551 visninger
|
Oprettet:
Revnede Hove.. {{forumTopicSubject}}
Hejsa alle sammen!:)
Jeg står i den situation at min ponys hove er revnede, det er specielt forhovene der er revnede. De er revnede virkelig langt op, så langt op at han begynder og halte under ridning...
Men hvad skal jeg gøre?
Jeg har prøvet og smøre dem med både hovolie og hovfedt, men føler ikke noget af det rigtig har hjulpet..?
Er der nogen der måske har nogle erfaringer med sådanne hove, eller bare har nogle gode råd? - ville blive rigtig glad hvis der sad en der ude, med nogle tips der kunne hjælpe!:)
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Hvis den er halt under ridning bør du lade være med at ride indtil det er bedre.
Og prøv med vandbade af hovene inden fedt / olie, har hørt det skulle hjælpe
Evt. kan foderet også være et problem. Mange heste har bøvl med hovene om sommeren ifølge min smed, fordi de simpelthen får for meget sukker i græsset i forhold til, hvad de er vandt til.
Min pony har haft sine bedste sommerhove i år (har eget ham i 7 år nu) hvor han ikke har haft fået græs og er blevet motioneret regelmæssigt på forskellige underlag. Alligevel flækker de lidt mere nu her.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
For langt interval mellem beskæringer
Forkert beskæring
Sukker den ikke tåler fra græsset
For meget stivelse og og sukker i foderet
Vitamin mangel fx zink
jul 2013
Følger: 51 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 122
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Uanset, så ville jeg få fat i smeden og få kigget på hovene og høre smeden ad, hvad han tænker om hestens hovkvalitet -er den dårlig, så skal der måske sættes ind med nogen tilskud til foderet e.l.
Kig også på folden -går hesten i mudder til knæene altid, er der meget stenet e.l.? I så fald kan skift af fold også være nødendigt, om ikke andet i en periode, til hovene er kommet sig.
jul 2013
Følger: 51 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 122
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 4 Emner: 125 Svar: 979
jan 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 452
Cornuscrescine og Ungulat er rigtig gode produkter til hovene, men hvis det er så voldsomt, skal smeden kontaktes straks.
feb 2014
Følger: 59 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 232
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Min smed er modstander af at der smøres, vand er godt men at lukke af med fedt og olie forhindrer også at hoven kan optage fugt fra jorden.
Fandt lige dette skriv om hovens sundhed
http://hestens-beslagsmedie.dk/hovsygdomme-2/hovens%20sundhed.html
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 337
Smårevner: vand, vand og mere vand.
Revnede Hove..