{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
846 visninger | Oprettet:

Louise N
Louise N
Tilmeldt:
13. maj 2016
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 12

Hønet eller ej? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om hønet? Jeg har tre små shetlandsponyer som går ude hele året rundt. De har dog et skur de kan komme ind i. Min hoppe, som fik føl i sommers er meget "mad agressiv" . Når jeg giver dem hø, jager hun både sit føl og min hingst væk, og så vil hun have det hele for sig selv. Det samme gælder når de skal have foder i deres trug, der kan hun spise af tre af gangen, her er jeg dog begyndt at binde hende så hun kun kan nå sin egen...
Men sagen er, at jeg ikke kan binde hende når de skal have hø, så jeg havde tænkt at få to hønet til hver hjørne af skuret, så hun ikke kan tage det hele selv? Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres meninger og erfaringer først? ?
Billedet er af hele flokken, hoppen er den sorte.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hønet eller ej?
  • #1   5. nov 2016 Som du selv nævner ville jeg placere nettene et godt stykke fra hinanden. smiley

  • Louise N
    Louise N Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 12
    #2   5. nov 2016 Ja det var også planen. Men jeg har også bare hørt rigtig meget negativt om hønet, fordi det er mere naturligt for dem at spise fra jorden? ?? men jeg har også prøvet at ligge to bunker hø i hvert hjørne, men det kan hun skrabe sammen så hun har det hele alligevel ??

  • #3   5. nov 2016 Jeg vil stille hø nettene væk fra hinanden, og så der panda til at de alle sammen kan komme til ??
    Og ellers ville jeg tage hoppen ind og give hende høet alene, så de andre kan få lov til at spise på folden, hvis man ikke kan rykke på nettet ??


  • #4   5. nov 2016 du kan også købe/finde gamle aflagte dæk. så kan du putte hø ned i dem uden at damen kan samle det sammen til sig selv smiley

  • #5   5. nov 2016 ved ikke om du ligger høet på jorden nu? men hvis du gør det, hvorfor ligger du det så ikke bare i 2-3 bunker i hver sit hjørne af skuret? så har de altid en bunke og skifte i mellem hvis hoppen jager dem væk

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   5. nov 2016 hø i bunker fordelt over hele folden smiley

  • #8   5. nov 2016 Et hønet til hver hest og sørg for det hænger, så de ikke kan komme til skade smiley

  • #9   5. nov 2016 Undgå bildæk.
    Bildæk er lavet af vulkaniseret gummi støbt om et gitter af ståltråd.
    Når gummiet bliver mørt vil det tabe ståltråd stumper. Det kan dyr sagtens æde med stråfoderet, og så bliver dyrlæge til dyr læge...

    Hvis du ikke er tryg ved hønet så køb et par høhække og stil op på marken.
    Evt så der er strå flere steder end der er heste. Så kan hoppen presse andre dyr væk og de kan gå til en anden bunke.
    Ja, høhække er dyre. Men på sigt er det dyrere at lægge stråfoderet på bar jord pga kæmpe spild...

    Det er hvad jeg ville gøre.


  • #10   5. nov 2016
    Min oplevelse er at hvis du har heste der let viger for andre, så vil to hønet ikke løse det - fordi en hest let kan vogte over 2-3 ad gangen, hvis bare de er i nogenlunde afstand over hinanden.

    Så hvis du har mulighed for det, er det en del bedre og hænge dem rundt på folden forskellige steder og inde i læskuret - så er der muligheder forskellige steder.


  • Louise N
    Louise N Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 12
    #11   8. nov 2016 Tak for jeres svar! Jeg tror det ender med at jeg køber to hønet og hænger i hvert hjørne. (Forsvarligt så de ikke kommer til skade!!) Men som sneen nu er kommet virker det lidt til at problemet løser sig selv, da min hingst også bliver noget sulten, så kan han godt holde hoppen til og så får føllet også lov at spise smiley

Kommentér på:
Hønet eller ej?

Annonce