{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
551 visninger | Oprettet:

Karoline L
Karoline L
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 24

Revnede Hove.. {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen!:)
Jeg står i den situation at min ponys hove er revnede, det er specielt forhovene der er revnede. De er revnede virkelig langt op, så langt op at han begynder og halte under ridning...
Men hvad skal jeg gøre?
Jeg har prøvet og smøre dem med både hovolie og hovfedt, men føler ikke noget af det rigtig har hjulpet..?
Er der nogen der måske har nogle erfaringer med sådanne hove, eller bare har nogle gode råd? - ville blive rigtig glad hvis der sad en der ude, med nogle tips der kunne hjælpe!:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Revnede Hove..
  • #1   11. sep 2016 Hvornår har den sidst haft smed? Det kan være fordi de er blevet lige på det længste.
    Hvis den er halt under ridning bør du lade være med at ride indtil det er bedre.

Og prøv med vandbade af hovene inden fedt / olie, har hørt det skulle hjælpe smiley

Evt. kan foderet også være et problem. Mange heste har bøvl med hovene om sommeren ifølge min smed, fordi de simpelthen får for meget sukker i græsset i forhold til, hvad de er vandt til.
    Min pony har haft sine bedste sommerhove i år (har eget ham i 7 år nu) hvor han ikke har haft fået græs og er blevet motioneret regelmæssigt på forskellige underlag. Alligevel flækker de lidt mere nu her. smiley

• #2   11. sep 2016 Det er ofte grundet enten
    For langt interval mellem beskæringer
    Forkert beskæring
    Sukker den ikke tåler fra græsset
    For meget stivelse og og sukker i foderet
    Vitamin mangel fx zink

• #3   11. sep 2016 Den røde bøtte med gule striber fra Carr & Day & Martin er fantastisk! Kan dog ikke huske hvad den hedder smiley

• #4   11. sep 2016 Er det "bare" flossede i kanten, eller er der tale om hornkløfter (nu du siger revnerne går langt op)? -i tilfælde af sidstnævnte er hverken fodring, hovolie e.l. nok, der skal smed til, og der skal formentligt hyppig beskæring til over en længere periode (i grelle tilfælde også specialbeslag mm, men det lyder ikke til, at det står så galt til endda?).

Uanset, så ville jeg få fat i smeden og få kigget på hovene og høre smeden ad, hvad han tænker om hestens hovkvalitet -er den dårlig, så skal der måske sættes ind med nogen tilskud til foderet e.l.
    Kig også på folden -går hesten i mudder til knæene altid, er der meget stenet e.l.? I så fald kan skift af fold også være nødendigt, om ikke andet i en periode, til hovene er kommet sig.

• #5   11. sep 2016 Måske du kunne ligge et billede op af hoven?

• #6   11. sep 2016 20 min. vandbad, så begge forben i spande. smiley

• #7   11. sep 2016 Det lyder til at den skal have smed.
    Cornuscrescine og Ungulat er rigtig gode produkter til hovene, men hvis det er så voldsomt, skal smeden kontaktes straks.

• #8   11. sep 2016 Æblecider eddike virker! Rigtig godt

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #9   11. sep 2016 Hvis hesten har begyndende hornkløfter kan du smøre herfra til jul, det gør ingen forskel, der er de ufarlige hvor det kun er glasurlaget der revner det kan som regel klares ved godt smede arbejde, min nye pony har lidt revner så måske hvis smeden mener det er nødvendigt får hun sko på en periode så de kan få lov at hele op, håber hun kan gå uden igen men vi må se smiley

Min smed er modstander af at der smøres, vand er godt men at lukke af med fedt og olie forhindrer også at hoven kan optage fugt fra jorden.

Fandt lige dette skriv om hovens sundhed

http://hestens-beslagsmedie.dk/hovsygdomme-2/hovens%20sundhed.html

• #10   12. sep 2016 Hvis der er revner langt op ad hovene, synes jeg du skal kontakte smeden.
    Smårevner: vand, vand og mere vand.

Kommentér på:
Revnede Hove..

Annonce