{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.277 visninger | Oprettet:

Hestekøb - et hjertesuk {{forumTopicSubject}}

Som nogle af jer har erfaret er jeg igang med at kigge på hest.

Min udfordring er at finde en cool pony, men som ikke er for bred. Jeg har kunstig hofte og er sat sammen med skruer, så bredden er ret vigtig.

I går var jeg ude og kigge på tre ponyer. Den første havde den helt rette bredde og virkede ret cool. En to års som var i vækst, så gang og eksteriør var lidt svært at vurdere, men det så rimelig fornuftigt ud. Det hele blev så ødelagt lidt for mig, da jeg præsenterede den for en fremmed holdende traktor, hvor den var meget tøvende og til sidst valgte at flygte fra den. En af de ting jeg kæmper meget med med min gamle pony er dens flugtinstinkt, så det får mine alarmklokker til at ringe.

Den næste var på papiret et rigtig godt bud, men den sagde mig intet, og min hjerne havde travlt med at finde fejl.

Den sidste var alt hvad jeg drømmer om. Super cool, veltrænet og med en drømme overlinie. Men jeg er i tvivl om den bliver for bred over ryggen. Den var lidt sommertyk, men hvor meget der svinder er så svært at vurdere. Men ALT andet var så perfekt.

Tidligere har jeg været ude og se en et års, der med sikkerhed ikke bliver for bred. Den virkede cool og meget tillidsfuld, men det er jo svært at vurdere på en meget rå pony. Og så er det jo virkelig svært at vurdere en forvokset et års ift hvordan den kommer til at vende i overlininien og bevæge sig.

Mit dilemma er hvad jeg skal vægte. Og kan man blive glad for en hest, som ikke helt er drømmehesten på nogle punkter, men besidder noget, der er afgørende for at kunne holde ud at ride den.

Jeg kan også lede videre, men har snart set alt hvad der er til salg af den ønskede race uden at finde den rette.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hestekøb - et hjertesuk
  • #1   24. aug 2017 I din situation, hvor en cool hest er vigtig, så synes jeg det er fuldstændig vildt at satse på en plag. I bedste fald er det spild af penge og kommer til at koste dig endnu en hestehandel, og i værste fald kommer du til skade.

En cool ridehest, som kan håndtere snart sagt alle situationer uden at gå i sort, tager tid at lave - og det lykkes ikke lige godt med alle heste.

Måske skulle du finde en anden race at ønske dig? smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #3   24. aug 2017 Med mindre at du søger en specifik race, fordi at du har avl i tankerne, så prøv at udvid din søgning til andre racer.

Jeg mindes at du ikke ville kigge på DSP, fordi at de oftes var for skøre. (ret mig endelig hvis jeg tager fejl) Men DSP er lige så individuel som f.eks. DV, netop fordi det ikke er en decideret race, men typeavl. Ud fra dine kriterier om en smal og cool hest, så vil du sagtens kunne finde en perfekt pony inden for de kriterier du har.

Ellers så led videre, det kan tage lang tid at finde den rigtige, men det er altså ventetiden værd. Med de kriterier, og den problematik du har ift. din hofte, så bør du finde HESTEN, og ikke bare en hest som passer på nogle punkter.

Jeg tænker lidt at du på ingen måde må gå på kompromis med især bredden, og tvivler du på om hesten egentligt er for bred, så ville det være super ærgerligt at købe den - blive glad for den, for derefter at finde ud af at den alligevel ikke fungere.

Så jeg kan kun anbefale at lede videre, og overveje kraftigt og en udvidelse af søgekriterierne kunne bærer frugt.

• #4   24. aug 2017 Den pony der på papiret er ok men ikke sagde dig noget.. hvorfor sagde den dig ikke noget? Hvis den nu er det bedste bud.. jeg synes faktisk ofte det er de heste der ikke har sagt mig noget som vi har fået ind i stalden, jeg er endt med at have det tætteste bånd med.. smiley

Men en plag der flygter..
    Den er 2 år
    Den har INGEN tillid til dig, fordi du er fremmed
    Den ser et fremmed objekt og har ikke noget eller nogen at støtte sig til..
    Hvor meget har den set i sit liv?

Tænker at den godt kan have potentialet men den bare mangler en der kan vise den vejen lidt.. den er kun 2 år.

Derudover så skriver du ikke noget om du ønsker et specielt niveau i din ridning? hvis du ikke har et ønske og den bare skal gå hygge dressur og turridning, så behøver den jo ikke kunne noget ekstra ordinært bevægelse mæssigt, så ville jeg bare ligge vægt på at den er solid og du kan sidde på den.

• #5   24. aug 2017 En plag er et sats, men har jeg så erfaret at en ridehest også er. Jeg startede med at søge ridehest, og har prøvet adskillige. Og lige så mange jeg kun så redet, fordi jeg kunne se, at det ikke var nødvendigt at hoppe op for at konstatere.

Jeg rider på en helt speciel måde for at tilgodese min fysik, men også fordi jeg tror på det er det rigtige. Og heste der er trænet sådan er der bare ikke mange af. Det gør mig utryg, og derfor vil jeg hellere arbejde med dem fra bunden. Har gjort det et par gange og med godt forarbejde har det ikke været et problem.

