{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.434 visninger | Oprettet:

Dækken - skadeligt? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Da min araber hoppe på snart 25 har tabt sig en del (ikke vildsomt men nok til at jeg kan se ribbenene), blev jeg rådet af en foderkonsulent til at skifte tilskudsfoder (er gjort) samt give hende et dækken på.

Faktisk blev jeg rådet til at give hende et fleecetæppe på eller dækken. Men sagen er at hun går i løsdrift og derfor ikke kommer ind at stå om natten. Jeg nægter at flytte hende så hun kan komme på stald, da hun stresser af det og taber sig mere.

Hun har en god pels, meget tyk under maven dog knap så tæt på ryggen.

Mit spørgsmål er så hvad der vil ske hvis jeg giver hende et regndækken med fleece for på?
Altså mister hun pelsen?
Kan det skade mere end det gavner?
Hvad vil du selv gøre?

Løsdriften er en hun deler med sin shetlænder (ja ponyen er hendes). Hun får foder ud fra en foderplan (jeg har selv udregnet den efter at have fået den fra konsulenten). Hun er dækket ind med vitaminer og mineraler (dog lidt for højt calcium/fosfor niveau til jeg kan lide det). Ja, hun har afgang til kvalitets hø ad libitum, hun vil ikke have wrap og ja det er prøvet over flere omgange samt år. Jeg har prøvet flere forskellige foderprodukter. Og jeg kender min hest ret godt vil jeg mene, da jeg har haft hende i 11år.
Så det jeg mener er, at jeg ikke gider nogle spørgsmål til fodringen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dækken - skadeligt?
  • #3   22. jan 2017 Jeg synes at springe fra 0 gram (intet dækken) til 300 gram er måske ikke så hensigtsmæssigt?

Det vil ikke være to dækner men et dækken der er foret med fleece altså noget jeg ikke kan pille af.

Hvor længe bør hun så gå med dækken? Altså hvor varmt bør der være før jeg kan tage det af igen?

• #5   22. jan 2017 Jeg giver maxi Rice, da equi jewel ikke falder i damens smag ellers vil jeg heller fodre med det.
    Jeg har ikke mulighed for at tage dæknet af og på hver eneste morgen og aften. Så hun vil komme til at gå med det nu og så et par dage.

• #7   22. jan 2017 Tror jeg vil prøve med regndækken først og kan hun ikke holde varmen, får hun sit overgangsdækken med 200 gr og ellers går vi til vinterdækkenet som kører med liner i 300gr og 500gr smiley håber ikke vi skal over 500gr!

• #10   22. jan 2017 Ville give 150-200 g på smiley

• #11   22. jan 2017 Min vallak går i løsdrift og begyndte at fryse, så han fik dækken på. Først fik han regndækken på og senere 100 gram. smiley Han sætter ellers tyk pels, men det er åbenbart ikke altid nok smiley
    De kan godt gå med dækken i løsdrift smiley

• #12   22. jan 2017 Det er meget almindeligt, at gamle heste får lang pels. Denne pels kan de dog bare ikke holde varmen ved. Jeg ville kun lægge et regndeækken på, som har fleeceforing smiley

• #13   22. jan 2017 Regndækken luner ikke.

Jeg ville give 100g. På.

• #14   22. jan 2017 Min den gamle fik 300 gram på fordi hun tabte sig, selv med bamsepels.
    Et dækken er vel kun skadeligt, hvis det ikke passer.

Et regndækken er jo som man ka høre, til regnvejr, det varmer ikke.
    Det ka beskytte mod vind, men trykker en vinterpels ned, som der blir skrevet.

Så 200g er sikkert fint.

• #15   22. jan 2017 Det kan godt ske at den begynder at fælde lidt, men jeg har aldrig oplevet en hest smide hele vinterpelsen fordi den fik dækken på.

Jeg ville ikke putte mere end 150g på til en start. Når hesten ikke er vant til dækken og ikke fryser synligt og det udelukkende er for at spare på energi og hjælpe på at holde hesten i god huld, så er 300 gram rigtig meget.
    Jeg har en hoppe på 19 som også har tendens til at tabe sig, særligt om vinteren. Hun går med 150g pt. Og hun taber sig ikke.

• #16   22. jan 2017 Maja B:
    Som skrevet lige over din kommentar, så er det IKKE dækken på dækken.. -.-'

Det er et regndækken med et indbygget fleece og ikke aftageligt. Jeg har ikke haft problemer med nogen af mine heste angående pels eksem eller lignede (klippet eller ej). Men jeg skal nok være opmærksom på det.

Jeg har et Rambo dækken med liner 300 og 500. Det vil jeg mene er alt for varmt at smide på hende lige nu, hvis hun kan holde varmen i et regndækken.

Jeg vasker under ingen omstændigheder hesteting i min vaskemaskine. Det er den ikke lavet til og tror også de andre beboer vil klage over hår på deres tøj når de benytter den efter mig. Og dette ønsker jeg ikke.

