{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.454 visninger | Oprettet:

Stomi og ridning {{forumTopicSubject}}

Måske et lidt tabuiseret emne for nogen, men jeg føler dette forum var det bedste at spørge i..

Jeg skal have fjernet blæren her til efteråret efter langvarig sygdom og derfor have anlagt stomi. Jeg har ikke kunnet ride i flere år pga min blæresygdom og jeg har hørt fra nogle andre opererede at det er muligt at ride selvom man har stomipose siddende på maven. Jeg har ikke mulighed for at tage posen af ved ridning, da min stomi er 'våd' og derfor flyder hele tiden.

Mine spørgsmål til jer, er om I (eller nogen I kender/har hørt om) har haft held med at genoptage ridningen efter de har fået stomi (med posen siddende på under ridning)?
Er det helt umuligt at finde ridebukser der kan sidde ordentligt?
Nogen udfordringer i forbindelse med ridning eller hesteomgang generelt?

Jeg håber nogen af jer har mulighed for at svare, da jeg tænker rigtig meget over det her..

God dag til jer alle fra mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stomi og ridning
  • #2   13. maj 2017 Hej.
    Jeg blev opereret for et halvt år siden og har fået en ileostomi. Jeg rider hver dag og har ingen problemer med det. smiley Det skal du slet ikke være bekymret for. Man kan få nogle elastik bånd som holder lidt fast på den hvilket jeg synes er rigtig rart. Du er velkommen til at spørge om alt det du vil. smiley


  • #3   13. maj 2017 Hej.

    Jeg er læge, og indrømmet, jeg har ikke ret mange stomi brugere som geriater.
    Men udvalget af stomier er stort og jeg ville ikke være så bekymret. De sidder godt fast og holder normalt tæt ved fysisk aktivitet.

    Jeg synes at det er godt at spørge på et fora for aktive ryttere.
    Men jeg synes at du også skal spørge en stomi sygeplejerske. De har den konkrete lavpraktiske viden om stomi modeller.
    Jeg mistænker, at hun tilråder dig noget ift hvordan bukserne skal sidde, så bukserne siddet godt ift stomiposen, og så er det det.
    Der er mange med hård fysisk arbejde eller aktiv sport, der bruger stomi. Man kan bare ikke se det gennem tøjet...

    God fornøjelse.


  • #4   13. maj 2017 jeg synes bestemt ikke du skal begrænse dig selv, man kan få mange gode muligheder for at sætte stomien godt fast, hvis løsningen ikke duer, så må man bare blive ved med at hive fat i den ansvarlige indtil man har fundet den løsning, der passer.

  • #5   13. maj 2017 flot at tage op her smiley
    Du er da fantastisk at du gør dig tanker om hvad du vil rest af livet.
    Held med det hele
    VH Annette


  • griet l
    griet l Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 2
    #6   14. maj 2017 Kære Mathilde,

    Min mand fik stomi for 5 år siden pga kræft. Det tager lidt tid at vænne sig til den , så tålmodighed er vigtigt. Der findes mange stomiposer og man skal prøve lidt forskellige før du rammer lige præcis den der passer til dig og dit aktivitetsniveau.

    Du kan få en rekvisition igennem kommunen til brokbælter og de er bedre end dem man får på hospitalet da de sidder til , lidt lige som et korset. Dem har min mand stor glæde af.
    Og tænker sådan et er perfekt til ridning.
    Ridebukserne kommer nok til at sidde lidt dumt så indtil din krop er "faldet på plads" ville jeg nok ride i alm bløde leggins eller jogginbukser (noget der ikke strammer om maven)

    Held og lykke med det. Og spørg endelig ..


  • #7   14. maj 2017 Jeg kender en, som rider med stomipose, og jeg har aldrig hørt hende kommentere på, at stomiposen decideret var i vejen, men hun skal bruge ret højtaljede ridebukser, så posen ikke bliver klemt. Jeg kender også en anden, men hun bruger ikke længere stomipose, men hun skulle også "bare" være opmærksom på, at ridebukserne var højtaljede.

  • #8   14. maj 2017 Tusind tak for alle jeres svar. De er brugbare allesammen smiley Er lidt mere fortrøstningsfuld nu, omkring at kunne ride med stomi.

    Jeg håber virkelig at det vil lykkedes for mig at komme igang med ridningen igen, og generelt blive mere aktiv som jeg var inden jeg blev syg.

    Stor tak til jer med de gode råd, jeg vil tage dem med mig når tiden kommer dertil

    Mvh Mathilde


Kommentér på:
Stomi og ridning

Annonce