{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.306 visninger | Oprettet:

ny hest {{forumTopicSubject}}

hej alle
jeg er lidt i tvivl om det er en god ide at købe en unghest, jeg har arbejdet og redet ungheste før og jeg har sprunget ungheste til. og jeg er i tvivl om jeg er for uærfarende, jeg har redet i 8-9 år. jeg har lige solgt min pony som jeg har haft i 2 og et halvt år. så jeg vil bare spørger jer, da jeg har fundet en unghest på 4 år som jeg måske skal ud og se og prøve?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ny hest
  • #1   26. apr 2016 Jeg syntes du skal lade være, du er en ung pige i nu, og du ville stadig kunne nå og få nogle super fede oplevelser på en maks 1'er. Starte en masse stævner, og få redet din pony tid ud.
    Derefter ville jeg overveje at købe en ung hest, og selv træne op.

    Jeg har ihvertfald fortrudt, jeg ikke red mine pony år ud.
    -Hvor ville jeg gerne have haft alle de fede oplevelser! smiley


  • #2   26. apr 2016 Jeg ville nok lade være.
    Jeg står selv med min 3½ års hoppe nu her. Hende valgte jeg ikke selv, men fik foræret i sommer 2015.

    Og selvom hun er en af de rareste heste jeg nogensinde har mødt, så er hun også bare noget af en mundfuld - hun er sindssygt sensitiv og læser dig med det samme. Og der skal intet til at slå den frekvens i "snakker på" ud af takt.
    Jeg har redet i 12 år og alligevel har jeg formået ikke at trave rigtig på hende endnu. Hun har formået at samle regneksem til sig og alt muligt.

    Hvis du gerne vil have en hest du selv kan opdrage, så er en unghest helt klart en gylden mulighed - men tro mig, det er IKKE bare guld og grønne skove - jeg har stået i en måned hvor jeg faktisk var bange for at trække rundt med min unghest, pga. vi pludselig ikke talte samme sprog - det er så lidt der skal til!
    Det kræver rigtig meget tålmodighed, at du kan tage det i hestens tempo, og give voksepauser, og træne op igen, osv.

    Havde jeg selv kunnet vælge, havde jeg valgt en hest på 6-7 år, så den trodsalt har lidt i bagagen. smiley


  • #3   26. apr 2016 lad vær smiley rid dine ponyår ud. jeg fortryder det så meget og du har massere af erfaring at høste endnu. hellere gøre det når du rammer sidst i 20'erne smiley jeg ville nok låne mig til en maks 1'er og så få startet en masse stævner og bare nyde at du stadig har pony for ungheste verden er ikke sjov. det kræver meget arbejde og tålmodighed smiley

  • #4   26. apr 2016 Enig med alle de andre. smiley

  • #5   26. apr 2016 jeg vil modsat de andre sige at det har givet mig meget at ride ung heste. Det er jo meget anderledes træning og jeg vil helt sikkert at anbefale dig at have en dygtig træner indenover hele tiden, hvis du vælger at købe unghest. Jeg vil give de andre ret i at det jo ikke er guld og grønne skov men jeg syntes det er utroligt spændende træning så hvis du har modet (for det skal der til) så syntes jeg klart du skal ud og møde nogle unge heste og se om kemien er der smiley

  • #6   26. apr 2016 det kan både give dig skide god erfaring men også dårlig erfaring..
    jeg vil sige at det skal du gøre op med dig selv hvad du har lyst til

    personligt har jeg en hel del af unge heste da jeg for det meste fik undervisning på unge heste så meget af det jeg har lært har jeg lært igennem det at skulle lære hesten det.. men har også lært af at ride erfarende heste..

    syntes virkelig det er helt op til dig selv og til hvad du følger dig klar til


  • #7   26. apr 2016 Jeg vil sige at du skal gøre 110% op med dig selv hvad du gerne vil med din kommende hest..
    Hvad forventer du hesten kan? Hvad vil du bruge den til? Hvad er dine mål med hesten/ridning? Hvor forventer du hesten er om en måned?

    Hvis du gerne vil ride stævner indenfor nærmeste fremtid så er en ung hest absolut ikke et gost valg. Hvis du ønsker en stabil hest der kan lærer dig noget så er det heller ikke en ung hest du skal have.

    Kan du godt lide at arbejde med unge og uerfarne heste, og gider du bruger MANGE MANGE timer på måske basale ting? Har du tålmodigheden til at træne en urutineret hest? Har du viden og erfaring til det? Har du en god underviser der kan hjælpe dig? (Og det er et absolut MUST for alle der giver sig i kast med en ung hest)! Mener din træner at du er klar til at få en ung hest?

    Ja der er mange spørgsmål at stille sig selv, og jeg syntes du skal gøre dig selv den tjeneste at svare 100% ærligt på dem så du kan finde den helt rigtige hest der passer til dig.

