{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.857 visninger | Oprettet:

Opstaldning vandrefolde ?? {{forumTopicSubject}}

Det er jo over de sidste år blevet meget in at opstalde heste i vandrefolde, også kaldet Paddock paradise, et system hvor man i stedet for en stor fold, har hegnet det ind på en måde, så det danner stier.

Jeg har svært ved at forstå hvad forskellen er på netop det system og så almindlige store folde. Heste, kvæg og får laver jo selv stier i terrænet som de vælger at gå. Jeg står opstaldet et sted med 15 hektar fold , hvor en del af folden er skårning og skov og det er MEGET tydeligt at hestene laver stier, de har deres helt egne stier og gang systemer de benytter, til trods for at der altså ikke er hegnet stier af eller lavet "vandre stier ".

Så hvorfor er det blevet så populært med vandrefolde ?? Hestene danner jo selv stier, når foldene er store nok.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opstaldning vandrefolde ??
  • #1   29. aug 2016
    Ved Paddock Paradise og/eller vandre folde har man typisk lavet stier for hestene, der tvinger dem til at vandre som de ville gøre i naturen. Vand, læ og hø er placeret forskellige steder, så de skal gå efter det som i naturen.

Der udover er der ofte lagt ting ud på stierne - "bomme" i form af træer, forskellige sten til at stimulere hovene, forskellige underlag og bakker osv.
    For at efterligne naturen.

Der udover, så er der ofte ikke meget græs på stierne - som der fx er på kæmpemæssige folde. Heste i naturen har ikke frisk grønt langt græs.

Jeg kan sagtens se pointen i det til heste der skal tabe sig, har EMS, tidligere forfangen mm. - men mange andre kan også gå fint i det, det er jo egentligt bare en løsdrift med ting tilføjet.

Heste laver tydeligt stier ofte selvom der ikke er indhegnet noget, men med vandresystemet er de nød til at gå efter ressourcerne istedet for at man placere læ, vand og hø på samme sted.

• #2   29. aug 2016 Ja okay det giver jo god nok mening, at stierne tvinger dem til at bevæge sig.

• #3   29. aug 2016 og tak for forklaring smiley

• #4   29. aug 2016 Det bliver rigtig fint forklaret. Og jeg kan helt sikkert også se det positive i det. Og ville ikke have noget i mod at have min hest stående sådan et sted.
    Men var det min egen fold ved jeg ikke hvad jeg ville vælge.
    For i vandrefolde kan de ikke lave en spurgt med retningsændring og krumspring osv smiley
    I hvert fald ikke så vidt jeg har forstået. Men måske jeg har misforstået noget smiley

Og samtidig er jeg bekymret for om hestene får nok væske. Vi har en hest her. Som vi nærmest skal trække til vandet for at sørge for at hun får væske nok. Da hun hellere vil mæske sig i græs smiley
    Men som der nævnes er der ofte lidt græs. Så det hjælper måske på det.
    Og så vil jeg være bekymret for mudder på stierne smiley

Men som sagt kan se rigtig meget positivt i det. Så vil ikke vælge det ene over det andet. Men var det min egen fold syntes jeg ikke vandrefolde vejer tungere end Alm. folde smiley

• #5   29. aug 2016 Jeg har haft min opstaldet i 4 forskellige vandrefolde, og det er tydeligt at han trives rigtig godt med det. Han har brug for sparsomt græs og så meget bevægelse som muligt - både af hensyn til hans huld og hans hove. Alle heste har gavn af ekstra bevægelse.
    Forskellen er, at selvom heste har tendens til at gå de samme ruter i en stor fold, så hvis de skal hurtigt fra a-b, så KAN de løbe midt igennem det hele. I en vandrefold er der ikke det valg - de skal altid gå rundt ad stien for at komme fra a-b mellem vand/foder/soveplads/andre ting man kan placere rundt omkring i systemet.