• #17   22. jan 2017 Rita: hun har før i tiden haft sommerpels året rundt (dyrlægen kunne ikke give en forklaring på hvorfor udebleven pels, manglede ikke B vitamin). Men hun holdte en okay fornuftig huld sidste år. Hun har altid været svær at fodre på uanset årstid, men er faktisk blevet nemmere med årene smiley
    Jeg har givet hende regndækken hvor der er fleecefor i (ikke aftageligt) på her til aften. Hvis hun ikke kan holde varmen med dette, vil jeg give hende overgangsdækken med 100 gram på smiley
    Jeg vil hellere gå langsomt op i gram og ikke reagerer for voldsomt fra starten af, så hun taber alt sin pels smiley god ide?

• #18   22. jan 2017 Til alle: hun har fået et regndækken med fleecefor på (ikke aftageligt fleecefor). Jeg vil gerne at hun kun bruger dæknet til at holde sig tør og fri for vind smiley hvis dette ikke er varmt nok, får hun overgangsdækken med 100gr i og hvis det heller ikke er nok, får hun vinterdækken med 300gr på smiley

• #20   22. jan 2017 Det er mere din tone du bør tænke på når du hjælper.
    Generelle ting vil jo ikke hjælpe mig, men bør være noget du pointer er en generel ting inden du skriver det.
    No hates, blot en reminder.

Jeg vil se efter en 200 gr Line til mit Rambo. Burde Rambo og horseware ikke have de samme liner? Det er jo samme producent, ikke?

• #22   22. jan 2017 Maja B: det er fint du gerne vil informere om dine dårlige erfaringer med fleece. Men vi er altså også nogle der er rigtig glade for det, så ligefrem at skrive at det bare slet ikke duer, det syntes jeg faktisk virker meget bedrevidende.

Mine heste har ofte fleecelinder under deres dækkener og det fungerer helt fantastisk. Tænker heller ikke horseware ville lave fleecelinere hvis hesten ikke kunne ånde og risikerer hudproblemer.

• #24   22. jan 2017
    Jeg bryder mig ikke om regn med fleecefoer, synes det gør pelsen ru og elektrisk.

Jeg ville bare ligge 150-200 gram på, til en start - regndækken er for lidt og 300 gram for meget.

• #27   22. jan 2017 Hængemulen: jeg vil prøve og se om regndækken med ikke aftageligt fleecefor er nok, hvis ikke vil jeg ligge dækken med 300gr på tror jeg.
    Hun er ikke i ridning, da hun bliver 25 i næste måned og nyder sin pensionstilværelse indtil hun ikke kan mere eller begynder at lide.

• #30   26. jan 2017 Dækkener er faktisk skadelige for hestens egen thermoregulation. Desuden er der lavet studier på at de fleste heste faktisk står med alt for varme dækkener på. Man skal huske at de ikke kan varme hals og Ben mere bare fordi der er dækken på Resten af kroppen. Så ved at varme deres Ben og Hals op, hvad de jo skal når det er koldt, og de fryser jo stadig på de ubedækkede dele af kroppen, så varmes hele hestens krop alt for voldsomt op så det kan komme til alt for meget varme under dækkenet og hesten viser kolikagtige Symptomer og kan kollabere. Bedst er det bare at beskytte dem for vand og vind og lade dem selv regulere sig termisk. 300 g er for meget for de fleste heste, prøv at måle jeres hestes hudtemperatur med en infrarød Thermometer når den Har Haft dækken på hele dagen - der burde helst ikke være mere end 38 grader for ellers er dækkenet for varmt. Dem der behersker tysk kan læse mere her: http://www.vet-tcm.de/allgemeine-themen/13-pferde/101-thermoregulation-was-ist-das

• #31   26. jan 2017 Hej:)
    Jeg er selv den heldige ejer af en skøn dejlig travhest der har været min trofaste ven i 14 år han bliver 28 til marts smiley jeg giver ham et tilskudsfoder Fra equsana der hedder body boost det har holdt ham i super fin form her hen over vinteren. Derudover har han dækken på efter behov, jeg strækker den gerne så længe som muligt, så han selv for lov at sætte en god pels, men bare fordi den er lang er det ikke lig med at den holder ham varm nok. Jeg starter med et regn dækken og går Maks op til 200 gram og måske med et lille 100 grams under dækken når vi når langt ned i minus graderne. Jeg har ikke noget fagligt belæg bag dette, men kan konstatere at han med årene er blevet lidt kuldeskær. Han står i boks om natten og er han våd når han kommer ind får han et fleecetæppe på. Så mit bedste bud er at sørge for hun holdes tør som minimum smiley håber du kan bruge noget af det smiley

• #32   26. jan 2017 Karoline: tak fordi du vil dele dette link. Jeg havde på fornemmelsen at det faktisk godt kunne være skadeligt for hesten at gå med dækken. Jeg kunne heller ikke drømme om at bare smide et 300gr på, da hun slet ikke er klar til det.

