{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
712 visninger | Oprettet:

Anbefal foder {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Min hedt skal have noget nyt foder til når han skal på sommer græs.
Lige nu for han eqifirst Classic basic omega 3 da han har svært ved at holde huld.
Jeg leder efter et slags foder hvor man skal give 100 gram pr 100 kg hest.
Jeg har kigget på horselux easy og dangro struktur 100.
Foderet skal også frigive energien langsom og det skal værre uden havre, helst lav på stivelse og sukker.
Kender i noget foder af det jeg søger?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anbefal foder
  • #1   23. mar 2017 Jeg har brugt Horselux easy til mine to heste, da de var unge og gik let arbejde.

    MEN der er stor forskel på at have en easykeeper, og en "mager cykel", hvilket er det jeg har. Og selvom jeg fodre dem med samme "grund-foder", så får de vidt forskelligt at spise alligevel.

    Min easykeeper af en ollebolle får om vinteren 1,5 kg Horselux Plus (til heste i middel arb), og så får han ca 10-12 kg wrap. Samt lidt Roepiller.
    Om sommeren får han 750 g Horselux plus, samt 75 gr vit/min tilskud og lidt Roepiller, samt halm. Og han går på nedgnavet græs.

    Min magre cykel af en dv'er får om vinteren 1,5 kg Horselux plus, 1 kg MaxiRice, 3 dl olie, 1 kg havre samt Roepiller. Og så får han mellem 20-25 kg wrap.
    Om sommeren får han Horselux plus 1,5 kg, 1 kg MaxiRice, 1 kg havre og alt det græs han gider æde, samt ad lib hø, som han ikke spiser så meget af.

    Så som du kan se, så er der altså stor forskel på at fodre på en nem hest, og en svær hest at holde i huld.

    Og selvom det er dejligt at de kan nøjes med lidt, så er det ikke sikkert de kan.

    Du siger han er svær at holde huld på - men det kan godt være at det er svært om foråret. I den periode fælder de, og hvis man fx fodre med hø, har det mistet det meste af foderværdien over vinteren. Måske holder han nemmere huld til sommer, når græsset kommer - men der er lige et par måneder til endnu.
    Hvor meget hø/wrap får han, og i hvilken kvalitet - mange opstaldningssteder får de kun 5-6 kg, og det batter ikke, hvis han har svært ved at holde huld.

    Så hvis du vil skifte foder, så kunne det fx være til Horselux easy - men så er det nødvendigt at du giver fx fiberpellets eller MaxiRice eller linocrunch ved siden af. Foder som feder. Dette fede-foder kan du så skærer ned i, hvis hesten begynder at blive fed en gang i juni måned pga græsset.

    Mvh Charlotte


  • #2   23. mar 2017 Han for 10 kg wrap men og han plejer ikke at spise set hele og ellers får han halm.
    Men jeg tror jeg vil give ham noget linamix ved side af.
    Tak for hjælpen


  • #3   23. mar 2017 Jeg er super glad for Aveves foder smiley De har mange forskellige typer til en god pris smiley

  • #4   24. mar 2017 prøv Herkules fibermix Classic smiley

  • #5   24. mar 2017 Prøv at ringe/skrive til Equifirsts foderkonsulent - hun er super sød og vil helt sikkert gerne hjælpe dig ned at lægge en foderplan smiley

  • #6   13. apr 2017 Suregrow fra brogaarden. Begge vores går fint på det, og har ikke haft brug for andet i mange år. Og det er netop 100 g per 100 kg hest. Og tidligere har vi haft 5 andre heste der også gik fint på det:)

Kommentér på:
Anbefal foder

Annonce