{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.517 visninger | Oprettet:

Mona B
Mona B
Tilmeldt:
17. mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Behandling af sarcoider hos hest - erfaringsdeling {{forumTopicSubject}}

Jeg har læst en masse om emnet, da jeg aldrig selv har haft en sarcoid hest før. Og jeg tænker jeg vil dele mine oplevelser med andre som måske kan have gavn af dem.

Jeg hentede midt i maj en hest hjem. Hesten var til den tynde side, ranglet, havde orm, bændelorm, enorme tandspidser/kroge/huler med gammelt foder i tænderne. Dårligt foder og/eller ikke optimal udnyttelse af foderet (pga tænderne) og et svagt immunforsvar til følge gør at hesten har haft svært ved at holde sarcoiderne fra at gå i udbrud. Disse ting er selvfølgelig monitoreret og under kontrol nu.
Det jeg i første omgang fik forklaret var unghestevorter viste sig at være sarcoider. De sad mellem bagbenene på hesten ( og meget små hårløse plamager i hovedet), og det var i første omgang MEGET svært at se hvor stort et område som var angrebet mellem benene. Det gjorde ondt på hesten og den synes IKKE vi skulle rode rundt mellem dens bagben.

Jeg bestilte dyrlæge til hesten da den også skulle have ordnet lidt andre ting. I forbindelse med tandraspning var hesten bedøvet og dyrlæge og jeg kiggede nærmere på sarcoiderne. Der var mange. Både under huden, tørre vortelignende plamager, hårløse områder og den rigtigt grimme fibroblastiske type som vokser ud af kroppen.

Flere behandlingsformer blev diskuteret.

Valget kom ned til følgende: 1. At lægge hesten i fuld narkose og forsøge at operere. Dette var et stort sats da det angrebne område var på indersiden af lårene og var stort, så helingsprocessen ville tage LANG tid, og det ville være tæt på umuligt. Der ville skulle rensning/smøring osv. til flere gange dagligt og med forøget risiko for infektion, yderligere inflammation samt ikke mindst stor risiko for at sarcoiderne ville bryde endnu mere ud. 2. At prøve at kvæle den fibroblastiske sarcoid. Med denne mulighed ville det irriterede område være meget mindre, men med de samme risici som ovenstående. Vi valgte mulighed nr. 2. sammen med en meget omhyggeligt planlagt foderplan.

Foder samt tilskud fordelt på 3 måltider pr. dag:
* Hippomun kur fra Hippolyt
* Safe and Sound fra Brogaarden (andet foder med lavt sukker/stivelsesindhold er sikkert lige så fint).
* En stor håndfuld lucerne pr. måltid
* 100 g sojaskrå pr. måltid
* Vitamin/mineral tilskud tilpasset fodermængden fra krybbefoderet
* E-vitamin kur
* Tilsat zink

Sarcoid angrebne områder vaskes hver dag (eller næsten) med mediscrub, decinficeres med klorhexidin og smøres med panthenolsalve.

Det første billede er efter ca. 2 døgn. Sarcoiden er blevet snøret sammen med fiskesnøre (stramt). Andet billede er 3 uger efter sarcoiden blev snøret sammen. Jeg har løbende sendt billeder til min dyrlæge som har monitoreret forløbet. Den del som kvaltes faldt af efter 7-8 dage.

Alt er gjort i samarbejde med dyrlæge. Jeg ønsker ikke en diskussion af om det jeg har gjort er rigtigt/forkert, og jeg anbefaler ingen at kaste sig ud i dette uden en dyrlæges vurdering. Jeg vil blot dele min historie i tilfælde af at nogen kan bruge det jeg har gjort. Min hest bevæger sig meget bedre, er gladere, pelsen skinner, og de sarcoidangrebne områder heler indtil nu. Bedøm selv...



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Behandling af sarcoider hos hest - erfaringsdeling
  • Mona B
    Mona B Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #1   30. jul 2016 Og så billede nr. 2.

    profilbillede
  • #4   30. jul 2016 Som Sine siger, så er det jo noget der ligger i hesten, så selvom man får dem væk er chancen for at de kommer igen der jo.

    Min gamle hest havde også noget, dyrlægen ville dog hverken kalde det unghestevorter eller sarcorider. han havde dem især i hovedet, en lille smule på ryg, på ben og haleroden. Han var på landbohøjskolen og har været igennem et utal af undersøgelser og div. påsmørings produkter. De fandt dog aldrig helt ud af hvad det var, andet end at det var noget det lå i blodet på ham.
    Det blev holdt nede / de forsvandt med ThujaD30, eller noget til fodvorter - men de kom altid igen enten samme sted, eller et andet.

    Der er flere der har god erfaring med kovaline til sarcorider.


    profilbillede
  • #5   31. jul 2016 Min har haft sarcoider. Der var en på bagbenet, en foran gjordlejet og en på øret.

    Den på bagbenet fik ætsende creme på. Det gør jeg aldrig igen, da det var smertefuldt og ikke fik den til at forsvinde helt alligevel.

    Den foran gjordlejet fik en elastik på af en dyrlæge af to omgange. Den forsvandt heller ikke helt, men blev bedre og var klart en bedre metode end cremen.

    Så har jeg været meget obs på at reducere stivelse og sukker i hans kost og generelt booste hans immunforsvar.
    Alle 3 sarcoider er nu gået i sig selv igen og har ikke set nogle nye i to års tid smiley
    Så mit bedste råd er nok meget lig dit, elastik eller fiskesnørre, hvis de er problematiske (ellers lad dem være) og boost hestens immunforsvar (fx godt foder, massage, alt der kan gøre hesten sund og velfungerende), så kan man være heldig at hesten selv bekæmper det, som min gjorde.


  • Marie K
    Marie K Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #6   5. maj 2017 Hej Mona, har du mulighed for at fortælle hvilken dyrlæge du brugte? Jeg står nemlig i samme situation og med lidt de samme overvejelser. På forhånd tak:)

Kommentér på:
Behandling af sarcoider hos hest - erfaringsdeling

Annonce