Lise: tusind tak for dit indslag! Jeg kunne bestemt godt bruge det smiley jeg har givet hende et regndækken på med fleecefor og det lader til at være nok. Dog står jeg klar med et varmere dækken, hvis det ikke skulle være nok. Min hyp var meget kuldeskær da jeg fik hende for 11 år siden og er gradvist blevet bedre med hensyn til vejret - heldigvis.

• #33   26. jan 2017 Dækken er i bedste fald unødvendigt, i værste fald skadeligt. Brugen af dækner er drevet at producenterne for at hive penge op af din lomme. Bob Rødsten

• Vivian H
    Vivian H Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 11
    #34   26. jan 2017 Jeg har en arabber hoppe på 20 år der går i løsdrift med en shetlænder og en yngre araber. Hun tabte sig 50 kilo da hun var på græs i sommer så jeg troede ikke hun ville komme igennem vinteren og var klar til at sende hende til de evige græsmarker hvis det ikke gik. Men hun fik vinter dækken (300gram med glat inderside da hun får slidmærker af fleece indersider)på i slut september og fik wrap ad libitum. Hun har haft dækken på 24-7 lige siden og har taget 15-20 kilo på hen over vinteren. Uden noget tilskud foder udover det der dækker hendes vitamin og mineral behov. Så er der lige det faktum at hun er alfa så alt det bedste foder tilkommer hende. Når hun en dag mister sin alfa position vil jeg nok skulle tage den tunge beslutning og hun bliver himmelhest.
    Det har været en god løsning med fuldtidsdækken for min hoppe. Så held og lykke med eksperimentet.

• #35   26. jan 2017 Jeg er personligt ikke den store tilhænger af enten fleece dækkener eller fleecefor da de som regel slider på skuldrene. At gå fra 0-300 gram som du selv skriver længere oppe er heller ikke hensigtsmæssigt da din hests pels har fået dannet sig et fedtlag som holder på varmen, så det er en god ide at lade være med det. Huden ville ikke kunne ånde og vil derfor blive irriteret. Start evt. med bare et regndækken og senere suppler op med et evt. staldækken (uden fleece) på 100-150 gram. ville dog ikke proppe mere på da du så muligvis vil få nogle hudproblemer, alternativet er at klippe kroppen og ligge et tykt dækken på men tænker ikke at det var hensigten eftersom vinteren er ved at være ovre og din hest står med sådan en dejlig selvlavet vinterfrakke? smiley

• Christina L
    Christina L Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Svar: 5
    #36   27. jan 2017 Hej med dig:-)

Fryser din hest?
    Hvis ikke mener jeg slet ikke hun behøver dækken.
    Har nøjagtig samme udfordring med min 22 årige, og hun har meget pels.
    Hun fryser bestemt ikke, ergo mener jeg ikke der er årsagen til tabt huld.
    Mener man alt for hurtigt tyr til en dækken løsning... mener velvære mindskes og ofte uden virkning.
    Har du tjekket hendes "tal"...nyretal, lever tal...osv....altså fortaget en blodprøve der kan tjekke hendes værdier?
    Selv tjekker jeg én gang årligt, men må muligvis tjekke lidt før dette år, hvis hoppen ikke reagere på den ændret foderplan...Der kan jo være andre ting på spil ved en ældre dame smiley
    Syntes du gør det rigtig godt, med stor omsorg for din hoppe.

God vind herfra:-)

• #37   28. jan 2017 Den er ikke vant til dækken?
    Jeg ville give den 100-200gram på. Tænk der det kan gøre meget at hjælpe at beskytte hesten mod regn og blæst.

Hvad foder bruger du?
    Der er så mange fodermuligheder og heste er bare individuelle, så selvom man kan finde flere typer som på papiret er passende, så er det bare forskelligt hvad de trives bedst på.

(jeg har for øvrigt også arabere)

• #38   13. feb 2017 De fleste ældre heste skal have tilskud af olie for at hold huld. ang. dækken har jeg netop selv erfaret hvorfor det er folk altid snakker om fyld/gr. i deres dækkener. Jeg har også løsdrift, og søger så vist muligt at undgå dækner e medmindre det er ekstremt vejr, så da hun nu i et udlån vinteren over har været nødt til at have dækken på da de jo ikke kunne ride på en våd hest, nøjes de med et regn dækken. Da de ikke lagde dækken på om morgenen I stalden, måtte hun stå med dækkenet hele tiden. hvad jeg aldrig har tænkt på er at uanset hvilket dækken, så gør dækkenet jo sådan at hesten ikke kan rejse pelsen, hvilket er tricket til at de holder på varmen, så derfor er folk nødt til at gå op i fyld jo koldere det bliver. hvis hesten så samtidig ikke har ordentlig huld så kan den jo slet ikke nøjes med et regndækken

Kommentér på:
Dækken - skadeligt?

Annonce