{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
659 visninger | Oprettet:

Dækkenbøvl og syg hest {{forumTopicSubject}}

Godmorgen derude smiley

Jeg er så uheldig at min hest står med lungebetændelse - han er i behandling og det går fremad.

Han står i løsdrift og nu er vejret jo ikke ligefrem med os.

Han er 5 og har aldrig gået med dækken - men nu snakkede jeg lige med dyrlægen i går om at give ham lidt tøj på, så han ikke står og bliver kold.

Jeg er så meget i tvivl om jeg skal ligge et regndækken på ham de dage det blæser / regner og ellers lade ham gå uden? Eller om jeg bare skal smide et regndækken på ham fra nu af og resten af vinteren. Problemet er at jeg har 30 minutters kørsel til hestene. Ellers havde jeg helt sikkert bare givet ham det på når vejret er slemt (som i går), men jeg kan jo ikke bare suse derud hvis vejret pludseligt skifter.

Er fristet til at give ham regndækken på nu og lade ham gå med det resten af vinteren. Selvom han har sat pels kan jeg nok ikke bare tage regndækkenet af ham igen når lungebetændelsen er ovre.

Tænkte, tænke, tænke.... gode råd modtages med kys-hånd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dækkenbøvl og syg hest
  • Freja
    Freja Tilmeldt:
    okt 2007

Følger: 26 Følgere: 24 Svar: 6
    #1   6. nov 2016 Et regndækken vil formentlig ikke gøre ham varm! Når han får dækken på kan han ikke rejse hårene under dækkenet... dækken af og på er en dårlig ide når det er vinter... svært at regulere varmen når dækken kommer af og på hele tiden... jeg ville give ham et 10-150 gram dækken på og så se når der bliver virkelig koldt, om han fint holder varmen med det, eller om der skal mere fyld til... mine går med 150 gram nu, men når det bliver virkelig koldt, så får den ene 300 gram på, men den anden holder fint varmen med kun 150 hele vinteren smiley

• Freja
    Freja Tilmeldt:
    okt 2007

#2   6. nov 2016 Mente ikke 10-150 men 100-150 gram selvfølgelig smiley

• #3   6. nov 2016 Jeg ville aldrig tage dækken af og på om vinteren og som Freya skriver 100-150 gr smiley

• #4   6. nov 2016 Ja jeg overvejede godt nok om han er nødt til noget med lidt fyld senere så... Jeg er lige ved og fremskaffe nogle regndækner (har ikke nogle dæknet liggende desværre). Så har jeg et rigtig godt uldtæppe han kan få under hvis det er - og så må jeg se om jeg skal have nogle overgangsdækkener til ham over vinteren.

Synes i hvert fald det er lige volds nok at putte noget med fyld i på ham nu. Han har sat en rigtig god pels.

• Freja
    Freja Tilmeldt:
    okt 2007

#5   6. nov 2016 Jeg ville bestemt ikke give regndækken på nu! Det er ret koldt, nattefrosten har allerede været her. Problemet er at han ikke kan rejse pelsen for at holde varmen hvis du smider et regn på:) 100-150 gram er ikke voldsomt her i november smiley

• #6   6. nov 2016 Hmmmm - da jeg havde en syg hest sidste år fik jeg afvide jeg IKKE skulle lægge dækken på - pga deres pels - de gik også i løsdrift og alm regn virker ikke på varme - vinterdækken vil gøre at han ikke sætter pels til rigtig vinter - så jeg ville ikke gøre det - men lave en "syge" boks i løsdriften - men det kan jeg også gøre da de står hjemme

• Freja
    Freja Tilmeldt:
    okt 2007

#7   6. nov 2016 Det er jo netop derfor at man somregel ligger et varmere dækken på når det bliver frost og rigtig koldt smiley

• #8   6. nov 2016 Når jeg får problemer med, at min gamle hest ikke kan holde varmen, inden de kommer på stald, får hun regndækken på, selv om hun er fjordhest og islænder, der er begyndt at sætte vinterpels . Jeg giver hende 1 måneds B vitamin ekstra og så forbliver hendes pels fin. Problem hvis hun kommer til at fryse er at hun taber sig for meget. Mine heste har kun dækkener på ude og ingen på i stalden. Dækkenet kommer ikke af igen og jeg vurderer løbende om der er behov for varmere dækken. Min dyrlæger er enig i planen. På fine solskindsdage tager jeg dækkenet af ½-1 time, hvor hun lukkes ude uden dækken og kan rulle sig, godt for pelsens skyld. Har aldrig haft problemer med pelsen. Ville aldrig tage dækken af når det først er givet på. Om natten har de et skur med halm og læ, hvor de kan vælge at opholde sig i læ og tørvejr. Er først komme i boks den 2/11. Har fungeret fint i flere år.
    Har også været nødt til at give hende dækken på pga lufvejsproblemer i den kolde tid.
    Ville også helst undvære dækkener, men det er desværre ikke muligt.

• #10   6. nov 2016 Jeg ville finde et regndækken med fleece i så er der lidt at holde varmen på uden det bliver sygt meget..

et regndækken alene vil ikke gøre at han holder varmen, der er ingen varme i det er det samme som for os en tynd regnjakke..

men et regndækken med fleece er der lidt varme i og så skal man ikke have et ulddækken under eller andet det er bar i samme dækken..

og så behold det på ikke noget med at tage af og på når det er vinter, max skift til flere gram f.eks.

• #11   6. nov 2016 Uha, jeg kan altså godt forstå, hvis du først bliver rigtigt i tvivl nu, hvor alle vores så forskellige meninger og erfaringer kommer smiley

For et par år siden gik min fjordhest og frede også i løsdrift og jeg havde ikke planer om at fjordhesten skulle gå med dækken. Men men hun begyndte at fryse i den periode hvor det blæste helt enormt. Så jeg gav hende regndækken på uden foer, men senere samme aften var det helt galt og jeg måtte sande at regndækken ikke var løsningen, hun fik simpelthen frost i pelsen i yderpunkterne smiley
    Hun fik omgående 300 gr på (jeg havde ikke mindre hjemme) Det gik hun så med resten af vinteren og var fuldt fungerende smiley

Men mærk efter i dig selv og husk du kender din hest bedre end vi gør. For trods vores erfaringer med vores heste, så er alle heste ikke ens smiley

• #12   6. nov 2016 Da jeg sagde til kæresten at jeg skulle have fat i et dækken sagde han; "jamen der ligger en masse i kælderen?".
    Mit gamle regndækken er røget ud men havde et 150/200 grams. Det får han på i eftermiddag og så bliver det en dækkenvinter. Så må jeg jo se om han skal klippes lidt eller om det går.
    Og så fandt jeg en masse lækre uldtæpper - dem tager jeg med derned og så ser jeg om jeg kan finde et regndækken og evt et overgangsdækken mere i morgen så vi har noget og skifte imellem smiley

• #14   6. nov 2016
    Min erfaring er at et regndækken er fint hvis man har en hest der godt kan holde varmen selv men som man bare vil undgå bliver våd og beskidt. Det tager kun blæsten og holder regnen ude, varmer ikke.
    Så har man en syg eller forfrossen hest, så duer regndækken kun i en kort periode hvor det regner men stadig er nogenlunde varmt i vejret.

Så hvis man vil have noget der varmer, må man op på 100-200 gram i et overgangsdækken. Også evt. trappe op til 300 eller 400 hvis der er behov for det.

Kommentér på:
Dækkenbøvl og syg hest

Annonce