Mht. plads til at lege og tosse vildt rundt, så har alle (?) vandrefolde (det er i hvert fald en del af konceptet) en-flere områder med ekstra plads (f.eks. så der er plads til at alle kan sove/hvile i et område sammen - eller ifht. spiseplads) - så der er rig mulighed for også at lege og være helt vilde. Har selv en hest, der pt. tosser vildt rundt med en stor DV, og de kan sagtens finde plads - også til at stejle og vende rundt på sporene. Men det afhænger også lidt af, hvor brede stier man laver - nogle laver dem kun meget få meter brede - og det har både fordele og ulemper.

Der er en del som har prøvet at GPS-tracke for at se hvor meget hesten rent faktisk går rundt i systemet, og det er ret meget. Vist også nogle test ifht. en alm. fold, som viser at de går langt mere.

Jeg er i hvert fald stor fortaler for vandrefold-systemet smiley

• #8   30. aug 2016 Jeg har selv en mini vandrefold- sporet er kun 300 meter langt og derud over har de to lidt større arealer at bevæge sig på.
    Grunden til jeg valgte det, var at jeg har en EMS- look a like hest (han er ikke testet endnu) og derfor ville jeg forsøge systemet, for at få noget mere bevægelse ind i hans hverdag. Alternativet var en firkantet jordfold med stråfoder og så græs to timer om dagen- sådan har jeg gjort før, men så står de bare og hænger på jordfolden, eller æder til der ikke er mere. Og hesten tog alligevel på.
    Vandrefolden fungerede super godt. De kunne faktisk have stråfoder ad libitum uden at han tog på.
    Dog kan jeg sige, at det heller ikke er ligemeget, hvilke heste man har. Da jeg startede systemet op, havde jeg to heste, en hoppe og en vallak og de bevægede sig fint, så kom der en vallak mere ind i folden, hvilket gav endnu mere bevægelse og så blev hoppen så aflivet, så der kun var to vallakker, så dalede bevægelsen gevaldigt. Så jeg tror at en blandet flok på minimum tre heste, giver mest bevægelse. Jo flere heste jo bedre bevægelse tænker jeg smiley

I år går de ikke i systemet, da vi var nødt til at inddrage noget af det til at lægge byggematerialer mm på. Så derfor har de gået på alm. nedbidt græs fold og jordfold, men jeg har så fodret dem som på vandrefold, dvs. lagt høet ud i mange bunker rundt på folden. Og det har fungeret OK. I forsommeren, da græsset var kraftigt tog min ene vallak lidt på, men det er røget af igen. Så vil man ikke etablere stier, så tænker jeg, at man sagtens kan gøre det på denne måde, hvis man blot ønsker at stimulere ens hest til mere bevægelse smiley

Planen er at stierne skal etableres igen her i efteråret og så bliver sporet også udvidet med omkring 200 meter.

Mine heste har så ikke gået på stierne om vinteren, da vi desværre har lerjord her og derfor døjer rigtig meget med mudder, så stierne ville simpelthen blive trådt op. Så om vinteren har de alm. fold, men fodres som vandrefold.

• #9   30. aug 2016 Bettemus: Det kan lige så godt være fordi den får den væske den skal bruge gennem græsset, der jo mest består af vand smiley

Jeg synes det er genialt med vandrefolde. Både til tykke og almindelige heste - for selvom den ikke er tyk har den stadig brug for at leve så naturligt som muligt efter min mening.

Mht, om hesten kan tage sig en fræser.. Det kommer jo an på hvordan systemet er indrettet. Sådan som jeg har forstået det - og selv ville lave det, er det meningen at der skal være et åbent stykke, fx i midten, hvor det kunne være muligt smiley

• #10   30. aug 2016 Jeanette:
    Hvis det var derfor så ville hesten jo ikke drikke en spand vand hver gang du servere det for hende.
    Min kan jeg også tænke er i underskud og trække hende til vandet. Men enten drikker hun ikke. Eller også drikker hun meget lidt.
    smiley

Kommentér på:
Opstaldning vandrefolde ??

Annonce