Jeg søger specifikt denne race, fordi jeg syntes det er nogle dejlige ponyer. Derudover er jeg stor fan af at være en del af avlsarbejdet, så det skal også være et forbund hvor jeg kan se mig selv. Og det er der altså en del forbund jeg ikke kan. Jeg er ikke afvisende overfor andre racer, men de skal sige mig noget.

Eksteriør er vigtigt fordi det gør hesten nemmere at ride. Har en der ikke vender for heldigt og selvom hun er top ridelig og alle andre syntes hun er så nem, så kræver hun mange flere kræfter at ride end hende der bare vender korrekt. Og selvom jeg ikke starter stævner og dermed i manges øjne er hyggerytter så stiler jeg efter kvalitet i min ridning og det kræver altså at jeg ikke skal bruge en hel masse kræfter på at holde sammen på den. Det er bare for svært at lave galoptravers på en hest der går ned af bakke.

IM-hestemassage: Den tanke har jeg også, hvad kan man forvente af en to års. Men ejer havde fortalt hvor cool den havde været da de havde den med til skue, at de havde trænet farlige ting osv. Derfor kom det bag på mig at den reagerede så voldsomt på en traktor der stod på en fold hvor de tidligere havde gået.

• #7   24. aug 2017 Tak for alle jeres input - det giver en hel masse at læse det.
    Den lille brune et års blev egentlig afskrevet fordi jeg var usikker på hvordan den ender med at hænge sammen. Alligevel bliver den ved med at dukke op i baghovedet, så den har gjort et eller andet ved mig.

• #8   24. aug 2017 Men kan det være fordi den ikke kendte dig? prøvede ejer at trække den hen til traktoren bagefter?

Men nej, jeg synes også ofte man får den bedste ridehest af at købe en plag/unghest der ikke er rørt ved, så bestemmer man selv hvad den skal kunne og ikke kunne..

Vi har solgt en del rå føl, plage og ungheste som folk selv har redet til, og vi får stort set altid af vide at de er noget af det nemmeste at tilride..

Hvad er det for en race du søger Mette?

• #9   24. aug 2017 Der kan være mange årsager til den ikke lige kunne håndtere at jeg klappede lidt på traktoren. Det er jo svært at sige. Jeg blev bare overrasket - og nok også lidt over at ejeren ikke kommenterede dens reaktion.

Jeg har primært kigget på new forest, men har også været inde over welsh og også små PRE. Men så skal det være WPBR, da de andre bliver for brede og flade.

• #10   24. aug 2017 Jeg vil sige pas nu på med de unge. Jeg har oplevet MANGE inkl. min egen, der bare pludseligt er blevet kæmpe smiley

Selv sadelmageren kunne min ved første blik snyde - han troede slet ikke, den var så bred. Men jojo, 35 i bom smiley

Mange gange held og lykke. Har bare set så mange med hofteproblemer, der forkøber sig på en lille spinkel 2 års, der så pludseligt ikke er så lille mere smiley

New Forest er også en skøn race. Kan jeg godt forstå, du kigger på. Held og lykke smiley

profilbillede
  • #11   24. aug 2017

profilbillede
  • #12   24. aug 2017 WPBR ponyer, kan man i hvert fald få i mange forskellige typer og afskygninger smiley

Jeg rider selv en af slagsen, hvilket jeg er super glad for. Hun er meget stabil og sød. hvis hun fx bliver bange når jeg rider galop løber hun ikke af h til men skifter bare galoppen, eller stopper i skridt og trav hvis noget er farligt smiley

Men hun har så også altid været typen der kunne blive bange men derefter går hen til det der er farligt. smiley

profilbillede
  • #13   25. aug 2017 Ida: det er netop en hest med det reaktionsmønster jeg skal finde. Alle bliver jo bange, det afgørende er måden de bliver bange på, hvor jeg helst skal finde en der stopper op og kigger i stedet for at flygte.

• #14   25. aug 2017 Jeg har faktisk en 8 års hoppe mere efter samme hingst, der er på samme måde.. hun er desværre meget bred, og ikke tilredet endnu (hun starter i tilridning om lidt) men hun har altid været meget lig min hoppe i temperament.

profilbillede
  • #15   25. aug 2017 Ida: jeg har set hende og kiggede faktisk på hende da hun var til salg for nogle år siden. Men ja Hun er blevet bred og selvom noget af det er mave, så ligner det desværre også at ribbenene har fået den runde facon, som nogle får efter at have fået føl. Og det er bare skidt når man er så udfordret i bækken og hofte, som jeg er.

• #16   25. aug 2017 Ja, det er ærgerligt.. har du evt. kigget på denne plag? http://www.hestegalleri.dk/galleri/331319-welsh_partbred_sec_f_barkholts_kallisto_gold

Hun er også efter Inox, og det er bestemt ikke alle hans føl der bliver lige brede, men de er gode i hovederne.

• #17   25. aug 2017 Har set den, men der er langt derop, så det skal kombineres med noget andet smiley

• #19   27. aug 2017 Jeg kender ikke super meget til arabere, men jeg læser rigtig mange, der har problemer med at finde sadler pga deres tøndeformede ribben. Det er jeg bange for nemt kunne konflikte med mine hofter.

Måske findes der andre typer, men dem kender jeg i så fald ikke til.

• #20   27. aug 2017 Arabere er tit lidt skidt sat sammen, synes jeg. De vender forkert og er stive lænden.

Kommentér på:
Hestekøb - et hjertesuk

Annonce