Dækken - skadeligt? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Da min araber hoppe på snart 25 har tabt sig en del (ikke vildsomt men nok til at jeg kan se ribbenene), blev jeg rådet af en foderkonsulent til at skifte tilskudsfoder (er gjort) samt give hende et dækken på.
Faktisk blev jeg rådet til at give hende et fleecetæppe på eller dækken. Men sagen er at hun går i løsdrift og derfor ikke kommer ind at stå om natten. Jeg nægter at flytte hende så hun kan komme på stald, da hun stresser af det og taber sig mere.
Hun har en god pels, meget tyk under maven dog knap så tæt på ryggen.
Mit spørgsmål er så hvad der vil ske hvis jeg giver hende et regndækken med fleece for på?
Altså mister hun pelsen?
Kan det skade mere end det gavner?
Hvad vil du selv gøre?
Løsdriften er en hun deler med sin shetlænder (ja ponyen er hendes). Hun får foder ud fra en foderplan (jeg har selv udregnet den efter at have fået den fra konsulenten). Hun er dækket ind med vitaminer og mineraler (dog lidt for højt calcium/fosfor niveau til jeg kan lide det). Ja, hun har afgang til kvalitets hø ad libitum, hun vil ikke have wrap og ja det er prøvet over flere omgange samt år. Jeg har prøvet flere forskellige foderprodukter. Og jeg kender min hest ret godt vil jeg mene, da jeg har haft hende i 11år.
Så det jeg mener er, at jeg ikke gider nogle spørgsmål til fodringen.
jul 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 872
Det vil ikke være to dækner men et dækken der er foret med fleece altså noget jeg ikke kan pille af.
Hvor længe bør hun så gå med dækken? Altså hvor varmt bør der være før jeg kan tage det af igen?
jul 2009
Jeg har ikke mulighed for at tage dæknet af og på hver eneste morgen og aften. Så hun vil komme til at gå med det nu og så et par dage.
jul 2009
jul 2005
Følger: 67 Følgere: 109 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.552
Blogger
Følger: 96 Følgere: 709 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.841
De kan godt gå med dækken i løsdrift
sep 2010
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 10 Emner: 3 Svar: 101
mar 2011
Følger: 56 Følgere: 205 Heste: 10 Svar: 2.040
Jeg ville give 100g. På.
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.728
Et dækken er vel kun skadeligt, hvis det ikke passer.
Et regndækken er jo som man ka høre, til regnvejr, det varmer ikke.
Det ka beskytte mod vind, men trykker en vinterpels ned, som der blir skrevet.
Så 200g er sikkert fint.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Jeg ville ikke putte mere end 150g på til en start. Når hesten ikke er vant til dækken og ikke fryser synligt og det udelukkende er for at spare på energi og hjælpe på at holde hesten i god huld, så er 300 gram rigtig meget.
Jeg har en hoppe på 19 som også har tendens til at tabe sig, særligt om vinteren. Hun går med 150g pt. Og hun taber sig ikke.
jul 2009
Som skrevet lige over din kommentar, så er det IKKE dækken på dækken.. -.-'
Det er et regndækken med et indbygget fleece og ikke aftageligt. Jeg har ikke haft problemer med nogen af mine heste angående pels eksem eller lignede (klippet eller ej). Men jeg skal nok være opmærksom på det.
Jeg har et Rambo dækken med liner 300 og 500. Det vil jeg mene er alt for varmt at smide på hende lige nu, hvis hun kan holde varmen i et regndækken.
Jeg vasker under ingen omstændigheder hesteting i min vaskemaskine. Det er den ikke lavet til og tror også de andre beboer vil klage over hår på deres tøj når de benytter den efter mig. Og dette ønsker jeg ikke.
jul 2009
Jeg har givet hende regndækken hvor der er fleecefor i (ikke aftageligt) på her til aften. Hvis hun ikke kan holde varmen med dette, vil jeg give hende overgangsdækken med 100 gram på
Jeg vil hellere gå langsomt op i gram og ikke reagerer for voldsomt fra starten af, så hun taber alt sin pels
jul 2009
jul 2009
Generelle ting vil jo ikke hjælpe mig, men bør være noget du pointer er en generel ting inden du skriver det.
No hates, blot en reminder.
Jeg vil se efter en 200 gr Line til mit Rambo. Burde Rambo og horseware ikke have de samme liner? Det er jo samme producent, ikke?
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Mine heste har ofte fleecelinder under deres dækkener og det fungerer helt fantastisk. Tænker heller ikke horseware ville lave fleecelinere hvis hesten ikke kunne ånde og risikerer hudproblemer.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg bryder mig ikke om regn med fleecefoer, synes det gør pelsen ru og elektrisk.
Jeg ville bare ligge 150-200 gram på, til en start - regndækken er for lidt og 300 gram for meget.
jul 2009
Hun er ikke i ridning, da hun bliver 25 i næste måned og nyder sin pensionstilværelse indtil hun ikke kan mere eller begynder at lide.
nov 2011
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 4 Svar: 1
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 1 Svar: 14
Jeg er selv den heldige ejer af en skøn dejlig travhest der har været min trofaste ven i 14 år han bliver 28 til marts
jul 2009
Lise: tusind tak for dit indslag! Jeg kunne bestemt godt bruge det
apr 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 11
Det har været en god løsning med fuldtidsdækken for min hoppe. Så held og lykke med eksperimentet.
jan 2009
Følger: 48 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 30 Svar: 146
feb 2011
Følger: 1 Svar: 5
Fryser din hest?
Hvis ikke mener jeg slet ikke hun behøver dækken.
Har nøjagtig samme udfordring med min 22 årige, og hun har meget pels.
Hun fryser bestemt ikke, ergo mener jeg ikke der er årsagen til tabt huld.
Mener man alt for hurtigt tyr til en dækken løsning... mener velvære mindskes og ofte uden virkning.
Har du tjekket hendes "tal"...nyretal, lever tal...osv....altså fortaget en blodprøve der kan tjekke hendes værdier?
Selv tjekker jeg én gang årligt, men må muligvis tjekke lidt før dette år, hvis hoppen ikke reagere på den ændret foderplan...Der kan jo være andre ting på spil ved en ældre dame
Syntes du gør det rigtig godt, med stor omsorg for din hoppe.
God vind herfra:-)
maj 2015
Følger: 39 Følgere: 43 Emner: 1 Svar: 55
Jeg ville give den 100-200gram på. Tænk der det kan gøre meget at hjælpe at beskytte hesten mod regn og blæst.
Hvad foder bruger du?
Der er så mange fodermuligheder og heste er bare individuelle, så selvom man kan finde flere typer som på papiret er passende, så er det bare forskelligt hvad de trives bedst på.
(jeg har for øvrigt også arabere)
jul 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Svar: 5
Dækken - skadeligt?