{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.375 visninger | Oprettet:

Styr på savsmuldet {{forumTopicSubject}}

Bruger savsmuld i boksen. Det skulle jo være så godt og nemt i stedet for halm. Men det er da ikke uden problemer.
Hø og halmhækkene drysser og hesten har det med at rode i det så noget af det(nogen gange meget) rydder på gulvet.
Min hest roder rundt i boksen og blander dermed både møg og savsmuld og hø og halm. Så det er ikke rigtigt muligt at gøre ordenligt rent og bare tage klatterne.

Hvad går I. Hvordan holder I rent? Eller er det kun halm der dur til heste som sviner deres boks?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Styr på savsmuldet
  • #1   28. mar 2017 min står på træpiller. har også stået på spåner og her er ingen forskel

    jeg giver min hø i småmasket hønet på 25 kg så det ikke ender ud over det hele.
    halm bruger jeg ikke da det ikke er hestefoder.
    Men jeg har mit hønet ved siden af krybben og vandet så hesten ikke skal vade rundt for at drikke vand i den ene ende og æde i den anden. og så laver jeg en rende i den modsatte ende hvor der ikke ligger noget strøelse og i starten ligger jeg en klat fra hesten nede i renden så det lugter hjemligt. min skader kun nede bagi og er super renlig


  • #2   28. mar 2017 Vi har sat en plade op i hjørnet af boksen hvor hestene får deres hø.. Så sviner de slet ikke med det:-)

  • #4   29. mar 2017 De der småmaskede net, er de ikke lidt stressende for hesten. De kan jo ikke få en ordenlig mundfuld af gangen?
    Mht. halm, så har jeg kun som et alternativ. Sjovt nok kan han finde på at tage en mundfuld engang i mellem trods der er hø. Men er heller ikke sikker på om han kan lide høet. Den forrige ballede ville han slet ikke røre.

    Noget andet mht. savsmuldet. Det bliver jo trådt sammen. River I det op og løsner det eller lader det blive en fast bund?


  • #6   29. mar 2017 Du kan evt blande bunden op med et par sækker træpillesmuld så blir bunden lidt tungere og hænger bedre sammen. Jeg startede min bund på træpiller men så havde jeg ikke tid til at muge hver dag i en overgang så smed lidt spåner ind af og til så blev min bund god affjedrerne og holdbar.

    Min kan os svine rigtig godt med sit wrap især med store stængler, og har os en høposse som hænger på siden af boksen tæt ved jorden hvor hendes wrap ligger på jorden foran. Jeg fejre bund væk foran i en bred stribe under hendes wrap, samt nede bagved så hun kunne skide dernede (hvilket hun ikk gør men det spare på strøelsen). Og pga min bund ikk er 100% spåner er det lettere at sortere klatter og tis fra fordi træpillesmuldet ligesom gir lidt mere fylde og spånerne bliver ikk liggende i greben så man fjerner halvdelen hver Dag smiley

    Du Kan self os anskaffe dig en gummimåtte bund så behøver du ikk mere smuld end det suger tis op samt for din hest for lidt ekstra komfort smiley men det self den lidt mere besværlige løsning især hvis du er opstaldet smiley


  • #7   29. mar 2017 De bliver kun stressede hvis der ikke er nok foder til stede

  • #8   29. mar 2017 Hvor får man fat i disse gummimåtter til bund?

  • #9   29. mar 2017 Evt her http://fremtiden-as.dk/DK/Hestebokse/BELMONDO%20gummigulv.aspx

    Tror måske du kan få den billigere, bare søg på gummimåtter til hesteboks på Google sp kommer der en masse forhandlere frem. Stod jeg ikk opstaldet havde jeg investeret i det smiley det blir billigere i længden.


  • #10   29. mar 2017 Ja, lidt dyrt i starten. Synes det lyder som en god ide. Hvis det kan få hesten til at besørge sig hvor man ikke har lagt måtter. Men samtidig må det være mere hårdt og koldt at ligge på.

  • #11   29. mar 2017 Altså jeg ville nok fylde hele min boks ud eller minimum 3x3 meter og så holde strøelsen nede bagved og hen mod midten så det foreste er måtte og evt bare gulv til maden så det kan falde derned. Måtterne isolere jo fra gulvet så det ikke skulle blive koldt og du kan evt købe dem der er ekstra bløde smiley man ser det tit brugt i USA fordi så spare de strøelsen og når de blir klamme kan man altid skylle dem.

  • Louise D
    Louise D Tilmeldt:
    jul 2014

    Heste: 1 Emner: 9 Svar: 35
    #12   29. mar 2017 Vi har gummimåtter i boksene hos min part.
    Han holder sin boks meget ren og sider det samme sted.
    Min part har stået på træpiller hvilket er min favorit da det suger godt, men står nu på spåner efter smedens anbefaling.
    Vi har spånerne liggende i midten af boksen til at suge når de tisser og ellers ikke noget rundt 1 m. fra væggene.
    Vi bruger ca. ½ pakke spåner hver 4-7 dag alt efter hvor meget ens hest sviner og muger hver dag, så boksene er altid pæne.
    Det er nemt at muge og feje sammen, da spånerne ikke vejer så meget.
    Vi har hø net og hvis man kun har spånerne i midten af boksen er det ikke noget problem at sortere fra.


  • #13   29. mar 2017
    Grovfoderet har min i net, ellers spreder hun det i hele boksen og så snart det har rørt jorden nægter hun at spise det. Så det er spild af grovfoder ikke og have det i net. Det er der intet stressende over, hestene lære hurtigt at spise af dem uden problemer.
    Bare man husker ikke og hænge nettet højt, max i bringe højde :o)



    profilbillede
  • #14   29. mar 2017
    Uden net ser boksen sådan her ud.
    Krop umuligt og muge i.


    profilbillede
  • #15   30. mar 2017 Min vil mærkeligt nok heller ikke rører det når det ligger på gulvet på savsmuldet.

    Kunne være jeg skulle prøve at finde et net en dag jeg kommer i en butik med sådan noget. Måske harald nyborg har det.

    mht. måtterne, hvad med nedenunder. Al det skidt og urin der kan samle sig.


  • #16   30. mar 2017 I skal lige se denne video om brugen af hønet.
    https://www.facebook.com/animalspine/videos/1462736707124464/


Kommentér på:
Styr på savsmuldet

Annonce