder og lign. afgør tallet).
sep 2009
Følger: 60 Følgere: 57 Heste: 9 Emner: 119 Svar: 290
havde jeg også tænkt mig, var bare i tvivl og hvor længe de kunne have gavn af det/ måtte få det.
hvordan udregner man forholdet, tænker jeg lige ville kigge foderplanen igennem.
det er første gang jeg har hørt denne tommelfingerregel nemlig.
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 816
Eksempelvis: Zink: 1.200 mg./kg. Kobber: 400 mg/kg 1.200/400 = 3,0 – altså inde for den optimale værdi. Hvis man går ud fra, at indholdet i et fuld, – tilskuds- eller vitamin/mineralfoder skal være 3,0 +- 0,5, så er man nogenlunde sikret, at ens hest er dækket ind.
Det samme gælder for calcium/fosfor forholdet...
Zink og muk.