{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.074 visninger | Oprettet:

gaffelbåndsskade {{forumTopicSubject}}

hej jeg har lige købt mig en pony med en gaffelbåndsskade .. skal bruges til selskab.. intet andet..

hun er indtil nu blevet brugt til skridtture uden problemer aldrig været halt..
det skal lige siges skaden er ny.. 1 - 3 måneder ..
det er heller ikke tjekket 100 % at det er en gaffelbåndsskade men ifølge dyrlægen var hun næsten 100 % sikker

hesten er blevet redet hver dag i skridt og har ikke vist tegn på noget.. men hvis så man vil trave begynder hun at halte efter et stykke tid.. på det ene forben.. der er derfor ikke blevet gjort noget med hende andet end skridt som hun har klaret uden problemer . i følge dyrlægen måtte vi gerne skridte lange ture på hende .. og der har heller intet været når alt kun har foregået i skridt..
hun løber af og til på folden og leger bukker og der er der heller ikke noget ingen halthed ,,,

lyder det som en gaffelbånds skade ? nu har jeg intet forstand på denne skade.. men kan man få hende rengående igen på nogen måde ? hvordan plejer genoptræning være ?

håber nogen kan hjælpe nu skal hesten ikke bruges til andet end hygge men kunne da være rart hun kunne blive ok igen lige meget hvad


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gaffelbåndsskade
  • #1   5. aug 2016 ja det lyder det til i mine øre
    Vi har en ældre fjordhoppe som også har sådan en skade og hun kan ikke rides ½ til 1 helt år også selv om hun er halt fri
    Så det gør vi så ikke, det er noget langvarigt noget som kræver ro
    VH Annette


  • #2   5. aug 2016 Hvis det er en gaffelbåndsskade kan hesten godt komme sig - det kræver dog et meget kontrolleret genoptræningsprogram, hvilket er der de fleste ryttere ikke orker at være med til, og derfor går mange heste i stykker i genoptræningsperioden.

    Problemet med seneskader er nemlig, at de er meget lang tid om at hele. 6-9 måneder for en ung hest, for at senen er helet, og så skal der yderligere ligges 9-12 måneder oveni, før senen er blevet så stærk så mulig. Dvs man skal beregn 1- 1,5 år før man kan ride hesten normalt - og da de fleste ryttere ikke ved dette, og derudover ikke har tålmodighed til dette, så rides mange heste istykker under genoptræning.

    Hvis man ønsker at få en ridehest ud af sin seneskadet hest, så skal man se på en masse ting udover genoptræningen.
    Smeden er en vigtig samarbejdspartner, fordi hesten skal sko/beskæres efter hvilken seneskade hesten har - og en seneskadet hest skal have besøg af smeden hver 5-6 uge, fordi dårlig hovpleje er med til at øge belastninger på senerne.
    Ingen dybe mudderfolde som også belaster senerne.
    Ingen dårlige ridebanebunde, som hvis de er glatte eller dybe får senerne ud i yderbelastninger.
    Alt efter hvilken skade skal man forholde sig til springning eller sidebevægelser er et go eller No go.

    Min den sorte fik for 2,5 år siden en lille gaffelbåndsskade på et forben efter et stunt ude på folden. Det tog 1/2 år med sygefold, og skridtture på hård bund lige ud for hånd de første 3 måneder, herefter skridtture på hård bund lige ud de næste 3 måneder, herefter genoptræning på hård bund Lie ud med travintervaller og galop i 2 måneder, herefter begynde at ride i ridehus kun 20 m volter og skråt igennem i 2 måneder i alle gangarter, før han så begynde at gå sidebevægelser efter 10 måneder fra skaden. Og 1 år efter skaden gik han stævner igen på det niveau han var på ved skadestidspunktet ( MB).

    Jeg lod ham først springe igen efter 2 år. Og jeg rider minimum i skoven en gang om ugen, for at han går på hård bund og styrker sine sener på den måde. Han har ringsko på, og har en fast smedetid hver 6 uge. Han går på fold uden mudder.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
gaffelbåndsskade

Annonce