    Det ville være så ærgerligt at købe en ung hest for så at finde ud af at du meget hellere vil rise stævner eller noget mere seriøst end hvad hesten er i stand til.. Så bliver det en dårlig oplevelse for både dig og hesten.
    Men har du tiden, tålmodigheden, viden, erfaring og den rigtige hjælp så kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle købe en ung hest:-)


  • #8   26. apr 2016 Svært at svare på når jeg ikke kender dig, men ud fra din alder vil jeg nok mene deter for tidligt endnu...

    Men..

    At træne en unghest op/tilride behøver ikke at være svært. Min søsters unghest er så sød og nem. Hun har siddet på den va 8-10 gange og nu kan de allerede trave lidt rudnt alene. Han har aldrig lavet et buk eller lign og tager alt i stiv arm. Dog har hun også lavet sit forarbejde godt med longe, gåture, træning fra jorden osv og så meget tålmodighed. Lige pt rider hun har kun 1 gang hver 14 dag således at han kan følge med oppe i hovedet.

    Når man skal have unghest er det vigtigt at tænke over at det kræver enormt meget tid. Ihvertfad hvis du tilrider rigtigt. Ser desværre mange mennesker der tilrider deres heste på rekort tid nærmest.
    Du kan ikke ride så meget i starten da hesten skal kunne følge med. Derudover bruger man de første par år bare på helt basic grundridning.. Jeg hører tit fra ungheste folk at det er svært at være tålmodig, for på et tidspunkt bliver det lidt kedeligt bare at ride letridning rundt på volter i trav. Så ja, tålmodighed tålmodighed.

    Men du må gøre op med dig selv om du er klar til det og har tiden til det


  • #9   27. apr 2016 Jeg købte selv unghest da jeg var 15, og vil sige det har været en stor udfordring, dog har jeg hverken fortrudt at jeg ikke red mine ponyår ud eller at jeg har købt unghest.

    Jeg har haft min træner med ind over det hele tiden og har nogle gange redet undervisning helt op til 4-5 gange om ugen, simpelthen for at holde hende i ørerne så hun ikke lavede mere ballade end højest nødvendigt.
    Man skal være forberedt på at det er en uerfarn hest, og den kan finde på mange uforudsigelige ting. Min egen var redet 3 måneder med tilridning, da vi købte hende, og er en meget sensitiv og varm hest. Alt hvad jeg føler føler hun også, så det kræver at man har is i maven og kan være iskold hvis den pludselig laver et eller andet. Min har let ved at gå på bagben, og er 2 gange gået bagover med mig. Det kræver virkelig meget mod at sætte sig igennem på sådan en og få den gensidige respekt.
    Det kræver blod, sved og tårer at ride varme ungheste.
    Når det så er sagt synes jeg det er fedt at alt det min hest kan er noget jeg har lært hende, og jeg har lært også lært en helt masse af hende. Der er sket store fremskridt med hende og vi starter nu stævner med stor succes. Det er virkelig en fed følelse at ride en hest man selv har formet, som får stor ros af dommerne.
    Det er så dejligt at kunne udvikle sig sammen med hesten.

    Alt mulig held og lykke med at finde drømmeheste, og jeg er slet ikke i tvivl om at du ved når det er den rigtige hest. Prøv en masse, både unge og ældre, og så er du slet ikke i tvivl når du møder the one and only! smiley


  • #10   27. apr 2016 Jeg synes det kommer an på hvad du forventer.
    Ønsker du stævner, ville jeg købe en ældre, der kunne give gode oplevelser i children klasserne. - Hvis du absolut vil have hest.

    jeg er super tilfreds med, jeg købte rå unghest og selv tilred, men jeg har tilredet mange før det og redet mange op. Det har givet mange gode ting, men også dårlige, fx står jeg med en operation på fredag over et brækket kraveben pga unghest. Så det er ikke noget, jeg ville mene, er for alle.


  • #11   28. apr 2016 Man skal virkelig vide hvad man laver, når man har med en unghest at gøre.
    Selvom de er flinke og rolige, kan de pludselig springe i luften.

    Selv købte jeg en 4 års i 2014, og så sød som hun er, ligeså voldsom kan hun være.
    Jeg har haft underviser på 2-3 gange om ugen, i 1 år, og derefter 1 gang i ugen.
    Først nu, er vi begyndt at tage til stævner, så det tager også tid.

    Det kræver økonomi, en masse tålmodighed og viden.

    Jeg ville vente lidt endnu, du kan sagtens finde en hest på 6-7 år, som er god, og lige er dét mere moden end en 4 års.


  • #12   2. maj 2016 jeg har valgt et valg at jeg vælger at købe unghest og tak for alle jeres gode men meget forskellige råd!
    jeg skal ud og se på den sødeste og rarste vallak engang i denne her uge. og jeg har valgt at købe unghest, fordi jeg føler mig 110% klar til det.
    jeg har også 100% forældre opbakning og jeg har en meget god ride lære


Kommentér på:
ny hest

Annonce