Fuldfoder {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg søger lidt råd til fodring af min hoppe.. Hun har nu stået stille i 1 år og er kommet igang med ridningen igen. Hun har adgang til masser hø, får roepiller, regulator complete og müsli.. Men mangler hun ikke et fuld foder? Ifølge min ridelære ville valset havre være fint, men hun er en hest med meget energi i sig selv. Min tidligere hest fik valset havre, og det var jeg tilfreds med, men han havde heller ikke ligeså meget energi som denne hest.. Så har også fået anbefalet valset byg..
Jeg skal IKKE have et dyrt fuld foder.. Har tidligere fodret med Krafft, men da hun får så meget ved siden af, så skal hun bare have noget simpelt..
Hun skal gerne ligge på 3-4 kg om dag..
Ser frem til at høre fra Jer..
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Men får Rocky fra Equsana (600 gram dagligt) og lige nu er det det eneste hun får da hun går på græs.
Om vinteren og hvis jeg syntes hun taber sig eller mangler energi så får hun Body Boost også (mellem 500-1000 gram) så hun kommer aldrig over 1600 gram foder på et døgn..
Jeg er ikke særlig vild med at fodre med korn da det er ren stivelse og hesten skal virkelig arbejde meget for at kunne forbrænde det.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Jeg fodre efter at mine heste primært fungerer på grovfoder, og så det nødvendige krybbefode. Men jeg fravælger foder, hvor de skal have 3-5 kg for at være dækket ind.
Krybbefoder er dyrt foder, og rent fysiologisk så har hesten det bedre, hvis den dækkes ind med grovfoder fremfor krybbefoder.
Så fungerer hun godt på det du fodre med nu, så er der ingen grund til at lave om på det. Hvis din hest ikke reagerer på havre, så kan du jo altid øge hende i havre-tildeling, hvis hun begynder at tabe sig.
Det vigtigste er, at hun er dækket ind med vit/min, så jeg ville umiddelbart vælge enten muslien eller regulator completen - keep it simple
Mine to fuldvoksne vallakker fodre jeg med Horselux plus, som er fornuftig i stivelse (14%) og sukker (7%). De får 1,8 kg dagligt. Her om sommeren får de så halv ration kombineret med vit/min tilskud 75 gr, og så græs for resten.
Om vinteren får ham som er slank 1 kg MaxiRice, som også er lav på stivelse/sukker.
Begge heste går MB/MA til træning/stævner.
Hvis du gerne vil op og fodre 3-5 kg dagligt, så skal du nok kigge efter nogle af fodret fra Brogaarden, Spillers, Aveve o.l. Men så tror jeg Kraftt er lige så godt og lige så dyrt.
Mvh Charlotte
okt 2004
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 8 Emner: 50 Svar: 88
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Det er den billigste måde, 3-4 kg krybbefoder er helt unødvendigt for en hest i let ridning.
mar 2007
Som de andre også har sagt, jo mindre krybbefoder jo bedre:-)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Når man er oppe på 3-4 kg er det svært for hesten at optage.
Fuldfoder er noget der dækker hesten ind med vitamin/mineraler.
Hvis hesten skal på fedekur, så skal den først og fremmest ha' grovfoder ad libitum - også på folden. Det er grovfoder man sætter op først og derefter krybbefoder.
Desværre har mange foder producenter en høj dosering af uransalige årsager.
Havre feder der udover heller ikke særligt godt - det er lidt som at drikke en energi drik, det er hurtig energi, intet andet.
okt 2004
Det eneste jeg bare ville vide var om i ville bruge, havre, byg eller andet lign., da regulator kun er tilskudsfoder?? Ikke om min hest får for meget eller lidt, det kan jeg godt selv holde styr på
Skal bare høre fordele/ulemper ved de forskellige valgmuligheder jeg har..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Regulator compelete er rene vitamin/mineraler, næsten. Så ja, dosis er ikke ret høj. Vil du ha' en højere dosis, så skal du slf. vælge noget andet end rent vitamin/mineral produkt.
Byg og havre ville jeg ikke bruge til at fede en hest op på. Havre er energi, det er hurtig energi som en energi drik og byg har heste meget svært ved at fordøje.
HVis du vil tilføje noget ville jeg tilføje fiberpiller, maxi rice, lina mix eller lino crunch - ting der er høje på FE og feder. Men ikke indeholder vitamin/mineraler.
mar 2007
Ellers er de valgmuligheder Krikken har skrevet rigtig gode.
http://www.nag.dk/documents/HorsePro%20Fiber.pdf
jan 2007
Følger: 50 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.161
Min får nu kun 560g horselux easy om dagen i krybben og grovfoder for resten, og efter hun er gået ned i krybbefoder er hun blevet meget lettere at holde huld på.
okt 2004
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.365
Fuldfoder