Foder og tilskud til hest i hårdt arbejde {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg sidder og kigger på foder til mine 2 drenge i forbindelse med at vi skal afsted på et træningsophold de næste 4 måneder.
Det drejer som om min islænder vallak på 21 år og min shetlænder på 8 år.
Islænderen kommer til at få horsepro elite, roepiller, mash og selfølgelig massere af god grovfoder.
Shetlænderen har tendens til overvægt så han får salvimin grøn vitaminer, lidt horsepro elite og roepiller. Samt afvejet grovfoder.
Men ud over deres foder vil jeg gerne give dem et tilskud som hjælper på muskelopbygningen og på at musklerne restituere hurtigere.
Jeg er kommet frem til at de skal have massere af protein (hvilket de får i horsepro elite), aminosyre, e-vitamin og magnesium. Lyder det ikke meget rigtig?
Jeg overvejer at give islænderen gold medal fra hippolyt og så give dem begge makor fra hippolyt.
Men det er rimelig dyrt, så vil gerne høre nogle erfaringer med det?
Hvad er jeres erfaringer med muskelopbyggende tilskud? Både gode og dårlige? Hvilket produkt kan anbefales?
Alle tanker og ideer er meget velkommen!
På forhånd tak!
Hilsen Frederikke - Equus-Sanus
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Intet til foderet men til hvad slags arbejde ens hest laver :o).
Hårdt arbejde defineres som " Terrænridning på højt niveau Langdistance over 120 km. Gennemsnitlig puls på 110-150 slag per minut "
http://www.knurreborg-rideklub.dk/uploads/images/Artikler/hvor_haardt_arbejder_din_hest.pdf
Langt de fleste fodre sine heste for meget, i forhold til hvad de reelt laver.
Jeg ville ikke selv begynde og putte en masse ekstra i, medmindre det blev nødvendigt og hesten mistede energi eller huld.
maj 2015
Følger: 39 Følgere: 43 Emner: 1 Svar: 55
http://www.wpets.dk/da/tilskud/87-kompeet.html
Naturlig energi til heste.
Kompeet er en verdenssucces inden for præstationsfremmende midler til heste. Det består af nøje udvalgte planteolier, der har gennemgået en omfattende process, der gør at olien i princippet er vandopløslig. Det energiholdige fedt transporteres derfor direkte ud i hestens muskulatur, hvor det lagres som ren energi. Hesten bliver mærkbart mere arbejdsvillig og udholdende.
•Ekstra energi til konkurrenceheste
•Mærkbar forbedring af hestens energiniveau og udholdenhed, normalt inden for 3-5 dage
•Særdeles høj næringsværdi for selv de mest følsomme dyr
•Kan ikke smages, lugtes eller fornemmes af dyrene – ingen generende ”fedthinde” i mund og svælg
•Sikrer effektiv fedtemulsion i mave-/tarmkanalen, og øger dermed fordøjeligheden af al fedt i foderrationen
•Koncentreret letoptagelig energi
•Konflikter ikke med nuværende FEI regulativer
•Under løbende laboratoriekontrol
Dosering
Kompeet kan doseres efter behov direkte ovenpå andet foder eller blandes med andre fodermidler.
Anbefalet dosering til ponyer: 50-200 g.
Anbefalet dosering til heste: 100-400 g.
Max. daglig dosering: 1 g pr. kg legemsvægt (f.eks. max. 300 g til en hest på 300 kg).
Heste med mindre energibehov tildeles mindre dosis.
maj 2015
Følger: 39 Følgere: 43 Emner: 1 Svar: 55
http://www.wpets.dk/da/home/660-strongbuild.html
Naturlige råvarer til hurtig og effektiv muskelopbygning
StrongBuild indeholder, udover Kompeet og solbær, hele soyabønner, som efter nænsom kontrolleret tørring ved lav temperatur bliver groft formalet og forarbejdet i helt specielt produktionssystem, så bønnernes naturlige indhold af olier, fedtsyrer, protein og essentielle aminosyrer bevares bedst muligt. Produktes høje indhold af de nævnte stoffer er enestående for et naturligt soyaprodukt og tilfører sammen med Kompeet og de nøje udvalgte urter i StrongBuild alle de vigtige essenser, der skal til for at hesten kan udvikle sine muskler på den bedst tænkelige måde.
Nukleotider er tilsat med det formål at hjælpe med regenerering efter muskel og vævskader.
Dosering
Tildeles ovenpå alm. foder.
StrongBuild er IKKE et lægemiddel.
Er du i tvivl om hestens helbred, kontakt da dyrlægen.
Produktet doseres efter behov og bør kun gives i tæt samarbejde med kyndig foderkonsulent.
Det understreges, at produktet har et højt indhold af naturligt højeffektivt protein, og at der i den forbindelse skal være skærpet opmærksomhed på overdosering og på fodringsperioden.
Rekommenderet dosering til ponyer: 50-200 g.
Rekommenderet dosering til heste: 100-400 g.
Maksimal daglig dosering:
0,75 g. pr. kg legemsvægt (f.eks. max. 225 g til en hest på 300 kg.)
Heste med mindre behov tildeles mindre dosis.
Blogger
Følger: 79 Følgere: 113 Heste: 3 Emner: 111 Svar: 494
Det er ikke hårdt arbejde som i høj puls og lang tid. Men derimod akademisk dressur, så altså nærmere styrketræning.
Begge heste er påbegyndt deres piaff træning og en masse andet samlende arbejde, hvilket selvfølgelig er hårdt for dem.
