{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.310 visninger | Oprettet:

Heste med cushing? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,

Jeg står med en pony i stalden, som jeg stærkt mistænker for at have cushing (PPID).

Det er dog ikke min, så derfor er mine muligheder begrænset!

- Ponyen er ca. 20 år.
- Har efter udtale fra smeden været slemt forfangen tidligere.
- Er overvægtig - med fedtkam og depoter.
- Stod allerede først på efteråret med en kæmpe tyk vinterpels, som gør at den sveder om natten på boks..

Vi havde dyrlæge til tandrasp her for nylig, hvilket skal gøres igen om maks 6 mdr. Dyrlægen og jeg snakkede om det, og han mente også det kunne lyde til at være cushing. Men da det ikke er min pony, kan jeg jo ikke bestille et tjek.

Jeg søger derfor erfaringer fra andre med cushing heste. Lige så meget, så jeg kan viderbringe det til ejeren smiley

Hvordan opdagede i det? Hvad gjorde i?
Hvordan var forløbet? Forandring? Fremtid?
Samt budget på tjek og medicin :3

Gerne alt hvad der hedder erfaringer, viden og ting jeg skal holde øje med smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Heste med cushing?
  • #1   11. jan 2017 Hvis du er på Facebook så gå evt ind på den side som hedder "vi med EMS/cussing heste, der er rigtig mange kloge mennesker om denne sygdom, men ellers så skriv en privat besked til mig så kan jeg evt også svarer på dine spørgsmål

• #2   12. jan 2017 Jeg opdagede at min pony havde det ved at hun havde nogle af symptomerne. Hun var sløv og smed ikke sin vinterpels. Så hun fik en blodprøve hvor hun fastede natten op til. Lidt over en uge senere fik vi svaret at hun havde cushing. Hendes tal var ret høje så hun skulle starte på medicin. Min er en 2´er på 136 så hun skulle kun have 1/2 pille hver dag og det gør det jo halvt så dyrt. Hun er blevet en del friskere og jeg er spændt på om hun taber pelsen. (vi fandt ud af at det sidst i oktober)
    Men budget osv ved jeg ikke så meget om da det er mine forældre der står for det smiley

• #3   12. jan 2017 Cushing er en sygdom der langsomt nedbryder celler i kroppen. Derfor dør heste oftest ikke af "cushings" - men af alle de følgevirkninger det har, som f.eks dårlige tænder der kan give kolik, forfangenhed osv osv.

Heste skal have medicin i mod cushings for at leve længst muligt med sygdommen, så ville klart anbefale hesten skulle tjekkes. Kan du ikke snakke med ejerne nu hvor du har haft dyrlæge inde over? smiley

• #5   12. jan 2017 Jeg tager jævnligt snakken med ejer smiley
    Prisen er dog den største bekymring.. Derfor er min plan, at undersøge så meget muligt, så jeg kan samle det i et dokument, som ejer så kan læse smiley
    Ejer passer ikke hesten selv - det er mig der står for dette - derfor ser ejer det jo ikke som jeg gør smiley

Ponyen ser dog heller hverken trist ud eller som om den har smerter - hvilket ejer nævner hver gang :3

• #6   12. jan 2017 Ejer er desuden uvidende omkring heste og sygdom - hvilket er grunden til, der ikke gøres noget.
    Det er min opfattelse smiley

• #7   12. jan 2017 Jeg har en haflinger på 26 år med Cushing. Jeg fik mistanken fordi hun blev sløv/træt og var længe om pelsskifte. Der blev taget et blodbillede (mener jeg gav omkring 1.000 kr), som viste, at hun havde Cushing, men alt andet var tiptop. Hun startede ud på en pille dagligt (Prascend). Efter 6 uger blev der taget ny blodprøve (kun for at tjekke tallet), som viste, hun skulle ned på kun 1/2 pille dagligt. Pillerne koster 1.070 kr for 60 stk.

Kommentér på:
Heste med cushing?

Annonce