{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.385 visninger | Oprettet:

Ridebane udendørs opbygning {{forumTopicSubject}}

Så er vi i gang med det store ridebaneprojekt på gården - og I må endelig komme med gode råd og fif på alt fra grus til hegn og cavalettis smiley

Vi har fed lerjord, og en meget skrånende grund, så jorden afvander rimeligt - samt tilladelse til at lave ridebane 20x40 smiley

Lige nu er der planet og fyldt op med jord, således at vi får en bane som ligger nærmest som et plateau, hvor gårdspladsen er højest, så kommer en svag skråning,så en ridebane og så en forholdsvis stejl skråning ned til marken.

Der er indkøbt drænslanger, som bliver lagt med 5 M afstand.
Herefter har vi fået tilladelse til at vælte nogle udbygning, så der kommer brokker fra to staldlænger, samt lidt ekstra udfra. Regner med ca 25 cm med brokker - er det ikke nok, når der også er dræn ?

Oven på brokkerne er vi blevet anbefalet enten 15 cm knust beton, eller 10 cm knust beton + 5 cm stenmel.
Vi er i Jylland, så godt stenmel er dyrt, derfor anbefaler vores entreprenør knust beton.
Men jeg har hørt at ren knust beton kan blive et hårdt og glat underlag ? Nogen der ved noget om det ?

Som toplag regner jeg med "grus og sold" - 4 cm grus og 2 cm sold.
Men hvad for noget grus skal vi vælge ? Vores entreprenør mener at "sættesand" er fint ? Jeg kan se man kan få ridebanesand, men mange siger de bruger vasket grus 0-4 med stor effekt. Så hvad er jeres erfaring ?
Sold har jeg valgt pga den fjedrende effekt - og der er ikke råd til "kunststofbane" lige nu/nogensinde.... smiley

Jeg vil helst have en forholdsvis fast bane, og den skal bruges til dressur og evt cavalettiarbejde. Men ikke spring, western e.l. - og så er det nok kun mig og mine to heste som kommer til at bruge den - så gode råd mht hvordan man får den til at sætte sig ect, bare kom med det hele smiley

Mvh Charlotte


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridebane udendørs opbygning
  • #3   22. jun 2016 Nej det håber jeg ikke den bliver - skrå altså smiley

    Men ridebanen kommer til at ligge på et plateau, hvor gårdspladsen er højere, så lidt skråning ned til ridebanen ( som er plan) og så skråner jorden videre ned til næste niveau - det har betydning for om vandet kan løbe fra.

    Mvh Charlotte


  • #5   22. jun 2016 Vi har lige lavet ridebane. Og vi gjorde det ret simpelt. Vores jord er sandjord, så det dræner ret godt i sig selv, derfor har vi ikke lagt dræn i. Så tørvelaget blev gravet af, derefter lagde vi 10-15 cm knust beton, som blev tromlet helt fast, og som toplag er der 6-7 cm 04-08 mm vasket grus. Banen er bare helt perfekt. Og selv efter de seneste skybrud har der ikke lagt en dråbe vand på den. Og den er faktisk kun endnu bedre at ride på når den er våd smiley Prisen rendte så op i ca 35-40.000 kr, men den er det hele værd.

  • #6   23. jun 2016 Skrå ridebaner/ridebaner med for meget fald er noget af det værste jeg ved - hader når man føler man rider "ned ad bakke". Så entreprenøren har fået strenge ordre om maks 1% fald smiley

    Mette - det lyder jo lige som min plan langt hen ad vejen smiley

    Uhhhh jeg glæder mig selvom det bliver en "dyr" fornøjelse - vi skal bælte staldlænger, så for os er det også løbet op med elektriker, kloakfolk ect. Til gengæld får vi så en fed udsigt fra huset af ud over gårdsplads, hen over ridebane, store træer i baggrunden og så kuperet marklandskab med skov i baggrunden smiley

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Ridebane udendørs opbygning

Annonce