26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Dækkenbøvl og syg hest {{forumTopicSubject}}
Godmorgen derude
Jeg er så uheldig at min hest står med lungebetændelse - han er i behandling og det går fremad.
Han står i løsdrift og nu er vejret jo ikke ligefrem med os.
Han er 5 og har aldrig gået med dækken - men nu snakkede jeg lige med dyrlægen i går om at give ham lidt tøj på, så han ikke står og bliver kold.
Jeg er så meget i tvivl om jeg skal ligge et regndækken på ham de dage det blæser / regner og ellers lade ham gå uden? Eller om jeg bare skal smide et regndækken på ham fra nu af og resten af vinteren. Problemet er at jeg har 30 minutters kørsel til hestene. Ellers havde jeg helt sikkert bare givet ham det på når vejret er slemt (som i går), men jeg kan jo ikke bare suse derud hvis vejret pludseligt skifter.
Er fristet til at give ham regndækken på nu og lade ham gå med det resten af vinteren. Selvom han har sat pels kan jeg nok ikke bare tage regndækkenet af ham igen når lungebetændelsen er ovre.
Tænkte, tænke, tænke.... gode råd modtages med kys-hånd
okt 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Svar: 6
okt 2007
okt 2010
Følger: 46 Følgere: 55 Heste: 5 Emner: 33 Svar: 310
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Synes i hvert fald det er lige volds nok at putte noget med fyld i på ham nu. Han har sat en rigtig god pels.
okt 2007
nov 2007
Følger: 150 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.620
okt 2007
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 337
Har også været nødt til at give hende dækken på pga lufvejsproblemer i den kolde tid.
Ville også helst undvære dækkener, men det er desværre ikke muligt.
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
et regndækken alene vil ikke gøre at han holder varmen, der er ingen varme i det er det samme som for os en tynd regnjakke..
men et regndækken med fleece er der lidt varme i og så skal man ikke have et ulddækken under eller andet det er bar i samme dækken..
og så behold det på ikke noget med at tage af og på når det er vinter, max skift til flere gram f.eks.
okt 2010
Følger: 46 Følgere: 55 Heste: 5 Emner: 33 Svar: 310
For et par år siden gik min fjordhest og frede også i løsdrift og jeg havde ikke planer om at fjordhesten skulle gå med dækken. Men men hun begyndte at fryse i den periode hvor det blæste helt enormt. Så jeg gav hende regndækken på uden foer, men senere samme aften var det helt galt og jeg måtte sande at regndækken ikke var løsningen, hun fik simpelthen frost i pelsen i yderpunkterne
Hun fik omgående 300 gr på (jeg havde ikke mindre hjemme) Det gik hun så med resten af vinteren og var fuldt fungerende
Men mærk efter i dig selv og husk du kender din hest bedre end vi gør. For trods vores erfaringer med vores heste, så er alle heste ikke ens
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Mit gamle regndækken er røget ud men havde et 150/200 grams. Det får han på i eftermiddag og så bliver det en dækkenvinter. Så må jeg jo se om han skal klippes lidt eller om det går.
Og så fandt jeg en masse lækre uldtæpper - dem tager jeg med derned og så ser jeg om jeg kan finde et regndækken og evt et overgangsdækken mere i morgen så vi har noget og skifte imellem
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Min erfaring er at et regndækken er fint hvis man har en hest der godt kan holde varmen selv men som man bare vil undgå bliver våd og beskidt. Det tager kun blæsten og holder regnen ude, varmer ikke.
Så har man en syg eller forfrossen hest, så duer regndækken kun i en kort periode hvor det regner men stadig er nogenlunde varmt i vejret.
Så hvis man vil have noget der varmer, må man op på 100-200 gram i et overgangsdækken. Også evt. trappe op til 300 eller 400 hvis der er behov for det.
Dækkenbøvl og syg hest