Heste med cushing? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer,
Jeg står med en pony i stalden, som jeg stærkt mistænker for at have cushing (PPID).
Det er dog ikke min, så derfor er mine muligheder begrænset!
- Ponyen er ca. 20 år.
- Har efter udtale fra smeden været slemt forfangen tidligere.
- Er overvægtig - med fedtkam og depoter.
- Stod allerede først på efteråret med en kæmpe tyk vinterpels, som gør at den sveder om natten på boks..
Vi havde dyrlæge til tandrasp her for nylig, hvilket skal gøres igen om maks 6 mdr. Dyrlægen og jeg snakkede om det, og han mente også det kunne lyde til at være cushing. Men da det ikke er min pony, kan jeg jo ikke bestille et tjek.
Jeg søger derfor erfaringer fra andre med cushing heste. Lige så meget, så jeg kan viderbringe det til ejeren
Hvordan opdagede i det? Hvad gjorde i?
Hvordan var forløbet? Forandring? Fremtid?
Samt budget på tjek og medicin :3
Gerne alt hvad der hedder erfaringer, viden og ting jeg skal holde øje med
okt 2013
Følger: 17 Følgere: 21 Heste: 4 Svar: 2
sep 2014
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 203
Men budget osv ved jeg ikke så meget om da det er mine forældre der står for det
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1403 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.583
Heste skal have medicin i mod cushings for at leve længst muligt med sygdommen, så ville klart anbefale hesten skulle tjekkes. Kan du ikke snakke med ejerne nu hvor du har haft dyrlæge inde over?
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
Prisen er dog den største bekymring.. Derfor er min plan, at undersøge så meget muligt, så jeg kan samle det i et dokument, som ejer så kan læse
Ejer passer ikke hesten selv - det er mig der står for dette - derfor ser ejer det jo ikke som jeg gør
Ponyen ser dog heller hverken trist ud eller som om den har smerter - hvilket ejer nævner hver gang :3
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
Det er min opfattelse
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.596
Heste med cushing?