Plus så er min islænder jo ikke helt ung længere, så jeg vil gerne give ham de bedste muligheder. Det bliver trods alt lidt svære at sætte muskler osv når man er oppe i alderen
Så det er ikke ekstra foder, men simpelthen tilskud til musklerne jeg søger.
Det foder jeg har nævnt er det de er vant til at få og fungere rigtig godt på - så det forsætter vi med
Blogger
Tak! Men det virker som om det er mere beregnet til at øge energien?
Drengene har fin energi på deres normale foder, så det skal "bare" være noget som giver musklerne de bedste vækst og restitution muligheder
Strong build lyder mere rigtigt, men jeg er bange for at de får for meget protein så? Der er omkring 20% råprotein i foderet plus det der er i grovfoderet.
sep 2007
Jeg kan sagtens følge hvad du mener. Vi hestefolk er efterhånden blevet rigtig glade for at fylde vores heste med diverse tilskud fordi vi gerne vil være gode ved hesten, fordi den måske kan bruge noget ekstra, fordi den jo også er gammel osv. osv.
Uden vi ved om de reelt har et behov for det - eller uden der reelt er noget behov.
Men ja, du kan sagtens bruge et muskelopbyggende tilskud fx body boost fra Equsana, Strong build men det kan sikkert også gå ganske glimerende uden :o). Eller give glucosamin til leddene.
Blogger
Det er præcis de tanker jeg går med pt. Om det overhovedet er nødvendigt, eller om det primært er for min skyld...
men når man så hører hvor meget fx gold medal hjælper nogle heste, selvom de er fit, så får det mig alligevel til at overveje det igen.
Hans led er heldigvis slet ikke stive eller lign, så derfor tænker jeg at tilskud til ledene netop ville være uden årsag
sep 2007
Jeg ved godt mange har gavn af diverse tilskud til muskler - men tit kan jeg ikke lade være med at tænke, ville resultatet have været ens hvis det ikke blev brugt? Ingen ved det, fordi det kan jo ikke "gøres om".
Jeg har aldrig brugt diverse tilskud til muskler, fordi det i mit hoved er noget der skal komme af sig selv og kommer af sig selv.
Blogger
Følger: 80 Følgere: 239 Heste: 10 Emner: 2 Svar: 119
Nu har min familie haft heste i årevis, og aldrig hoppet på alt det der, og alle vores heste bliver af dyrlæger, trænere, dommere til kåringer, smed osv altid rost for deres huld, form og fysik
Jeg giver lidt EnerG fra NAF til dem af mine heste der går høj dressur, da jeg har Koldblod og de kan godt mangle lidt gnist i de helt svære øvelser. Ellers får alle, unge som gamle det samme foder
Jeg ville i stedet for al det du giver, så finde ét godt fuldfoder til din hest, evt. noget til ældre heste, der indeholder lidt ekstra vitaminer til din islænder. Til din shetter, ville jeg simpelthen bare bruge et almindeligt fuldfoder til heste i arbejde
Høj dressur er ikke som sådan hårdt arbejde, så længe du varmer godt op, og skridter godt af
En grandprix hest, kan sagens holde mange år på almindeligt foder, uden alt muligt hokus pokus, så længe den bliver redet korrekt
Blogger
Horsepro elite er netop et fuldfoder, at de så får roepiller ved siden af er simpelthen for væske og fordi det stabilisere deres mave. Islænderen får mash som er specielt til ældre heste, så dette er bare lidt ekstra forkælelse til ham her i den kolde tid.
Shetlænderen tager meget nemt på, så at give ham et fuldfoder vil medføre at han kan få endnu mindre wrap og græs. Derfor får ham vitaminer kun blandet med en smule fuldfoder for at han vil spise dem.
Så jeg er lidt uforstående for at du skriver "al det du giver", deres foderplan er netop utrolig simpel lige pt, hvilket de fungere rigtig godt på
Jeg er kun interreseret i et tilskud hvor de ikke skal have ret meget dagligt, men som styrker deres muskler. Ligesom at mennesker der er i hård træning tager tilskud til musklerne, er jeg sikker på det også er gavnligt til vores heste - så længe det er et rent kvalitetsprodukt uden alt muligt fyldstof i
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Det er også med i muskelopbygning.
Det du nok skal være mere OB's på er, om hestene skal have ekstra vit/min tildeling, hvis de går svær dressur. Men jeg ved ikke om i, i det klassiske/akademiske dressur rider meget i galop, som man gør i den alm dressur, når de først er på højt niveau ?
Da dine 4 måneder strækker sig over forårsmånederne, så ville jeg nok overveje en mikrovitalkur fra hipolyt, som kan gives oven i alm foder uden problem, og så give e-vit ved siden af.
Det er vist den billige udgave af "alt muligt opbyggende ect"
Det er i hvertfald fald det jeg ville overveje at bruge, nu hvor de har fin energi og huld på deres vanlige foder.
Mvh Charlotte
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Hvis de ikke kan holde huld så suppler op med Horsepro fiberpiller, muskler kommer af arbejde ikke af ekstra tilskud og giver du Elite efter vægt og arbejdsmængde så er du både på den billige fodring og den enkle.
jul 2010
Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
De kan købes billigt i store sække :?
Blogger
Tak! Det var lidt det jeg havde behov for at høre
Hestetræning - tilbagetilhesten:
Altså hele solsikkekerne? Det var en god ide!
Det er også noget mere tiltalende at det er naturligt and diverse pulver fyldt med fyldstof
Ved du hvor man kan købe det?
jul 2010
Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
Foder og tilskud til hest i hårdt arbejde