Frieser - køb i Holland {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg vil rigtig gerne høre erfaringer fra nogle som har købt hest i udlandet - og rigtig gerne fra nogle som har købt frieser i Holland!
Jeg står og rigtig gerne vil have mig en frieser igen, og jeg synes bare at udvalget er meget lille her i DK..
Jeg har forsøgt at google mig lidt til forskellige salgsstalde, men jeg synes at det er svært, at finde ud af om det lige er stedet, som man skal kontakte..
Jeg vil gerne vide lidt om:
- er der nogen steder, som I kan anbefale?
- er der nogen ting, som man skal være særligt opmærksomme på?
- er der nogen transportfirmaer, som er særligt gode? Er det bedst, at tage turen og hente selv?
Generelt vil jeg bare rigtig gerne høre om andres oplevelser og erfaringer
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 281
Skriv pb. for navn og nummer
jan 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Heste: 2 Emner: 176 Svar: 978
Jeg vil gerne undersøge mulighederne godt og grundigt først - jeg synes selv at jeg har søgt nettet tyndt for danske avlere..
Men jeg står ikke og skal købe lige nu og her - jeg skal lige være sikker på hvad jeg helst vil..
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 281
jan 2008
okt 2007
Følger: 349 Følgere: 384 Heste: 4 Emner: 772 Svar: 11.305
Tror dog det er dyrt der!(:
okt 2007
jan 2008
Men kvalitet koster jo penge - det er fint med mig.. Men man hører jo også om at nogen er "blevet snydt" og har betalt alt for mange penge for en hest, som ikke er det værd.. ??
okt 2007
aug 2011
Følger: 15 Følgere: 17 Heste: 16 Emner: 7 Svar: 129
Har du fundet din frieser, - eller fundet ud af hvor du skal lede ? Ellers tilbyder jeg gerne en hjælpende hånd.. Har været ved en dansk avler de sidste 12-13 år, så kan både komme med nogle anbefalinger til nogle af de gode avlere herhjemme, som kunne have noget til salg, og de gode steder i Holland..
Personligt ville jeg altid foretrække at købe direkte ved en dansk avler, - så kan man ofte møde søskende og/eller mor til hesten, fornemme stemningen, omgangs-tonen, og få hjælp og forklaring, hvis man får hesten hjem og den opfører sig mærkeligt i nogle situationer.. Kender mange som har købt i Holland ved heste-handlere, og fx fået at vide at den var stabil i kørsel, ridning osv, - og i praksis har den måske bare prøvet det en enkelt gang, og der er ikke megen hjælp/forklaring/vejledning at hente, når først man har fået den hjem og tingene slet ikke fungerer, - for handleren i Holland kender næppe hesten meget bedre end dig. Der er selvfølgelig også mange som får en god oplevelse/handel ud af det
Men nå.. Tilbage til dine spørgsmål:
- hvad du skal være opmærksom på: SOMMEREKSEM og ben, hvilket er hvor de kan have problemer oftest !! Og så synes jeg selvfølgelig at man altid skal prøve hesten selv, da de der gangarter kan være vidt forskellige, og man ikke lige kan se hvordan det føles fra jorden
- Transport: Vi plejer selv at fragte vores til/fra Holland til træning og inseminering, - eller få dem fragtet med nogle af de andre avlere, som har plads den ene eller anden vej.. Hvis du køber ved nogle af de store steder, så har de også ofte forbindelser til transport-firmaer, som ofte kører turen..
Og hvis du insisterer på at ville derned og købe, fremfor finde noget herhjemme, så kommer her nogle forslag til hvor du skal tage hen:
- www.staldemersken.nl
- www.lenysfriesepaarden.com/nl/
- http://www.qualityfriesians.nl/index.php?p=1&lang=en
- http://www.stalhermes.com/
- http://www.henswoude.nl/paginas/index_e.php?taal=en
- http://www.stalchardon.nl/verkoop/
- http://www.stalokkema.nl/en/
Der er MANGE flere end det, - det var vist bare lige dem som faldt mig først ind... Og jeg er selvfølgelig lidt nysgerrig efter hvad du mon søger, - ung, gammel, han, hun, kåring osv..... Måske jeg lige kender nogen som har noget godt herhjemme
jan 2008
MANGE TAK!! For dit fyldstgørende svar
Nogle af de sider du har linket til har jeg faktisk selv kigget på - det er rigtig rart at høre en anbefaling fra en anden
Jeg insisterer ikke på at skulle købe fra Holland.. Men jeg synes bare at jeg har kigget lidt tid her på HG, HN, ridehesten og dansk frieser forbunds hjemmeside, og der er bare ikke rigtig det jeg søger..
Jeg har lige nu en DV, som jeg gerne vil have solgt først (jeg vil gerne over og have frieser igen - DV var/er ikke lige så meget mig), da det jo er lidt dyrt at have flere heste..
Og hvis det nu skal være en fra Holland, så skal jeg helt sikkert ned og prøve en masse forskellige.. Men det er jo også en tur der koster noget og kræver planlægning, så jeg vil helt sikkert blive MEGET glad, hvis min drømme-frieser lige boede i DK..
Men jeg søger;
- Aldersmæssigt: 3-6 år (måske en lovende 2 års)
- En sporty langbenet model med gode rummelige gangarter (den skal bruges til dressur)
- Min. 165 i stg.
- Rolig og cool, men skal have gnist og arbejdslyst
- Tilredet (helst og gerne trafiksikker)
- Det skal være en hoppe eller vallak (en ung hingst som kan kastreres er også en mulighed).. Jeg hælder måske mest til en hoppe, så muligheden for at den kan bruges til avl er der -i tilfælde af at den bliver skadet.. Også vil en god afstamning også være at foretrække
aug 2011
Har du et pris-leje og en mail-adresse..? Så kan jeg da slå det op på fjæsen, og be dem om at sende dig en mail, hvis de har noget, som kunne passe..
aug 2011
jan 2008
Men umiddelbart er budgettet 40.000 (afhænger dog også lidt af hvad den anden bliver solgt for)..
Frieser - køb i Holland