{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.184 visninger | Oprettet:

Galle i benene {{forumTopicSubject}}

Jeg har for ca to mdr siden flyttet min hest, da han har udviklet allergi. Vi er flyttet til de bedste omgivelser i forhold til det, så på den front er alt godt smiley
Men men nu står han med hævede ben om morgen, og fatter det ærligt talt ikke, hans boks er blevet dobbelt så stor, og fold timerne flere. Det eneste der er ændret for ham er at han står på spåner istedet for halm, og får "wrap" det er helt tørt hø som bare er pakket ind, det er ikke vådt wrap. Han får stadig det samme foder. Det skal lige siges at det er alle fire stænger der er små hævede/galle smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Galle i benene
  • #1   29. mar 2016 Altså galle i sig selv er jo ikke farligt. Men det er et symptom på at noget er galt, eller hos ældre heste kan det skyldes at blodomløbet ikke fungere så godt som det har gjort. (Jeg har ikke set hvor gammel din hest er).

    Men tror du at underlaget er for hårdt? Altså at madrassen ikke er tyk nok.


  • #2   29. mar 2016 Det kan være de nye spire på folden, som giver hævede ben.

    Eller der kan være en slags "influenza" i stalden, som giver lidt feber og måske de hævede ben.

    Har hesten det ellers ok, trives og æder og drikker, som den skal, så ville jeg skridte nogle ture og tage den med ro, ind til hævelserne er faldet.

    Mvh Charlotte


  • #3   29. mar 2016 Gud ja, det er jo forår. Så er det nok de nye spire.

  • #4   29. mar 2016 Altså de har adgang til hø, alt hvad de kan æde på folden. Og der står han som aftes :')
    Og bunden/madrassen er ca 17 cm tyk, og virker rigtig go. Og boksen go stor.
    Og han virker tilpas, spiser, drikker, leger på fold osv. Vil gerne arbejde og alt hvad dee tilhøre.
    Han er 10 år og har døjet lidt med det i bagbenene i tidligere stald, men ikke i for. Og det går jo hurtigt væk når han først er kommet på fold og har gået lidt. Ved godt det ikke er farligt, undre mig bare smiley


  • #5   29. mar 2016 Jeg ville se det an, og så skidte nogen ture for lang tøjle. I hvert fald så længe det ikke er værre end det du beskriver og hesten ikke virker påvirket. smiley



  • #6   29. mar 2016 Min står næsten hver morgen med hævede bagben, som også forsvinder når hun lige får gået lidt. Jeg havde dyrlægen ude et par gange de første 1-2 måneder fordi jeg var lidt bekymret for hende, men fik af vide det var helt normalt og kunne skyldes "dårligt" blodomløb, hvis hesten har lagt ned i løbet af natten eller stået meget stille. Så tror ikke du skal være så bekymret, men selvfølgelig holde øje med ham. Pøj pøj med det smiley

  • #7   29. mar 2016 Galle er en overproduktion af ledvæske og ikke noget der opstår fra den ene dag til den anden og slet ikke i alle 4 ben på én gang. Galle/seneskedebetændelse er en hævelse af seneskeden som følge af skade eller overanstrengelse af seneskeden. Den forekommer oftest ved kodeleddet, som vil være varmt og ømt.

    Skridt en tur og se om hævelsen falder. Tjek din hests temperatur og for varme i benene. Aftager det ikke i løbet af nogle dage ville jeg tilkalde en dyrlæge.


  • #8   30. mar 2016 Galle er som Tina C skriver, en overproduktion af ledvæske. Den opstår når ledvæsken ikke smører leddet godt nok og er dermed leddets kompensation for manglende smørelse. Den har altså egentlig ikke noget at gøre med sener og seneskeder.
    Ofte forveksles galle med ødemer i benene som opstår af helt andre årsager og som regel forsvinder ved bevægelse.
    Der kan være mange årsager til ødemerne opstår. Flere mulige grunde er nævnt ovenfor. Når det er alle fire ben tyder det på noget systemisk, altså noget i hestens krop som er årsag, eller evt. en overanstrengelse af alle fire ben. Ved feber eller varme i benene ville jeg tilkalde dyrlægen.
    Men det kan sagtens (og ret ofte) opstå pga. overfodring el. dårligt foder. Nogle heste får det f.eks. af byg el. byghalm. Eller evt. en allergisk reaktion.
    Jeg ville i det her tilfælde nok rette mit blik mod "wrappen". Hvis den er alt for tør, kan det ske at den ikke er ensileret godt nok og at den derfor er "dårlig". Jeg ville også overveje mængden nøje. Passer det med de foderenheder hesten har brug for?

    Som man kan se kan årsagerne være mange, men når man kender sin hest og dens livsbetingelser og historie, er det ofte muligt at indkredse årsagen.
    Jeg ville aldrig slå mig til tåls med en forklaring som "dårligt blodomløb" eller at "det ikke er farligt." Der er en årsag til hævelsen og den er ikke ligegyldig!
    Det skal så retfærdigvis nævnes, at når benene først en gang har været hævet gennem et stykke tid, vil de altid have en tendens til at hæve igen, da vævet har mistet spændstighed.


Kommentér på:
Galle i benene

Annonce